SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Porovnávací test: Škoda Fabia Combi a Renault Clio Grandtour

Do triedy malých kombíkov ako Škoda Fabia Combi, či Peugeot 206 SW pribudol ďalší konkurent, Renault Clio Grandtour.

Clio boduje nižšou nakladacou hranou v jednej rovine s medzipodlahou, Fabia množstvom užitočných prvkov ako sú vyklápacie háčiky, 12 voltová zásuvka a veľmi dobre prepracovaný systém kotevných sietí a boxov.Clio boduje nižšou nakladacou hranou v jednej rovine s medzipodlahou, Fabia množstvom užitočných prvkov ako sú vyklápacie háčiky, 12 voltová zásuvka a veľmi dobre prepracovaný systém kotevných sietí a boxov. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

V triede malých kombíkov si donedávna pokojne nažívali Škoda Fabia Combi a Peugeot 206 SW. Po výmene generácii k nim pribudol ďalší konkurent z Francúzska - Renault Clio Grandtour, ktorý rozhodne nechce ostať v ústraní.

BRATISLAVA. Nová Škoda Fabia slovenských motoristov zatiaľ veľmi nezaujala. Môže za to málo atraktívny dizajn a silnejúca konkurencia, ktorá viac vsádza na emócie. O to väčšie nádeje vkladá importér do vzhľadovo vydarenejšej verzie kombi, ktorá v minulosti zohrala dôležitú úlohu ako rodinné a hlavne fleetové vozidlo.
Fabia Combi vyzerá o poznanie lepšie než krátka verzia. Veľký zadok opticky viac vyvažuje nafúknutú prednú časť s dlhými prednými stĺpikmi, vďaka čomu pôsobí celé auto vyváženejšie. Na eleganciu Clia Grandtour sa však nechytá. Na rozdiel od českého kombíka, ktorý sa drží hlavnej charakteristickej črty značky Škoda a ponúka vo svojej triede maximálny priestor pre posádku aj batožinu, francúzsky model vsádza predovšetkým na estetickú stránku a harmonické zladenie karosérie ako celku. Grandtour s bacuľatou zadnou časťou je oveľa príťažlivejší, pričom väčší kufor viac podporil rodinný charakter kratšej verzie.

Priestor a svetlo

Podobne ako hatchback aj Grandtour boduje jedným z najsvetlejších a najvzdušnejších interiérov vo svojom segmente. Rodičia malých detí ocenia, že ich ratolesti budú mať cez veľké bočné okná z auta dobrý výhľad a ľahšie sa na dlhej ceste zabavia. Cez dlhšie zadné dvere sa do Clia jednoduchšie nakladajú detské sedačky. Pri ich ukotvení určite príde vhod aj 33 milimetrov na šírku k dobru v porovnaní s Fabiou. Na vyššie zadné sedadlá Škody sa zase ľahšie nastupuje, pasažieri majú väčší a hlbší priestor na chodidlá a o 46 milimetrov viac miesta pre hlavu. Dospelým sa tak bude sedieť o niečo pohodlnejšie, vzpriamenejšie, s nohami spustenými dolu. Cez malé bočné okná so stúpajúcou spodnou hranou smerom dozadu však preniká dnu podstatne menej svetla a deti ukotvené v detských sedačkách cez ne takmer nič neuvidia.

Kvalitný interiér


Clio má nielen vzdušnejší ale aj priestrannejší interiér. Na Fabiu stráca len priestorom v oblasti hlavy. Pokiaľ sa ale zrieknete dvojdielnej príplatkovej panoramatickej strechy (nad hlavami predných pasažierov s otvárateľným strešným oknom), ani urastenejší pasažieri nebudú mať problém. Fabia s kratším rázvorom stratu v oblasti kolien dobieha spomínaným vyšším posedom, takže túto nevýhodu pasažieri na pohodlí prakticky nepocítia. Stiesneným dojmom však pôsobí na šírku. Traja dospelí sa vzadu asi pohodlne neodvezú. Škoda má zasa najlepšie tvarované predné aj zadné sedadlá. V Cliu sa tiež nesedí zle, ale sedačkám chýba výraznejšia bočná opora. V kvalite materiálov a dielenskom spracovaní vedie Fabia. Naopak na elegantnejšiu a nápaditejšiu palubnú dosku Clia sa lepšie pozerá.

 

Plusy Mínusy
Renault Clio Grandtour
Kultitovaný a úsporný motor Pri dvojdielnom strešnom okne menej miesta na hlavu
Priestranný a "family friendly" interiér Málo precízne riadenie
Cena
Škoda Fabia Combi Veľký batožinový priestor
Kultúra chodu motora
Výborné jazdné vlastnosti
Nešikovné sklápanie zadných sedadiel
Presné riadenie a radenie


Vozidlo Renault Clio Škoda Fabia
Model Grandtour 1.5 dCi Combi 1.4 TDI
Počet valcov 4 3
Zdvihový objem [cm3] 1461 1422
Výkon [kW/k] 50/70 59/80
pri otáčkach [1/min] 4000 4000
Krútiaci moment [Nm] 160 195
pri otáčkach [1/min] 1700 2200
Maximálna rýchlosť [km/h] 162 173
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 15,5 13,7
Dĺžka/šírka/výška [mm] 4203/1719/1513 4239/ 1642/1498
Rázvor náprav [mm] 2575 2462
Nameraná pohotovostná hmotnosť [kg] 1285 1228
Objem palivovej nádrže [l] 55 45
Objem batožinového priestoru [l] 439/1277 480/1460
Nameraná spotreba [l/100 km] 4,6 5,4
Cena testovaného modelu od [Sk] 400.900 439.900

 

Veľkosť kufra nemusí rozhodovať

Napriek tomu, že rodinný rozmer auta je dôležitý, hlavným dôvodom popularity kombíkov je veľký a praktický batožinový priestor. Pokiaľ ide len o objem, Fabia Combi s prehľadom prevalcuje nielen Clio Grandtour, ale aj ostatných konkurentov.

Fabia Combi odvezie pri pri obsadení všetkých piatich sedadiel 480 litrov batožiny. Clio Grandtour len 439 litrov. Po sklopení zadných sedadiel sa rozdiel medzi autami zväčší o ďalších takmer dvesto litrov - Fabia má 1460, Clio 1277 litrov. Fabia ponúka praktický a dobre využiteľný pôdorys s boxmi na ruksaky, fľaše a iné drobnosti po bokoch. Nechýbajú tiež vyklápateľné háčiky a 12 V zásuvka prevzaté z Octavie.

Praktická roleta

Fabia zdedila po väčšej sestre aj praktickú samonavíjaciu roletku, ktorá sa na dotyk zroluje do púzdra. Clio má len klasickú roletku, háčiky a 12V zásuvku sme v ňom nenašli. V porovnaní s Fabiou ale boduje nižšou nakladacou hranou a jednoduchším sklápaním zadných sedadiel. V oboch vozidlách treba najprv odklopiť sedák a potom sklopiť operadlo. V Renaulte ale nemusíte snímať opierky hlavy, čo je vo Fabii potrebné a ide to dosť nešikovne.

Dvojité dno

V snahe dosiahnuť čo najväčší vnútorný priestor konštruktéri Škody vynechali dnes čoraz populárnejšie dvojité dno, takže pri nakladaní batožiny treba počítať so 160 milimetrovým schodom. Clio má medzipodlahu a teda aj dno je v rovine s nakladacou hranou. Pod podlahou Fabie leží plnohodnotná rezerva. Ak budete chcieť vymeniť pneumatiku na Cliu, budete musieť najskôr uvoľniť poistku pod podlahou a potom koleso vybrať spod auta, čo nie je zrovna čisté a praktické riešenie.

Objem batožinového priestoru nie je všetko. Rozhoduje prístupnosť, výška nakladacej hrany a praktické detaily.

Veľkosťou kufra 439 litra sa Clio Grandtour radí medzi Fabiu Combi so 480 litrami a Peugeot 207 SW s 428 litrami. Zadné sedadlá sa dajú zložiť bez demontáže opierok hláv. Keď sklopíte aj operadlo spolujazdca, vznikne rovná úložná plocha dlhá 1450 milimetrov.
Clio Grandtour má z priestorových dôvodov rezervu uchytenú pod autom, čo nie je práve najčistejšie riešenie.
Objemovo je batožinový priestor Fabie Combi bezkonkurenčný. Sklápanie zadných sedadiel má ale veľmi nešikovné. Na vytiahnutie opierok hlavy z operadiel treba riadnu silu a trpezlivosť.
Fabia Combi prevzala od väčšej sestry Octavie niekoľko užitočných doplnkov, ako napríklad roletku, ktorá sa na jediný dotyk sama navinie späť do púzdra.
Renault má nižšiu nakladaciu hranu v jednej rovine s dnom kufra.
Podmienky merania

Teplota vzduchu 4 °C
Tlak vzduchu 1006 hPa
Rýchlosť vetra 1,0 m.s-1
Rel. vlhkosť vzduchu 70 percent

Údaje o vozidlách

Model Grantdtour 1.5 dCi Combi 1.4 TDI
Stav tachometra [km/h] 2888 1278
Pneumatiky Michelin Bridgestone Alpin Blizzak
Rozmer 185/60 R15 205/45 R16

Namerané hodnoty

Vozidlo Renault Škoda
Spotreba na sto kilometrov 4,6 litrov 5,4 litrov
Zrýchlenie 0-100 km/h [s] 17,5 14,6
Zrýchlenie 0-120 km/h [s] 27,9 22,1
Elasticita 40 - 80 km/h 3.stupeň [s] 8,0 7,4
Elasticita 60 –100 km/h 4.stupeň [s] 11,8 10,4
Elasticita 80 –120 km/h 5.stupeň [s] 19,2 16,7
Brzdné dráhy 100 - 0 km/h [m] 41 42
Vnútorný hluk 60 km/h 3.stupeň [dB] 62,8 67,3
Vnútorný hluk 80 km/h 4.stupeň [dB] 65 69,1
Vnútorný hluk 100 km/h 5. stupeň [dB] 67,7 70,2
Vnútorný hluk 130 km/h 5.stupeň [dB] 73,2 74,9



Trojvalec Fabie nestíha na motor Clia. V teste zvíťazil Francúz

Škodu aj Renault poháňali prepĺňané naftové motory s porovnateľným objemom, ale rozdielnym počtom valcov, ktorý v konečnom dôsledku zohral rozhodujúcu úlohu v celkovom hodnotení.

Rozdiel v kultúre chodu francúzskeho štvorvalca 1.5 dCi v Renaulte Clio a českého trojvalca 1.4 TDI v Škode Fabia je priveľký. Po naštartovaní sa spod kapoty Fabie ozve traktorový rachot, ktorý prehluší až aerodynamický hluk vo vyššej rýchlosti. Keď k tomu pripočítame citeľné vibrácie a takmer o liter vyššiu spotrebu (Fabia 5,4 l/100 km, Clio 4,6 l/100 km), motor Fabie v tomto porovnaní jasne zaostáva. Dokumentujú to aj merania hluku. V nižšej rýchlosti na treťom a štvrtom prevodovom stupni, kedy viac počuť hluk z motora než z obtekania karosérie vzduchom, Fabia vyčnieva v priemere o štyri dB. Je to jeden z najväčších rozdielov aký sme kedy namerali. S narastajúcou rýchlosťou zaostáva menej (2,5 a 1,7 dB).

Nevýhoda vysokej hmotnosti

Ťažšie Clio (1285 kg oproti 1228 kg) s najslabšou verziou motora 1.5 dCi výkonu 50 kW/70 k a krútiacim momentom 160 Nm je v dynamike citeľne slabšie než ľahšia a o deväť kW silnejšia Fabia (59 kW/80 k a 195 Nm). Plynulejší ťah v celom spektre otáčok, nižšia palivová spotreba a výrazne lepšia kultúra chodu však z neho robí mimoriadne kultivovaného a veľmi príjemného spoločníka na dlhé aj krátke trasy, ktorému radi odpustíte, že nie je na ceste vždy najrýchlejší.

Slabé motory

Nová Škoda Fabia Combi je nepochybne vynikajúci pracant s vysokou úžitkovou hodnotou, obrovským batožinovým priestorom a množstvom užitočných detailov. Pochváliť treba spracovanie interiéru, jazdné vlastnosti a precíznu ovládateľnosť, ktoré patria tradične medzi najsilnejšie stránky Škody. Pokiaľ však česká automobilka vo veľmi krátkom čase neponúkne modernejšie a hlavne kultivovanejšie naftové a benzínové motory, v silnej francúzskej konkurencii sa jej bude dýchať stále ťažšie.

Rozhodnutie

Víťazom testu sa stáva Clio Grandtour, ktorý má štylisticky nádherne vyváženú karosériu, priestrannejší interiér, účinnejšie brzdy, atraktívnejšiu cenovú politiku a najmä nepomerne kultivovanejší - aj keď slabší motor. Zásluhou atletickejšej karosérie s dobre rozloženou hmotnosťou a zosilneného stabilizátora zadnej nápravy je Fabii Combi aj v správaní sa na ceste vyrovnanejším súperom než Clio hatchback krátkej Fabii.
V porovnaní s ním vie lepšie kontrolovať náklony karosérie v zákrutách a vplyv väčšej zadnej časti na stabilitu a ovládateľnosť vozidla je minimálny.

Štylisticky atraktívnejší kokpit zaujme vzdušnosťou a vnútornou šírkou. Chýba ale pozdĺžne nastavovanie volantu.

Interiér Fabie je kvalitný, prehľadný, ale tentokrát sme sa príjemnejšie cítili v Cliu. Sedadlá má však lepšie Škoda.

Renault ponúka dvojdielnu presklennú strechu, viac svetla ale menej priestoru na hlavu vzadu.

Nová koncepcia strechy Fabie trhá dizajnové línie, ale zaručuje viac miesta nad hlavou.

O víťazstve Clia rozhodol lepší motor, dizajn, tichší a priestrannejší interiér.


 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  2. Home (ale aj) Office
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  7. Zelená Bratislava
  8. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  1. Bezbariérové vozidlo
  2. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  3. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Zelená Bratislava
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  7. Ruža zmeny
  8. Úpravy automobilov pre ZŤP
  9. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  10. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 554
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 037
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 547
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 612
  5. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 12 662
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 855
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 007
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 8 982
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 957
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 537
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Renault

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Škoda
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Prezidentka nepodporuje sankcie za odmietnutie testovania (minúta po minúte)

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy.

Prezidentka Zuzana Čaputová na rokovaní bezpečnostnej rady.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Premiér nie je Ali paša

Matovič si zasa nesplnil politickú úlohu.

Peter Tkačenko

Matovič hovorí o dobrovoľnosti. Kto však nebude mať test, hrozí mu karanténa

Na test stačí prísť na najbližšie odberné miesto.

Premiér Igor Matovič počas tlačovej konferencie.
Jan Tratnik vyhral 16. etapu na Giro d'Italia 2020.
CYNICKÁ OBLUDA

Matovičova predstava dobrovoľnosti

Ak premiér hovorí, že plošné testovanie bude dobrovoľné, tak jednoducho klame.

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson
Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric