lizačné systémy.
S pribúdajúcimi slnečnými dňami a rastúcimi teplotami vzduchu sa v jednotlivých pneuservisoch množia objednávky. Zimné pneumatiky na teplom asfalte zhoršujú komfort cestovania tým, že pri odvaľovaní viac hučia, môžu zvyšovať spotrebu paliva, rýchlo sa opotrebúvajú a zhoršujú jazdné vlastnosti vozidla. Nestabilita môže v extrémnom prípade dokonca prerásť do šmyku. V lete jazdíme rýchlejšie ako v zime, čomu zodpovedá aj konštrukcia letných pneumatík. Rovnako zmes je schopná odolávať vyšším teplotám.
Kedy prezuť Nepísané pravidlo hovorí, že zimné plášte prezujeme za letné, keď teploty vzduchu dlhodobo prekračujú hranicu 7 stupňov Celzia. „Je rozdiel, či s autom jazdíte iba po meste, alebo aj na dlhšie trasy. Hoci v ostatných dňoch panujú jarné teploty, ešte stále ráno v niektorých oblastiach môže prekvapiť poľadovica. Vodiči, ktorí absolvujú dlhšie trasy či jazdia v noci, by mali ešte nejaký ten týždeň s prezúvaním počkať,“ hovorí Tibor Novák, majiteľ jedného z pneuservisov v Košiciach.
Ako uskladniť pneumatiky Stále viac servisov ponúka možnosť uskladniť nepoužívané pneumatiky počas sezóny vo svojich priestoroch. Motoristi, ktorí si ich odložia napríklad vo vlastnej garáži by mali dbať na to, aby boli na tmavom mieste a neprišli do kontaktu s chemikáliami. Slnečný svit pneumatiku vysušuje, chemikálie oslabujú materiál, z ktorého je vyrobená. Dôležité je aj v akej polohe sú plášte počas ich nepoužívania uložené. Najpraktickejšie je uloženie na seba, do tzv. komínov, ak sú plášte položené zvislo na behúni, je potrebné nimi pravidelne pootáčať. V oboch prípadoch platí, že pred sezónnym uskladnením je dôležité obutie nahustiť na predpísaný tlak, resp. ho mierne prehustiť.
Čo s rezervou Pri starostlivosti o obutie automobilu netreba zabúdať ani na rezervu. Platí, že by malo ísť o rovnaký typ pneumatiky, aký je obutý na vozidle. Je dobré aspoň raz za mesiac skontrolovať aj tlak v rezervnom kolese, prípadne ho dofúkať. Tlak v rezerve by mal byť o málo vyšší, než predpisuje výrobca. Ak vodič použil dojazdové koleso, musí dbať na limitné hodnoty najvyššej rýchlosti a prejdenej vzdialenosti. Defekt treba čo najskôr opraviť a nahradiť „dojazdovku“ klasickým kolesom.
Aj defekty sa však pomaly stávajú minulosťou. Na trhu sa už objavili plášte, ktoré sú schopné jazdy aj pri výrazne zníženom tlaku. Ide o tzv. pneumatiky Run Flat. Ich nevýhodou je, že takýto defekt nie je možné opraviť a automobil, vybavený týmto obutím súčasne musí mať aj systém kontroly tlaku v pneumatikách. Takže aj v tomto prípade platí – komfort stojí peniaze.
Ktoré sú tie správne? V súčasnosti je na trhu množstvo značiek a typov pneumatík. Motorista by preto mal dať na radu odborníka. Základným pravidlom je držať sa rozmerov, ktoré stanovil výrobca a sú uvedené v technickom preukaze. Vodič sa okrem iného vyhne sankciám zo strany polície.
Pri použití rozmeru pneumatík s rozmerom iným ako v technickom preukaze treba požiadať o zmenu na dopravnom inšpektoráte. So zmenou rozmerov dochádza aj k zmenám v správaní vozidla. Pri výbere pneumatík motorista musí brať na zreteľ typ auta, približný počet najazdených kilometrov i typ komunikácií, po ktorých sa bude s vozidlom najviac pohybovať. „Iné pneumatiky odporučíme manažérovi, ktorý ročne najazdí aj 100 000 kilometrov a iné sviatočnému vodičovi,“ pokračuje Tibor Novák.
Internet boduje Fenomén nakupovania cez internet sa nevyhol ani príslušenstvu automobilov. Dôvodom, prečo sa vodiči rozhodnú pre nákup cez internet je najčastejšie razantne nižšia cena ako v „kamenných“ obchodoch či pneuservisoch. Okrem tradičných rizík, ktoré sú úzko späté s nakupovaním cez internet, však na motoristu číha aj iná nástraha a to rastúce ceny služieb. V cenách pneumatík predávaných v pneuservisoch je totiž zarátaná aj réžia danej firmy. S poklesom predaja plášťov v servisoch rastú ceny za prezutie, vyváženie, či výmenu kolies. Niektoré pneuservisy dokonca účtujú zákazníkovi aj sto korún iba za kontrolu rozmerov uvedených na pneumatike a ich následné porovnanie s technickým preukazom. „V budúcnosti to zrejme budeme riešiť tak, že inú, nižšiu cenu za prezutie a vyváženie budú mať zákazníci, ktorí si pneumatiky zakúpili u nás,“ povedal.
Nízkoprofilové pneumatiky Pri výbere vhodného obutia môže vodič naraziť na dva protipóly. Nízkoprofilové plášte sa používajú prevažne na výkonnejšie automobily. Profilové číslo (percentuálny podiel výšky k šírke) u týchto pneumatík môže v extrémnych prípadoch dosiahnuť číslo 25. Výhodou sú lepšie jazdné vlastnosti, ich používanie však vodiča oberie o značnú dávku jazdného komfortu. Takýto typ obutia je náchylný na poškodenie vplyvom horšej kvality cestnej komunikácie a zvyšuje sa aj riziko aquaplaningu na mokrej vozovke. Spomenúť treba aj ich vyššiu cenu. Z vlastnej skúsenosti radíme znížiť profilové číslo najviac na 40, čo je najspodnejšia akceptovateľná hranica na našich cestách z pohľadu komfortu a bezpečnosti jazdy.
Protektory Obnovené plášte - protektory je možné zakúpiť za veľmi nízke ceny. Ide o ojazdené pneumatiky, na ktoré sa pri vysokej teplote nalepí nový behúň. Zákazník pritom netuší, v akom stave je pôvodná kostra plášťa. To, že ide o protektory zistíte podľa povinného nápisu „retread“ na bočnici. Jazda vysokými rýchlosťami je pri takomto type obutia nemysliteľná, rovnala by sa hazardovaniu so životom. Hoci musia byť takéto pneumatiky riadne schválené a certifikované, ich nákup je veľký risk. „Tieto pneumatiky všeobecne neodporúčam. Jedine, že by zákazník s vozidlom obutým do protektorov absolvoval ročne iba málo kilometrov, väčšinou v mestskej prevádzke,“ myslí sí Tibor Novák.
O pneumatiky sa treba starať Nákupom a prezutím by starostlivosť motoristu o obutie nemala poľaviť. Je potrebné ich pravidelne vizuálne kontrolovať, či nedošlo k ich fyzickému narušeniu. Rovnako dôležité je kontrolovať tlak v pneumatikách. Urobiť tak treba približne dvakrát za mesiac. Nízky tlak zvyšuje spotrebu paliva a klesá ovládateľnosť auta. Pri brzdení, alebo manévrovaní v kritickej situácii môže dokonca dôjsť aj k vyzutiu pneumatiky. Nové technológie neobišli ani hustenie pneumatík. Niektoré pneuservisy okrem klasického vzduchu ponúkajú aj dusík. Jeho výhoda je v tom, že tlak v plášti sa nemení ani vplyvom vysokých teplôt a zostáva konštantný po dlhú dobu. Vďaka dusíku sa znižuje hluk vznikajúci pri odvaľovaní kolies. Pravidelná kontrola stavu plášťov dokonca vodičom ušetrí finančné prostriedky. Tlak vzduchu v pneumatike nižší o 10 % zvýši spotrebu paliva o 1 % a zníži životnosť obutia až o 10 %. Zvláštnou kapitolou je ochrana penumatík pred „vysušením“ a UV žiarením. Pre takýto typ starostlivosti existujú špeciálne prípravky, ktoré sa nanášajú spravidla len na bočnice pneumatík.
Životnosť Životnosť obutia je daná jeho fyzickým optrebovaním a vekom. Zákon na Slovensku stanovuje minimálnu hĺbku dezénu na 1,6 mm. Praktické skúsenosti vodičov hovoria o tom, že nie je dobré zjazdiť pneumatiky až na zákonom povolenú hranicu. „Pri takto zjazdenej pneumatike sa zvyšuje riziko aquaplaningu na mokrej vozovke.
Označovanie pneumatík Z množstva údajov, ktoré sú na bočnici pneumatík, by vodiča mali najviac zaujímať rozmery plášťa, jeho najvyššia konštrukčná rýchlosť a zaťaženie.
165/70 R13 79T
165 šírka behúňa v milimetroch
70 profilové číslo (percentuálny podiel výšky k šírke)
R typ konštrukcie
13 priemer pneumatiky v palcoch
79 index zaťaženia
T rýchlostný index
Rýchlostný index (SI) - určuje maximálnu prípustnú rýchlosť jazdy v km/h na pneumatike.
SI km/h
Q 160
R 170
S 180
T 190
H 210
V (ZR) 240
W (ZR) 270
Y (ZR) 300
Index zaťaženia (LI) - určuje maximálne povolené zaťaženie na pneumatiku, pri rýchlosti určenej rýchlostným indexom.
LI kg
70 335
75 387
80 450
85 515
90 600
95 690
100 800
105 925