Výrobcovia automobilov dobre vedia, že ľudia chcú za málo peňazí čo najviac muziky. Viac miesta, viac výbavy, viac všetkého. To sa samozrejme odrazilo na ich veľkosti a hmotnosti. Aj malé autá sú stále väčšie a ťažšie. Jedine v Mazde sa rozhodli ísť proti prúdu. Jej najmenší model je kratší, nižší a najmä výrazne ľahší než predchodca. Ako sa im bude dariť v súboji s konkurenciou?
Konkurenti Malé autá sa tešia v našich končinách veľkej obľube. Niet divu, pretože svojou cenou často reprezentujú strop, po ktorý sú mnohí ochotní ísť. S príchodom nových generácií vozidiel Toyota Yaris, Renault Clio a Škoda Fabia až tak nečakane narástli, že najmä Európania sa veľmi priblížili nižšej strednej triede. Všetkých preto prekvapila Mazda, keď sa rozhodla svoj nový malý model v porovnaní s predchodcom zmenšiť a odľahčiť. Z malej dodávky sa tak stalo nečakane príťažlivé, dynamikou nabité autíčko. Obstojí však v priamom súboji s jeho podrastenými konkurentmi?
V teste sa teda stretli naozaj rôznorodé modely. Európu zastupujú takmer dospelý Francúz Renault Clio a nasledovník českého bestsellera Škoda Fabia. Japonsko prišli podporiť Toyota Yaris a spolu s Fabiou najmladšie zo skúšaných áut - Mazda2. Fabia aj Dvojka majú v porovnávacích testoch Autožurnálu premiéru, Clio i Yaris si to u nás rozdali už dvakrát. V oboch prípadoch zvíťazil Yaris, Clio sa potácalo zväčša na chvoste. S novým motorom 1.2 TCE ale dostalo šancu na reparát.
Prvý dojem Každé z testovaných áut sa snaží zaujať čímsi iným. Clio navodzuje robustný dojem, Yaris pôsobí útlo, až priam žensky. Milá tvár Dvojky bude tiež zrejme brnkať na strunu najmä nežnejšej časti obyvateľstva a Fabia sa snaží hrať na istotu fazónou známou z Roomstera. Návratom k hravým koreňom dizajnu malých áut asi najviac zaujme Mazda, ktorá sa ako jediná nepokúša tváriť príliš dospelo, s prepáčením až bezpohlavne. Pokiaľ by sme ich mali rozdeliť na základe vonkajších rozmerov, najkratším by sa stal s dĺžkou 3750 mm Yaris, prenasledovaný o 135 mm dlhšou Mazdou. Renault a Škoda s dĺžkou takmer 4000 mm kopú vlastnú ligu. Obaja Európania sú na milimeter zhodní aj v celkovej výške, Dvojka je o vyše 20 mm nižšia, Toyota bola pre zmenu o viac ako 30 mm najvyššou v teste. Šírkou karosérie zrejme málokoho prekvapí najužšia Fabia, Japonci (obaja so zhodnou šírkou) pridávajú k šírke Fabie 53 mm navrch a Renault ďalších 24 mm.
Zvonka malé, zvnútra veľké... Rozdielne vonkajšie rozmery môžu navodiť zdanie, že aj vnútri bude všetko obdobne jednoznačné. Isteže, voči Toyote by bolo nefér porovnávať ju s autami, z ktorých sú podaktoré takmer o 250 mm dlhšie. Yaris vďaka väčšej výške a výbornému hospodáreniu s vnútorným priestorom drží krok s Renaultom, ktorého rázvor je pritom o skoro 120 mm dlhší. Škoda malú stratu vpredu doháňa v plnej miere batožinovým priestorom a na zadných sedadlách, kde ponúka najviac miesta pre vysokých pasažierov a šírkou stráca na v tomto smere najpriestrannejšie Clio iba 10 mm. Ťažko však pochopiť počínanie firmy Renault, ktorá najdlhší rázvor v teste doslova prehajdákala, lebo na zadné sedadlá Clia sa pohodlne vmestia iba naozaj nízki ľudia. Dokonca aj najnižšia a druhá najkratšia Mazda odvezie vyšších pasažierov vzadu pohodlnejšie, na nedá sa porovnať so Škodou a Toyotou.
"Aj napriek môjmu odporu voči dizajnovému smeru, pre ktorý sa Škoda pri Fabii rozhodla, si ma Škodovky vždy niečím získajú. Sympatickejšia mi síce bola Mazda, vo Fabii som sa však cítil lepšie. Ideálna kombinácia – dizajn Dvojky, variabilita Yarisa a motor Clia vo Fabii..."
Tomáš Kelement,autor testu
Dvojka odvezie aj najmenej batožiny, navyše cez najvyšší a najužší nakladací otvor. Veľkosť batožinového priestoru dokáže Yaris vďaka svojej variabilite vo veľkej miere ovplyvňovať (nami namerané údaje boli so sedadlami posunutými vzadu a s dvojitým dnom), pre objektívnosť berieme do úvahy spodnú hranicu objemu, keďže pri posúvaní sedačiek dopredu zjavne trpia nohy zadných pasažierov. Vďaka ľahkej prístupnosti je aj napriek tomu porovnateľný s kufrom Clia. Jednoznačné prvenstvo si však pripísala s najväčším batožinovým priestorom, s najširšou a najnižšie položenou nakladacou hranou Fabia.
Za volantom Aj vnútri cítiť, že v Európe sa na interiér zrejme kladú iné nároky ako v Japonsku. Po ergonomickej stránke je sotva komu čo vyčítať, v kvalite vypracovania a použitých materiálov sa prejavili väčšie rozdiely. Škoda a Renault mäkkými plastmi výrazne odskočili Mazde a najmä Toyote, s materiálmi nie veľmi príjemnými na dotyk. Clio však za Fabiou zaostáva v kvalite vypracovania. Podaktoré ovládacie prvky nepôsobia až natoľko dôveryhodne, čo sa o Fabii povedať nedá. Na interiéri Dvojky zaujme najmä jeho štýl. Yaris sa všemožne snaží estetický handikep vyrovnať nespočetným množstvom odkladacích priestorov a najprepracovanejšou variabilitou. Sedačky sa nám najviac páčili vo Fabii lebo poskytujú telu dostatočnú oporu bez ústupkov voči komfortu. Aj poloha za volantom je po Dvojke druhou najlepšou. Tvary sedadiel nás v Mazde neuspokojili tak ako v Škode. Ani sedačky Clia si nezaslúžia výraznejšiu kritiku. Najmenej pohodlne sa nám sedelo v Yarise.
Hmotnosť proti sile Mazda tvrdí, že jej nová Dvojka by sa ako jedna z mála áut svojej triedy váhou mala dostať pod hranicu jednej tony, lebo v porovnaní s predchodkyňou ju odľahčila o 100 kg. Naše meranie to však nepotvrdilo a hoci bola najľahšou v teste, ručička váhy sa zastavila 31 kg nad spomínanou hranicou. Zahanbiť sa nedal ani drobček Yaris, ktorý zaostal za Dvojkou len o smiešne 4 kg. Mikrosúboj zvyšných dvoch áut vyhrala Fabia (+79 kg), najťažšie bolo podľa predpokladov Clio (+158 kg). Nízka hmotnosť by neznamenala nič, pokiaľ by ju nemal kto poriadne hnať vpred.
V Toyote sa o to stará známy agregát 1.3 VVT-i výkonu 64 kW/87 k. Škoda motorom 1.4 16V (63 kW/86 k) nikoho neohúri. Mazdu poháňal výkonnejší z dvoch verzií agregátu 1.3 MZR (63 kW/86 k). Najviac sme boli zvedaví na spoluprácu najťažšieho Clia s najvýkonnejším (74 kW/101 k) a jediným prepĺňaným motorom v teste.
V praxi Výsledky sú pomerne jednoznačné. Náskok Renaulta takmer 15 konských síl úplne stačí na zmazanie manka nadváhy a takmer všetky testy zrýchlenia a pružnosti (až na jeden) s prehľadom vyhral. Čiperný motor zabezpečil Toyote pekné druhé miesto. Mazda sa ho držala zubami – nechtami, no kvôli menšej ochote pracovať v nízkych otáčkach zaostala najmä v pružnosti. Yaris je odspodu podstatne ostrejší. Posledné miesto pripadlo Škode, pre ktorú sú motory najväčším kameňom úrazu. Zdá sa, že je na čase, aby s tým česká automobilka niečo urobila. Podobne dopadlo aj porovnanie vnútorného hluku. Treba priznať, že rozdiel 3 dB nie je veľmi výrazný. Najtichší bol pri všetkých rýchlostiach Renault, Mazda obsadila druhé miesto. S rastúcou rýchlosťou sa najmarkantnejšie zväčšuje hluk v Toyote, ktorá dokonca pri najvyššej meranej rýchlosti prekonala bežne najhlučnejšiu Škodu. Rozdiely v hmotnosti si vyžiadali aj odlišný prístup k brzdovým sústavám. Zatiaľ, čo japonským autám stačia vzadu bubnové brzdy, európske vozidlá nenechali nič na náhodu a aj vzadu používajú kotúče. Dôsledkom je zdrvujúce víťazstvo Clia, ktoré pri brzdení o 3 m prekonalo aj Fabiu. Toyote a Mazde k lepšiemu výsledku nepomohla ani nižšia hmotnosť. Obsadili posledné priečky s polmetrovým odstupom od Škody.
Konečne na ceste Väčšina malých áut je priam odsúdená na život v meste. Pre svoju veľkosť sa v ňom cíti ako ryba vo vode najmä Yaris, vďaka malému polomeru otáčania a skvelej obratnosti nás milo prekvapila Fabia. Clio pôsobí v porovnaní s ostatnými dosť ťažkopádne, Dvojka zasa dáva príliš najavo svoju obľubu v zákrutách a vyšších otáčkach motora. Mimo mesta bol najmenej presvedčivý Yaris, kvôli príliš poddajnému podvozku a z vyššieho ťažiska vyplývajúcim náklonom karosérie. Napriek tomu však pôsobí stabilne, hoci treba podotknúť, že v jeho prípade sa ukázali ako limitujúce uzučké a na svižnú jazdu nie práve najvhodnejšie pneumatiky Yokohama, ktoré nevedeli poriadne preniesť výkon motora na cestu. Clio pôsobí aj vďaka ESP (príplatok 35.000 Sk) vypínateľnému len do 50 km/h stabilne, na hrboľatej ceste je však príliš uskákané a nervózne.
"Fabia je najpoctivejšie vyrobeným autom. Na prvé miesto ju radím aj z pohľadu jazdných vlastností. Pôsobí najrobustnejšie a najstabilnejšie, riadenie a radenie má najpresnejšie. Na druhé miesto by som dal Mazdu. Pôsobí na mňa najšportovejšie. Interiér Dvojky je strohý, ale praktický. Toyota trpí tým, že je dosť vysoká a úzka a kvôli tomu sa nakláňa. Interiér Yarisa je na môj vkus lacný. Clio nemá výrazné nedostatky a zároveň ma ničím ani neoslovilo."
Martin Koiš, jazdec Ford Team RS Slovakia
Elektrický posilňovač trochu ubral z citlivosti riadenia, ktoré je však tak isto ako radenie manuálnej prevodovky pomerne presné. Najnižšia a najľahšia Dvojka naplno preukázala svoje gény športovca a na cestách plných zákrut s ňou bola aj vďaka výbornému radeniu a tuhšiemu i presnému riadeniu najväčšia zábava. Losí test odhalil jej najväčší nedostatok – ľahká zadná časť sa príliš ľahko dostáva do pretáčavého šmyku. Pre skúseného vodiča to môže byť nástroj zábavy, ale menej zdatného šoféra môže zaskočiť a vyviesť z miery. Čakali sme, že zadná náprava jej bude väčšou oporou.
Z tohto hľadiska sa ako najbezpečnejšia javila Fabia, ktorej vyvážené a z testovaných áut najstabilnejšie jazdné vlastnosti budú vyhovovať zrejme najväčšiemu množstvu záujemcov. Aj napriek tomu sa veľmi dobre správa aj pri svižnejšom štýle jazdy. Presné a hladko fungujúce radenie môže byť príkladom pre ostatných, takisto riadenie má ľahší chod ako v konkurenčných modeloch a napriek tomu je presné a citlivejšie ako v Renaulte.
Tesný víťaz Najlepší môže byť len jeden. V záverečnom hodnotení prvýkrát používame bodovací systém, ktorý nám pomôže jednoznačne a objektívnejšie určiť poradie. Eliminuje priveľký vplyv subjektívnych dojmov na celkový výsledok a nameraným hodnotám dáva priestor významnejšie sa podieľať na celkovom výsledku. Z tabuľky jasne vidno, že Škoda doslova pohorela na poháňacej jednotke (aj napriek tomu že 1.4 l motor je zrejme najrozumnejšou benzínovou voľbou) a Renault zasa novým agregátom 1.2 TCE (v ponuke nahradil 1.4 16V) veľa získal. Hodnotenie by sme radi rozdelili na dve skupiny – prvú by tvorili Renault a Škoda, ktorí idú po čo najväčšom vnútornom priestore. Toyota a Mazda ostávajú verné konceptu malého auta, ktoré charakterizuje obratnosť a ľahká manévrovateľnosť – skrátka ideálne vozidlá pre život v meste. Sú ako japonské dvojičky - podobne ostré a dynamické. Mazda je športovejšia, Toyota zase vsádza na hospodárnosť a praktickú stránku vďaka posúvateľným a sklápateľným zadným sedadlám. Vnútorným priestorom, ani kufrom zrejme nikdy nedobehnú Renault a Škodu, ale ich prednosťou je povestná japonská spoľahlivosť, 3-ročná záruka a v prípade Mazdy úžasný šarm a radosť z jazdy.
Technické údaje testovaných automobilov
Vozidlo Mazda 2
1.3 MZR Renault Clio
1.2 TCE Škoda Fabia
1.4 16V Toyota Yaris
1.3 VVT-i
Zdvihový objem [cm3] 1349 1149 1390 1298
Výkon [kW/k] 63/86 74/101 63/86 64/87
pri otáčkach [1/min] 6000 5500 5000 6000
Krútiaci moment [Nm] 122 145 132 121
pri otáčkach [1/min] 3500 3000 3800 4200
Maximálna rýchlosť [km/h] 172 184 174 170
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 12,9 11,1 12,3 11,5
Rázvor náprav [mm] 2490 2575 2462 2460
Nameraná hmotnosť [kg] 1031 1189 1110 1035
Objem palivovej nádrže [l] 42,8 55 45 42
Objem bat. priestoru [l] 250 288 300 272-363
Spotreba v teste [l/100 km] 6,2 6,6 6,4 5,9
Cena test. delu od [Sk] 419.900 406.900 399.900 394.900
BODOVANIE
Subjektívne hodnotené vlastnosti
Hodnotiaci Filip
Garaj Michal
Karpat Tomáš
Kelement Martin
Koiš Priemerná
známka
Exteriér
Mazda 4 4 4 4 4
Renault 3 3 3 1 2,5
Škoda 2 2 2 3 2,25
Toyota 1 2 1 2 1,5
Interiér sedadlá
Mazda 2 3 2 3 2,5
Renault 3 2 3 2 2,5
Škoda 4 4 4 4 4
Toyota 1 1 1 1 1
Variabilita
Mazda 1 1 1 1 1
Renault 2 2 2 3 2,25
Škoda 3 3 3 4 3,25
Toyota 4 4 4 2 3,5
Kvalita vypracovania
Mazda 2 1 2 1 1,5
Renault 3 3 3 3 3
Škoda 4 4 4 4 4
Toyota 1 2 1 2 1,5
Motor - kultúra chodu
Mazda 3 3 3 3 3
Renault 4 4 4 4 4
Škoda 1 2 2 2 1,75
Toyota 2 2 1 2 1,75
Jazdné vlastnosti
Mazda 3 3 3 3 3
Renault 2 1 2 2 1,75
Škoda 4 4 4 4 4
Toyota 1 2 1 2 1,5
Komfort pruženia
Mazda 1 2 2 2 1,75
Renault 4 4 4 3 3,75
Škoda 3 3 3 4 3,25
Toyota 2 2 2 2 2
Stabilita
Mazda 1 1 1 3 1,5
Renault 3 3 3 2 2,75
Škoda 4 4 4 4 4
Toyota 2 2 2 1 1,75
Ovládateľnosť a obratnosť
Mazda 4 3 3 4 3,5
Renault 1 1 1 2 1,25
Škoda 3 4 4 4 3,75
Toyota 2 2 2 3 2,25
Radosť z jazdy
Mazda 4 4 4 4 4
Renault 2 3 2 2 2,25
Škoda 3 2 3 3 2,75
Toyota 1 2 1 2 1,5
BODOVANIE
namerané hodnoty
Zrýchlenie
Mazda 2,5
Renault 4
Škoda 1
Toyota 3
Elasticita
Mazda 2
Renault 3,6
Škoda 1
Toyota 3,3
Spotreba
Mazda 3
Renault 1
Škoda 2
Toyota 4
Brzdné dráhy
Mazda 1
Renault 4
Škoda 3
Toyota 2
Odhlučenenie interiéru
Mazda 2,5
Renault 4
Škoda 1,25
Toyota 2,25
Vnútorný priestor
Sedenie vpredu
Mazda 3
Renault 4
Škoda 1
Toyota 2
Sedenie vzadu - šírka
Mazda 2
Renault 4
Škoda 3
Toyota 2
Sedenie vzadu - výška
Mazda 2
Renault 1
Škoda 4
Toyota 3
Batožinový priestor
Mazda 1
Renault 2,5
Škoda 4
Toyota 2,5
Cena a výbava
Mazda 2
Renault 3
Škoda 4
Toyota 1
Celková známka
Mazda 46,75
Renault 57,1
Škoda 57,25
Toyota 43,3
Ceny a výbavy
Automobil Škoda Fabia Mazda 2 Toyota Yaris Renault Clio
Model Ambiente Ice (86k) TE VVT-i Sol Expression
štyri airbagy áno áno áno áno
ABS+EBD áno áno áno áno
klimatizácia poloautomatická automatická manuálna manuálna
el. ovládanie pred. bočných okien áno áno áno áno
výškovo/pozdĺžne nast. volant áno/áno áno/nie áno/áno áno/nie
výškovo nast. sedadlo vodiča áno áno áno áno
elektrický posilňovač áno áno áno áno
palubný počítač áno od TE Plus áno áno
rádio s CD na MP3 10.400,- áno áno 4000,-
delené zadné sedadlá áno áno áno áno
predné hmlovky áno od TE Plus áno 4900,-
výbava navyše (v cene) - hlavové airbagy,
ovl. rádia
na volante
hlavové airbagy
+ kolenný ovl. rádia
pod volantom
tempomat
servisný interval [km/roky] voliteľný
(max. 30.000/2) 20.000/1 15.000/1 20.000/1
záruka na celé auto [roky/km] 2 3/100.000 3/100.000 2
záruka na neprehrdz. karosérie 12 12 (3) oprava 12 12
celková cena [Sk] 410.300,- 419.900,- 440.900,- 415.800,-
Celkové poradie 1. Škoda Fabia 2. Renault Clio 3. Mazda 2 4.Toyota Yaris
MAZDA 2
+ -
dizajn exteriéru aj interiéru
športové jazdné vlastnosti
radenie najmenší a najhoršie
prístupný kufor
nepokojný zadok
pri vyhýbacom manévri
Štylisticky najatraktívnejší interiér v teste, škoda len menej kvalitných plastov a nedomyslených detailov.
Kvôli tuhšej karosérii sa majiteľ musí uspokojiť s menším kufrom a vysoko položenou, úzkou nakladacou hranou.
Radenie v Dvojke je tuhé, presné a radiaca páka umiestnená v ideálnej výške.
ŠKODA FABIA
+ -
jazdné vlastnosti
kvalita interiéru
vnútorný priestor motor
dizajn
Hlučný, nekultivovaný a málo výkonný kameň úrazu.
Vďaka výbornej kvalite materiálov a najlepšiemu vypracovaniu sme sa cítili najpríjemnejšie vo Fabii. Ocenili sme tiež skvelé sedačky a ukážkovú ergonómiu.
Škoda už niekoľkokrát ukázala, že sa vie s priestorom pohrať a vyťažiť aj z mála maximum.
TOYOTA YARIS
+ -
živý a úsporný motor
variabilita interiéru
obratnosť príliš mäkký podvozok
sedadlá
V Toyote nájdete odkladacie priestory, kam sa len pozriete. Rozumne navrhnutý interiér, žiaľ s nie najšťastnejším výberom materiálov.
Vďaka posuvným zadným sedačkám dokáže kufor Yarisa prekonať aj Fabiu, dozadu potom ale umiestnite ledva detskú autosedačku.
Vysoko ukotvené predné sedadlá pohodlím veľmi neohúria. Sedí sa na nich a nie v nich.
RENAULT CLIO
+ -
komfortný podvozok
živý a kultivovaný motor
výborné brzdy
nervózny podvozok
priestor vzadu
Aj bez panoramatického strešného okna by bolo vzadu v oblasti hlavy až príliš tesno.
Dobrý pocit z použitých materiálov výrobca trochu pokazil kvalitou niektorých ovládacích prvkov.
Druhý najobjemnejší kufor v teste má vysokú nakladaciu hranu.