SME
Nedeľa, 11. apríl, 2021 | Meniny má JúliusKrížovkyKrížovky

Dovoz starých áut je v kurze

Vlani sa na Slovensku prvýkrát predalo viac ojazdených ako nových dovezených áut. Od začiatku tohto roka sa dovoz ojazdených vozidiel ešte zjednodušil a zlacnil a predaj individuálne dovezených áut ďalej narastá.

Veľký záujem je o ojazdené limuzíny, najmä o Volkswagen Passat.Veľký záujem je o ojazdené limuzíny, najmä o Volkswagen Passat. (Zdroj: Archív SME)

Vlani sa na Slovensku prvýkrát predalo viac ojazdených ako nových dovezených áut. Od začiatku tohto roka sa dovoz ojazdených vozidiel ešte zjednodušil a zlacnil a predaj individuálne dovezených áut ďalej narastá.

Priviezť si zo zahraničia ojazdené auto je od januára jednoduchšie ako kedykoľvek predtým. Pred troma rokmi sme zrušili prvé poplatky a niektoré obmedzenia pri dovoze. Vtedajšie opatrenia neboli podľa Európskej komisie dostatočné, lebo prihláseniu dovezeného auta predchádzalo predloženie drahého certifikátu konformity a povinnosť absolvovať pred schválením osobitnú technickú a emisnú kontrolu vozidla. Kontrolám sa majiteľ nevyhol ani vtedy, ak dovezené vozidlo prešlo rovnakými kontrolami v štáte, kde bolo pôvodne prihlásené a malo platný protokol o STK a emisnej kontrole.

Od januára tohto roka sa proces ešte zjednodušil a znížili sa náklady na prihlásenie individuálne dovezeného auta z krajín únie. Za prvé dva mesiace policajti zaregistrovali vyše jedenásťtisíc ojazdených automobilov zo zahraničia a v medziročnom porovnaní môžeme očakávať nový rekord v dovoze použitých áut. Vlani prvýkrát v histórii Slovenska presiahol dovoz "ojazdenín" predaj nových automobilov. "Zákazníci chcú kvalitné autá po skončení lízingu, prípadne ešte päťročné," povedal majiteľ autobazáru Radoslav Skaloš. Zánovné aj staršie autá sú na Západe stále lacnejšie a čím ďalej od našich a českých hraníc, tým sú ceny nižšie.

Netreba drahé certifikáty

Individuálni dovozcovia ojazdených áut nemusia na zaregistrovanie auta u nás predkladať certifikáty konformity označované ako COC ani absolvovať povinnú STK. Pri dovoze auta tak ušetria šesť- až desaťtisíc korún. Certifikát konformity vyžadujú obvodné úrady len vtedy, ak nebudú schopné zistiť potrebné údaje na vyplnenie osvedčenia o evidencii.

Koniec technickým kontrolám

Na STK a emisné kontroly treba ísť len z administratívnych dôvodov, a to za minimálny poplatok, aby dovozca dostal slovenské technické doklady a slovenskú nálepku o splnení požadovaných noriem. Po predložení protokolu o technickej a emisnej kontrole vykonanej napríklad v Nemecku úrad preskúma ich pravosť.

Potrebuje však úradne preložený zahraničný protokol. Keď si motoristi sčítajú poplatky a čas za úradný preklad, môžu ísť radšej na STK. Nové pravidlo pomôže pri kúpe štvorročných a mladších automobilov, ktoré nepotrebujú STK ani doklad o jej vykonaní.

Pribudla kontrola originality

Od januára pribudla pri prihlasovaní individuálne dovezeného vozidla povinná kontrola originality, ktorá v závislosti od objemu motora a pracoviska stojí od 1500 do 3700 korún. Kontrola originality overuje, či dovezené vozidlo nepochádza z trestnej činnosti, alebo či na ňom neboli vykonané neodborné technické zásahy. Prehliadka poskytuje novému majiteľovi istotu, že automobil nie je kradnutý. Pri previerke kontrolné pracovisko overí, či vozidlo má všetky originálne znaky, ktoré uvádza výrobca. Po získaní odborného posudku bude vozidlo zapísané do informačného systému kontroly originality a pred samotným zaevidovaním do policajných štatistík už nebude musieť byť opäť kontrolované.

Čo požadovať od predávajúceho v zahraničí
  • technický preukaz (originál)
  • protokol o platnej STK
  • protokol o platnej EK
  • doklad o odhlásení vozidla z evidencie
  • riadnu kúpno-predajnú zmluvu
  • doklad o zaplatení
Doklady potrebné k prihláseniu na Slovensku
  • technický preukaz
  • úradný preklad technického preukazu
  • kúpno-predajnú zmluvu
  • doklad o zaplatení
  • protokol o uznaní STK a EK
  • doklad o vykonaní kontroly originality

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  2. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  3. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  4. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  7. Novinka, ktorá sa neodmieta: Niké predstavuje Bonus bez limitu
  8. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov?
  9. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen?
  10. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou
  1. Virtuálny Suptech workshop o Blockchain technológiách
  2. Ranný rituál plný zdravia pre celú rodinu
  3. Koľko ovocia by ste mali denne zjesť? Máme odpoveď
  4. Wüstenrot poisťovňa dosiahla čistý zisk 1,8 milióna eur
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  6. Skúšanie a monitorovanie technických systémov na FVT
  7. Prekonalo Vaše dieťa COVID-19?
  8. Za 16 rokov pomohli Prešovskému kraju získať milióny eur
  9. Slovník investora 04: Kto môže investovať
  10. Na čo si dať pozor pri zateplení fasády
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 28 600
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 778
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 22 760
  4. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen? 20 680
  5. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 13 862
  6. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 13 522
  7. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 12 717
  8. Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte? 9 003
  9. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 7 089
  10. Najprv eštebák, potom oligarcha. Aká bola Širokého éra? 6 411
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Ospravedlňujeme sa za dočasnú nedostupnosť archívnych diskusií. Náš diskusný systém vylepšujeme do novej podoby a všetky diskusné vlákna budú dostupné v priebehu nasledujúcich dní.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Eva Petričková na sociálnych sieťach ukazuje, že aj autistické deti vedia byť fantastické.

Deťom chýbajú terapie, rodičom oddych.

9. apr
Vizualizácia projektu Metropolis.

Metropolis zapadol prachom.

14 h
Dnes píše Matúš Ritomský

Dovoľme si hovoriť o konci pandémie

Publicista Matúš Ritomský.

Na prekonanie poslednej fázy pandémie potrebujeme rozumný optimizmus.

8. apr

Ako vidí spätne reláciu s Cibulkovou?

9. apr

Neprehliadnite tiež

Tatra 128 prichádza do nového múzea.

Nákladiaky naštartovali po rokoch.

9. apr
Hyundai v uplynulom štvrťroku ťažil z dopredaju starej a nástupu novej generácie Tucsonu.

Skokanmi sú Peugeot 2008 aj Hyundai Tucson.

8. apr
Mazda MX-30 Edition 100

Menší dojazd kompenzuje veľkým kufrom.

8. apr
Toyota GR86

Narozdiel od Subaru BRZ sa s ním stretneme aj u nás.

7. apr