učil aj v iných oblastiach.
Prvý Citroen C5 nebol pekný a už vôbec nie úspešný model. Jeho dizajn pôsobil ako nedokončený. Po 4 rokoch ho výrobca radikálne inovoval, čo mu viditeľne pomohlo. Pozrieť sa do očí najlepším v strednej triede však môže až jeho druhá generácia, ktorá otvára novú kapitolu v histórii francúzskej automobilky. A začína ju naozaj veľkolepo, pretože radikálnejšiu zmenu už podstúpiť nemohol. Rozkysnutý a nevýrazný liftback sa premenil na nádherný športový sedan, z ktorého priam vyžaruje typická francúzska elegancia. Rukopis dvojitého šípu nesú predovšetkým veľké predné reflektory bumerangového tvaru, takmer vodorovná predná kapota inšpirovaná vlajkovou loďou C6 aj vonkajšie spätné zrkadlá, podobne ako u modelov C4 a C4 Picasso uchytené na bočných dverách. Štíhla atletická zadná časť zase pôsobí viac nemecky. Zadné skupinové svetlá ( pripomínajúce Audi A4) pekne vypĺňajú priestor po bokoch. Skutočnosť, že auto zakončuje krátke, kolmo uťaté veko batožinového priestoru však neznamená, že do kufra bude problém naložiť každú objemnejšiu vec. Boli sme milo prekvapení, aký rozmerný nakladací otvor na nás vykukol po odklopení zadného veka. Jeho priemer nemá medzi sedanmi tejto triedy obdobu. So samotným objemom kufra je to už trochu horšie. Základných 439 l (+ 28 l v prípade lepiacej sady) predstavuje v strednej triede skôr podpriemernú hodnotu. Kombík sa posnažil trochu viac, aj keď v porovnaní s predchodcom na objeme citeľne stratil (- 32/ - 170 l). Pri obsadení piatich miest odvezie 533 l, po sklopení zadných sedadiel 1490 l.
Kvalita inšpirovaná Audi Zámer rozbiť trh biznis limuzín je evidentný aj vo vnútri. V tak kvalitnom a dôkladne vypracovanom Citroene sme ešte nesedeli. Šéf vývoja modelového radu C5 Michel Lejeune sám priznáva, že v snahe o dosiahnutie prémiovej kvality mu bola vzorom automobilka Audi. Dovolíme si tvrdiť, že z použitých plastov nikoho neurazí jediné tlačidlo. Všetko krásne licuje, príjemne sa ovláda. My sme si užívali ešte jeden detail – ako kultivovane a bezhlučne sa spúšťajú a zatvárajú bočné okná.
Urobte si pohodlie Druhý najdlhší rázvor v segmente a druhý najširší interiér sú dostatočnou zárukou veľkorysej ponuky miesta na dĺžku aj šírku. Kvôli tradične francúzsky dlhej prednej kapote je však predná časť kabíny priveľmi obstavaná, takže nepôsobí až takým vzdušným dojmom ako v novom Mondeu. Navyše, vpredu sa sedí pomerne vysoko, takže pasažieri s výškou nad 180 cm by mali zvážiť príplatok za strešné okno. Možnosť, znížiť sedák ešte viac, nám chýbala najmä pri manuálne nastaviteľných sedačkách . Vzadu zase uberá z miesta pre hlavu zvažujúca sa strecha. U kombi je to v poriadku. Palec hore dávame robustným a perfektne vypracovaným predným sedadlám. Vyzerajú výborne a rovnako sa v nich aj sedí. Akoby ich pre Citroen navrhli a vyrobili v niektorej z nemeckých prémiových automobiliek. Sú dlhé, široké a dobre podopierajú chrbát aj hlavu. V športovom prevedení majú aj slušné bočné vedenie a aby sme nezabudli, podobne ako napríklad v lepšie vybavených modeloch BMW, môžete si nezávisle upravovať sklon vrchnej a spodnej polovice operadla (!). Kto bude mať záujem, môže si priplatiť aj za masážnu funkciu.
Volant s pevným stredom Palubná doska, aj stredová konzola vyzerajú veľmi uhladene. Ocenil som v porovnaní s predchodcom prehľadnejší prístrojový panel, ale opäť nepochopil to množstvo tlačidiel na centrálnom paneli. Tiež by ma zaujímalo, prečo si Francúzi myslia, že podnikatelia počas jazdy nepožívajú žiadne nápoje. Inak si neviem vysvetliť úplnú absenciu pohodlne dostupných držiakov na nápoje. Odložiť si ich môžete jedine do dverí, alebo do lakťovej opierky medzi sedadlami.
Nový C5 je ďalším modelom značky, ktorý dostal volant s pevným stredom. Na rozdiel od menšieho C4 je však podstatne vylepšený. Konštruktéri vypočuli kritické pripomienky a tlačidlá na ovládanie audio systému, tempomatu a telefónu urobili nielen väčšie, ale ich aj prehľadnejšie usporiadali. Lepší tvar má teraz tiež veniec.
Ticho ako v nahrávacom štúdiu Veľký dôraz bol kladený na akustický komfort v interiéri, ktorý zabezpečuje trojité tesnenie dverí, laminované čelné sklo (u lepšie vybavených modelov aj bočné), špeciálne tlmiče vibrácií od motora, rôzne tlmiace hmoty, výplne podbehov, špeciálne pneumatiky Michelin a s ohľadom na dosiahnutie menšieho prenosu hluku od kolies modifikované vzpery McPherson vpredu a viacprvkové zavesenie vzadu. Obe nápravy pochádzajú vlastne z väčšieho modelu C6. Výsledkom detailnej práce akustického oddelenia je aerodynamicky aj od podvozku výborne odhlučnená kabína. Sme však zvedaví, či tento názor budeme môcť vysloviť aj po teste na našich cestách, pretože v Portugalsku, kde boli prvé zoznamovacie jazdy majú prevažne kvalitné, takmer nové povrchy.
Dva druhy pruženia Hoci to tak z doterajšieho obsahu napísaného vyznieva, najväčšia zmena, ktorou toto auto prešlo nemá nič spoločné s novým imidžom, kvalitou ani dizajnom. Revolúcia sa udiala pod povrchom. Po 53 rokoch totiž Citroen pustil do strednej triedy klasické oceľové pružiny, aby ponúkol alternatívu aj tým vodičom, ktorí radi pod zadkom viac cítia po čom jazdia. Popri tom však samozrejme zachoval aj originálny elektronicky riadený hydropneumatický systém. Počas testovacích jázd sme mali možnosť vyskúšať oba druhy pruženia. Vozidlo vybavené drahším z nich Hydractive 3 Plus s možnosťou voľby tuhšieho športového režimu a samočinným udržiavaním svetlej výšky vozidla (bez ohľadu na jeho okamžité zaťaženie) jazdí na dobrom asfalte ako po vankúši. Nerovnosti filtruje s veľkým prehľadom, pritom nákláňanie karosérie udržuje v prijateľných medziach. Nevýhodou ale je, že pruženie filtruje úplne všetko a vodič necíti takmer nič. Veľa informáciií o povrchu cesty sa nedočká ani od riadenia, pretože hoci je presné, chýba mu cit a spätná väzba. Čo sa týka rozdielu medzi automatickým a športovým režimom, na prvýkrát sme veľký rozdiel nepostrehli, pretože v automatickom režime systém s pribúdajúcou rýchlosťou tlmiče aj tak sám pritvrdzuje. Navyše na testovacej trase sme nemali šťastie na sériu poriadnych zákrut, kde by sme si mohli oba režimy dôkladne preskúšať. Takže opäť budeme múdrejší až po testovaní doma. Základné pruženie s oceľovými špirálami má za úlohu prilákať značke priaznivcov nemeckých konkurentov. Je celkom možné, že časť z nich sa mu získať podarí, pretože nerovnosti vie ignorovať podobne presvedčivo ako Hydractive 3 Plus. Vodič však viac cíti auto a vie čo sa s ním deje.
Nech sa rozhodnete pre jednu, alebo druhú verziu pruženia, s oboma je nový Citroen C5 tvrdší a agilnejší než predchodca. Hojdanie a pocit za volantom akoby ste auto riadili z gauča sú minulosťou. Schopnosťami na ceste sa priblížil nemeckej konkurencii viac ako kedykoľvek predtým, aj keď si stále dosť zakladá na jazdnom komforte. Novinku bude poháňať 7 motorov, z toho 3 benzínové a 4 prepĺňané naftové. Ich parametre nájdete v tabuľke. Vrchol naftovej ponuky 2.7 HDi V6 je príkladne kultivovaný a pomerne pružný. 6-stupňový automat, s ktorým je spojený, reaguje ale dosť pomaly. Silnejší zážitok zo zrýchlenia nám sprostredkoval štvorvalec 2.0 HDi v kombinácii so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, ktorý aj na zošliapnutie akcelerátora reagoval oveľa lepšie. Začiatok predaja na slovenskom trhu je predbežne naplánovaný na jún tohto roku. Kombík príde o mesiac neskôr.
Palubná doska aj stredová konzola vyzerajú veľmi uhladene. V porovnaní s predchodcom sme ocenili prehľadnejšie prístroje, ale opäť sme nepochopili množstvo tlačidiel na centrálnom paneli.
Predné sedačky patria medzi to najpríjemnejšie a najpohodlnejšie, do čoho sa dá v strednej triede posadiť.
Multifunkčný pevný stred volantu v porovnaní s C4 inovovali. Tlačidlá sú teraz väčšie a prehľadnejšie usporiadané.
V oblasti kvality boli konštruktérom Citroenu vzorom produkty Audi.
Citroen C5 sa dodáva s dvomi druhmi predných sedačiek. Športové majú výraznejšie bočné vedenie.
O bezpečnosť posádky v prípade nárazu sa stará 7 až 9 airbagov (podľa výbavy).
Batožinový priestor kombíka ponúka len priemerný objem 533 až 1490 l (po sklopení zadných sedadiel).
Tlačidlá na centrálnom paneli sú opäť malé, príliš vzdialené od vodiča a je ich veľa na jednej kope.
Technické parametre vozidiel Citroen C5:
motor 1.8i 2.0i 3.0i V6 1.6 HDi 2.0 HDi 2.2 HDi 2.7 HDi V6
zdvihový objem valcov (cm³) 1749 1997 2946 1560 1997 2179 2721
výkon (kW/k) 93/127 105/143 158/215 81/110 101/138 127/173 153/208
pri otáčkach (1/min.) 6000 6000 6000 4000 4000 4000 4000,
krútiaci moment (Nm) 170 200 290 240(260) 320(340) 370 440
pri otáčkach (1/min) 3750 4000 3750 1750 2000 1500 1900
palivová spotreba (l/100 km) 7,9 8,4 10,5 5,6 6,0 6,5 8,4
zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 11,0 9,7 9,2 12,2 10,6 9,2 8,9
maximálna rýchlosť (km/h) 200 210 224 191 204 219 224
pohot./celková hmotnosť (kg) 1585 1596 1800 1578 1733 1804 1841
Rozmery: dĺžka 4779 mm
šírka 2096 mm
výška 1458 mm
rázvor náprav 2815
batožinový priestor 439 l
objem palivovej nádrže 71 l