MERCEDES E 300 BLUETEC

Ako jazdí najčistejší diesel?

Pred premiérou na bratislavskom Autosalóne sme vyskúšali Mercedes triedy E s najčistejším naftovým motorom na svete. Limuzína v priemere spotrebuje cez sedem litrov nafty.

Pred premiérou na Bratislavskom Autosalóne sme vyskúšali Mercedes triedy E s najčistejším naftovým motorom na svete. Limuzína s upraveným motorom jazdí rýchlo a spĺňa najnovšiu emisnú normu. V priemere spotrebuje cez sedem litrov nafty.


Najčistejší naftový šesťvalec 300 CDI so systémom Bluetec debutoval predvlani na americkom trhu, teda paradoxne tam, kde väčšina automobilov spotrebuje niekoľkonásobne viac benzínu a vypustí do ovzdušia podstatne viac škodlivín. Mercedes, vynálezca technológie Bluetec rozbieha predaj technológie v Európe kde plní emisnú normu Euro 5, ktorá bude platiť až od roku 2011. Otázkou zostáva, či diesel so systémom znižujúcim obsah dusíka dokáže jazdiť bez obmedzení v dynamike a použitom palive.


Systém Bluetec


Naftový šesťvalec vychádza z osvedčených modelov 320 CDI. Prepracované vnútro motora dopĺňa technológia úpravy výfukových plynov oxidačným katalyzátorom, ktorý zabraňuje emisiám oxidu uhoľnatého a nespálených uhľovodíkov. Katalyzátor NOx s patentovaným systémom generovania čpavku spolupracuje s ďalším katalyzátorom, takže dosahuje extrémne nízke emisie oxidov dusíka. Technológia úpravy výfukových plynov pracuje bez dodatočných zariadení. Samozrejmosťou je bezúdržbový filter pevných častíc a možnosť tankovania u nás dostupnej nafty na značkových čerpacích staniciach. Z hľadiska používania teda nejde o žiadne obmedzenia.


Primeraná dynamika


Zrejme dobre naprogramovaná sedemstupňová prevodovka spôsobila, že ekologický motor sa javí rovnako silný ako o pár koní výkonnejší diesel 320 CDI. Napokon ekologický výkon 155 kW (211 koní) a krútiaci moment 540 Nm sú na limuzínu vyššej strednej triedy plne postačujúce. Skôr nám chýbalo viac vnútorného priestoru a modernejšie riešenie prístrojového panelu, ale to je už vec budúcej generácie triedy E. Tá súčasná ponúka okrem najčistejšieho naftového motora tejto kategórie aj mimoriadne vysokú kvalitu spracovania a prvotriedne materiály. Najväčším prekvapením však zostala spotreba ekologického šesťvalca.


Spotreba


Výrobcom udávaná priemerná spotreba 7,3 litra nafty na 100 kilometrov nepatrí do roviny snov, pretože k podobnému a nižšiemu údaju sme sa dostali aj v priebehu testu s mierne prevažujúcim podielom jazdy mimo mesta. Svižnejšia jazda, bežná v uponáhľanom svete sa vmestí do spotreby 8,4 litra na sto kilometrov. Na základe skúseností s motormi 320 CDI sa nám javí verzia 300 Bluetec približne o liter úspornejšia. Model E 300 BLUETEC zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,2 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 244 km/h.


Vydarený finiš


Testovaný Bluetec mal vzduchové pruženie Airmatic s trojstupňovým nastavením charakteristiky a možnosťou zmeny svetlej výšky. Ekologický pohon Bluetec totiž neznamená obmedzenia v možnostiach vybavenia, čo dal výrobca najavo množstvom príplatkového vybavenia, vrátane dynamického sedadla vodiča s možnosťou masáže a aktívnou oporou v zákrutách. Sedadlo v zákrute automaticky podoprie tú časť chrbta, ktorá tlačí na bok sedadla. Vodič tak nemusí byť zošnurovaný športovými sedadlami na rovných úsekoch ciest ale v zákrute „nevypadne" zo sedadla. Napriek tomu, že automobilový svet očakáva príchod kompletne novej generácie triedy E, Mercedes nestagnuje a jeden zo svojich nosných modelov ešte stále prepcháva modernou technikou. Verzia E 300 Bluetec prináša možnosť ako byť „in" aj v generačne staršom aute s nízkou spotrebou.


História modrej technológie


Mercedes-Benz spustil systém Bluetec pre osobné automobily po prvý raz v USA. Práve tu sa na trh premiérovo dostal model E 320 Bluetec v októbri 2006 ako prvé osobné auto na svete vybavené touto technológiou. Trojcípa hviezda následne uviedla na severoamerický trh ďalšie tri V6 modely s Bluetec-om, a to v triedach GL, M a R. Bluetec medzičasom získal cenu " World Green Car 2007 ".


Opatrenia Bluetec okrem iného zahŕňajú:


  • Zredukovanie kompresného pomeru na 16,5:1

  • Využívanie špeciálnych piezo-injektorov s nižším hydraulickým prúdením

  • Optimalizované turbodúchadlo výfukových plynov s variabilnou geometriou turbíny

  • Optimalizované riadenie recirkulácie plynov s lepším pomerom ich vracania

  • Využívanie keramických sviečok, ktoré motorom so zníženým kompresným pomerom umožňujú rýchle štarty aj za studena


Súčasné a budúce emisné limity pre nové osobné vozidlá s naftovým motorom v EÚ

Norma CO(g/km) NOx(g/km) HC + NOx(g/km) Častice (g/km)
EURO 4 od 1.1.2006 0.50 0.25 0.30 0.025
EURO 5 od 1.1.2011 0.50 0.18 0.23 0.005
EURO 6 od 1.9.2015 0.50 0.08 0.17 0.005

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  7. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
  2. Byt alebo dom? V Novom Ružinove vyriešili dilemu za vás
  3. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
  4. Uvažujete nad solárnymi kolektormi? Získajte príspevok až 1750 €
  5. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  6. Príbeh tradičného družstva - príbeh Antonína Kvapila
  7. V Botanickej záhrade SPU otvorili jedinečnú výstavu orchideí
  8. Noc architektúry 2018
  9. V súťaži Záhrada, Park a Detail roka uspeli absolventi SPU
  10. Mieru spracovania odpadu zvyšujú automatizované linky
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 28 014
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 20 052
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 12 223
  4. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 6 666
  5. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 6 414
  6. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 6 116
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 3 836
  8. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 3 390
  9. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 3 199
  10. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 108

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Vlhová: Moja nervozita sa dala krájať. Drobné chyby ma stáli medailu

Viem, že mám v zjazde zlozvyky zo slalomu. Robím veci, ktoré nemôžem, hovorí slovenská zjazdárka Petra Vlhová.

DOMOV

Hovorili sme s Babindolčanmi: Bohatí susedia ich prekvapili

Ľuďom v Babindole sa nepáči, ak sa o nich hovorí ako o bohatej dedine.

ŠPORT

Vlhová dosiahla životný úspech, v kombinácii skončila piata

Zlato si vyjazdila Švajčiarka Michelle Gisinová.

Neprehliadnite tiež

Rozlúčte sa s Partnerom, prichádza Peugeot Rifter

Okrem zmeny názvu prináša štýlovejší exteriér a prémiovejšiu kabínu.

Nové Volvo V60 pokračuje v tradícii rodinných kombi zo Švédska

Popri benzíne a nafte ponúkne dva plug-in hybridné motory.

Ako sa darí predajom elektromobilov v Európe? Renault poráža Nissan

Medziročne došlo v k 33-percentnému nárastu v predaji elektromobilov.

Opel Insignia Country Tourer nie je len o plastoch navyše (prvá jazda)

Zdvihnutie podvozka o 25 milimetrov je na rozbitých cestách citeľné zlepšenie.

BMW M oslavuje tridsať rokov bez strechy limitovanou edíciou

Špeciálna edícia M4 30 Jahre vznikne v počte 300 kusov, na modely z minulosti odkazuje exkluzívnymi farbami.