SME

Ako funguje pohon Q4 v Alfa Romeo?

Talianska značka Alfa Romeo nepatrí medzi automobilové ikony pohonu všetkých štyroch kolies. V jej výrobnom programe sa však nachádza pár modelov s dvomi poháňanými nápravami, ktoré si zaslúžia väčšiu pozornosť.

(Zdroj: Katarína Chválová)

Alfa Romeo 159 Sportwagon Q4 má medzinápravový diferenciál Torsen C, ktorý nepretržite rozdeľuje krútiaci moment medzi obe nápravy. Za normálnych okolností a pri dobrej priľnavosti všetkých kolies k ceste dáva na prednú nápravu 43 % a na zadnú nápravu 57 % sily motora. Zmena v rozdelení síl nastáva v závislosti od momentálnych podmienok, uhla natočenia volantu, bočného zrýchlenia a prešmykovania kolies. Systém Q4 tým pádom pomáha natáčať auto do zákruty, alebo redukovať pretáčavý šmyk.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Pomáha vodičovi

So systémom Q4 si veľmi dobre zajazdí športovo založený vodič, ale aj bežný motorista. Prudké pridanie plynu na mieste s vytočenými kolesami spôsobí, že Alfa hneď nezabočí, ale ide chvíľu nedotáčavo dopredu. V zasneženej zákrute pridanie plynu spôsobí natočenie auta do požadovaného smeru. Na suchom asfalte pohon nemá citeľnejší význam, ale na mokrej ceste by silný motor 2,4 JTD predné kolesá pretáčal. Takto sa jeho sila premietne do zrýchlenia. Výhoda všetkých poháňaných kolies prináša, spolu s radosťou z jazdy, vyššiu spotrebu na úrovni 8 litrov na sto kilometrov.

Pevná štvorkolka

Pohon všetkých kolies neslúži iba na vychádzanie do zasneženého kopca, ale zlepšuje stabilitu a záber v zákrutách. Pokiaľ pripojiteľné systémy s medzinápravovou spojkou Haldex, používané u iných značiek, pripoja pohon zadnej nápravy až po prešmyknutí kolies, Alfa má stále všetky kolesá v zábere ako Subaru, alebo Audi Quattro. Samotný motor 2,4 JTD patrí medzi súčasnú špičku a výkonom 154 kW dokáže konkurovať aj objemnejším šesťvalcom od BMW aj AUDI. Presnejšia by mala byť kulisa radenia.

SkryťVypnúť reklamu

Alfa Romeo 159 Sportwagon Q4 2,4 JTD

 

Cena modelu od 1 254 000 Sk
Cena testovanej verzie 1 309 000 Sk
Motor 2,4 JTDM
Výkon motora 154 kW / 210 k
Krútiaci moment 400 Nm
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,3 s
Objem batožinového priestoru 445 l
Spotreba podľa výrobcu 6,9 l/100 km
Spotreba v teste 8,3 l/100 km
Bezpečnosť 6 x Airbag, ABS, ESP

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 244
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 247
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 4 578
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 515
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 202
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 709
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 326
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 032
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Fronk: Otto von Habsburg a Slovensko: Tieň koruny, svetlo Európy
  2. Jakub Cipko: Môžeš sa tváriť ako sociálny demokrat, ale komunistu zo seba nedostaneš..
  3. Miroslav Galovič: Ešteže máme toho Rybára (a ďalších) z KHL, čo by sme si bez nich počali...
  4. Rado Surovka: Zastavme ich bratia
  5. Štefan Šturdzík: Ďakujeme KUCO !!!
  6. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  7. Peter Franek: Pán Šaško a HLAS - ďakujeme.
  8. Ivan Čáni: Starosta Petržalky Ján Hrčka odstupuje.
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 22 336
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 629
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 981
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 695
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 558
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 202
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 345
  8. Jozef Pivarník: Rovnako veľký, ale násobne chudobnejší: Prečo je rozdiel medzi Slovenskom a Švajčiarskom taký priepastný? 4 489
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťZatvoriť reklamu