Vlani sa na Slovensku prvýkrát predalo viac ojazdených ako nových dovezených áut. Od začiatku tohto roka sa dovoz ojazdených vozidiel ešte zjednodušil a zlacnil a predaj individuálne dovezených áut ďalej narastá.
Priviezť si zo zahraničia ojazdené auto je od januára jednoduchšie ako kedykoľvek predtým. Pred troma rokmi sme zrušili prvé poplatky a niektoré obmedzenia pri dovoze. Vtedajšie opatrenia neboli podľa Európskej komisie dostatočné, lebo prihláseniu dovezeného auta predchádzalo predloženie drahého certifikátu konformity a povinnosť absolvovať pred schválením osobitnú technickú a emisnú kontrolu vozidla. Kontrolám sa majiteľ nevyhol ani vtedy, ak dovezené vozidlo prešlo rovnakými kontrolami v štáte, kde bolo pôvodne prihlásené a malo platný protokol o STK a emisnej kontrole.
Od januára tohto roka sa proces ešte zjednodušil a znížili sa náklady na prihlásenie individuálne dovezeného auta z krajín únie. Za prvé dva mesiace policajti zaregistrovali vyše jedenásťtisíc ojazdených automobilov zo zahraničia a v medziročnom porovnaní môžeme očakávať nový rekord v dovoze použitých áut. Vlani prvýkrát v histórii Slovenska presiahol dovoz "ojazdenín" predaj nových automobilov. "Zákazníci chcú kvalitné autá po skončení lízingu, prípadne ešte päťročné," povedal majiteľ autobazáru Radoslav Skaloš. Zánovné aj staršie autá sú na Západe stále lacnejšie a čím ďalej od našich a českých hraníc, tým sú ceny nižšie.
Netreba drahé certifikáty Individuálni dovozcovia ojazdených áut nemusia na zaregistrovanie auta u nás predkladať certifikáty konformity označované ako COC ani absolvovať povinnú STK. Pri dovoze auta tak ušetria šesť- až desaťtisíc korún. Certifikát konformity vyžadujú obvodné úrady len vtedy, ak nebudú schopné zistiť potrebné údaje na vyplnenie osvedčenia o evidencii.
Koniec technickým kontrolám Na STK a emisné kontroly treba ísť len z administratívnych dôvodov, a to za minimálny poplatok, aby dovozca dostal slovenské technické doklady a slovenskú nálepku o splnení požadovaných noriem. Po predložení protokolu o technickej a emisnej kontrole vykonanej napríklad v Nemecku úrad preskúma ich pravosť.
Potrebuje však úradne preložený zahraničný protokol. Keď si motoristi sčítajú poplatky a čas za úradný preklad, môžu ísť radšej na STK. Nové pravidlo pomôže pri kúpe štvorročných a mladších automobilov, ktoré nepotrebujú STK ani doklad o jej vykonaní.
Pribudla kontrola originality Od januára pribudla pri prihlasovaní individuálne dovezeného vozidla povinná kontrola originality, ktorá v závislosti od objemu motora a pracoviska stojí od 1500 do 3700 korún. Kontrola originality overuje, či dovezené vozidlo nepochádza z trestnej činnosti, alebo či na ňom neboli vykonané neodborné technické zásahy. Prehliadka poskytuje novému majiteľovi istotu, že automobil nie je kradnutý. Pri previerke kontrolné pracovisko overí, či vozidlo má všetky originálne znaky, ktoré uvádza výrobca. Po získaní odborného posudku bude vozidlo zapísané do informačného systému kontroly originality a pred samotným zaevidovaním do policajných štatistík už nebude musieť byť opäť kontrolované.
Čo požadovať od predávajúceho v zahraničí technický preukaz (originál) protokol o platnej STK protokol o platnej EK doklad o odhlásení vozidla z evidencie riadnu kúpno-predajnú zmluvu doklad o zaplatení Doklady potrebné k prihláseniu na Slovensku technický preukaz úradný preklad technického preukazu kúpno-predajnú zmluvu doklad o zaplatení protokol o uznaní STK a EK doklad o vykonaní kontroly originality