MERCEDES E 300 BLUETEC

Ako jazdí najčistejší diesel?

Pred premiérou na bratislavskom Autosalóne sme vyskúšali Mercedes triedy E s najčistejším naftovým motorom na svete. Limuzína v priemere spotrebuje cez sedem litrov nafty.

Zelené okolie mu pristane. Bluetec je najčistejší diesel svojej kategórie s dobrou spotrebou.(Zdroj: Autor)

Pred premiérou na Bratislavskom Autosalóne sme vyskúšali Mercedes triedy E s najčistejším naftovým motorom na svete. Limuzína s upraveným motorom jazdí rýchlo a spĺňa najnovšiu emisnú normu. V priemere spotrebuje cez sedem litrov nafty.


Najčistejší naftový šesťvalec 300 CDI so systémom Bluetec debutoval predvlani na americkom trhu, teda paradoxne tam, kde väčšina automobilov spotrebuje niekoľkonásobne viac benzínu a vypustí do ovzdušia podstatne viac škodlivín. Mercedes, vynálezca technológie Bluetec rozbieha predaj technológie v Európe kde plní emisnú normu Euro 5, ktorá bude platiť až od roku 2011. Otázkou zostáva, či diesel so systémom znižujúcim obsah dusíka dokáže jazdiť bez obmedzení v dynamike a použitom palive.


Systém Bluetec


Naftový šesťvalec vychádza z osvedčených modelov 320 CDI. Prepracované vnútro motora dopĺňa technológia úpravy výfukových plynov oxidačným katalyzátorom, ktorý zabraňuje emisiám oxidu uhoľnatého a nespálených uhľovodíkov. Katalyzátor NOx s patentovaným systémom generovania čpavku spolupracuje s ďalším katalyzátorom, takže dosahuje extrémne nízke emisie oxidov dusíka. Technológia úpravy výfukových plynov pracuje bez dodatočných zariadení. Samozrejmosťou je bezúdržbový filter pevných častíc a možnosť tankovania u nás dostupnej nafty na značkových čerpacích staniciach. Z hľadiska používania teda nejde o žiadne obmedzenia.


Primeraná dynamika


Zrejme dobre naprogramovaná sedemstupňová prevodovka spôsobila, že ekologický motor sa javí rovnako silný ako o pár koní výkonnejší diesel 320 CDI. Napokon ekologický výkon 155 kW (211 koní) a krútiaci moment 540 Nm sú na limuzínu vyššej strednej triedy plne postačujúce. Skôr nám chýbalo viac vnútorného priestoru a modernejšie riešenie prístrojového panelu, ale to je už vec budúcej generácie triedy E. Tá súčasná ponúka okrem najčistejšieho naftového motora tejto kategórie aj mimoriadne vysokú kvalitu spracovania a prvotriedne materiály. Najväčším prekvapením však zostala spotreba ekologického šesťvalca.


Spotreba


Výrobcom udávaná priemerná spotreba 7,3 litra nafty na 100 kilometrov nepatrí do roviny snov, pretože k podobnému a nižšiemu údaju sme sa dostali aj v priebehu testu s mierne prevažujúcim podielom jazdy mimo mesta. Svižnejšia jazda, bežná v uponáhľanom svete sa vmestí do spotreby 8,4 litra na sto kilometrov. Na základe skúseností s motormi 320 CDI sa nám javí verzia 300 Bluetec približne o liter úspornejšia. Model E 300 BLUETEC zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,2 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 244 km/h.


Vydarený finiš


Testovaný Bluetec mal vzduchové pruženie Airmatic s trojstupňovým nastavením charakteristiky a možnosťou zmeny svetlej výšky. Ekologický pohon Bluetec totiž neznamená obmedzenia v možnostiach vybavenia, čo dal výrobca najavo množstvom príplatkového vybavenia, vrátane dynamického sedadla vodiča s možnosťou masáže a aktívnou oporou v zákrutách. Sedadlo v zákrute automaticky podoprie tú časť chrbta, ktorá tlačí na bok sedadla. Vodič tak nemusí byť zošnurovaný športovými sedadlami na rovných úsekoch ciest ale v zákrute „nevypadne" zo sedadla. Napriek tomu, že automobilový svet očakáva príchod kompletne novej generácie triedy E, Mercedes nestagnuje a jeden zo svojich nosných modelov ešte stále prepcháva modernou technikou. Verzia E 300 Bluetec prináša možnosť ako byť „in" aj v generačne staršom aute s nízkou spotrebou.


História modrej technológie


Mercedes-Benz spustil systém Bluetec pre osobné automobily po prvý raz v USA. Práve tu sa na trh premiérovo dostal model E 320 Bluetec v októbri 2006 ako prvé osobné auto na svete vybavené touto technológiou. Trojcípa hviezda následne uviedla na severoamerický trh ďalšie tri V6 modely s Bluetec-om, a to v triedach GL, M a R. Bluetec medzičasom získal cenu " World Green Car 2007 ".


Opatrenia Bluetec okrem iného zahŕňajú:


  • Zredukovanie kompresného pomeru na 16,5:1

  • Využívanie špeciálnych piezo-injektorov s nižším hydraulickým prúdením

  • Optimalizované turbodúchadlo výfukových plynov s variabilnou geometriou turbíny

  • Optimalizované riadenie recirkulácie plynov s lepším pomerom ich vracania

  • Využívanie keramických sviečok, ktoré motorom so zníženým kompresným pomerom umožňujú rýchle štarty aj za studena


Súčasné a budúce emisné limity pre nové osobné vozidlá s naftovým motorom v EÚ

Norma CO(g/km) NOx(g/km) HC + NOx(g/km) Častice (g/km)
EURO 4 od 1.1.2006 0.50 0.25 0.30 0.025
EURO 5 od 1.1.2011 0.50 0.18 0.23 0.005
EURO 6 od 1.9.2015 0.50 0.08 0.17 0.005

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  4. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  5. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  6. Splnený sen
  7. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  8. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  9. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  10. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman
  1. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  2. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  3. Vysoká hra o súdne trovy
  4. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  5. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  6. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  7. Medzinárodná letná škola EDGE 2017
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Ako na refinancovanie hypotéky
  10. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 12 384
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 12 253
  3. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 4 126
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 917
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 950
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 502
  7. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 846
  8. Splnený sen 1 818
  9. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 572
  10. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 305

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

O župu, ktorá sa rozprestiera od Moravy po Maďarsko, má záujem len šesť kandidátov

Trnavskému kraju robia dobré meno kúpele, víno, ale aj golfové ihriská.

SVET

Svätá vojna v českej politike. Ako Okamura bojuje o voličov

Má japonský pôvod, tak predsa nemôže byť rasista.

Neprehliadnite tiež

Výber malých SUV sa stále rozrastá. Aká je ponuka na našom trhu?

Segment malých SUV je stále populárnejší, budúci rok by mali predaje pokoriť hranicu dvoch miliónov.

Japonská oceliareň klamala o kvalite kovov, diely sú v autách aj lietadlách

Rozsah škôd ani miera nedostatkov zatiaľ nie sú známe.

Dopravná hádanka: Ako by ste vyriešili túto križovatku?

Keď sa pravidlo pravej ruky stáva rébusom.