Tridsaťročný Michal pracoval šestnásť hodín v plnom nasadení a polovicu z toho šoféroval. Po krátkom spánku pokračoval v práci a jazdení na dvestokilometrovom okruhu ďalej. Pravidelné meranie tlaku a tepu mobilnými prístrojmi potvrdilo veľký vplyv vyčerpania a stresu nárastom krvného tlaku. Kardiovaskulárne riziko vzrástlo niekoľkonásobne aj napriek tomu, že jazdil stále po tom istom okruhu (BR - PP - LM - BR).
Profil relatívne zdravého človeka s mierne zvýšeným krvným tlakom sa za volantom a pod vplyvom pracovného stresu zmenil na profil staršieho chorého muža. Energetický nápoj deficit spánku neodstránil a nepomohlo ani vezenie na sedadle spolujazdca. Vynikajúci šofér a bývalý pretekár so záľubou v jazdení bol vystavený vysokej záťaži, najmä ak za volantom riešil pracovné problémy, telefonoval a organizoval priebeh dvadsaťštyrihodinového testu.
Podrobná lekárska prehliadka v nemocnici neskôr potvrdila dobrý zdravotný stav Michala, s mierne zvýšeným krvným tlakom, pritom za volantom jeho telo vykazovalo hodnoty chorého človeka. Údaje namerané pri psychickej záťaží, vyčerpaní a šoférovaní boli neporovnateľne vyššie ako záznamy z nemocnice. Polovica denných meraní systolického (horného) krvného tlaku presiahla hodnotu 160, až osemdesiat percent meraní diastolického (dolného) tlaku presiahlo hodnotu 85.
Pod dohľadom
Vodiča sme na začiatku vybavili mobilnou meracou technikou na monitorovanie krvného tlaku, tepu a činnosti srdca. Pred príchodom do nemocnice v Liptovskom Mikuláši absolvoval skoré ranné vstávanie a štvorhodinovú cestu autom. Už na začiatku testu bol v strese, ale tlak krvi stúpal postupne s vyšším zaťažením a hustejšou premávkou.
Namerané údaje porovnal kardiológ Peter Kyčina s poznámkami o činnosti vodiča. „Vzostup srdcových frekvencií z normálnych na kritické hodnoty prinieslo až telefonovanie, nechcene vypnuté svetlá za jazdy a šmykľavá cesta,“ povedal. Po siedmej večer stúpol pulz zo 75 na 175 za minútu.
Vodiča monitorovalo dvadsaťštyri hodín mobilné EKG a tlakový holter. Lekári porovnali záznam s výsledkami vyšetrenia v pokoji.
Dôležitý spánok
Po enormnom pracovnom vyčerpaní, ktoré skúšaný vodič na sebe necíti, prichádza na rad spánok. „Zrejme by som ešte zvládol jeden dvestokilometrový okruh,“ tvrdil motoristický novinár Michal. „Necítim sa príliš unavený.“
Jeho organizmus potreboval niekoľko hodín, aby sa dostal do normálu a priblížil pokojovému tepu srdca okolo 65 /min. Hoci išiel spať po 22 hodine, tlak aj tep mu klesol na bežné prijateľné hodnoty až po jednej hodine v noci. Priemer denných srdcových frekvencií počas vodičskej činnosti bol medzi 80 až 150 za minútu.
„Telo reagovalo v spánku tlakovým obranným mechanizmom, keď hodnoty presahovali normál,“ povedal Kyčina. V prvej fáze spánku neboli uspokojivé, aké by dosiahol človek nevystavený stresu a dennej vodičskej aktivite. Štyri hodiny spánku by boli v tomto prípade málo, šesť až osem hodín je minimálna doba na regeneráciu.
Z postele za volant
Šoférovanie bezprostredne po zobudení a bez prípravy spôsobilo organizmu šok. Pozorovaný vodič vstal o štvrtej hodine nadránom, bez raňajok si sadol za volant a hodinu šoféroval, potom sa viezol ako spolujazdec až do ôsmej ráno. Hodnoty pulzu prudko stúpli, už pol hodinu po zobudení dosahovali 167 za minútu.
„Najvyššie riziko kardiovaskulárnych príhod všeobecne u populácie, nielen u vodičov, je medzi štvrtou a šiestou hodinou ráno, keď telo štartuje. Ani studený motor nemôžete ráno vytáčať a chcieť plný výkon, lebo sa poškodí,“ pripomína Kyčina. Podľa nameraných údajov vodičovi nepriniesol úľavu ani pobyt na sedadle spolujazdca, kde podľa poznámok driemal. Stalo sa tak až po prvom jedle o jedenástej dopoludnia.
Telo ospalého vodiča následne na sedadle spolujazdca stále bojovalo a pulz dosahoval veľmi vysoké hodnoty typické pre staršieho človeka „Všetky hodnoty sú zlé, doslova maximálne, až do chvíle kým nepríde na rad jedlo,“ zistil Kyčina. „Zdá sa, že celkovú úľavu prináša vedomie konca náročného testu.“
Energia neprichádza
Podľa lekárov je krajne nepriateľné, aby vodič skoro vstal, ihneď sadol za volant, nič nejedol a dal si nalačno energetický nápoj. Upokojenie neprinieslo ani sedenie na mieste spolujazdca, pretože hladný organizmus s redbulom bol v stave pohotovosti, hoci vodič už nevládal šoférovať. Pulz stúpol na 160 a vyššie, čiže ako u starého chorého muža.
Nepriame údaje potvrdili, že pitie povzbudzujúceho nápoja do hladného žalúdka situáciu ešte zhoršilo. Tlak krvi dosahoval veľmi vysoké hodnoty na míle vzdialené bežnému pokojovému stavu. „Ak to predstavuje u normálneho tridsaťročného človeka takú záťaž, potom ako to bude u staršieho, prípadne chorého šoféra?“ pýta sa Kyčina.
Energetický nápoj na prázdny žalúdok znamená obrovskú záťaž na srdce. Únavu neodstráni ale iba zastrie.
Pred cieľom
Michal bol do ôsmej ráno v pohode a keď začala prichádzať únava, do hladného žalúdka vypil redbull. „Cítil som mierne povzbudenie, ale pri poslednom dvestokilometrovom okruhu som cítil, že telo má dosť a nebol som schopný ďalej šoférovať,“ potvrdil. „Michal prišiel až na hranicu, kde nie je schopný bezpečne viesť auto ďalej,“ tvrdí Kyčina. Telo vyčerpalo všetky obranné mechanizmy, reakcie sú pomalé a neadekvátne. Pozornosť v tom čase prudko klesá a organizmus vypína.
Jazda na zasneženej ceste zvyšuje tlak skúsenému šoférovi. Záznamy ukázali aj stres z poľadovice a nechcene vypnutých svetiel počas jazdy.
Na záver
Šoférovať má iba človek v dobrej psychickej aj fyzickej kondícii. Počas jazdy nesmie riešiť problémy, telefonovať, jazdiť hneď po rannom budíku a nalačno. Inak si systematicky ničí zdravie. Kardiológ Peter Kyčina neodporúča šoférovať pacientom s vysokým tlakom, ak je to nevyhnutné, tak užívanie liekov prispôsobiť šoférovaniu. „Väčšina ľudí užíva lieky okolo ôsmej ráno, pritom šoféruje už od šiestej, v čase najväčšieho rizika kardiovaskulárnych kolapsov,“ povedal.
odič sa má sústrediť iba na jednu jedinú vec, a to vedenie vozidla. „Nemáme zmapovaný celý kardiovaskulárny systém testovaného vodiča, ale profil krvného tlaku a tepovej frekvencie tohto zdravého človeka sa vplyvom jazdy a stresu zmenili na profil chorého - kardiaka,“ pripomenul Kyčina a dodal. „Takmer všetky hodnoty za volantom presahujú tlak 140/90, keď už významne stúpa kardiovaskulárne riziko.“ Michal sa v úlohe testovaného vodiča cítil dobre až do druhého dňa, kedy predpoludním po slabom nočnom spánku nevládal šoférovať. Navonok sa cítil dobre, snáď iba mierne unavený ale jeho telo zvyknuté na stres stále bojovalo.
Priebeh testu
Čas | 12 – 14 | 14 -20 | 20 – 4 | 4-5 | 5-8 | 8-10 | 10 - 12 |
Činnosť v aute | spolujaz-dec | šofér | - | šofér | spolujaz-dec | šofér | šofér |
Cesta | sneh | sneh, poľado-vica | - | sneh | dobrá cesta | dobrá cesta | dobrá cesta, |
Stres | tel. | tel. | tel., oddych | nočné fotenie | fotenie | tel. foto | jazdenie |
Jedlo a pitie | obed | nealko | nápoje | večera voda | iba voda | voda redbull | bageta, nealko |
Tlak (priemer) | 147/93 | 150/87 | 137/73 | 145/91 | 146/92 | 193/145 | 162/105 |
Tep(priemer) | 111 | 125 | 65 | 99 | 138 | 155 | 153 |
Profil vodiča
vek | 30 |
povolanie | motoristický novinár |
pracovná doba | voľná |
stravovanie | nepravidelné |
stav | ženatý |
bežný tlak | 140/80 |
bežný pulz | 68/min |
Výsledky testu
24 – hodinový priemer krvného tlaku | 155/105 |
priemerný krvný tlak cez deň | 166/115 |
priemerný krvný tlak v noci | 137/73 |
24 – hodinový priemer tepovej frekvencie | 123/min |