SME

Dovoz starých áut je v kurze

Vlani sa na Slovensku prvýkrát predalo viac ojazdených ako nových dovezených áut. Od začiatku tohto roka sa dovoz ojazdených vozidiel ešte zjednodušil a zlacnil a predaj individuálne dovezených áut ďalej narastá.

Veľký záujem je o ojazdené limuzíny, najmä o Volkswagen Passat.Veľký záujem je o ojazdené limuzíny, najmä o Volkswagen Passat. (Zdroj: Archív SME)

Vlani sa na Slovensku prvýkrát predalo viac ojazdených ako nových dovezených áut. Od začiatku tohto roka sa dovoz ojazdených vozidiel ešte zjednodušil a zlacnil a predaj individuálne dovezených áut ďalej narastá.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Priviezť si zo zahraničia ojazdené auto je od januára jednoduchšie ako kedykoľvek predtým. Pred troma rokmi sme zrušili prvé poplatky a niektoré obmedzenia pri dovoze. Vtedajšie opatrenia neboli podľa Európskej komisie dostatočné, lebo prihláseniu dovezeného auta predchádzalo predloženie drahého certifikátu konformity a povinnosť absolvovať pred schválením osobitnú technickú a emisnú kontrolu vozidla. Kontrolám sa majiteľ nevyhol ani vtedy, ak dovezené vozidlo prešlo rovnakými kontrolami v štáte, kde bolo pôvodne prihlásené a malo platný protokol o STK a emisnej kontrole.

SkryťVypnúť reklamu

Od januára tohto roka sa proces ešte zjednodušil a znížili sa náklady na prihlásenie individuálne dovezeného auta z krajín únie. Za prvé dva mesiace policajti zaregistrovali vyše jedenásťtisíc ojazdených automobilov zo zahraničia a v medziročnom porovnaní môžeme očakávať nový rekord v dovoze použitých áut. Vlani prvýkrát v histórii Slovenska presiahol dovoz "ojazdenín" predaj nových automobilov. "Zákazníci chcú kvalitné autá po skončení lízingu, prípadne ešte päťročné," povedal majiteľ autobazáru Radoslav Skaloš. Zánovné aj staršie autá sú na Západe stále lacnejšie a čím ďalej od našich a českých hraníc, tým sú ceny nižšie.

Netreba drahé certifikáty Individuálni dovozcovia ojazdených áut nemusia na zaregistrovanie auta u nás predkladať certifikáty konformity označované ako COC ani absolvovať povinnú STK. Pri dovoze auta tak ušetria šesť- až desaťtisíc korún. Certifikát konformity vyžadujú obvodné úrady len vtedy, ak nebudú schopné zistiť potrebné údaje na vyplnenie osvedčenia o evidencii.

SkryťVypnúť reklamu

Koniec technickým kontrolám Na STK a emisné kontroly treba ísť len z administratívnych dôvodov, a to za minimálny poplatok, aby dovozca dostal slovenské technické doklady a slovenskú nálepku o splnení požadovaných noriem. Po predložení protokolu o technickej a emisnej kontrole vykonanej napríklad v Nemecku úrad preskúma ich pravosť.

Potrebuje však úradne preložený zahraničný protokol. Keď si motoristi sčítajú poplatky a čas za úradný preklad, môžu ísť radšej na STK. Nové pravidlo pomôže pri kúpe štvorročných a mladších automobilov, ktoré nepotrebujú STK ani doklad o jej vykonaní.

Pribudla kontrola originality Od januára pribudla pri prihlasovaní individuálne dovezeného vozidla povinná kontrola originality, ktorá v závislosti od objemu motora a pracoviska stojí od 1500 do 3700 korún. Kontrola originality overuje, či dovezené vozidlo nepochádza z trestnej činnosti, alebo či na ňom neboli vykonané neodborné technické zásahy. Prehliadka poskytuje novému majiteľovi istotu, že automobil nie je kradnutý. Pri previerke kontrolné pracovisko overí, či vozidlo má všetky originálne znaky, ktoré uvádza výrobca. Po získaní odborného posudku bude vozidlo zapísané do informačného systému kontroly originality a pred samotným zaevidovaním do policajných štatistík už nebude musieť byť opäť kontrolované.

SkryťVypnúť reklamu

Čo požadovať od predávajúceho v zahraničí technický preukaz (originál) protokol o platnej STK protokol o platnej EK doklad o odhlásení vozidla z evidencie riadnu kúpno-predajnú zmluvu doklad o zaplatení Doklady potrebné k prihláseniu na Slovensku technický preukaz úradný preklad technického preukazu kúpno-predajnú zmluvu doklad o zaplatení protokol o uznaní STK a EK doklad o vykonaní kontroly originality  

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ich drony lietali na koncerte Rammsteinu
  2. Toto bude cestovateľský hit roka 2026
  3. Ľuboš Fellner otvorene
  4. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  5. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  6. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  7. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  8. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  1. Ich drony lietali na koncerte Rammsteinu
  2. Toto bude cestovateľský hit roka 2026
  3. Ľuboš Fellner otvorene
  4. HEINEKEN Slovensko: 30 rokov vášne pre pivo
  5. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  6. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  7. Ich slnkom je mesiac, kvitnú v noci
  8. Slováci dodali tablety do Volkswagenu i do policajných áut
  1. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 21 819
  2. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 8 742
  3. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 7 303
  4. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 6 384
  5. Ľuboš Fellner otvorene 5 887
  6. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny 5 157
  7. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 889
  8. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 3 446
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Věra Tepličková: Keby sme my vedeli...
  2. Dávid Polák: Izrael, Západný breh a medzinárodné právo. Časť 3.
  3. Štefan Šturdzík: Pán prezident čo takto trocha sebareflexie, nielen kritizovať iných.
  4. Adriana Boysová: Čiary medzi nami
  5. Tomáš Mikloško: Umenie neúprimnosti: Ako rozpoznať faloš a pretvárku (a čo s tým)
  6. Martina Bittnerová: Láska, ktorá nemala šancu: Božena Němcová a Václav Bolemír Nebeský
  7. Ernest Klotton: Konsolidácia môže spomaliť rast a oslabiť našu ekonomiku
  8. Vladimír Bojničan: Kresťanstvo a liberálna demokracia – prirodzené partnerstvo alebo večný konflikt?
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 66 783
  2. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 33 847
  3. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 12 534
  4. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 11 105
  5. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 9 156
  6. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 6 791
  7. Otilia Horrocks: Akcia "Hromžia celé Košice" v plnom prúde 6 369
  8. Monika Albertiová: Ďakujeme, Smer. Vianoce zrušené, odvody zvýšené, a vy voliči žerte seno. Tak vám treba! 6 367
  1. Věra Tepličková: Keby sme my vedeli...
  2. Roman Kebísek: Teoretik moci Machiavelli: Je rozdiel medzi tým, aký by mal život byť a aký naozaj je
  3. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka.
  4. Marian Nanias: Havárie a nehody jadrových zariadení v kozme.
  5. Marcel Rebro: Zvyšujeme odvody, aby ste mali viac. Orwell by žasol
  6. Radko Mačuha: Na bielych životoch záleží.
  7. Marcel Rebro: Drony ako oči a zbraň pechoty: Reportáž z bojových pozícií AZOV
  8. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
SkryťZatvoriť reklamu