SME

Ako obíde dodávka prekážku v rýchlosti?

Test stability ukázal výborné jazdné vlastnosti moderných úžitkových automobilov, ale tiež rozdiely v porovnaní s osobným autom. Vodiči dodávkových vozidiel pritom jazdia po diaľnici a cestách rýchlejšie ako osobné autá. Krízovú situáciu vo vysokej rýchlo

(Zdroj: Alena Šperková)

BREZNO. Na voľnej ploche sme po starostlivom prekontrolovaní povrchu rozbiehali úžitkový Citroen Jumper na čoraz väčšiu rýchlosť s cieľom vyskúšať stabilitu pri obchádzaní náhlej prekážky na ceste. Prekážkou býva chodec, auto vychádzajúce z bočnej ulice, nehoda, alebo práve rozsypaný náklad. Testovaná dodávka namiesto reálnych prekážok obchádzala iba kužele losieho testu postaveného podľa normy ISO pre osobné autá. Potrebám väčšieho úžitkového auta sme prispôsobili iba šírku koridoru, pretože do pôvodného by nevošiel. Nezaťažené auto sa do šesťdesiat kilometrovej rýchlosti správalo stabilne. Vodič nemal pocit rizika šmyku, alebo straty ovládateľnosti. Dostavili sa akurát prvé príznaky nedotáčavého správania, keď vodič zatočí volantom, a auto zareaguje až neskôr. Prekážku teda stihne obísť, ale začína mať problém s rýchlym vrátením sa do svojho jazdného pruhu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Hraničná osemdesiatka Narastajúca rýchlosť spôsobuje silnejší, stále zvládnuteľný nedotáčavý šmyk, ktorý môže spôsobiť čelný náraz do prekážky, či do predmetov za ňou. Do sedemdesiat kilometrovej rýchlosti nie je rozkolísanie vysokého auta tak citeľné, aby spôsobilo pretáčavý šmyk, alebo hodiny. Prekročením sedemdesiatky vstupuje do hry vysoké ťažisko , rozmery a dĺžka auta v nezaťaženom stave. Zrazu sa prudko zadná časť vychýli zo smeru jazdy a dodávka sa bokom sunie dopredu. Stav môže zvrátiť iba skúsený vodič rýchlou reakciou volantom a pridaním plynu vo vhodnej chvíli. Akékoľvek zručnosti v losom teste zlyhávajú po prekročení osemdesiatky, keď prázdne úžitkové auto zostáva nekontrolovateľne pretáčavé.

„Rýchla jazda v priamom smere je bezpečná kým nefúka bočný vietor. Záleží tiež na rozložení nákladu, najťažšie veci nesmú byť za zadnou nápravou“

SkryťVypnúť reklamu

Ivan Herko, vodič dodávky Kotrmelce Strach z prevrátenia a rozbitia testovacieho auta nám neumožnil stupňovať rýchlosť a robiť iný typ manévru vo vysokej rýchlosti. Na okraji testovacej dráhy sa môže dodávka zaseknúť o nerovný podklad a bočný šmyk skončí kotrmelcom. Na cestách hrozí prevrátenie už pri menšom bočnom šmyku, stačí ak kolesá natrafia na spoj asfaltu, jamu, alebo zbehnú z krajnice. Počas prevrátenia chránia posádku na rozdiel od osobných áut s hlavovými airbagmi iba bezpečnostné pásy. Do hry vstupuje ťažký tovar, ktorý nekontrolovateľným pohybom spôsobuje zranenia.

Technika pokročila Citroen Jumper ukázal aký obrovský skok urobili automobilky v konštrukcii vozidiel určených na prácu, alebo prevoz ľudí. Podvozky sú komfortné, majú dobré brzdy s ABS, kvalitné pruženie a dobré vedenie stopy vo vysokej rýchlosti. Moderná dodávka zvláda s prehľadom také rýchlosti aké staršie modely ani nedosiahli. Vodič si užíva komfort osobného auta, silu motora a kvalitu šesťstupňovej prevodovky. Fyzikálne zákony však platia stále a na vplyv hmotnosti, vonkajších rozmerov a vysokého ťažiska netreba zabúdať. Najmä v osobných verziách určených na prevoz ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

Ako nehavarovať Bezpečná jazda s úžitkovým autom tkvie v predvídaní, primeranej rýchlosti, dobrom rozložení nákladu, v montáži správnych bezpečnostných prvkov a skúsenostiach. „Na dodávkach mám najazdených vyše milióna kilometrov. Snažím sa jazdiť tak, aby som nedostal šmyk, lebo ten sa na dodávke veľmi ťažko vyrovnáva,“ povedal Ivan Herko, dlhoročný vodič úžitkových áut. Silné naftové motory robia z dodávok mimoriadne rýchle autá aj mimo diaľnice, pritom stabilitu môže výrazne ovplyvniť viacero faktorov. „Rýchla jazda v priamom smere je bezpečná kým nefúka bočný vietor. Záleží aj na rozložení nákladu, najťažšie veci nesmú byť za zadnou nápravou,“ povedal. Okrem uvedomenia si hmotnostných a rozmerových rozdielov medzi osobnými autami a dodávkami si treba objednať stabilizačný systém ESP. Elektronika dokáže zabrániť bočnému šmyku a tým aj prevráteniu auta. Hlavné bremeno bezpečnej jazdy zostáva na vodičovi a jeho schopnostiach.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po prekročení osemdesiatky je obchádzanie prekážky s dodávkou veľmi komplikované. Stabilitu ovplyvňuje vysoké ťažisko a dĺžka auta.

V nižších rýchlostiach je dodávka nedotáčavá a na prudké zatočenie volantu reaguje až neskôr.

So zvyšujúcou rýchlosťou stúpa riziko pretáčavého šmyku. Stačí nerovnosť na ceste a dodávka je ne streche.

Dnešné dodávky sú mimoriadne rýchle a komfortné. Jumper má v sériovej výbave ABS a airbag, odporúčame doobjednať stabilizačný systém.

Prvý bol Mercedes, teraz aj Volkswagen Mercedes, ako prvý výrobca úžitkových automobilov na svete, začal so sériovou montážou stabilizačného systému pre svoje úžitkové autá. Nedávno sa k Mercedesu pridal Volkswagen, ktorý dodáva ESP v štandardnom vybavení modelov Transporter a Crafter. Ostatní výrobcovia ponúkajú ESP do dodávok za príplatok 16 900 až 25 000 korún. Najdrahší Opel si za ESP do modelov Movano a Vivaro pýta až 39 000 korún.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Bežnou súčasťou štandardného vybavenia nových úžitkových automobilov na našom trhu je ABS a airbag vodiča. Antiblokovací systém významne znižuje riziko šmyku počas brzdenia a reaguje aj na zaťaženie auta. Oveľa dôležitejšou udalosťou vo vývoji bolo uvedenie stabilizačného systému ESP, ktorý dokáže neutralizovať nedotáčavý šmyk a zároveň zabrániť bočnému (pretáčavému) šmyku. Stabilizačný systém významne pomáha v situáciách, keď zlyhávajú schopnosti vodiča.

Ako bezpečne jazdiť s dodávkou

• Správne uložiť náklad

• Pripevniť náklad

• Predvídať rizikové situácie

• Spomaliť pri bočnom vetre

• Včas brzdiť

• Pomaly vchádzať do zákruty

• Nebrzdiť v zákrute

SkryťVypnúť reklamu
reklama

• Vyhnúť sa prudkým pohybom volantu

Ako správne uložiť náklad v dodávke

• Ťažké predmety umiestniť na podlahu

• Poriadne upevniť náklad

• Nedávať najťažšie veci za zadnú nápravu

• Rovnomerne zaťažiť pravú aj ľavú stranu auta

• Nádoby s kvapalinami umiestniť čo najnižšie

Prevoz osôb

• Použiť všetky bezpečnostné pásy

• Lyže a športové náčinie dať na podlahu

• Upevniť batožinu nad úrovňou sedadiel

• Zabaliť ostré predmety

• Pre malé deti použiť autosedačky

Čo ovplyvňuje stabilitu

• Správne nahustenie pneumatík

• Rozloženie nákladu

• Hmotnosť nákladu

SkryťVypnúť reklamu
reklama

• Výška ťažiska

• Bočný vietor

• Nerovnosti na ceste

 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 14 968
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 556
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 3 806
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 386
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 075
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 695
  7. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 2 500
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 202
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Štefan Šturdzík: Bývalý agent KGB a jeho 5 krát zbankrotovaný kamoš narážajú na realitu.
  2. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - Úvod + 1 kapitola
  3. Eva Bachletová: Prvý deň v práci
  4. Martin Fronk: Posledný cisár, prvý blahoslavený: Tragický príbeh Karola I.
  5. Viera Polakovičová: Francúzsky hudobný zážitok
  6. Jozef Sitko: Úryvky troch autentických príbehov z novej knihy 90-ročného autora
  7. Vladimír Bojničan: Súťaž: Nájdite konzervatívnu reformu, ktorá zvýšila životnú úroveň. Existuje vôbec taká?
  8. Michal Trenčanský: Koniec ilúzií: Školstvo potrebuje revolúciu, nie kozmetické úpravy
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 19 712
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 579
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 922
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 678
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 159
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 138
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 316
  8. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 5 153
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťZatvoriť reklamu