SME
Pondelok, 29. november, 2021 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

Dvadsaťštyri hodín v koži vodiča

Stres a pracovné problémy za volantom premenia zdravého človeka na chorého. Energetické nápoje ani eufória z rýchlej jazdy nezastrú únavu. Pomôže iba dostatok spánku, oddych a pravidelná ľahká strava.

Vysoký krvný tlak a zvýšený pulz sú neviditeľní spolucestujúci, ktorých vodič nevníma. Starosti aj telefonovanie za volant nepatria.Vysoký krvný tlak a zvýšený pulz sú neviditeľní spolucestujúci, ktorých vodič nevníma. Starosti aj telefonovanie za volant nepatria. (Zdroj: TOMÁŠ KELEMENT)

Tridsaťročný Michal pracoval šestnásť hodín v plnom nasadení a polovicu z toho šoféroval. Po krátkom spánku pokračoval v práci a jazdení na dvestokilometrovom okruhu ďalej. Pravidelné meranie tlaku a tepu mobilnými prístrojmi potvrdilo veľký vplyv vyčerpania a stresu nárastom krvného tlaku. Kardiovaskulárne riziko vzrástlo niekoľkonásobne aj napriek tomu, že jazdil stále po tom istom okruhu (BR - PP - LM - BR).

Profil relatívne zdravého človeka s mierne zvýšeným krvným tlakom sa za volantom a pod vplyvom pracovného stresu zmenil na profil staršieho chorého muža. Energetický nápoj deficit spánku neodstránil a nepomohlo ani vezenie na sedadle spolujazdca. Vynikajúci šofér a bývalý pretekár so záľubou v jazdení bol vystavený vysokej záťaži, najmä ak za volantom riešil pracovné problémy, telefonoval a organizoval priebeh dvadsaťštyrihodinového testu.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Podrobná lekárska prehliadka v nemocnici neskôr potvrdila dobrý zdravotný stav Michala, s mierne zvýšeným krvným tlakom, pritom za volantom jeho telo vykazovalo hodnoty chorého človeka. Údaje namerané pri psychickej záťaží, vyčerpaní a šoférovaní boli neporovnateľne vyššie ako záznamy z nemocnice. Polovica denných meraní systolického (horného) krvného tlaku presiahla hodnotu 160, až osemdesiat percent meraní diastolického (dolného) tlaku presiahlo hodnotu 85.

Pod dohľadom
Vodiča sme na začiatku vybavili mobilnou meracou technikou na monitorovanie krvného tlaku, tepu a činnosti srdca. Pred príchodom do nemocnice v Liptovskom Mikuláši absolvoval skoré ranné vstávanie a štvorhodinovú cestu autom. Už na začiatku testu bol v strese, ale tlak krvi stúpal postupne s vyšším zaťažením a hustejšou premávkou.
Namerané údaje porovnal kardiológ Peter Kyčina s poznámkami o činnosti vodiča. „Vzostup srdcových frekvencií z normálnych na kritické hodnoty prinieslo až telefonovanie, nechcene vypnuté svetlá za jazdy a šmykľavá cesta,“ povedal. Po siedmej večer stúpol pulz zo 75 na 175 za minútu.

Skryť Vypnúť reklamu

Vodiča monitorovalo dvadsaťštyri hodín mobilné EKG a tlakový holter. Lekári porovnali záznam s výsledkami vyšetrenia v pokoji.

Dôležitý spánok
Po enormnom pracovnom vyčerpaní, ktoré skúšaný vodič na sebe necíti, prichádza na rad spánok. „Zrejme by som ešte zvládol jeden dvestokilometrový okruh,“ tvrdil motoristický novinár Michal. „Necítim sa príliš unavený.“

Jeho organizmus potreboval niekoľko hodín, aby sa dostal do normálu a priblížil pokojovému tepu srdca okolo 65 /min. Hoci išiel spať po 22 hodine, tlak aj tep mu klesol na bežné prijateľné hodnoty až po jednej hodine v noci. Priemer denných srdcových frekvencií počas vodičskej činnosti bol medzi 80 až 150 za minútu.

„Telo reagovalo v spánku tlakovým obranným mechanizmom, keď hodnoty presahovali normál,“ povedal Kyčina. V prvej fáze spánku neboli uspokojivé, aké by dosiahol človek nevystavený stresu a dennej vodičskej aktivite. Štyri hodiny spánku by boli v tomto prípade málo, šesť až osem hodín je minimálna doba na regeneráciu.

Skryť Vypnúť reklamu

Z postele za volant
Šoférovanie bezprostredne po zobudení a bez prípravy spôsobilo organizmu šok. Pozorovaný vodič vstal o štvrtej hodine nadránom, bez raňajok si sadol za volant a hodinu šoféroval, potom sa viezol ako spolujazdec až do ôsmej ráno. Hodnoty pulzu prudko stúpli, už pol hodinu po zobudení dosahovali 167 za minútu.

„Najvyššie riziko kardiovaskulárnych príhod všeobecne u populácie, nielen u vodičov, je medzi štvrtou a šiestou hodinou ráno, keď telo štartuje. Ani studený motor nemôžete ráno vytáčať a chcieť plný výkon, lebo sa poškodí,“ pripomína Kyčina. Podľa nameraných údajov vodičovi nepriniesol úľavu ani pobyt na sedadle spolujazdca, kde podľa poznámok driemal. Stalo sa tak až po prvom jedle o jedenástej dopoludnia.

Skryť Vypnúť reklamu

Telo ospalého vodiča následne na sedadle spolujazdca stále bojovalo a pulz dosahoval veľmi vysoké hodnoty typické pre staršieho človeka „Všetky hodnoty sú zlé, doslova maximálne, až do chvíle kým nepríde na rad jedlo,“ zistil Kyčina. „Zdá sa, že celkovú úľavu prináša vedomie konca náročného testu.“

Energia neprichádza
Podľa lekárov je krajne nepriateľné, aby vodič skoro vstal, ihneď sadol za volant, nič nejedol a dal si nalačno energetický nápoj. Upokojenie neprinieslo ani sedenie na mieste spolujazdca, pretože hladný organizmus s redbulom bol v stave pohotovosti, hoci vodič už nevládal šoférovať. Pulz stúpol na 160 a vyššie, čiže ako u starého chorého muža.

Nepriame údaje potvrdili, že pitie povzbudzujúceho nápoja do hladného žalúdka situáciu ešte zhoršilo. Tlak krvi dosahoval veľmi vysoké hodnoty na míle vzdialené bežnému pokojovému stavu. „Ak to predstavuje u normálneho tridsaťročného človeka takú záťaž, potom ako to bude u staršieho, prípadne chorého šoféra?“ pýta sa Kyčina.

Skryť Vypnúť reklamu

Energetický nápoj na prázdny žalúdok znamená obrovskú záťaž na srdce. Únavu neodstráni ale iba zastrie.

Pred cieľom
Michal bol do ôsmej ráno v pohode a keď začala prichádzať únava, do hladného žalúdka vypil redbull. „Cítil som mierne povzbudenie, ale pri poslednom dvestokilometrovom okruhu som cítil, že telo má dosť a nebol som schopný ďalej šoférovať,“ potvrdil. „Michal prišiel až na hranicu, kde nie je schopný bezpečne viesť auto ďalej,“ tvrdí Kyčina. Telo vyčerpalo všetky obranné mechanizmy, reakcie sú pomalé a neadekvátne. Pozornosť v tom čase prudko klesá a organizmus vypína.

Jazda na zasneženej ceste zvyšuje tlak skúsenému šoférovi. Záznamy ukázali aj stres z poľadovice a nechcene vypnutých svetiel počas jazdy.

Na záver
Šoférovať má iba človek v dobrej psychickej aj fyzickej kondícii. Počas jazdy nesmie riešiť problémy, telefonovať, jazdiť hneď po rannom budíku a nalačno. Inak si systematicky ničí zdravie. Kardiológ Peter Kyčina neodporúča šoférovať pacientom s vysokým tlakom, ak je to nevyhnutné, tak užívanie liekov prispôsobiť šoférovaniu. „Väčšina ľudí užíva lieky okolo ôsmej ráno, pritom šoféruje už od šiestej, v čase najväčšieho rizika kardiovaskulárnych kolapsov,“ povedal.

Skryť Vypnúť reklamu

odič sa má sústrediť iba na jednu jedinú vec, a to vedenie vozidla. „Nemáme zmapovaný celý kardiovaskulárny systém testovaného vodiča, ale profil krvného tlaku a tepovej frekvencie tohto zdravého človeka sa vplyvom jazdy a stresu zmenili na profil chorého - kardiaka,“ pripomenul Kyčina a dodal. „Takmer všetky hodnoty za volantom presahujú tlak 140/90, keď už významne stúpa kardiovaskulárne riziko.“ Michal sa v úlohe testovaného vodiča cítil dobre až do druhého dňa, kedy predpoludním po slabom nočnom spánku nevládal šoférovať. Navonok sa cítil dobre, snáď iba mierne unavený ale jeho telo zvyknuté na stres stále bojovalo.


Priebeh testu

Čas 12 – 14 14 -20 20 – 4 4-5 5-8 8-10 10 - 12
Činnosť
v aute
spolujaz-dec šofér - šofér spolujaz-dec šofér

šofér
spolujaz-dec

Cesta sneh sneh, poľado-vica - sneh dobrá cesta dobrá cesta dobrá cesta,
Stres tel. tel. tel., oddych nočné fotenie fotenie tel. foto jazdenie
Jedlo a pitie obed nealko nápoje večera voda iba voda voda redbull bageta, nealko
Tlak (priemer) 147/93 150/87 137/73 145/91 146/92 193/145 162/105
Tep(priemer) 111 125 65 99 138 155 153

Profil vodiča

vek 30
povolanie motoristický novinár
pracovná doba voľná
stravovanie nepravidelné
stav ženatý
bežný tlak 140/80
bežný pulz 68/min

Výsledky testu

24 – hodinový priemer krvného tlaku 155/105
priemerný krvný tlak cez deň 166/115
priemerný krvný tlak v noci 137/73
24 – hodinový priemer tepovej frekvencie 123/min

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  2. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  3. Vytvor si svoju budúcnosť podľa vlastných predstáv!
  4. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  5. Dávajú osemročnú záruku. Batérie vyvíjajú už desať rokov
  6. Proxenta oficiálne potvrdila záujem o ďalšie investície na Kube
  7. Štúdium ekológie, dizajnu či tech. inovácií je životný štýl?
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom
  9. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  10. Získaj náskok pred štartom
  1. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  2. Recruitment allowance as an employment recruitment instrument
  3. Compliance – who should be responsible?
  4. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  5. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  6. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  7. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  8. Tipy na darčeky, ktoré potešia každú ženu
  9. Mačka, ktorá žerie ľudí, kakajúce polienko, pavúky na stromčeku
  10. Dopyt po bytoch stúpa, ponuka bytov sa neustále zmenšuje
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 415
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 679
  3. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 528
  4. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 079
  5. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 3 956
  6. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 160
  7. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 683
  8. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 420
  9. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 176
  10. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 2 060
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Manželka premiér Hegera Lucia Hegerová.

Deti vidia manžela iba ráno, hovorí Lucia Hegerová.


12 h

PCR testy odhalili viac ako 667-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 14 274 obetí. Lockdown opäť obmedzil život na Slovensku, vo štvrtok vstúpil do platnosti zákaz vychádzania.


a 4 ďalší 10 h
Na snímke zľava Tomáš Suslov, Martin Šviderský a Sebastián Kóša.

Vybrali sme päť najzaujímavejších tínedžerov.


24. nov

Pred rokom a pol to bol poslanec Kuffa, tentokrát úlohu nebezpečných bláznov prevzali kolega Kuriak, alebo cirkevný hodnostár Ziolkovský.


Neprehliadnite tiež

Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


21 h
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov
Suzuki S-Cross

Pod kapotou ostáva mild-hybridný štvorvalec aj pohon všetkých kolies.


25. nov
Kia Niro

V ponuke budú opäť hybridy aj elektrická verzia.


25. nov

Blogy SME

  1. Rudolf Pado: Strom pod stromček
  2. Pavel Dvořák: Perly ázijskej kultúry, ktoré si našinec nevšimne
  3. Ján Urda: Zvoničky a zvonice - 23
  4. Věra Tepličková: Vlasto, nalej alebo Keď má vláda pred sebou hodnotové otázky
  5. Tomáš Jacko: 2021: COVID odysea - Ako sa nezblázniť z online výučby (1. časť)
  6. Peter Belko: Aké je nové TV prostredie SWAN? Pre mňa katastrofa
  7. Michael Achberger: Je žiarenie z mikrovlnnej rúry škodlivé? Alebo je to mýtus?
  8. Radovan Kazda: Fico ide proti farmárom. Navrhol zoštátňovať pozemky
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 696
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 352
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 570
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 467
  5. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 180
  6. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 763
  7. Martin Greguš: Robert Fico a jeho 2 tváre... DNES: "Povinné očkovanie je nechutný fašistický nápad". Čo myslíte, čo "hovoril" SMER v roku 2014? 4 362
  8. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 238
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu