el.
Do konca júna musia absolvovať emisnú kontrolu vozidlá prvý krát evidované od 1.1.2000. Nových automobilov mladších ako štyri roky sa zatiaľ emisné kontroly netýkajú, lebo tie prídu na rad pri technickej kontrole až po štyroch rokoch. Staré vozidlá s benzínovým motorom, ale bez riadeného, prípadne žiadneho katalyzátora, podstupujú emisné kontroly raz ročne. Majitelia vozidiel, ktoré nevyhoveli, musia dať opraviť, alebo nastaviť automobil tak, aby splnil opätovnú emisnú kontrolu za znížený poplatok. Vozidlá bez platnej emisnej kontroly nebudú považované za spôsobilé premávky na pozemných komunikáciách.
V praxi to znamená asi toľko, že kontrolou nemusí prejsť vozidlo s mierne poškodeným katalyzátorom, alebo lambda sondou a naopak na cestách budú jazdiť ešte staršie vozidlá bez katalyzátora a s vyšším obsahom škodlivín vo výfukových plynoch. Z tohto pohľadu budú na tom horšie majitelia starších automobilov s opotrebovaným katalyzátorom, pretože jeho prípadná výmena môže stáť sumu na úrovni polovice hodnoty automobilu.
Čo sa zmenilo
Vozidlá s riadeným katalyzátorom a benzínovým motorom v minulosti podstúpili emisnú kontrolu priamo na technickej kontrole. Na cestách teda smeli jazdiť autá iba s funkčným katalyzátorom a emisiami v predpísanej norme. Podľa rok platného zákona je proces emisnej kontroly vyňatý z STK ako samostatná kontrola so samostatným poplatkom, evidenciou a osvedčením, ale tými istými normami ako predtým.
Dátum prvej evidencie
Rozhodujúcim dátumom na posúdenie, kedy sa má vozidlo prvý krát podrobiť emisnej kontrole je dátum prvého prihlásenia vozidla do evidencie. Prvým prihlásením vozidla do evidencie sa rozumie dátum prvého pridelenia evidenčného čísla v Slovenskej republike alebo v inom štáte, ktorý sa vyznačuje v osvedčení o evidencii. Ak sa tento dátum nedá zistiť, ale známy je rok výroby vozidla, za prvé prihlásenie vozidla do evidencie sa považuje prvý deň roku výroby vozidla.
Ak sa rok prvého prihlásenia vozidla do evidencie v Slovenskej republike nezhoduje s rokom výroby vozidla, pričom medzi rokom výroby vozidla a rokom prvého prihlásenia vozidla do evidencie je rozdiel väčší ako 12 mesiacov, za prvé prihlásenie vozidla do evidencie sa považuje prvý deň roku výroby automobilu. Ak rok výroby vozidla nie je známy, považuje sa zaň modelový rok vozidla, ktorý možno zistiť z identifikačného čísla vozidla VIN.
Rôzne ceny
Previerka škodlivosti výfukových plynov je daná zákonom a z pohľadu motoristu patrí medzi
vynútené výkony, ktoré musí občan zo zákona strpieť, teda vyžiadať si ich a uhradiť. Cena za emisnú kontrolu napriek tomu nie je regulovaná a mala by sa pohybovať od 280 Sk vyššie. Podľa prieskumu denníka SME sa ceny emisných kontrol benzínových motorov s riadeným katalyzátorom pohybujú od 300 do 420 Sk, v závislosti od firmy a regiónu. Motoristi by si mali tiež uvedomiť, že okrem samotnej kontroly musia zaplatiť za nálepku na evidenčné číslo (20 – 60 Sk) a tiež za preukaz o emisných kontrolách, približne 40 Sk. Cena za emisnú kontrolu musí byť na doklade oddelená od ceny za prípadné nastavenie, resp. opravu motora a príslušných systémov.
Dovážané autá
Pri individuálnom dovoze sa vozidlá musia podrobiť zvláštnej emisnej kontrole, akurát z nej vypadáva overenie evidenčného čísla, pretože to ešte nie je pridelené. Emisná kontrola musí byť vykonaná pred kontrolou technického stavu a protokol treba mať pri prihlasovaní vozidla do evidencie.