Alfa Romeo 159 Sportwagon Q4 má medzinápravový diferenciál Torsen C, ktorý nepretržite rozdeľuje krútiaci moment medzi obe nápravy. Za normálnych okolností a pri dobrej priľnavosti všetkých kolies k ceste dáva na prednú nápravu 43 % a na zadnú nápravu 57 % sily motora. Zmena v rozdelení síl nastáva v závislosti od momentálnych podmienok, uhla natočenia volantu, bočného zrýchlenia a prešmykovania kolies. Systém Q4 tým pádom pomáha natáčať auto do zákruty, alebo redukovať pretáčavý šmyk.
Pomáha vodičovi
So systémom Q4 si veľmi dobre zajazdí športovo založený vodič, ale aj bežný motorista. Prudké pridanie plynu na mieste s vytočenými kolesami spôsobí, že Alfa hneď nezabočí, ale ide chvíľu nedotáčavo dopredu. V zasneženej zákrute pridanie plynu spôsobí natočenie auta do požadovaného smeru. Na suchom asfalte pohon nemá citeľnejší význam, ale na mokrej ceste by silný motor 2,4 JTD predné kolesá pretáčal. Takto sa jeho sila premietne do zrýchlenia. Výhoda všetkých poháňaných kolies prináša, spolu s radosťou z jazdy, vyššiu spotrebu na úrovni 8 litrov na sto kilometrov.
Pevná štvorkolka
Pohon všetkých kolies neslúži iba na vychádzanie do zasneženého kopca, ale zlepšuje stabilitu a záber v zákrutách. Pokiaľ pripojiteľné systémy s medzinápravovou spojkou Haldex, používané u iných značiek, pripoja pohon zadnej nápravy až po prešmyknutí kolies, Alfa má stále všetky kolesá v zábere ako Subaru, alebo Audi Quattro. Samotný motor 2,4 JTD patrí medzi súčasnú špičku a výkonom 154 kW dokáže konkurovať aj objemnejším šesťvalcom od BMW aj AUDI. Presnejšia by mala byť kulisa radenia.
Alfa Romeo 159 Sportwagon Q4 2,4 JTD
Cena modelu od | 1 254 000 Sk |
Cena testovanej verzie | 1 309 000 Sk |
Motor | 2,4 JTDM |
Výkon motora | 154 kW / 210 k |
Krútiaci moment | 400 Nm |
Zrýchlenie | 0-100 km/h 8,3 s |
Objem batožinového priestoru | 445 l |
Spotreba podľa výrobcu | 6,9 l/100 km |
Spotreba v teste | 8,3 l/100 km |
Bezpečnosť | 6 x Airbag, ABS, ESP |