Automobilka Subaru zažíva prelomový rok. V priebehu niekoľkých mesiacov vynovila celú modelovú paletu a onedlho uvedie do predaja svoj prvý naftový motor typu Boxer, na ktorý netrpezlivo čaká celá Európa. Všetky novinky počnúc malým Justy, cez Imprezu (vrátane najnovšej verzie STi), Boxer turbodiesel až po faceliftovanú Tribecu uvidíme na bratislavskom autosalóne, kde v expozícii súhvezdia Plejád zažiari aj Forester tretej generácie. My sme sa s ním zoznámili už v predstihu, v rámci prvých testovacích jázd.
Premena z kombíka na SUV
Prvá generácia „lesníka" prišla na trh v roku 1997. Malá japonská automobilka vtedy preukázala veľmi progersívne myslenie, pretože spolu s Toyotou (RAV4) položila vlastne základ jednému z najobsadenejších segmentov súčasnosti. Zdvihnutý kombík, ktorý na ceste dokázal byť rovnako rýchly, presný a zábavný ako Impreza GT a v teréne vedel šokovať nejedného majiteľa offroadu si rýchlo získal svoju klientelu. S rokmi však prestal stíhať konkurencii priestorom. Na dnešné pomery ponúkal primálo miesta pre posádku aj batožinu, nehovoriac o tom, že aj sedadlá boli krátke akoby ich robili najmä pre útlych Japoncov. Objem batožinového priestoru 390 l odpovedal vozidlám nižšej strednej triedy, veľkosťou rázvoru (2525 mm) sa mu začali vyrovnávať dokonca malé autá (Clio, Grande Punto). Preto automobilke neostávalo nič iné ako nový Forester urobiť výrazne väčší. Zo zdvihnutého kombíka sa tak stalo dospelé SUV, po všetkých stránkach schopné konkurovať vozidlám ako Honda CR-V, Mitsubishi Outlander, Toyota RAV4 a iným. Nestratil však premenou na SUV svoj charakter, pre ktorý si ho mnohí tak obľúbili? Buďte pokojní, na ceste sa správa a ovláda stále ako Forester, aj keď modernejší, kultivovanejší a priestrannejší.
Ach, ten dizajn...
Väčším zážitkom vždy bolo „lesníka" šoférovať ako sa naň pozerať. Subaru má totiž určitú periódu dizajnu. Keď sa im raz niečo podarí, s príchodom faceliftu alebo nového modelu to potom zaručene pokazia aby opäť mali čo naprávať. Tretia generácia Foresteru je v tomto cykle práve tým vydareným kusom, aspoň podľa nás. Predná časť síce kopíruje trochu faceliftovanú Tribecu, ale auto ako celok pôsobí oveľa atraktívnejšie než predchodca. Pre niekoho možno trochu konzervatívne, po vlne kritiky, ktorá doprevádzala Tribecu aj Imprezu sa však netreba diviť, že dizajnéri radšej vsadili na istotu.
Narástol vo všetkých smeroch
Aby ste si vedeli zhruba predstaviť o koľko je nový Forester väčší, uvedieme pár čísel. V porovnaní s predchodcom narástol do dĺžky o 75 mm, ale jeho rázvor až o 90 mm. Tých 15 mm konštruktéri získali skrátením zadného previsu. Vzadu sa už teda zaručene nebudeme viac sťažovať na miesto pre nohy . Do výšky podrástol hádam najviac (110 mm), ale priestor pre hlavy zadných pasažierov sa zlepšil len o 45 mm. Vysvetlenie je veľmi jednoduché - 15 mm k dobru dostala svetlosť podvozku (svetlá výška má teraz hodnotu 215 mm), niečo išlo na „konto" strešných nosičov a v priemere o 30 mm sa zvýšila poloha sedenia. Vďaka tomu sa pri nastupovaní do auta nemusíte takmer vôbec zohýbať, čo najviac uvítajú ženy často šoférujuúce v kostýmoch. Rodinne založených klientov zase potešia zadné dvere otvárateľné do 90-stupňového uhla, vďaka ktorým je teraz nakladanie detských sedačiek hračkou. Predné sedadlá sú tradične tuhšie a primerane tvarované na to aby, sa do nich pohodlne nastupovalo ale aby ste z nich zároveň nevypadli v prvej zákrute. Palubná doska, centrálny panel aj volant, teda všetko s čím vodič prichádza do kontaktu najčastejšie bolo takmer bezo zmien prevzaté z modelu Impreza. Nakoniec, očakávať revolúciu pri štvrtom novom aute v tak krátkom čase po sebe môže od konzervatívnej automobilky Subaru len najväčší optimista. Obdobne ako v Impreze aj tu teda nachádzame tvrdé plasty, ale kvalita a celková úroveň spracovania interiéru je výborná, hodná segmentu SUV a jednej z najspoľahlivejších značiek na svete.
Komfortnejší, ale stále výborne ovládateľný
Podvozok so vzperami McPherson vpredu a viacprvkovým zavesením vzadu sa oproti predchodcovi výrazne zlepšil v jazdnom komforte. Dokonca aj veľké nerovnosti filtruje teraz na jednotku. Skutočnosť, že podvozok je mäkký však neznamená, že nový Forester sa priveľmi nakláňa a v zákrutách je silne nedotáčavý. Základom toľko propagovaného symetrického pohonu 4x4 (základná filozofia značky Subaru) je totiž fakt, že všetky ťažké komponenty pohonnej sústavy sú kompaktné a nízko položené (medzinápravový diferenciál leží ešte o 10 mm nižšie ako v predošlom modeli), takže vozidlo môže byť mäkké aj bez zbytočného nakláňania v zákrutách. Počas prvých testovacích jázd Forester potvrdil, že stále je pripravený pobiť sa o pozíciu najlepšie jazdiaceho SUV na trhu. Precízne drží stopu, v čom ho podporuje aj mimoriadne tuhá karoséria, vysoko odolná voči krúteniu Riadenie je presné a podľa očakávania primerane komunikatívne. Brzdy základnému motoru bez problémov stíhajú.
Benzínové turbo nebude
Na záver mám jednu dobrú a jednu zlú správu. Tou zlou je, že v štátoch Európskej únie až na niektoré výnimky bude paletu benzínových motorov odteraz zastupovať len atmosferický dvojliter. S turbom teda u nás ani v okolitých štátoch Subaru neráta. V rámci Európy ho budú ponúkať len vo Švajčiarsku, Rusku, možno v Nemecku a Veľkej Británii. Dobrou správou je, že na jeseň dostane Forester nový naftový Boxer motor Subaru, ktorý budú na rozdiel od modelov Legacy a Outback po prvý raz kombinovať so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Dovtedy ho bude poháňať len zážihový dvojliter, ktorý dáva o 15 k menší výkon než v Legacy (150 k). Tento rozdiel konštruktéri obetovali na úkor lepšieho priebehu krútiaceho momentu v nízkych a stredných otáčkach, keďže „lesník" tretej generácie podrástol aj pribral na váhe. Vďaka úpravám na motore a použitiu novej hlavy valcov sa zlepšila aj palivová spotreba. V kombinovanom režime si teraz odpije z nádrže 8,4 l, zatiaľ čo predchodca si zvykol potiahnuť až 9,3 l/100 km. Forester s týmto agregátom zrýchli z 0 na 100 km/h za 11.0 s. Na základný poháňací agregát to nie je zlé. Celkovo by sme ale jeho dynamiku označili skôr za priemernú. Preto ak sa s kúpou auta neponáhľate, odporúčame vám počkať radšej na turbodiesel, ktorý dodá jazde vo Foresteri novú kvalitatívnu úroveň. Nielen po stránke dynamiky ale najmä ekonomiky prevádzky.
Cena sa nemení
Nový Forester sa u nás začne predávať v máji, vraj za rovnaké ceny ako predchodca. Na výber budú dva pomerne obsiahle stupne výbavy. Štandardný model 2.0X classic ponúkne 6 airbagov, ABS s rozdeľovačom brzdnej sily a prvýkrát aj s brzdovým asistentom, stabilizačný systém VDC, automatickú klimatizáciu, vyhrievanie predných sedačiek, multifunkčný volant s tempomatom, automatické udržiavanie svetlej výšky na zadnej náprave a i. Lepšie vybavený Forester 2.0 XS comfort dostane naviac okrem iného elektricky ovládané strešné okno, xenónové svetlomety, strešné nosiče,16-palcové hliníkové disky, audio systém Circle Surround s meničom na 6 CD a 7 reproduktormi, a elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča v 8 smeroch.
![]() | Kokpit je takmer bezo zmien prevzatý z modelu Impreza, vrátane tvrdých plastov. Ich kvalita a celkové spracovanie interiéru však pôsobí hodnotným dojmom. |
![]() | Nový Forester dostane už v základe vyhrievanie predných sedadiel. |
![]() | Priestor na zadných sedadlách sa vyrovná najlepším konkurentom v triede. Zadné dvere sa dajú otvárať do uhla 90º, takže nakladanie detských sedačiek je teraz úplnou hračkou. |
![]() | Objem batožinového priestoru narástol na 450 l (+ 38 l).Celkovú hodnotu po sklopení zadných sedadiel sme sa nikde nedočítali. |
![]() | Zážihový dvojliter sa tradične dodáva s prídavnou redukčnou prevodovkou. |
![]() | Vyššia z dvoch výbav zahŕňa elektricky ovládateľné strešné okno. |
Technické parametre vozidiel Subaru Forester
Motor | 2.0 | 2.0 4AT |
zdvihový objem [cm3] | 1994 | 1994 |
výkon [kW/k] | 110/150 | 110/150 |
pri otáčkach [1/min] | 6000 | 6000 |
krútiaci moment [Nm] | 196 | 196 |
pri otáčkach [1/min] | 3200 | 3200 |
pohot./úž. hmotnosť [kg] | 1475 | 1495 |
palivová spotreba [l/100 km] | 8,4 | 8,4 |
zrýchlenie 0-100 km/h [s] | 11,0 | 12,7 |
maximálna rýchlosť [km/h] | 184 | 185 |
Rozmery
dĺžka | 4560 mm |
šírka | 1780 mm |
výška | 1700 mm |
rázvor náprav | 2615 mm |
batožinový priestor | 450l |
hmotnosť prívesu (5MT/4AT) | 2000 kg/1500 kg |
objem palivovej nádrže | 60 l |