SME

Prvá jazda - nový Subaru Forester

Automobilka Subaru zažíva prelomový rok. V priebehu niekoľkých mesiacov vynovila celú modelovú paletu. Všetky novinky uvidíme na bratislavskom autosalóne, kde bude aj Forester tretej generácie.My sme sa s ním zoznámili už v predstihu, v rámci prvých testo

Počas prvých testovacích jázd Forester potvrdil, že stále je pripravený pobiť sa o pozíciu najlepšie jazdiaceho SUV na trhu.Počas prvých testovacích jázd Forester potvrdil, že stále je pripravený pobiť sa o pozíciu najlepšie jazdiaceho SUV na trhu. (Zdroj: Subaru)

Automobilka Subaru zažíva prelomový rok. V priebehu niekoľkých mesiacov vynovila celú modelovú paletu a onedlho uvedie do predaja svoj prvý naftový motor typu Boxer, na ktorý netrpezlivo čaká celá Európa. Všetky novinky počnúc malým Justy, cez Imprezu (vrátane najnovšej verzie STi), Boxer turbodiesel až po faceliftovanú Tribecu uvidíme na bratislavskom autosalóne, kde v expozícii súhvezdia Plejád zažiari aj Forester tretej generácie. My sme sa s ním zoznámili už v predstihu, v rámci prvých testovacích jázd.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Premena z kombíka na SUV

Prvá generácia „lesníka" prišla na trh v roku 1997. Malá japonská automobilka vtedy preukázala veľmi progersívne myslenie, pretože spolu s Toyotou (RAV4) položila vlastne základ jednému z najobsadenejších segmentov súčasnosti. Zdvihnutý kombík, ktorý na ceste dokázal byť rovnako rýchly, presný a zábavný ako Impreza GT a v teréne vedel šokovať nejedného majiteľa offroadu si rýchlo získal svoju klientelu. S rokmi však prestal stíhať konkurencii priestorom. Na dnešné pomery ponúkal primálo miesta pre posádku aj batožinu, nehovoriac o tom, že aj sedadlá boli krátke akoby ich robili najmä pre útlych Japoncov. Objem batožinového priestoru 390 l odpovedal vozidlám nižšej strednej triedy, veľkosťou rázvoru (2525 mm) sa mu začali vyrovnávať dokonca malé autá (Clio, Grande Punto). Preto automobilke neostávalo nič iné ako nový Forester urobiť výrazne väčší. Zo zdvihnutého kombíka sa tak stalo dospelé SUV, po všetkých stránkach schopné konkurovať vozidlám ako Honda CR-V, Mitsubishi Outlander, Toyota RAV4 a iným. Nestratil však premenou na SUV svoj charakter, pre ktorý si ho mnohí tak obľúbili? Buďte pokojní, na ceste sa správa a ovláda stále ako Forester, aj keď modernejší, kultivovanejší a priestrannejší.

SkryťVypnúť reklamu

Ach, ten dizajn...

Väčším zážitkom vždy bolo „lesníka" šoférovať ako sa naň pozerať. Subaru má totiž určitú periódu dizajnu. Keď sa im raz niečo podarí, s príchodom faceliftu alebo nového modelu to potom zaručene pokazia aby opäť mali čo naprávať. Tretia generácia Foresteru je v tomto cykle práve tým vydareným kusom, aspoň podľa nás. Predná časť síce kopíruje trochu faceliftovanú Tribecu, ale auto ako celok pôsobí oveľa atraktívnejšie než predchodca. Pre niekoho možno trochu konzervatívne, po vlne kritiky, ktorá doprevádzala Tribecu aj Imprezu sa však netreba diviť, že dizajnéri radšej vsadili na istotu.

Narástol vo všetkých smeroch

Aby ste si vedeli zhruba predstaviť o koľko je nový Forester väčší, uvedieme pár čísel. V porovnaní s predchodcom narástol do dĺžky o 75 mm, ale jeho rázvor až o 90 mm. Tých 15 mm konštruktéri získali skrátením zadného previsu. Vzadu sa už teda zaručene nebudeme viac sťažovať na miesto pre nohy . Do výšky podrástol hádam najviac (110 mm), ale priestor pre hlavy zadných pasažierov sa zlepšil len o 45 mm. Vysvetlenie je veľmi jednoduché - 15 mm k dobru dostala svetlosť podvozku (svetlá výška má teraz hodnotu 215 mm), niečo išlo na „konto" strešných nosičov a v priemere o 30 mm sa zvýšila poloha sedenia. Vďaka tomu sa pri nastupovaní do auta nemusíte takmer vôbec zohýbať, čo najviac uvítajú ženy často šoférujuúce v kostýmoch. Rodinne založených klientov zase potešia zadné dvere otvárateľné do 90-stupňového uhla, vďaka ktorým je teraz nakladanie detských sedačiek hračkou. Predné sedadlá sú tradične tuhšie a primerane tvarované na to aby, sa do nich pohodlne nastupovalo ale aby ste z nich zároveň nevypadli v prvej zákrute. Palubná doska, centrálny panel aj volant, teda všetko s čím vodič prichádza do kontaktu najčastejšie bolo takmer bezo zmien prevzaté z modelu Impreza. Nakoniec, očakávať revolúciu pri štvrtom novom aute v tak krátkom čase po sebe môže od konzervatívnej automobilky Subaru len najväčší optimista. Obdobne ako v Impreze aj tu teda nachádzame tvrdé plasty, ale kvalita a celková úroveň spracovania interiéru je výborná, hodná segmentu SUV a jednej z najspoľahlivejších značiek na svete.

SkryťVypnúť reklamu

Komfortnejší, ale stále výborne ovládateľný

Podvozok so vzperami McPherson vpredu a viacprvkovým zavesením vzadu sa oproti predchodcovi výrazne zlepšil v jazdnom komforte. Dokonca aj veľké nerovnosti filtruje teraz na jednotku. Skutočnosť, že podvozok je mäkký však neznamená, že nový Forester sa priveľmi nakláňa a v zákrutách je silne nedotáčavý. Základom toľko propagovaného symetrického pohonu 4x4 (základná filozofia značky Subaru) je totiž fakt, že všetky ťažké komponenty pohonnej sústavy sú kompaktné a nízko položené (medzinápravový diferenciál leží ešte o 10 mm nižšie ako v predošlom modeli), takže vozidlo môže byť mäkké aj bez zbytočného nakláňania v zákrutách. Počas prvých testovacích jázd Forester potvrdil, že stále je pripravený pobiť sa o pozíciu najlepšie jazdiaceho SUV na trhu. Precízne drží stopu, v čom ho podporuje aj mimoriadne tuhá karoséria, vysoko odolná voči krúteniu Riadenie je presné a podľa očakávania primerane komunikatívne. Brzdy základnému motoru bez problémov stíhajú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Benzínové turbo nebude

Na záver mám jednu dobrú a jednu zlú správu. Tou zlou je, že v štátoch Európskej únie až na niektoré výnimky bude paletu benzínových motorov odteraz zastupovať len atmosferický dvojliter. S turbom teda u nás ani v okolitých štátoch Subaru neráta. V rámci Európy ho budú ponúkať len vo Švajčiarsku, Rusku, možno v Nemecku a Veľkej Británii. Dobrou správou je, že na jeseň dostane Forester nový naftový Boxer motor Subaru, ktorý budú na rozdiel od modelov Legacy a Outback po prvý raz kombinovať so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Dovtedy ho bude poháňať len zážihový dvojliter, ktorý dáva o 15 k menší výkon než v Legacy (150 k). Tento rozdiel konštruktéri obetovali na úkor lepšieho priebehu krútiaceho momentu v nízkych a stredných otáčkach, keďže „lesník" tretej generácie podrástol aj pribral na váhe. Vďaka úpravám na motore a použitiu novej hlavy valcov sa zlepšila aj palivová spotreba. V kombinovanom režime si teraz odpije z nádrže 8,4 l, zatiaľ čo predchodca si zvykol potiahnuť až 9,3 l/100 km. Forester s týmto agregátom zrýchli z 0 na 100 km/h za 11.0 s. Na základný poháňací agregát to nie je zlé. Celkovo by sme ale jeho dynamiku označili skôr za priemernú. Preto ak sa s kúpou auta neponáhľate, odporúčame vám počkať radšej na turbodiesel, ktorý dodá jazde vo Foresteri novú kvalitatívnu úroveň. Nielen po stránke dynamiky ale najmä ekonomiky prevádzky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Cena sa nemení

Nový Forester sa u nás začne predávať v máji, vraj za rovnaké ceny ako predchodca. Na výber budú dva pomerne obsiahle stupne výbavy. Štandardný model 2.0X classic ponúkne 6 airbagov, ABS s rozdeľovačom brzdnej sily a prvýkrát aj s brzdovým asistentom, stabilizačný systém VDC, automatickú klimatizáciu, vyhrievanie predných sedačiek, multifunkčný volant s tempomatom, automatické udržiavanie svetlej výšky na zadnej náprave a i. Lepšie vybavený Forester 2.0 XS comfort dostane naviac okrem iného elektricky ovládané strešné okno, xenónové svetlomety, strešné nosiče,16-palcové hliníkové disky, audio systém Circle Surround s meničom na 6 CD a 7 reproduktormi, a elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča v 8 smeroch.

 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kokpit je takmer bezo zmien prevzatý z modelu Impreza, vrátane tvrdých plastov. Ich kvalita a celkové spracovanie interiéru však pôsobí hodnotným dojmom.
Nový Forester dostane už v základe vyhrievanie predných sedadiel.
Priestor na zadných sedadlách sa vyrovná najlepším konkurentom v triede. Zadné dvere sa dajú otvárať do uhla 90º, takže nakladanie detských sedačiek je teraz úplnou hračkou.
Objem batožinového priestoru narástol na 450 l (+ 38 l).Celkovú hodnotu po sklopení zadných sedadiel sme sa nikde nedočítali.
Zážihový dvojliter sa tradične dodáva s prídavnou redukčnou prevodovkou.
Vyššia z dvoch výbav zahŕňa elektricky ovládateľné strešné okno.

Technické parametre vozidiel Subaru Forester

Motor 2.0 2.0 4AT
zdvihový objem [cm3] 1994 1994
výkon [kW/k] 110/150 110/150
pri otáčkach [1/min] 6000 6000
krútiaci moment [Nm] 196 196
pri otáčkach [1/min] 3200 3200
pohot./úž. hmotnosť [kg] 1475 1495
palivová spotreba [l/100 km] 8,4 8,4
zrýchlenie 0-100 km/h [s] 11,0 12,7
maximálna rýchlosť [km/h] 184 185

Rozmery

dĺžka 4560 mm
šírka 1780 mm
výška 1700 mm
rázvor náprav 2615 mm
batožinový priestor 450l
hmotnosť prívesu (5MT/4AT) 2000 kg/1500 kg
objem palivovej nádrže 60 l

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 588
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 311
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 121
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 340
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 911
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 870
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 388
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXV
  2. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  3. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  4. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  5. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  6. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  7. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  8. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 29 645
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 797
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 193
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 986
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 575
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 926
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 032
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 873
  1. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  2. Tupou Ceruzou: Smerákov
  3. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  4. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  5. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  6. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  7. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  8. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
SkryťZatvoriť reklamu