SME
Štvrtok, 17. október, 2019 | Meniny má Hedviga
MERCEDES E 300 BLUETEC

Ako jazdí najčistejší diesel?

Pred premiérou na bratislavskom Autosalóne sme vyskúšali Mercedes triedy E s najčistejším naftovým motorom na svete. Limuzína v priemere spotrebuje cez sedem litrov nafty.

Zelené okolie  mu pristane. Bluetec je najčistejší diesel svojej kategórie s dobrou spotrebou.Zelené okolie mu pristane. Bluetec je najčistejší diesel svojej kategórie s dobrou spotrebou.(Zdroj: Autor)

Pred premiérou na Bratislavskom Autosalóne sme vyskúšali Mercedes triedy E s najčistejším naftovým motorom na svete. Limuzína s upraveným motorom jazdí rýchlo a spĺňa najnovšiu emisnú normu. V priemere spotrebuje cez sedem litrov nafty.


Najčistejší naftový šesťvalec 300 CDI so systémom Bluetec debutoval predvlani na americkom trhu, teda paradoxne tam, kde väčšina automobilov spotrebuje niekoľkonásobne viac benzínu a vypustí do ovzdušia podstatne viac škodlivín. Mercedes, vynálezca technológie Bluetec rozbieha predaj technológie v Európe kde plní emisnú normu Euro 5, ktorá bude platiť až od roku 2011. Otázkou zostáva, či diesel so systémom znižujúcim obsah dusíka dokáže jazdiť bez obmedzení v dynamike a použitom palive.


Systém Bluetec


Naftový šesťvalec vychádza z osvedčených modelov 320 CDI. Prepracované vnútro motora dopĺňa technológia úpravy výfukových plynov oxidačným katalyzátorom, ktorý zabraňuje emisiám oxidu uhoľnatého a nespálených uhľovodíkov. Katalyzátor NOx s patentovaným systémom generovania čpavku spolupracuje s ďalším katalyzátorom, takže dosahuje extrémne nízke emisie oxidov dusíka. Technológia úpravy výfukových plynov pracuje bez dodatočných zariadení. Samozrejmosťou je bezúdržbový filter pevných častíc a možnosť tankovania u nás dostupnej nafty na značkových čerpacích staniciach. Z hľadiska používania teda nejde o žiadne obmedzenia.


Primeraná dynamika


Zrejme dobre naprogramovaná sedemstupňová prevodovka spôsobila, že ekologický motor sa javí rovnako silný ako o pár koní výkonnejší diesel 320 CDI. Napokon ekologický výkon 155 kW (211 koní) a krútiaci moment 540 Nm sú na limuzínu vyššej strednej triedy plne postačujúce. Skôr nám chýbalo viac vnútorného priestoru a modernejšie riešenie prístrojového panelu, ale to je už vec budúcej generácie triedy E. Tá súčasná ponúka okrem najčistejšieho naftového motora tejto kategórie aj mimoriadne vysokú kvalitu spracovania a prvotriedne materiály. Najväčším prekvapením však zostala spotreba ekologického šesťvalca.


Spotreba


Výrobcom udávaná priemerná spotreba 7,3 litra nafty na 100 kilometrov nepatrí do roviny snov, pretože k podobnému a nižšiemu údaju sme sa dostali aj v priebehu testu s mierne prevažujúcim podielom jazdy mimo mesta. Svižnejšia jazda, bežná v uponáhľanom svete sa vmestí do spotreby 8,4 litra na sto kilometrov. Na základe skúseností s motormi 320 CDI sa nám javí verzia 300 Bluetec približne o liter úspornejšia. Model E 300 BLUETEC zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,2 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 244 km/h.


Vydarený finiš


Testovaný Bluetec mal vzduchové pruženie Airmatic s trojstupňovým nastavením charakteristiky a možnosťou zmeny svetlej výšky. Ekologický pohon Bluetec totiž neznamená obmedzenia v možnostiach vybavenia, čo dal výrobca najavo množstvom príplatkového vybavenia, vrátane dynamického sedadla vodiča s možnosťou masáže a aktívnou oporou v zákrutách. Sedadlo v zákrute automaticky podoprie tú časť chrbta, ktorá tlačí na bok sedadla. Vodič tak nemusí byť zošnurovaný športovými sedadlami na rovných úsekoch ciest ale v zákrute „nevypadne" zo sedadla. Napriek tomu, že automobilový svet očakáva príchod kompletne novej generácie triedy E, Mercedes nestagnuje a jeden zo svojich nosných modelov ešte stále prepcháva modernou technikou. Verzia E 300 Bluetec prináša možnosť ako byť „in" aj v generačne staršom aute s nízkou spotrebou.


História modrej technológie


Mercedes-Benz spustil systém Bluetec pre osobné automobily po prvý raz v USA. Práve tu sa na trh premiérovo dostal model E 320 Bluetec v októbri 2006 ako prvé osobné auto na svete vybavené touto technológiou. Trojcípa hviezda následne uviedla na severoamerický trh ďalšie tri V6 modely s Bluetec-om, a to v triedach GL, M a R. Bluetec medzičasom získal cenu " World Green Car 2007 ".


Opatrenia Bluetec okrem iného zahŕňajú:


  • Zredukovanie kompresného pomeru na 16,5:1

  • Využívanie špeciálnych piezo-injektorov s nižším hydraulickým prúdením

  • Optimalizované turbodúchadlo výfukových plynov s variabilnou geometriou turbíny

  • Optimalizované riadenie recirkulácie plynov s lepším pomerom ich vracania

  • Využívanie keramických sviečok, ktoré motorom so zníženým kompresným pomerom umožňujú rýchle štarty aj za studena


Súčasné a budúce emisné limity pre nové osobné vozidlá s naftovým motorom v EÚ

Norma CO(g/km) NOx(g/km) HC + NOx(g/km) Častice (g/km)
EURO 4 od 1.1.2006 0.50 0.25 0.30 0.025
EURO 5 od 1.1.2011 0.50 0.18 0.23 0.005
EURO 6 od 1.9.2015 0.50 0.08 0.17 0.005

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  2. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  3. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  4. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Nestarnú, ale dozrievajú
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Slováci sú chlebovým národom
  2. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  3. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  4. P3 začína na východe Slovenska s výstavbou parku
  5. Zľavnené študentské lístky na dopravu s ISIC už aj cez mobil
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  8. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  9. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  10. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 897
  2. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 11 678
  3. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 11 168
  4. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 11 040
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 10 236
  6. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 9 696
  7. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 9 180
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 8 957
  9. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 7 736
  10. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 7 490

Hlavné správy zo Sme.sk

V Gorile počuť šušťanie bankoviek aj stretnutia, ktoré spis nespomína

Nahrávka korešponduje so spisom zverejneným pred ôsmimi rokmi.

Ústredné postavy internetového spisu Gorila: Jaroslav Haščák, partner skupiny Penta, Anna Bubeníková, bývalá šéfka Fondu národného majetku za SDKÚ a Jirko Malchárek, bývalý minister hospodárstva za ANO.
Podcast Dobré Ráno
Píše Branislav Benčat

Čoho sa Haščák bojí

Kontakt s Pentou môže byť čoraz rizikovejší.

Nahrávka Gorily: Demokracia je na hovno systém, hovorí Haščák

Nahrávka zachytáva aj známe vyjadrenie Haščáka.

Spolumajiteľ investičnej skupiny Penta Jaroslav Haščák. Kauza Gorila je jednou z najväčších káuz Fondu národného majetku SR, ktorý zanikol o polnoci z 31. decembra 2015 na 1. januára 2016.

Neprehliadnite tiež

Toyota Yaris prichádza s príťažlivým dizajnom a stredovým airbagom

Japonská značka posiela štvorvalce do zabudnutia.

Nová Toyota Yaris

Rodina štvordverových kupé od BMW sa rozrastá o rad 2 Gran Coupe

Na začiatku bude v ponuke trojvalec aj verzia M235i s výkonom cez 300 koní.

Švédi prišli s elektromobilom, za ktorý by sa nemuselo hanbiť ani Apple

Švédske elektrické auto sa najskôr začne predávať v severnej Európe.

Uniti One

Nárazové testy odhalili slabinu Peugeotu 208 a Jeepu Cherokee

Najvyššie hodnotenie si naopak odnáša nemecké BMW.

Nový Peugeot 208 získal v nárazových testoch len štyri hviezdičky