NOVÝ ZAČIATOK

Prvá jazda - nový Subaru Forester

Automobilka Subaru zažíva prelomový rok. V priebehu niekoľkých mesiacov vynovila celú modelovú paletu. Všetky novinky uvidíme na bratislavskom autosalóne, kde bude aj Forester tretej generácie.My sme sa s ním zoznámili už v predstihu, v rámci prvých testo

Počas prvých testovacích jázd Forester potvrdil, že stále je pripravený pobiť sa o pozíciu najlepšie jazdiaceho SUV na trhu.(Zdroj: Subaru)

Automobilka Subaru zažíva prelomový rok. V priebehu niekoľkých mesiacov vynovila celú modelovú paletu a onedlho uvedie do predaja svoj prvý naftový motor typu Boxer, na ktorý netrpezlivo čaká celá Európa. Všetky novinky počnúc malým Justy, cez Imprezu (vrátane najnovšej verzie STi), Boxer turbodiesel až po faceliftovanú Tribecu uvidíme na bratislavskom autosalóne, kde v expozícii súhvezdia Plejád zažiari aj Forester tretej generácie. My sme sa s ním zoznámili už v predstihu, v rámci prvých testovacích jázd.

Premena z kombíka na SUV

Prvá generácia „lesníka" prišla na trh v roku 1997. Malá japonská automobilka vtedy preukázala veľmi progersívne myslenie, pretože spolu s Toyotou (RAV4) položila vlastne základ jednému z najobsadenejších segmentov súčasnosti. Zdvihnutý kombík, ktorý na ceste dokázal byť rovnako rýchly, presný a zábavný ako Impreza GT a v teréne vedel šokovať nejedného majiteľa offroadu si rýchlo získal svoju klientelu. S rokmi však prestal stíhať konkurencii priestorom. Na dnešné pomery ponúkal primálo miesta pre posádku aj batožinu, nehovoriac o tom, že aj sedadlá boli krátke akoby ich robili najmä pre útlych Japoncov. Objem batožinového priestoru 390 l odpovedal vozidlám nižšej strednej triedy, veľkosťou rázvoru (2525 mm) sa mu začali vyrovnávať dokonca malé autá (Clio, Grande Punto). Preto automobilke neostávalo nič iné ako nový Forester urobiť výrazne väčší. Zo zdvihnutého kombíka sa tak stalo dospelé SUV, po všetkých stránkach schopné konkurovať vozidlám ako Honda CR-V, Mitsubishi Outlander, Toyota RAV4 a iným. Nestratil však premenou na SUV svoj charakter, pre ktorý si ho mnohí tak obľúbili? Buďte pokojní, na ceste sa správa a ovláda stále ako Forester, aj keď modernejší, kultivovanejší a priestrannejší.

Ach, ten dizajn...

Väčším zážitkom vždy bolo „lesníka" šoférovať ako sa naň pozerať. Subaru má totiž určitú periódu dizajnu. Keď sa im raz niečo podarí, s príchodom faceliftu alebo nového modelu to potom zaručene pokazia aby opäť mali čo naprávať. Tretia generácia Foresteru je v tomto cykle práve tým vydareným kusom, aspoň podľa nás. Predná časť síce kopíruje trochu faceliftovanú Tribecu, ale auto ako celok pôsobí oveľa atraktívnejšie než predchodca. Pre niekoho možno trochu konzervatívne, po vlne kritiky, ktorá doprevádzala Tribecu aj Imprezu sa však netreba diviť, že dizajnéri radšej vsadili na istotu.

Narástol vo všetkých smeroch

Aby ste si vedeli zhruba predstaviť o koľko je nový Forester väčší, uvedieme pár čísel. V porovnaní s predchodcom narástol do dĺžky o 75 mm, ale jeho rázvor až o 90 mm. Tých 15 mm konštruktéri získali skrátením zadného previsu. Vzadu sa už teda zaručene nebudeme viac sťažovať na miesto pre nohy . Do výšky podrástol hádam najviac (110 mm), ale priestor pre hlavy zadných pasažierov sa zlepšil len o 45 mm. Vysvetlenie je veľmi jednoduché - 15 mm k dobru dostala svetlosť podvozku (svetlá výška má teraz hodnotu 215 mm), niečo išlo na „konto" strešných nosičov a v priemere o 30 mm sa zvýšila poloha sedenia. Vďaka tomu sa pri nastupovaní do auta nemusíte takmer vôbec zohýbať, čo najviac uvítajú ženy často šoférujuúce v kostýmoch. Rodinne založených klientov zase potešia zadné dvere otvárateľné do 90-stupňového uhla, vďaka ktorým je teraz nakladanie detských sedačiek hračkou. Predné sedadlá sú tradične tuhšie a primerane tvarované na to aby, sa do nich pohodlne nastupovalo ale aby ste z nich zároveň nevypadli v prvej zákrute. Palubná doska, centrálny panel aj volant, teda všetko s čím vodič prichádza do kontaktu najčastejšie bolo takmer bezo zmien prevzaté z modelu Impreza. Nakoniec, očakávať revolúciu pri štvrtom novom aute v tak krátkom čase po sebe môže od konzervatívnej automobilky Subaru len najväčší optimista. Obdobne ako v Impreze aj tu teda nachádzame tvrdé plasty, ale kvalita a celková úroveň spracovania interiéru je výborná, hodná segmentu SUV a jednej z najspoľahlivejších značiek na svete.

Komfortnejší, ale stále výborne ovládateľný

Podvozok so vzperami McPherson vpredu a viacprvkovým zavesením vzadu sa oproti predchodcovi výrazne zlepšil v jazdnom komforte. Dokonca aj veľké nerovnosti filtruje teraz na jednotku. Skutočnosť, že podvozok je mäkký však neznamená, že nový Forester sa priveľmi nakláňa a v zákrutách je silne nedotáčavý. Základom toľko propagovaného symetrického pohonu 4x4 (základná filozofia značky Subaru) je totiž fakt, že všetky ťažké komponenty pohonnej sústavy sú kompaktné a nízko položené (medzinápravový diferenciál leží ešte o 10 mm nižšie ako v predošlom modeli), takže vozidlo môže byť mäkké aj bez zbytočného nakláňania v zákrutách. Počas prvých testovacích jázd Forester potvrdil, že stále je pripravený pobiť sa o pozíciu najlepšie jazdiaceho SUV na trhu. Precízne drží stopu, v čom ho podporuje aj mimoriadne tuhá karoséria, vysoko odolná voči krúteniu Riadenie je presné a podľa očakávania primerane komunikatívne. Brzdy základnému motoru bez problémov stíhajú.

Benzínové turbo nebude

Na záver mám jednu dobrú a jednu zlú správu. Tou zlou je, že v štátoch Európskej únie až na niektoré výnimky bude paletu benzínových motorov odteraz zastupovať len atmosferický dvojliter. S turbom teda u nás ani v okolitých štátoch Subaru neráta. V rámci Európy ho budú ponúkať len vo Švajčiarsku, Rusku, možno v Nemecku a Veľkej Británii. Dobrou správou je, že na jeseň dostane Forester nový naftový Boxer motor Subaru, ktorý budú na rozdiel od modelov Legacy a Outback po prvý raz kombinovať so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Dovtedy ho bude poháňať len zážihový dvojliter, ktorý dáva o 15 k menší výkon než v Legacy (150 k). Tento rozdiel konštruktéri obetovali na úkor lepšieho priebehu krútiaceho momentu v nízkych a stredných otáčkach, keďže „lesník" tretej generácie podrástol aj pribral na váhe. Vďaka úpravám na motore a použitiu novej hlavy valcov sa zlepšila aj palivová spotreba. V kombinovanom režime si teraz odpije z nádrže 8,4 l, zatiaľ čo predchodca si zvykol potiahnuť až 9,3 l/100 km. Forester s týmto agregátom zrýchli z 0 na 100 km/h za 11.0 s. Na základný poháňací agregát to nie je zlé. Celkovo by sme ale jeho dynamiku označili skôr za priemernú. Preto ak sa s kúpou auta neponáhľate, odporúčame vám počkať radšej na turbodiesel, ktorý dodá jazde vo Foresteri novú kvalitatívnu úroveň. Nielen po stránke dynamiky ale najmä ekonomiky prevádzky.

Cena sa nemení

Nový Forester sa u nás začne predávať v máji, vraj za rovnaké ceny ako predchodca. Na výber budú dva pomerne obsiahle stupne výbavy. Štandardný model 2.0X classic ponúkne 6 airbagov, ABS s rozdeľovačom brzdnej sily a prvýkrát aj s brzdovým asistentom, stabilizačný systém VDC, automatickú klimatizáciu, vyhrievanie predných sedačiek, multifunkčný volant s tempomatom, automatické udržiavanie svetlej výšky na zadnej náprave a i. Lepšie vybavený Forester 2.0 XS comfort dostane naviac okrem iného elektricky ovládané strešné okno, xenónové svetlomety, strešné nosiče,16-palcové hliníkové disky, audio systém Circle Surround s meničom na 6 CD a 7 reproduktormi, a elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča v 8 smeroch.

 

Kokpit je takmer bezo zmien prevzatý z modelu Impreza, vrátane tvrdých plastov. Ich kvalita a celkové spracovanie interiéru však pôsobí hodnotným dojmom.
Nový Forester dostane už v základe vyhrievanie predných sedadiel.
Priestor na zadných sedadlách sa vyrovná najlepším konkurentom v triede. Zadné dvere sa dajú otvárať do uhla 90º, takže nakladanie detských sedačiek je teraz úplnou hračkou.
Objem batožinového priestoru narástol na 450 l (+ 38 l).Celkovú hodnotu po sklopení zadných sedadiel sme sa nikde nedočítali.
Zážihový dvojliter sa tradične dodáva s prídavnou redukčnou prevodovkou.
Vyššia z dvoch výbav zahŕňa elektricky ovládateľné strešné okno.

Technické parametre vozidiel Subaru Forester

Motor 2.0 2.0 4AT
zdvihový objem [cm3] 1994 1994
výkon [kW/k] 110/150 110/150
pri otáčkach [1/min] 6000 6000
krútiaci moment [Nm] 196 196
pri otáčkach [1/min] 3200 3200
pohot./úž. hmotnosť [kg] 1475 1495
palivová spotreba [l/100 km] 8,4 8,4
zrýchlenie 0-100 km/h [s] 11,0 12,7
maximálna rýchlosť [km/h] 184 185

Rozmery

dĺžka 4560 mm
šírka 1780 mm
výška 1700 mm
rázvor náprav 2615 mm
batožinový priestor 450l
hmotnosť prívesu (5MT/4AT) 2000 kg/1500 kg
objem palivovej nádrže 60 l

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  2. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  3. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  4. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  5. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  6. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  7. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  8. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  9. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  10. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  1. Riešenie kolízií áut - exkluzivní autokamera MiVue 766 WiFi
  2. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  3. Problém s darčekom? 10 perfektných tipov na Vianočné darčeky!
  4. Slovensko bude vo svete reprezentovať projekt Zachráň včely
  5. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  6. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  7. Moderný hotel, kde sa cítite ako doma
  8. Vedecká rada k 80. výročiu SvF STU v Bratislave
  9. Stavebná fakulta STU má učebňu na 3D tlač a virtuálnu realitu
  10. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 64 043
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 17 699
  3. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 9 868
  4. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 9 640
  5. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 7 615
  6. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska 7 438
  7. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 805
  8. Kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch 3 902
  9. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád 3 584
  10. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 3 132

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ututlané dejiny československého fetu

Pred novembrom 1989 u nás fetovali desaťtisíce ľudí.

DOMOV

Kiska priniesol Bezákovi dar od pápeža Františka

Pápež odovzdal Kiskovi počas audiencie dar pre Bezáka.

PÍŠE GUY VERHOFSTADT – FÓRUM

Takto vyzerá revolúcia, ktorú Európa potrebuje

Neodohrá sa však v parížskych či bruselských uliciach.

PLUS

Živel, ktorý postavil vo Viedni najvýstrednejšie domy

Na jeho originálne budovy sa chodia pozerať milióny ľudí.

Neprehliadnite tiež

Pozrite si desať tipov na vianočné darčeky pre motoristov

Vybrali sme praktické aj zábavné kúsky.

Motor pre Aston Martin Valkyrie zvládne 1000 koní aj bez turba

Výkonný dvanásťvalec s objemom 6,5 litra váži iba 204 kilogramov.