SME

Ako obíde dodávka prekážku v rýchlosti?

Test stability ukázal výborné jazdné vlastnosti moderných úžitkových automobilov, ale tiež rozdiely v porovnaní s osobným autom. Vodiči dodávkových vozidiel pritom jazdia po diaľnici a cestách rýchlejšie ako osobné autá. Krízovú situáciu vo vysokej rýchlo

(Zdroj: Alena Šperková)

BREZNO. Na voľnej ploche sme po starostlivom prekontrolovaní povrchu rozbiehali úžitkový Citroen Jumper na čoraz väčšiu rýchlosť s cieľom vyskúšať stabilitu pri obchádzaní náhlej prekážky na ceste. Prekážkou býva chodec, auto vychádzajúce z bočnej ulice, nehoda, alebo práve rozsypaný náklad. Testovaná dodávka namiesto reálnych prekážok obchádzala iba kužele losieho testu postaveného podľa normy ISO pre osobné autá. Potrebám väčšieho úžitkového auta sme prispôsobili iba šírku koridoru, pretože do pôvodného by nevošiel. Nezaťažené auto sa do šesťdesiat kilometrovej rýchlosti správalo stabilne. Vodič nemal pocit rizika šmyku, alebo straty ovládateľnosti. Dostavili sa akurát prvé príznaky nedotáčavého správania, keď vodič zatočí volantom, a auto zareaguje až neskôr. Prekážku teda stihne obísť, ale začína mať problém s rýchlym vrátením sa do svojho jazdného pruhu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Hraničná osemdesiatka Narastajúca rýchlosť spôsobuje silnejší, stále zvládnuteľný nedotáčavý šmyk, ktorý môže spôsobiť čelný náraz do prekážky, či do predmetov za ňou. Do sedemdesiat kilometrovej rýchlosti nie je rozkolísanie vysokého auta tak citeľné, aby spôsobilo pretáčavý šmyk, alebo hodiny. Prekročením sedemdesiatky vstupuje do hry vysoké ťažisko , rozmery a dĺžka auta v nezaťaženom stave. Zrazu sa prudko zadná časť vychýli zo smeru jazdy a dodávka sa bokom sunie dopredu. Stav môže zvrátiť iba skúsený vodič rýchlou reakciou volantom a pridaním plynu vo vhodnej chvíli. Akékoľvek zručnosti v losom teste zlyhávajú po prekročení osemdesiatky, keď prázdne úžitkové auto zostáva nekontrolovateľne pretáčavé.

„Rýchla jazda v priamom smere je bezpečná kým nefúka bočný vietor. Záleží tiež na rozložení nákladu, najťažšie veci nesmú byť za zadnou nápravou“

SkryťVypnúť reklamu

Ivan Herko, vodič dodávky Kotrmelce Strach z prevrátenia a rozbitia testovacieho auta nám neumožnil stupňovať rýchlosť a robiť iný typ manévru vo vysokej rýchlosti. Na okraji testovacej dráhy sa môže dodávka zaseknúť o nerovný podklad a bočný šmyk skončí kotrmelcom. Na cestách hrozí prevrátenie už pri menšom bočnom šmyku, stačí ak kolesá natrafia na spoj asfaltu, jamu, alebo zbehnú z krajnice. Počas prevrátenia chránia posádku na rozdiel od osobných áut s hlavovými airbagmi iba bezpečnostné pásy. Do hry vstupuje ťažký tovar, ktorý nekontrolovateľným pohybom spôsobuje zranenia.

Technika pokročila Citroen Jumper ukázal aký obrovský skok urobili automobilky v konštrukcii vozidiel určených na prácu, alebo prevoz ľudí. Podvozky sú komfortné, majú dobré brzdy s ABS, kvalitné pruženie a dobré vedenie stopy vo vysokej rýchlosti. Moderná dodávka zvláda s prehľadom také rýchlosti aké staršie modely ani nedosiahli. Vodič si užíva komfort osobného auta, silu motora a kvalitu šesťstupňovej prevodovky. Fyzikálne zákony však platia stále a na vplyv hmotnosti, vonkajších rozmerov a vysokého ťažiska netreba zabúdať. Najmä v osobných verziách určených na prevoz ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

Ako nehavarovať Bezpečná jazda s úžitkovým autom tkvie v predvídaní, primeranej rýchlosti, dobrom rozložení nákladu, v montáži správnych bezpečnostných prvkov a skúsenostiach. „Na dodávkach mám najazdených vyše milióna kilometrov. Snažím sa jazdiť tak, aby som nedostal šmyk, lebo ten sa na dodávke veľmi ťažko vyrovnáva,“ povedal Ivan Herko, dlhoročný vodič úžitkových áut. Silné naftové motory robia z dodávok mimoriadne rýchle autá aj mimo diaľnice, pritom stabilitu môže výrazne ovplyvniť viacero faktorov. „Rýchla jazda v priamom smere je bezpečná kým nefúka bočný vietor. Záleží aj na rozložení nákladu, najťažšie veci nesmú byť za zadnou nápravou,“ povedal. Okrem uvedomenia si hmotnostných a rozmerových rozdielov medzi osobnými autami a dodávkami si treba objednať stabilizačný systém ESP. Elektronika dokáže zabrániť bočnému šmyku a tým aj prevráteniu auta. Hlavné bremeno bezpečnej jazdy zostáva na vodičovi a jeho schopnostiach.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po prekročení osemdesiatky je obchádzanie prekážky s dodávkou veľmi komplikované. Stabilitu ovplyvňuje vysoké ťažisko a dĺžka auta.

V nižších rýchlostiach je dodávka nedotáčavá a na prudké zatočenie volantu reaguje až neskôr.

So zvyšujúcou rýchlosťou stúpa riziko pretáčavého šmyku. Stačí nerovnosť na ceste a dodávka je ne streche.

Dnešné dodávky sú mimoriadne rýchle a komfortné. Jumper má v sériovej výbave ABS a airbag, odporúčame doobjednať stabilizačný systém.

Prvý bol Mercedes, teraz aj Volkswagen Mercedes, ako prvý výrobca úžitkových automobilov na svete, začal so sériovou montážou stabilizačného systému pre svoje úžitkové autá. Nedávno sa k Mercedesu pridal Volkswagen, ktorý dodáva ESP v štandardnom vybavení modelov Transporter a Crafter. Ostatní výrobcovia ponúkajú ESP do dodávok za príplatok 16 900 až 25 000 korún. Najdrahší Opel si za ESP do modelov Movano a Vivaro pýta až 39 000 korún.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Bežnou súčasťou štandardného vybavenia nových úžitkových automobilov na našom trhu je ABS a airbag vodiča. Antiblokovací systém významne znižuje riziko šmyku počas brzdenia a reaguje aj na zaťaženie auta. Oveľa dôležitejšou udalosťou vo vývoji bolo uvedenie stabilizačného systému ESP, ktorý dokáže neutralizovať nedotáčavý šmyk a zároveň zabrániť bočnému (pretáčavému) šmyku. Stabilizačný systém významne pomáha v situáciách, keď zlyhávajú schopnosti vodiča.

Ako bezpečne jazdiť s dodávkou

• Správne uložiť náklad

• Pripevniť náklad

• Predvídať rizikové situácie

• Spomaliť pri bočnom vetre

• Včas brzdiť

• Pomaly vchádzať do zákruty

• Nebrzdiť v zákrute

SkryťVypnúť reklamu
reklama

• Vyhnúť sa prudkým pohybom volantu

Ako správne uložiť náklad v dodávke

• Ťažké predmety umiestniť na podlahu

• Poriadne upevniť náklad

• Nedávať najťažšie veci za zadnú nápravu

• Rovnomerne zaťažiť pravú aj ľavú stranu auta

• Nádoby s kvapalinami umiestniť čo najnižšie

Prevoz osôb

• Použiť všetky bezpečnostné pásy

• Lyže a športové náčinie dať na podlahu

• Upevniť batožinu nad úrovňou sedadiel

• Zabaliť ostré predmety

• Pre malé deti použiť autosedačky

Čo ovplyvňuje stabilitu

• Správne nahustenie pneumatík

• Rozloženie nákladu

• Hmotnosť nákladu

SkryťVypnúť reklamu
reklama

• Výška ťažiska

• Bočný vietor

• Nerovnosti na ceste

 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  2. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  3. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  5. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu
  6. eFleet Day 2025: Poznáme program a prezentujúcich
  7. S Kauflandom môže pomôcť každý, štartuje zbierka potravín
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom
  1. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  2. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  3. Jedinečný koncert EURYTHMICS v Bratislave
  4. LOVESTREAM Festival oznamuje prvú vlnu interpretov
  5. Knižnice získavajú novú príležitosť
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. Slováci oddnes nakupujú exotiku s BUBO za 50%. 8 597
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 051
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 5 703
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 5 179
  5. Ísť do kúpeľov je IN 4 780
  6. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 562
  7. Pravda o 50 % zľavách BUBO? Koľko ich vlastne je? 4 457
  8. Vypite bar s ministrom, teraz za polovičnú cenu 4 430
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Alex Lupták: Maďarská otázka v rokoch 1990 až 1993 Časť I.
  2. Vladimír Krátky: Kartel ?
  3. Lukáš Majerčák: Belianske Tatry I. : okruh na Chatu Plesnivec (1 290 mnm)
  4. Viktor Pamula: Dvadsaťjeden rokov v NATO.
  5. Ján Valchár: Menová reforma reloaded (až som skoro vytriezvel)
  6. Miroslav Pollák: Marec 2025 a Slovensko 1.
  7. Ivan Mlynár: Aj bezvýznamný živočích Filip Kuffa je cenou za slobodu politickej galérky.
  8. Štefan Šturdzík: Antalya moja láska.
  1. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 36 216
  2. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 19 263
  3. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 11 385
  4. Rado Surovka: Liečba Ficom na demenciu národa nezaberá. 10 586
  5. Radko Mačuha: "Žiadna pandémia krívačky a slintačky neexistuje". ( fikcia) 10 397
  6. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 8 896
  7. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 7 650
  8. Richard Vilkus: Keď vládnu burani, päťkári a Samuel Migaľ. 7 637
  1. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  2. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  3. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  4. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
  5. Radko Mačuha: Ficovi zdochla koza a preto Slovensku zdochne celé stádo.
  6. Tupou Ceruzou: Žandári
  7. Tupou Ceruzou: Mimoriadna situácia
  8. Radko Mačuha: Fico už nieje antivaxer.
SkryťZatvoriť reklamu