Porovnávací test: Škoda Fabia Combi a Renault Clio Grandtour

Do triedy malých kombíkov ako Škoda Fabia Combi, či Peugeot 206 SW pribudol ďalší konkurent, Renault Clio Grandtour.

Clio boduje nižšou nakladacou hranou v jednej rovine s medzipodlahou, Fabia množstvom užitočných prvkov ako sú vyklápacie háčiky, 12 voltová zásuvka a veľmi dobre prepracovaný systém kotevných sietí a boxov.(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

V triede malých kombíkov si donedávna pokojne nažívali Škoda Fabia Combi a Peugeot 206 SW. Po výmene generácii k nim pribudol ďalší konkurent z Francúzska - Renault Clio Grandtour, ktorý rozhodne nechce ostať v ústraní.

BRATISLAVA. Nová Škoda Fabia slovenských motoristov zatiaľ veľmi nezaujala. Môže za to málo atraktívny dizajn a silnejúca konkurencia, ktorá viac vsádza na emócie. O to väčšie nádeje vkladá importér do vzhľadovo vydarenejšej verzie kombi, ktorá v minulosti zohrala dôležitú úlohu ako rodinné a hlavne fleetové vozidlo.
Fabia Combi vyzerá o poznanie lepšie než krátka verzia. Veľký zadok opticky viac vyvažuje nafúknutú prednú časť s dlhými prednými stĺpikmi, vďaka čomu pôsobí celé auto vyváženejšie. Na eleganciu Clia Grandtour sa však nechytá. Na rozdiel od českého kombíka, ktorý sa drží hlavnej charakteristickej črty značky Škoda a ponúka vo svojej triede maximálny priestor pre posádku aj batožinu, francúzsky model vsádza predovšetkým na estetickú stránku a harmonické zladenie karosérie ako celku. Grandtour s bacuľatou zadnou časťou je oveľa príťažlivejší, pričom väčší kufor viac podporil rodinný charakter kratšej verzie.

Priestor a svetlo

Podobne ako hatchback aj Grandtour boduje jedným z najsvetlejších a najvzdušnejších interiérov vo svojom segmente. Rodičia malých detí ocenia, že ich ratolesti budú mať cez veľké bočné okná z auta dobrý výhľad a ľahšie sa na dlhej ceste zabavia. Cez dlhšie zadné dvere sa do Clia jednoduchšie nakladajú detské sedačky. Pri ich ukotvení určite príde vhod aj 33 milimetrov na šírku k dobru v porovnaní s Fabiou. Na vyššie zadné sedadlá Škody sa zase ľahšie nastupuje, pasažieri majú väčší a hlbší priestor na chodidlá a o 46 milimetrov viac miesta pre hlavu. Dospelým sa tak bude sedieť o niečo pohodlnejšie, vzpriamenejšie, s nohami spustenými dolu. Cez malé bočné okná so stúpajúcou spodnou hranou smerom dozadu však preniká dnu podstatne menej svetla a deti ukotvené v detských sedačkách cez ne takmer nič neuvidia.

Kvalitný interiér


Clio má nielen vzdušnejší ale aj priestrannejší interiér. Na Fabiu stráca len priestorom v oblasti hlavy. Pokiaľ sa ale zrieknete dvojdielnej príplatkovej panoramatickej strechy (nad hlavami predných pasažierov s otvárateľným strešným oknom), ani urastenejší pasažieri nebudú mať problém. Fabia s kratším rázvorom stratu v oblasti kolien dobieha spomínaným vyšším posedom, takže túto nevýhodu pasažieri na pohodlí prakticky nepocítia. Stiesneným dojmom však pôsobí na šírku. Traja dospelí sa vzadu asi pohodlne neodvezú. Škoda má zasa najlepšie tvarované predné aj zadné sedadlá. V Cliu sa tiež nesedí zle, ale sedačkám chýba výraznejšia bočná opora. V kvalite materiálov a dielenskom spracovaní vedie Fabia. Naopak na elegantnejšiu a nápaditejšiu palubnú dosku Clia sa lepšie pozerá.

 

Plusy Mínusy
Renault Clio Grandtour
Kultitovaný a úsporný motor Pri dvojdielnom strešnom okne menej miesta na hlavu
Priestranný a "family friendly" interiér Málo precízne riadenie
Cena
Škoda Fabia Combi Veľký batožinový priestor
Kultúra chodu motora
Výborné jazdné vlastnosti
Nešikovné sklápanie zadných sedadiel
Presné riadenie a radenie


Vozidlo Renault Clio Škoda Fabia
Model Grandtour 1.5 dCi Combi 1.4 TDI
Počet valcov 4 3
Zdvihový objem [cm3] 1461 1422
Výkon [kW/k] 50/70 59/80
pri otáčkach [1/min] 4000 4000
Krútiaci moment [Nm] 160 195
pri otáčkach [1/min] 1700 2200
Maximálna rýchlosť [km/h] 162 173
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 15,5 13,7
Dĺžka/šírka/výška [mm] 4203/1719/1513 4239/ 1642/1498
Rázvor náprav [mm] 2575 2462
Nameraná pohotovostná hmotnosť [kg] 1285 1228
Objem palivovej nádrže [l] 55 45
Objem batožinového priestoru [l] 439/1277 480/1460
Nameraná spotreba [l/100 km] 4,6 5,4
Cena testovaného modelu od [Sk] 400.900 439.900

 

Veľkosť kufra nemusí rozhodovať

Napriek tomu, že rodinný rozmer auta je dôležitý, hlavným dôvodom popularity kombíkov je veľký a praktický batožinový priestor. Pokiaľ ide len o objem, Fabia Combi s prehľadom prevalcuje nielen Clio Grandtour, ale aj ostatných konkurentov.

Fabia Combi odvezie pri pri obsadení všetkých piatich sedadiel 480 litrov batožiny. Clio Grandtour len 439 litrov. Po sklopení zadných sedadiel sa rozdiel medzi autami zväčší o ďalších takmer dvesto litrov - Fabia má 1460, Clio 1277 litrov. Fabia ponúka praktický a dobre využiteľný pôdorys s boxmi na ruksaky, fľaše a iné drobnosti po bokoch. Nechýbajú tiež vyklápateľné háčiky a 12 V zásuvka prevzaté z Octavie.

Praktická roleta

Fabia zdedila po väčšej sestre aj praktickú samonavíjaciu roletku, ktorá sa na dotyk zroluje do púzdra. Clio má len klasickú roletku, háčiky a 12V zásuvku sme v ňom nenašli. V porovnaní s Fabiou ale boduje nižšou nakladacou hranou a jednoduchším sklápaním zadných sedadiel. V oboch vozidlách treba najprv odklopiť sedák a potom sklopiť operadlo. V Renaulte ale nemusíte snímať opierky hlavy, čo je vo Fabii potrebné a ide to dosť nešikovne.

Dvojité dno

V snahe dosiahnuť čo najväčší vnútorný priestor konštruktéri Škody vynechali dnes čoraz populárnejšie dvojité dno, takže pri nakladaní batožiny treba počítať so 160 milimetrovým schodom. Clio má medzipodlahu a teda aj dno je v rovine s nakladacou hranou. Pod podlahou Fabie leží plnohodnotná rezerva. Ak budete chcieť vymeniť pneumatiku na Cliu, budete musieť najskôr uvoľniť poistku pod podlahou a potom koleso vybrať spod auta, čo nie je zrovna čisté a praktické riešenie.

Objem batožinového priestoru nie je všetko. Rozhoduje prístupnosť, výška nakladacej hrany a praktické detaily.

Veľkosťou kufra 439 litra sa Clio Grandtour radí medzi Fabiu Combi so 480 litrami a Peugeot 207 SW s 428 litrami. Zadné sedadlá sa dajú zložiť bez demontáže opierok hláv. Keď sklopíte aj operadlo spolujazdca, vznikne rovná úložná plocha dlhá 1450 milimetrov.
Clio Grandtour má z priestorových dôvodov rezervu uchytenú pod autom, čo nie je práve najčistejšie riešenie.
Objemovo je batožinový priestor Fabie Combi bezkonkurenčný. Sklápanie zadných sedadiel má ale veľmi nešikovné. Na vytiahnutie opierok hlavy z operadiel treba riadnu silu a trpezlivosť.
Fabia Combi prevzala od väčšej sestry Octavie niekoľko užitočných doplnkov, ako napríklad roletku, ktorá sa na jediný dotyk sama navinie späť do púzdra.
Renault má nižšiu nakladaciu hranu v jednej rovine s dnom kufra.
Podmienky merania

Teplota vzduchu 4 °C
Tlak vzduchu 1006 hPa
Rýchlosť vetra 1,0 m.s-1
Rel. vlhkosť vzduchu 70 percent

Údaje o vozidlách

Model Grantdtour 1.5 dCi Combi 1.4 TDI
Stav tachometra [km/h] 2888 1278
Pneumatiky Michelin Bridgestone Alpin Blizzak
Rozmer 185/60 R15 205/45 R16

Namerané hodnoty

Vozidlo Renault Škoda
Spotreba na sto kilometrov 4,6 litrov 5,4 litrov
Zrýchlenie 0-100 km/h [s] 17,5 14,6
Zrýchlenie 0-120 km/h [s] 27,9 22,1
Elasticita 40 - 80 km/h 3.stupeň [s] 8,0 7,4
Elasticita 60 –100 km/h 4.stupeň [s] 11,8 10,4
Elasticita 80 –120 km/h 5.stupeň [s] 19,2 16,7
Brzdné dráhy 100 - 0 km/h [m] 41 42
Vnútorný hluk 60 km/h 3.stupeň [dB] 62,8 67,3
Vnútorný hluk 80 km/h 4.stupeň [dB] 65 69,1
Vnútorný hluk 100 km/h 5. stupeň [dB] 67,7 70,2
Vnútorný hluk 130 km/h 5.stupeň [dB] 73,2 74,9



Trojvalec Fabie nestíha na motor Clia. V teste zvíťazil Francúz

Škodu aj Renault poháňali prepĺňané naftové motory s porovnateľným objemom, ale rozdielnym počtom valcov, ktorý v konečnom dôsledku zohral rozhodujúcu úlohu v celkovom hodnotení.

Rozdiel v kultúre chodu francúzskeho štvorvalca 1.5 dCi v Renaulte Clio a českého trojvalca 1.4 TDI v Škode Fabia je priveľký. Po naštartovaní sa spod kapoty Fabie ozve traktorový rachot, ktorý prehluší až aerodynamický hluk vo vyššej rýchlosti. Keď k tomu pripočítame citeľné vibrácie a takmer o liter vyššiu spotrebu (Fabia 5,4 l/100 km, Clio 4,6 l/100 km), motor Fabie v tomto porovnaní jasne zaostáva. Dokumentujú to aj merania hluku. V nižšej rýchlosti na treťom a štvrtom prevodovom stupni, kedy viac počuť hluk z motora než z obtekania karosérie vzduchom, Fabia vyčnieva v priemere o štyri dB. Je to jeden z najväčších rozdielov aký sme kedy namerali. S narastajúcou rýchlosťou zaostáva menej (2,5 a 1,7 dB).

Nevýhoda vysokej hmotnosti

Ťažšie Clio (1285 kg oproti 1228 kg) s najslabšou verziou motora 1.5 dCi výkonu 50 kW/70 k a krútiacim momentom 160 Nm je v dynamike citeľne slabšie než ľahšia a o deväť kW silnejšia Fabia (59 kW/80 k a 195 Nm). Plynulejší ťah v celom spektre otáčok, nižšia palivová spotreba a výrazne lepšia kultúra chodu však z neho robí mimoriadne kultivovaného a veľmi príjemného spoločníka na dlhé aj krátke trasy, ktorému radi odpustíte, že nie je na ceste vždy najrýchlejší.

Slabé motory

Nová Škoda Fabia Combi je nepochybne vynikajúci pracant s vysokou úžitkovou hodnotou, obrovským batožinovým priestorom a množstvom užitočných detailov. Pochváliť treba spracovanie interiéru, jazdné vlastnosti a precíznu ovládateľnosť, ktoré patria tradične medzi najsilnejšie stránky Škody. Pokiaľ však česká automobilka vo veľmi krátkom čase neponúkne modernejšie a hlavne kultivovanejšie naftové a benzínové motory, v silnej francúzskej konkurencii sa jej bude dýchať stále ťažšie.

Rozhodnutie

Víťazom testu sa stáva Clio Grandtour, ktorý má štylisticky nádherne vyváženú karosériu, priestrannejší interiér, účinnejšie brzdy, atraktívnejšiu cenovú politiku a najmä nepomerne kultivovanejší - aj keď slabší motor. Zásluhou atletickejšej karosérie s dobre rozloženou hmotnosťou a zosilneného stabilizátora zadnej nápravy je Fabii Combi aj v správaní sa na ceste vyrovnanejším súperom než Clio hatchback krátkej Fabii.
V porovnaní s ním vie lepšie kontrolovať náklony karosérie v zákrutách a vplyv väčšej zadnej časti na stabilitu a ovládateľnosť vozidla je minimálny.

Štylisticky atraktívnejší kokpit zaujme vzdušnosťou a vnútornou šírkou. Chýba ale pozdĺžne nastavovanie volantu.

Interiér Fabie je kvalitný, prehľadný, ale tentokrát sme sa príjemnejšie cítili v Cliu. Sedadlá má však lepšie Škoda.

Renault ponúka dvojdielnu presklennú strechu, viac svetla ale menej priestoru na hlavu vzadu.

Nová koncepcia strechy Fabie trhá dizajnové línie, ale zaručuje viac miesta nad hlavou.

O víťazstve Clia rozhodol lepší motor, dizajn, tichší a priestrannejší interiér.


 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  2. Vianočný bázar chalaňov
  3. Vianočné mecheche 2017
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  6. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  7. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  8. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  9. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  10. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 6 556
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 5 759
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 449
  4. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 276
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 204
  6. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 2 151
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 110
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 080
  9. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 1 599
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 597

Téma: Škoda


Článok je zaradený aj do ďalších tém Renault

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My jediní máme Boha. Patrí iba nám a robí všetko, čo chceme

Slovenský Boh nám poslal slovenského Ježiša cez jeho slovenskú matku, aby nás chránil.

KOMENTÁRE

Rok 1995: Keď Mečiar zabával vtipmi na úrovni piatej cenovej skupiny

Slovensko preniklo medzi hokejovú elitu.

EKONOMIKA

RTVS plánuje urobiť radikálne škrty vo vysielaní, ak sa nezvýšia príjmy

Súčasné príjmy sú vraj nedostatočné.

Neprehliadnite tiež

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.

Fiat Punto dostal nula hviezdičiek za bezpečnosť, najhoršie hodnotenie v histórii

Sklamali aj viaceré modely, ktoré v základnej výbave dostali iba tri z piatich hviezdičiek za bezpečnosť.

Autá dostanú novú povinnú výbavu: núdzové volanie eCall

Každé auto si bude vedieť privolať sanitku v prípade nehody.