SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky
MERCEDES E 300 BLUETEC

Ako jazdí najčistejší diesel?

Pred premiérou na bratislavskom Autosalóne sme vyskúšali Mercedes triedy E s najčistejším naftovým motorom na svete. Limuzína v priemere spotrebuje cez sedem litrov nafty.

Zelené okolie  mu pristane. Bluetec je najčistejší diesel svojej kategórie s dobrou spotrebou.Zelené okolie mu pristane. Bluetec je najčistejší diesel svojej kategórie s dobrou spotrebou. (Zdroj: Autor)

Pred premiérou na Bratislavskom Autosalóne sme vyskúšali Mercedes triedy E s najčistejším naftovým motorom na svete. Limuzína s upraveným motorom jazdí rýchlo a spĺňa najnovšiu emisnú normu. V priemere spotrebuje cez sedem litrov nafty.


Najčistejší naftový šesťvalec 300 CDI so systémom Bluetec debutoval predvlani na americkom trhu, teda paradoxne tam, kde väčšina automobilov spotrebuje niekoľkonásobne viac benzínu a vypustí do ovzdušia podstatne viac škodlivín. Mercedes, vynálezca technológie Bluetec rozbieha predaj technológie v Európe kde plní emisnú normu Euro 5, ktorá bude platiť až od roku 2011. Otázkou zostáva, či diesel so systémom znižujúcim obsah dusíka dokáže jazdiť bez obmedzení v dynamike a použitom palive.


Systém Bluetec


Naftový šesťvalec vychádza z osvedčených modelov 320 CDI. Prepracované vnútro motora dopĺňa technológia úpravy výfukových plynov oxidačným katalyzátorom, ktorý zabraňuje emisiám oxidu uhoľnatého a nespálených uhľovodíkov. Katalyzátor NOx s patentovaným systémom generovania čpavku spolupracuje s ďalším katalyzátorom, takže dosahuje extrémne nízke emisie oxidov dusíka. Technológia úpravy výfukových plynov pracuje bez dodatočných zariadení. Samozrejmosťou je bezúdržbový filter pevných častíc a možnosť tankovania u nás dostupnej nafty na značkových čerpacích staniciach. Z hľadiska používania teda nejde o žiadne obmedzenia.


Primeraná dynamika


Zrejme dobre naprogramovaná sedemstupňová prevodovka spôsobila, že ekologický motor sa javí rovnako silný ako o pár koní výkonnejší diesel 320 CDI. Napokon ekologický výkon 155 kW (211 koní) a krútiaci moment 540 Nm sú na limuzínu vyššej strednej triedy plne postačujúce. Skôr nám chýbalo viac vnútorného priestoru a modernejšie riešenie prístrojového panelu, ale to je už vec budúcej generácie triedy E. Tá súčasná ponúka okrem najčistejšieho naftového motora tejto kategórie aj mimoriadne vysokú kvalitu spracovania a prvotriedne materiály. Najväčším prekvapením však zostala spotreba ekologického šesťvalca.


Spotreba


Výrobcom udávaná priemerná spotreba 7,3 litra nafty na 100 kilometrov nepatrí do roviny snov, pretože k podobnému a nižšiemu údaju sme sa dostali aj v priebehu testu s mierne prevažujúcim podielom jazdy mimo mesta. Svižnejšia jazda, bežná v uponáhľanom svete sa vmestí do spotreby 8,4 litra na sto kilometrov. Na základe skúseností s motormi 320 CDI sa nám javí verzia 300 Bluetec približne o liter úspornejšia. Model E 300 BLUETEC zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,2 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 244 km/h.


Vydarený finiš


Testovaný Bluetec mal vzduchové pruženie Airmatic s trojstupňovým nastavením charakteristiky a možnosťou zmeny svetlej výšky. Ekologický pohon Bluetec totiž neznamená obmedzenia v možnostiach vybavenia, čo dal výrobca najavo množstvom príplatkového vybavenia, vrátane dynamického sedadla vodiča s možnosťou masáže a aktívnou oporou v zákrutách. Sedadlo v zákrute automaticky podoprie tú časť chrbta, ktorá tlačí na bok sedadla. Vodič tak nemusí byť zošnurovaný športovými sedadlami na rovných úsekoch ciest ale v zákrute „nevypadne" zo sedadla. Napriek tomu, že automobilový svet očakáva príchod kompletne novej generácie triedy E, Mercedes nestagnuje a jeden zo svojich nosných modelov ešte stále prepcháva modernou technikou. Verzia E 300 Bluetec prináša možnosť ako byť „in" aj v generačne staršom aute s nízkou spotrebou.


História modrej technológie


Mercedes-Benz spustil systém Bluetec pre osobné automobily po prvý raz v USA. Práve tu sa na trh premiérovo dostal model E 320 Bluetec v októbri 2006 ako prvé osobné auto na svete vybavené touto technológiou. Trojcípa hviezda následne uviedla na severoamerický trh ďalšie tri V6 modely s Bluetec-om, a to v triedach GL, M a R. Bluetec medzičasom získal cenu " World Green Car 2007 ".


Opatrenia Bluetec okrem iného zahŕňajú:


  • Zredukovanie kompresného pomeru na 16,5:1

  • Využívanie špeciálnych piezo-injektorov s nižším hydraulickým prúdením

  • Optimalizované turbodúchadlo výfukových plynov s variabilnou geometriou turbíny

  • Optimalizované riadenie recirkulácie plynov s lepším pomerom ich vracania

  • Využívanie keramických sviečok, ktoré motorom so zníženým kompresným pomerom umožňujú rýchle štarty aj za studena


Súčasné a budúce emisné limity pre nové osobné vozidlá s naftovým motorom v EÚ

Norma CO(g/km) NOx(g/km) HC + NOx(g/km) Častice (g/km)
EURO 4 od 1.1.2006 0.50 0.25 0.30 0.025
EURO 5 od 1.1.2011 0.50 0.18 0.23 0.005
EURO 6 od 1.9.2015 0.50 0.08 0.17 0.005

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  2. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  3. Magazín SME Ženy už v predaji
  4. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  5. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  6. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  7. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  8. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  9. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 284
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 509
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 314
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 168
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 130
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 14 760
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 370
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 11 730
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 370
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 312
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezidentka Zuzana Čaputová.
Píše Janka Debrecéniová

„Spoločná zodpovednosť“ je ukážkou nezodpovednosti

Uznesenie vlády fakticky porušuje viacero základných práv a slobôd.

Testovanie na nový koronavírus v Bánovciach nad Bebravou.

Koronavírus na Slovensku: Celoplošné testovanie sa podľa Čaputovej nestihne. Matoviča vyzvala prehodnotiť postihy (minúta po minúte)

Celkovo sa koronavírusom na Slovensku nakazilo 55 091 ľudí. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 212 obetí.

Prezidentka Zuzana Čaputová.

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom.

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.