MERCEDES E 300 BLUETEC

Ako jazdí najčistejší diesel?

Pred premiérou na bratislavskom Autosalóne sme vyskúšali Mercedes triedy E s najčistejším naftovým motorom na svete. Limuzína v priemere spotrebuje cez sedem litrov nafty.

Zelené okolie mu pristane. Bluetec je najčistejší diesel svojej kategórie s dobrou spotrebou.(Zdroj: Autor)

Pred premiérou na Bratislavskom Autosalóne sme vyskúšali Mercedes triedy E s najčistejším naftovým motorom na svete. Limuzína s upraveným motorom jazdí rýchlo a spĺňa najnovšiu emisnú normu. V priemere spotrebuje cez sedem litrov nafty.


Najčistejší naftový šesťvalec 300 CDI so systémom Bluetec debutoval predvlani na americkom trhu, teda paradoxne tam, kde väčšina automobilov spotrebuje niekoľkonásobne viac benzínu a vypustí do ovzdušia podstatne viac škodlivín. Mercedes, vynálezca technológie Bluetec rozbieha predaj technológie v Európe kde plní emisnú normu Euro 5, ktorá bude platiť až od roku 2011. Otázkou zostáva, či diesel so systémom znižujúcim obsah dusíka dokáže jazdiť bez obmedzení v dynamike a použitom palive.


Systém Bluetec


Naftový šesťvalec vychádza z osvedčených modelov 320 CDI. Prepracované vnútro motora dopĺňa technológia úpravy výfukových plynov oxidačným katalyzátorom, ktorý zabraňuje emisiám oxidu uhoľnatého a nespálených uhľovodíkov. Katalyzátor NOx s patentovaným systémom generovania čpavku spolupracuje s ďalším katalyzátorom, takže dosahuje extrémne nízke emisie oxidov dusíka. Technológia úpravy výfukových plynov pracuje bez dodatočných zariadení. Samozrejmosťou je bezúdržbový filter pevných častíc a možnosť tankovania u nás dostupnej nafty na značkových čerpacích staniciach. Z hľadiska používania teda nejde o žiadne obmedzenia.


Primeraná dynamika


Zrejme dobre naprogramovaná sedemstupňová prevodovka spôsobila, že ekologický motor sa javí rovnako silný ako o pár koní výkonnejší diesel 320 CDI. Napokon ekologický výkon 155 kW (211 koní) a krútiaci moment 540 Nm sú na limuzínu vyššej strednej triedy plne postačujúce. Skôr nám chýbalo viac vnútorného priestoru a modernejšie riešenie prístrojového panelu, ale to je už vec budúcej generácie triedy E. Tá súčasná ponúka okrem najčistejšieho naftového motora tejto kategórie aj mimoriadne vysokú kvalitu spracovania a prvotriedne materiály. Najväčším prekvapením však zostala spotreba ekologického šesťvalca.


Spotreba


Výrobcom udávaná priemerná spotreba 7,3 litra nafty na 100 kilometrov nepatrí do roviny snov, pretože k podobnému a nižšiemu údaju sme sa dostali aj v priebehu testu s mierne prevažujúcim podielom jazdy mimo mesta. Svižnejšia jazda, bežná v uponáhľanom svete sa vmestí do spotreby 8,4 litra na sto kilometrov. Na základe skúseností s motormi 320 CDI sa nám javí verzia 300 Bluetec približne o liter úspornejšia. Model E 300 BLUETEC zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,2 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 244 km/h.


Vydarený finiš


Testovaný Bluetec mal vzduchové pruženie Airmatic s trojstupňovým nastavením charakteristiky a možnosťou zmeny svetlej výšky. Ekologický pohon Bluetec totiž neznamená obmedzenia v možnostiach vybavenia, čo dal výrobca najavo množstvom príplatkového vybavenia, vrátane dynamického sedadla vodiča s možnosťou masáže a aktívnou oporou v zákrutách. Sedadlo v zákrute automaticky podoprie tú časť chrbta, ktorá tlačí na bok sedadla. Vodič tak nemusí byť zošnurovaný športovými sedadlami na rovných úsekoch ciest ale v zákrute „nevypadne" zo sedadla. Napriek tomu, že automobilový svet očakáva príchod kompletne novej generácie triedy E, Mercedes nestagnuje a jeden zo svojich nosných modelov ešte stále prepcháva modernou technikou. Verzia E 300 Bluetec prináša možnosť ako byť „in" aj v generačne staršom aute s nízkou spotrebou.


História modrej technológie


Mercedes-Benz spustil systém Bluetec pre osobné automobily po prvý raz v USA. Práve tu sa na trh premiérovo dostal model E 320 Bluetec v októbri 2006 ako prvé osobné auto na svete vybavené touto technológiou. Trojcípa hviezda následne uviedla na severoamerický trh ďalšie tri V6 modely s Bluetec-om, a to v triedach GL, M a R. Bluetec medzičasom získal cenu " World Green Car 2007 ".


Opatrenia Bluetec okrem iného zahŕňajú:


  • Zredukovanie kompresného pomeru na 16,5:1

  • Využívanie špeciálnych piezo-injektorov s nižším hydraulickým prúdením

  • Optimalizované turbodúchadlo výfukových plynov s variabilnou geometriou turbíny

  • Optimalizované riadenie recirkulácie plynov s lepším pomerom ich vracania

  • Využívanie keramických sviečok, ktoré motorom so zníženým kompresným pomerom umožňujú rýchle štarty aj za studena


Súčasné a budúce emisné limity pre nové osobné vozidlá s naftovým motorom v EÚ

Norma CO(g/km) NOx(g/km) HC + NOx(g/km) Častice (g/km)
EURO 4 od 1.1.2006 0.50 0.25 0.30 0.025
EURO 5 od 1.1.2011 0.50 0.18 0.23 0.005
EURO 6 od 1.9.2015 0.50 0.08 0.17 0.005

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  2. Vianočný bázar chalaňov
  3. Vianočné mecheche 2017
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  6. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  7. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  8. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  9. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  10. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 182
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 6 038
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 779
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 278
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 204
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 040
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 931
  8. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 1 850
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 671
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 347

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

S elektronickým receptom riskuje pacient tour po lekárňach

Čítačku kariet, ktorú potrebujú, aby sa pripojili do elektronického systému receptov, stále nemá 40 percent lekárnikov. Termíny už tlačia.

Neprehliadnite tiež

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.

Fiat Punto dostal nula hviezdičiek za bezpečnosť, najhoršie hodnotenie v histórii

Sklamali aj viaceré modely, ktoré v základnej výbave dostali iba tri z piatich hviezdičiek za bezpečnosť.

Autá dostanú novú povinnú výbavu: núdzové volanie eCall

Každé auto si bude vedieť privolať sanitku v prípade nehody.