SME
Nedeľa, 11. apríl, 2021 | Meniny má JúliusKrížovkyKrížovky

Emisné kontroly treba stihnúť do konca júna

Presne pred rokom pribudla majiteľom vozidiel s benzínovým motorom a riadeným katalyzátorom povinnosť absolvovať samostatnú emisnú kontrolu podľa zákonom stanoveného časového harmonogramu. Zosúladenie s európskou legislatívou čaká majiteľov novších vozidi

Pracoviská emisných kontrol (PEK) vyrastajú ako huby po daždi. Takto by mali byť označené tie, ktoré majú oprávnenie vykonávať emisné kontroly.Pracoviská emisných kontrol (PEK) vyrastajú ako huby po daždi. Takto by mali byť označené tie, ktoré majú oprávnenie vykonávať emisné kontroly. (Zdroj: Autor)

el.

Do konca júna musia absolvovať emisnú kontrolu vozidlá prvý krát evidované od 1.1.2000. Nových automobilov mladších ako štyri roky sa zatiaľ emisné kontroly netýkajú, lebo tie prídu na rad pri technickej kontrole až po štyroch rokoch. Staré vozidlá s benzínovým motorom, ale bez riadeného, prípadne žiadneho katalyzátora, podstupujú emisné kontroly raz ročne. Majitelia vozidiel, ktoré nevyhoveli, musia dať opraviť, alebo nastaviť automobil tak, aby splnil opätovnú emisnú kontrolu za znížený poplatok. Vozidlá bez platnej emisnej kontroly nebudú považované za spôsobilé premávky na pozemných komunikáciách.

V praxi to znamená asi toľko, že kontrolou nemusí prejsť vozidlo s mierne poškodeným katalyzátorom, alebo lambda sondou a naopak na cestách budú jazdiť ešte staršie vozidlá bez katalyzátora a s vyšším obsahom škodlivín vo výfukových plynoch. Z tohto pohľadu budú na tom horšie majitelia starších automobilov s opotrebovaným katalyzátorom, pretože jeho prípadná výmena môže stáť sumu na úrovni polovice hodnoty automobilu.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Čo sa zmenilo

Vozidlá s riadeným katalyzátorom a benzínovým motorom v minulosti podstúpili emisnú kontrolu priamo na technickej kontrole. Na cestách teda smeli jazdiť autá iba s funkčným katalyzátorom a emisiami v predpísanej norme. Podľa rok platného zákona je proces emisnej kontroly vyňatý z STK ako samostatná kontrola so samostatným poplatkom, evidenciou a osvedčením, ale tými istými normami ako predtým.

Dátum prvej evidencie

Rozhodujúcim dátumom na posúdenie, kedy sa má vozidlo prvý krát podrobiť emisnej kontrole je dátum prvého prihlásenia vozidla do evidencie. Prvým prihlásením vozidla do evidencie sa rozumie dátum prvého pridelenia evidenčného čísla v Slovenskej republike alebo v inom štáte, ktorý sa vyznačuje v osvedčení o evidencii. Ak sa tento dátum nedá zistiť, ale známy je rok výroby vozidla, za prvé prihlásenie vozidla do evidencie sa považuje prvý deň roku výroby vozidla.

Ak sa rok prvého prihlásenia vozidla do evidencie v Slovenskej republike nezhoduje s rokom výroby vozidla, pričom medzi rokom výroby vozidla a rokom prvého prihlásenia vozidla do evidencie je rozdiel väčší ako 12 mesiacov, za prvé prihlásenie vozidla do evidencie sa považuje prvý deň roku výroby automobilu. Ak rok výroby vozidla nie je známy, považuje sa zaň modelový rok vozidla, ktorý možno zistiť z identifikačného čísla vozidla VIN.

Skryť Vypnúť reklamu

Rôzne ceny

Previerka škodlivosti výfukových plynov je daná zákonom a z pohľadu motoristu patrí medzi
vynútené výkony, ktoré musí občan zo zákona strpieť, teda vyžiadať si ich a uhradiť. Cena za emisnú kontrolu napriek tomu nie je regulovaná a mala by sa pohybovať od 280 Sk vyššie. Podľa prieskumu denníka SME sa ceny emisných kontrol benzínových motorov s riadeným katalyzátorom pohybujú od 300 do 420 Sk, v závislosti od firmy a regiónu. Motoristi by si mali tiež uvedomiť, že okrem samotnej kontroly musia zaplatiť za nálepku na evidenčné číslo (20 – 60 Sk) a tiež za preukaz o emisných kontrolách, približne 40 Sk. Cena za emisnú kontrolu musí byť na doklade oddelená od ceny za prípadné nastavenie, resp. opravu motora a príslušných systémov.

Skryť Vypnúť reklamu

Dovážané autá

Pri individuálnom dovoze sa vozidlá musia podrobiť zvláštnej emisnej kontrole, akurát z nej vypadáva overenie evidenčného čísla, pretože to ešte nie je pridelené. Emisná kontrola musí byť vykonaná pred kontrolou technického stavu a protokol treba mať pri prihlasovaní vozidla do evidencie.

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  2. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  3. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  4. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  5. Novinka, ktorá sa neodmieta: Niké predstavuje Bonus bez limitu
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  7. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko
  8. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov?
  9. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen?
  10. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou
  1. Virtuálny Suptech workshop o Blockchain technológiách
  2. Ranný rituál plný zdravia pre celú rodinu
  3. Koľko ovocia by ste mali denne zjesť? Máme odpoveď
  4. Wüstenrot poisťovňa dosiahla čistý zisk 1,8 milióna eur
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  6. Skúšanie a monitorovanie technických systémov na FVT
  7. Prekonalo Vaše dieťa COVID-19?
  8. Za 16 rokov pomohli Prešovskému kraju získať milióny eur
  9. Slovník investora 04: Kto môže investovať
  10. Na čo si dať pozor pri zateplení fasády
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 28 600
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 778
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 22 760
  4. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen? 20 680
  5. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 13 862
  6. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 13 522
  7. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 12 717
  8. Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte? 9 003
  9. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 7 089
  10. Najprv eštebák, potom oligarcha. Aká bola Širokého éra? 6 411
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Ospravedlňujeme sa za dočasnú nedostupnosť archívnych diskusií. Náš diskusný systém vylepšujeme do novej podoby a všetky diskusné vlákna budú dostupné v priebehu nasledujúcich dní.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Eva Petričková na sociálnych sieťach ukazuje, že aj autistické deti vedia byť fantastické.

Deťom chýbajú terapie, rodičom oddych.

9. apr
Vizualizácia projektu Metropolis.

Metropolis zapadol prachom.

14 h
Dnes píše Matúš Ritomský

Dovoľme si hovoriť o konci pandémie

Publicista Matúš Ritomský.

Na prekonanie poslednej fázy pandémie potrebujeme rozumný optimizmus.

8. apr

Ako vidí spätne reláciu s Cibulkovou?

9. apr

Neprehliadnite tiež

Tatra 128 prichádza do nového múzea.

Nákladiaky naštartovali po rokoch.

9. apr
Hyundai v uplynulom štvrťroku ťažil z dopredaju starej a nástupu novej generácie Tucsonu.

Skokanmi sú Peugeot 2008 aj Hyundai Tucson.

8. apr
Mazda MX-30 Edition 100

Menší dojazd kompenzuje veľkým kufrom.

8. apr
Toyota GR86

Narozdiel od Subaru BRZ sa s ním stretneme aj u nás.

7. apr