Emisné kontroly treba stihnúť do konca júna

Presne pred rokom pribudla majiteľom vozidiel s benzínovým motorom a riadeným katalyzátorom povinnosť absolvovať samostatnú emisnú kontrolu podľa zákonom stanoveného časového harmonogramu. Zosúladenie s európskou legislatívou čaká majiteľov novších vozidi

Pracoviská emisných kontrol (PEK) vyrastajú ako huby po daždi. Takto by mali byť označené tie, ktoré majú oprávnenie vykonávať emisné kontroly.(Zdroj: Autor)

el.

Do konca júna musia absolvovať emisnú kontrolu vozidlá prvý krát evidované od 1.1.2000. Nových automobilov mladších ako štyri roky sa zatiaľ emisné kontroly netýkajú, lebo tie prídu na rad pri technickej kontrole až po štyroch rokoch. Staré vozidlá s benzínovým motorom, ale bez riadeného, prípadne žiadneho katalyzátora, podstupujú emisné kontroly raz ročne. Majitelia vozidiel, ktoré nevyhoveli, musia dať opraviť, alebo nastaviť automobil tak, aby splnil opätovnú emisnú kontrolu za znížený poplatok. Vozidlá bez platnej emisnej kontroly nebudú považované za spôsobilé premávky na pozemných komunikáciách.

V praxi to znamená asi toľko, že kontrolou nemusí prejsť vozidlo s mierne poškodeným katalyzátorom, alebo lambda sondou a naopak na cestách budú jazdiť ešte staršie vozidlá bez katalyzátora a s vyšším obsahom škodlivín vo výfukových plynoch. Z tohto pohľadu budú na tom horšie majitelia starších automobilov s opotrebovaným katalyzátorom, pretože jeho prípadná výmena môže stáť sumu na úrovni polovice hodnoty automobilu.

Čo sa zmenilo

Vozidlá s riadeným katalyzátorom a benzínovým motorom v minulosti podstúpili emisnú kontrolu priamo na technickej kontrole. Na cestách teda smeli jazdiť autá iba s funkčným katalyzátorom a emisiami v predpísanej norme. Podľa rok platného zákona je proces emisnej kontroly vyňatý z STK ako samostatná kontrola so samostatným poplatkom, evidenciou a osvedčením, ale tými istými normami ako predtým.

Dátum prvej evidencie

Rozhodujúcim dátumom na posúdenie, kedy sa má vozidlo prvý krát podrobiť emisnej kontrole je dátum prvého prihlásenia vozidla do evidencie. Prvým prihlásením vozidla do evidencie sa rozumie dátum prvého pridelenia evidenčného čísla v Slovenskej republike alebo v inom štáte, ktorý sa vyznačuje v osvedčení o evidencii. Ak sa tento dátum nedá zistiť, ale známy je rok výroby vozidla, za prvé prihlásenie vozidla do evidencie sa považuje prvý deň roku výroby vozidla.

Ak sa rok prvého prihlásenia vozidla do evidencie v Slovenskej republike nezhoduje s rokom výroby vozidla, pričom medzi rokom výroby vozidla a rokom prvého prihlásenia vozidla do evidencie je rozdiel väčší ako 12 mesiacov, za prvé prihlásenie vozidla do evidencie sa považuje prvý deň roku výroby automobilu. Ak rok výroby vozidla nie je známy, považuje sa zaň modelový rok vozidla, ktorý možno zistiť z identifikačného čísla vozidla VIN.

Rôzne ceny

Previerka škodlivosti výfukových plynov je daná zákonom a z pohľadu motoristu patrí medzi
vynútené výkony, ktoré musí občan zo zákona strpieť, teda vyžiadať si ich a uhradiť. Cena za emisnú kontrolu napriek tomu nie je regulovaná a mala by sa pohybovať od 280 Sk vyššie. Podľa prieskumu denníka SME sa ceny emisných kontrol benzínových motorov s riadeným katalyzátorom pohybujú od 300 do 420 Sk, v závislosti od firmy a regiónu. Motoristi by si mali tiež uvedomiť, že okrem samotnej kontroly musia zaplatiť za nálepku na evidenčné číslo (20 – 60 Sk) a tiež za preukaz o emisných kontrolách, približne 40 Sk. Cena za emisnú kontrolu musí byť na doklade oddelená od ceny za prípadné nastavenie, resp. opravu motora a príslušných systémov.

Dovážané autá

Pri individuálnom dovoze sa vozidlá musia podrobiť zvláštnej emisnej kontrole, akurát z nej vypadáva overenie evidenčného čísla, pretože to ešte nie je pridelené. Emisná kontrola musí byť vykonaná pred kontrolou technického stavu a protokol treba mať pri prihlasovaní vozidla do evidencie.

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  2. Ako na refinancovanie hypotéky
  3. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  4. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  5. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  6. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  7. Splnený sen
  8. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  9. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  10. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  1. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  2. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  3. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  4. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  5. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  6. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  7. Vysoká hra o súdne trovy
  8. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  9. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  10. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 13 077
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 13 021
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 4 564
  4. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 242
  5. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 3 020
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 537
  7. Splnený sen 2 087
  8. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 536
  9. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 309
  10. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 084

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Odsúdili prvých exministrov. Za nástenku dostali dlhoročné tresty Janušek a Štefanov

Exministri výstavby za SNS budú jediní odsúdení za kauzu nástenkový tender.

KOMENTÁRE

Rusi majú radi teplo. Moja žena spí v ponožkách

Marc Bennetts je jedným z top pozorovateľov ruskej reality.

KOŠICE KORZÁR

Reklamka obvineného dodávala mestu aj tričká I love Košice

Od mesta mala najprv jednu zákazku za druhou.

Neprehliadnite tiež

Jazdené auto sa samo nepredá. Ako mu pomôcť

Atraktivitu auta môžete zvýšiť už za pár eur.

Volvo spúšťa značku športových áut Polestar, prvý model je hybrid

Športový hybrid Polestar 1 prichádza s výkonom 600 koní a karbónovou karosériou.

Výber malých SUV sa stále rozrastá. Aká je ponuka na našom trhu?

Segment malých SUV je stále populárnejší, budúci rok by mali predaje pokoriť hranicu dvoch miliónov.

Japonská oceliareň klamala o kvalite kovov, diely sú v autách aj lietadlách

Rozsah škôd ani miera nedostatkov zatiaľ nie sú známe.