Dovoz starých áut je v kurze

Vlani sa na Slovensku prvýkrát predalo viac ojazdených ako nových dovezených áut. Od začiatku tohto roka sa dovoz ojazdených vozidiel ešte zjednodušil a zlacnil a predaj individuálne dovezených áut ďalej narastá.

Veľký záujem je o ojazdené limuzíny, najmä o Volkswagen Passat.(Zdroj: Archív SME)

Vlani sa na Slovensku prvýkrát predalo viac ojazdených ako nových dovezených áut. Od začiatku tohto roka sa dovoz ojazdených vozidiel ešte zjednodušil a zlacnil a predaj individuálne dovezených áut ďalej narastá.

Priviezť si zo zahraničia ojazdené auto je od januára jednoduchšie ako kedykoľvek predtým. Pred troma rokmi sme zrušili prvé poplatky a niektoré obmedzenia pri dovoze. Vtedajšie opatrenia neboli podľa Európskej komisie dostatočné, lebo prihláseniu dovezeného auta predchádzalo predloženie drahého certifikátu konformity a povinnosť absolvovať pred schválením osobitnú technickú a emisnú kontrolu vozidla. Kontrolám sa majiteľ nevyhol ani vtedy, ak dovezené vozidlo prešlo rovnakými kontrolami v štáte, kde bolo pôvodne prihlásené a malo platný protokol o STK a emisnej kontrole.

Od januára tohto roka sa proces ešte zjednodušil a znížili sa náklady na prihlásenie individuálne dovezeného auta z krajín únie. Za prvé dva mesiace policajti zaregistrovali vyše jedenásťtisíc ojazdených automobilov zo zahraničia a v medziročnom porovnaní môžeme očakávať nový rekord v dovoze použitých áut. Vlani prvýkrát v histórii Slovenska presiahol dovoz "ojazdenín" predaj nových automobilov. "Zákazníci chcú kvalitné autá po skončení lízingu, prípadne ešte päťročné," povedal majiteľ autobazáru Radoslav Skaloš. Zánovné aj staršie autá sú na Západe stále lacnejšie a čím ďalej od našich a českých hraníc, tým sú ceny nižšie.

Netreba drahé certifikáty

Individuálni dovozcovia ojazdených áut nemusia na zaregistrovanie auta u nás predkladať certifikáty konformity označované ako COC ani absolvovať povinnú STK. Pri dovoze auta tak ušetria šesť- až desaťtisíc korún. Certifikát konformity vyžadujú obvodné úrady len vtedy, ak nebudú schopné zistiť potrebné údaje na vyplnenie osvedčenia o evidencii.

Koniec technickým kontrolám

Na STK a emisné kontroly treba ísť len z administratívnych dôvodov, a to za minimálny poplatok, aby dovozca dostal slovenské technické doklady a slovenskú nálepku o splnení požadovaných noriem. Po predložení protokolu o technickej a emisnej kontrole vykonanej napríklad v Nemecku úrad preskúma ich pravosť.

Potrebuje však úradne preložený zahraničný protokol. Keď si motoristi sčítajú poplatky a čas za úradný preklad, môžu ísť radšej na STK. Nové pravidlo pomôže pri kúpe štvorročných a mladších automobilov, ktoré nepotrebujú STK ani doklad o jej vykonaní.

Pribudla kontrola originality

Od januára pribudla pri prihlasovaní individuálne dovezeného vozidla povinná kontrola originality, ktorá v závislosti od objemu motora a pracoviska stojí od 1500 do 3700 korún. Kontrola originality overuje, či dovezené vozidlo nepochádza z trestnej činnosti, alebo či na ňom neboli vykonané neodborné technické zásahy. Prehliadka poskytuje novému majiteľovi istotu, že automobil nie je kradnutý. Pri previerke kontrolné pracovisko overí, či vozidlo má všetky originálne znaky, ktoré uvádza výrobca. Po získaní odborného posudku bude vozidlo zapísané do informačného systému kontroly originality a pred samotným zaevidovaním do policajných štatistík už nebude musieť byť opäť kontrolované.

Čo požadovať od predávajúceho v zahraničí
  • technický preukaz (originál)
  • protokol o platnej STK
  • protokol o platnej EK
  • doklad o odhlásení vozidla z evidencie
  • riadnu kúpno-predajnú zmluvu
  • doklad o zaplatení
Doklady potrebné k prihláseniu na Slovensku
  • technický preukaz
  • úradný preklad technického preukazu
  • kúpno-predajnú zmluvu
  • doklad o zaplatení
  • protokol o uznaní STK a EK
  • doklad o vykonaní kontroly originality

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  4. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  5. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  6. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  7. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  8. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  9. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  10. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 6 107
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 832
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 3 848
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 726
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 257
  6. Kam do tepla v januári? 2 535
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 285
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 147
  9. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 1 568
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 1 352