Významné premiéry modelov európskych značiek sme zvyknutí sledovať na prestížnych prehliadkach tu, na starom kontinente, prípadne v Detroite, či Tokiu. Audi tento krát urobilo výnimku. Nové SUV s názvom Q5 sa prvý raz predstaví v Číne - na pekingskom autosalóne, ktorý svoje brány otvorí tento týždeň. Príčina tohto kroku je prozaická. Čínsky trh je pre igolstadtskú značku po nemeckom druhý najvýznamnejší. Vlani sa tu predalo bezmála 102 000 áut so štvoricou kruhov v znaku.
Tak trochu A4 a Q7
Audi sa vstupu do segmentu SUV dlho vyhýbalo (ak nerátame Allroad odvodený od A6 Avant). Úspech luxusného modelu Q7 v Európe, aj za morom konštruktérov povzbudil a teraz prichádzajú s menšou, obratnejšou a dynamickejšie pojatou Q-päťkou. Základnými rozmermi 4629 x 1880 x 1653 a rázvorom osí kolies dosahujúcim 2807 mm sa Q5 radí na vrchol kategórie kompaktných SUV. V porovnaní s novinkou zo Stuttgartu - Mercedesom-Benz GLK, ktorý rovnako svoju sériovú tvár odhalí v Pekingu - je Audi dlhšie, širšie a nižšie. Aj z rozmerového porovnania s ďalšími konkurenčnými SUV-čkami (predovšetkým v dĺžke) vychádza Audi ako víťaz. Jeho konštruktéri tvrdia, že do interiéru sa pohodlne posadí päť pasažierov. Do batožinového priestoru sa pritom zmestí ešte 540, po sklopení zadných sedadiel až 1560 litrov batožiny. Za príplatok je možné mať posuvnú zadnú lavicu v rozsahu 100 mm, ktorá umocní variabilitu vnútorného priestoru. Audi ani pri stavbe SUV nezaprelo svoje športové srdce. Dôkazom je napríklad koeficient odporu vzduchu s hodnotou 0,33. Už prvý pohľad napovie, že sa dizajnéri nepúšťali do žiadnych prekvapujúcich riešení. Tvary známe z Q7 a A4 sa navzájom prelínajú - výsledok zostáva otázkou vkusu.
Flotila elektronických pomocníkov
Stáva sa už pomaly folklórom, že uvedenie nového modelu prináša aj predstavenie nových elektronických pomocníkov, ktorí robia jazdu bezpečnejšou a príjemnejšou. Systém chrániaci vodiča a spolujazdca zahŕňajúci v sebe adaptívne airbagy, predpínače bezpečnostných pásov so zapínateľnými obmedzovačmi napínacej sily a senzory, ktoré dokážu rozpoznať polohu sedenia na predných sedadlách poznáme z radu A4. Aktivácia čelného airbagu a napnutie bezpečnostného pásu sa v prípade nehody prispôsobia intenzite nárazu a polohe pasažiera na sedadle. Lane assist kontroluje polohu vozidla v rámci jazdného pruhu a Side assist stráži mŕtve uhly pri prechádzaní z pruhu do pruhu. Zaujímavosťou je stabilizačný systém ESP, ktorý v prípade, že vodič má na streche namontovaný strešný nosič, mení svoju charakteristiku. Za príplatok je k dispozícii aj Audi drive select s možnosťou zmeny charakteristiky podvozku a riadenia. Vodič si môže vybrať z troch prednastavených módov - Normal, Comfort, Sport, alebo si pomocou ovládača MMI vytvoriť vlastné nastavenie.
Zatiaľ tri motory
Na začiatku predajov sa pod prednou kapotou Audi Q5 môže ukrývať jeden z trojice ponúkaných preplňovaných motorov. Z nich dva sú vznetové TDI-čka vybavené priamym vstrekovaním common-rail s objemami 2.0 l (125 kW/170 k) alebo 3,0 l (176 kW/240 k). Benzín zastupuje dvojliter TFSI s priamym vstrekovaním dosahujúci 155 kW (210 k). Okrem klasických manuálov ponuku prevodoviek obohatí sedemstupňový S tronic s dvomi spojkami. Výrobca proklamuje vysokú rýchlosť radenia jednotlivých prevodových stupňov a zníženie spotreby v porovnaní s modelom vybaveným konvenčnou manuálnou prevodovkou. K dispozícii je samozrejme plne automatický i manuálny režim. Systém pohonu všetkých kolies sa volá tradične - Quattro. Pri bežných adhéznych podmienkach sa 40% výkonu prenáša na prednú nápravu, zvyšok dozadu. V prípade potreby môže medzinápravový diferenciál preniesť až 65% výkonu dopredu, prípadne až 85% dozadu. Hoci väčšina SUV nespevnený povrch nikdy neokúsi, výrobca udáva svetlú výšku auta 200 mm, brodivosť do 500 mm, predný nájazdový uhol 31 a zadný 25 stupňov.