SME
Pondelok, 2. august, 2021 | Meniny má GustávKrížovkyKrížovky
DODÁVKOVÉ AUTO V OSEMDESIATKE NEZVLÁDNETE

Ako obíde dodávka prekážku v rýchlosti?

Test stability ukázal výborné jazdné vlastnosti moderných úžitkových automobilov, ale tiež rozdiely v porovnaní s osobným autom. Vodiči dodávkových vozidiel pritom jazdia po diaľnici a cestách rýchlejšie ako osobné autá. Krízovú situáciu vo vysokej rýchlo

(Zdroj: Alena Šperková)

BREZNO. Na voľnej ploche sme po starostlivom prekontrolovaní povrchu rozbiehali úžitkový Citroen Jumper na čoraz väčšiu rýchlosť s cieľom vyskúšať stabilitu pri obchádzaní náhlej prekážky na ceste. Prekážkou býva chodec, auto vychádzajúce z bočnej ulice, nehoda, alebo práve rozsypaný náklad. Testovaná dodávka namiesto reálnych prekážok obchádzala iba kužele losieho testu postaveného podľa normy ISO pre osobné autá. Potrebám väčšieho úžitkového auta sme prispôsobili iba šírku koridoru, pretože do pôvodného by nevošiel. Nezaťažené auto sa do šesťdesiat kilometrovej rýchlosti správalo stabilne. Vodič nemal pocit rizika šmyku, alebo straty ovládateľnosti. Dostavili sa akurát prvé príznaky nedotáčavého správania, keď vodič zatočí volantom, a auto zareaguje až neskôr. Prekážku teda stihne obísť, ale začína mať problém s rýchlym vrátením sa do svojho jazdného pruhu.

Hraničná osemdesiatka

Narastajúca rýchlosť spôsobuje silnejší, stále zvládnuteľný nedotáčavý šmyk, ktorý môže spôsobiť čelný náraz do prekážky, či do predmetov za ňou. Do sedemdesiat kilometrovej rýchlosti nie je rozkolísanie vysokého auta tak citeľné, aby spôsobilo pretáčavý šmyk, alebo hodiny. Prekročením sedemdesiatky vstupuje do hry vysoké ťažisko , rozmery a dĺžka auta v nezaťaženom stave. Zrazu sa prudko zadná časť vychýli zo smeru jazdy a dodávka sa bokom sunie dopredu. Stav môže zvrátiť iba skúsený vodič rýchlou reakciou volantom a pridaním plynu vo vhodnej chvíli. Akékoľvek zručnosti v losom teste zlyhávajú po prekročení osemdesiatky, keď prázdne úžitkové auto zostáva nekontrolovateľne pretáčavé.

„Rýchla jazda v priamom smere je bezpečná kým nefúka bočný vietor. Záleží tiež na rozložení nákladu, najťažšie veci nesmú byť za zadnou nápravou“
Ivan Herko, vodič dodávky

Kotrmelce

Strach z prevrátenia a rozbitia testovacieho auta nám neumožnil stupňovať rýchlosť a robiť iný typ manévru vo vysokej rýchlosti. Na okraji testovacej dráhy sa môže dodávka zaseknúť o nerovný podklad a bočný šmyk skončí kotrmelcom. Na cestách hrozí prevrátenie už pri menšom bočnom šmyku, stačí ak kolesá natrafia na spoj asfaltu, jamu, alebo zbehnú z krajnice. Počas prevrátenia chránia posádku na rozdiel od osobných áut s hlavovými airbagmi iba bezpečnostné pásy. Do hry vstupuje ťažký tovar, ktorý nekontrolovateľným pohybom spôsobuje zranenia.

Technika pokročila

Citroen Jumper ukázal aký obrovský skok urobili automobilky v konštrukcii vozidiel určených na prácu, alebo prevoz ľudí. Podvozky sú komfortné, majú dobré brzdy s ABS, kvalitné pruženie a dobré vedenie stopy vo vysokej rýchlosti. Moderná dodávka zvláda s prehľadom také rýchlosti aké staršie modely ani nedosiahli. Vodič si užíva komfort osobného auta, silu motora a kvalitu šesťstupňovej prevodovky. Fyzikálne zákony však platia stále a na vplyv hmotnosti, vonkajších rozmerov a vysokého ťažiska netreba zabúdať. Najmä v osobných verziách určených na prevoz ľudí.

Ako nehavarovať

Bezpečná jazda s úžitkovým autom tkvie v predvídaní, primeranej rýchlosti, dobrom rozložení nákladu, v montáži správnych bezpečnostných prvkov a skúsenostiach. „Na dodávkach mám najazdených vyše milióna kilometrov. Snažím sa jazdiť tak, aby som nedostal šmyk, lebo ten sa na dodávke veľmi ťažko vyrovnáva,“ povedal Ivan Herko, dlhoročný vodič úžitkových áut. Silné naftové motory robia z dodávok mimoriadne rýchle autá aj mimo diaľnice, pritom stabilitu môže výrazne ovplyvniť viacero faktorov. „Rýchla jazda v priamom smere je bezpečná kým nefúka bočný vietor. Záleží aj na rozložení nákladu, najťažšie veci nesmú byť za zadnou nápravou,“ povedal. Okrem uvedomenia si hmotnostných a rozmerových rozdielov medzi osobnými autami a dodávkami si treba objednať stabilizačný systém ESP. Elektronika dokáže zabrániť bočnému šmyku a tým aj prevráteniu auta. Hlavné bremeno bezpečnej jazdy zostáva na vodičovi a jeho schopnostiach.

Po prekročení osemdesiatky je obchádzanie prekážky s dodávkou veľmi komplikované. Stabilitu ovplyvňuje vysoké ťažisko a dĺžka auta.

V nižších rýchlostiach je dodávka nedotáčavá a na prudké zatočenie volantu reaguje až neskôr.

So zvyšujúcou rýchlosťou stúpa riziko pretáčavého šmyku. Stačí nerovnosť na ceste a dodávka je ne streche.

Dnešné dodávky sú mimoriadne rýchle a komfortné. Jumper má v sériovej výbave ABS a airbag, odporúčame doobjednať stabilizačný systém.


Prvý bol Mercedes, teraz aj Volkswagen

Mercedes, ako prvý výrobca úžitkových automobilov na svete, začal so sériovou montážou stabilizačného systému pre svoje úžitkové autá. Nedávno sa k Mercedesu pridal Volkswagen, ktorý dodáva ESP v štandardnom vybavení modelov Transporter a Crafter. Ostatní výrobcovia ponúkajú ESP do dodávok za príplatok 16 900 až 25 000 korún. Najdrahší Opel si za ESP do modelov Movano a Vivaro pýta až 39 000 korún.
Bežnou súčasťou štandardného vybavenia nových úžitkových automobilov na našom trhu je ABS a airbag vodiča. Antiblokovací systém významne znižuje riziko šmyku počas brzdenia a reaguje aj na zaťaženie auta. Oveľa dôležitejšou udalosťou vo vývoji bolo uvedenie stabilizačného systému ESP, ktorý dokáže neutralizovať nedotáčavý šmyk a zároveň zabrániť bočnému (pretáčavému) šmyku. Stabilizačný systém významne pomáha v situáciách, keď zlyhávajú schopnosti vodiča.

Ako bezpečne jazdiť s dodávkou

• Správne uložiť náklad
• Pripevniť náklad
• Predvídať rizikové situácie
• Spomaliť pri bočnom vetre
• Včas brzdiť
• Pomaly vchádzať do zákruty
• Nebrzdiť v zákrute
• Vyhnúť sa prudkým pohybom volantu

Ako správne uložiť náklad v dodávke

• Ťažké predmety umiestniť na podlahu
• Poriadne upevniť náklad
• Nedávať najťažšie veci za zadnú nápravu
• Rovnomerne zaťažiť pravú aj ľavú stranu auta
• Nádoby s kvapalinami umiestniť čo najnižšie



Prevoz osôb

• Použiť všetky bezpečnostné pásy
• Lyže a športové náčinie dať na podlahu
• Upevniť batožinu nad úrovňou sedadiel
• Zabaliť ostré predmety
• Pre malé deti použiť autosedačky

Čo ovplyvňuje stabilitu

• Správne nahustenie pneumatík
• Rozloženie nákladu
• Hmotnosť nákladu
• Výška ťažiska
• Bočný vietor
• Nerovnosti na ceste

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte
  2. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  3. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  4. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  5. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  6. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  7. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  8. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  9. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  10. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  1. Vodného slalomára privítal doma aj jeho hlavný partner BILLA
  2. Autorka prezradila motív novej knihy. Poteší nielen romantičky
  3. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  4. Diskusia o elektromobiloch nie je „súťaž krásy“
  5. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  6. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  7. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  8. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  9. Košická štvrť je súčasťou odpadového experimentu.
  10. Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je rizikovejšia
  1. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 5 395
  2. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 5 145
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 694
  4. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 667
  5. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 3 507
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 3 488
  7. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 246
  8. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 2 833
  9. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 2 342
  10. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova 2 336
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Predseda parlamentu Boris Kollár počas spoločnej tlačovky s Máriou Kolíkovou.

Dlžníkom budú môcť exekútori vziať menej peňazí.


1. aug
Rory Sabbatini.

Golfistovo tetovanie vyvoláva otázky, vraví expert na extrémizmus.


a 1 ďalší 6 h
Peter Tkačenko

V Hlase si nevšimli, že väčšina voličov podporuje očkovanie.


3 h

Neprehliadnite tiež

Honda Motocompo

Predajný úspech nemala, no jej cena je teraz o to vyššia.


1. aug
Dacia Duster

Novinkou je automat pri najsilnejšej verzii.


30. júl
Volkswagen Taigo

Osloviť chce športovejšími líniami aj veľkým kufrom.


29. júl
Hyundai Kona

Na prvých miestach sú kórejské značky.


28. júl