SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Oplatí sa doviezť nové auto?

Ceny nových automobilov sa v Európe pomaly vyrovnávajú. Pri minimálnych nákladoch na dovoz a prihlásenie sa oplatí vycestovať iba za ojedinelou ponukou predvádzacieho auta, ktoré môžeme prihlásiť ako nové.

Z okolitých krajín sa oplatí doviezť predvádzacie auto s minimálnym počtom kilometrov a výraznou zľavou. U nás sa dá prihlásiť ako nové. FOTO -ČTK/APZ okolitých krajín sa oplatí doviezť predvádzacie auto s minimálnym počtom kilometrov a výraznou zľavou. U nás sa dá prihlásiť ako nové. FOTO -ČTK/AP

Základná verzia Fabie Classic stojí spomedzi okolitých krajín najmenej na Slovensku. Nemci ponúkajú za vyššiu cenu viac airbagov a Rakúšania dokonca aj stabilizačný systém ESP. Vybavená týmito prvkami by Fabia aj na Slovensku stála približne toľko, čo tam. Výhodnosť kúpy nového auta v krajinách Európskej únie závisí od momentálnej ponuky a zľavy predajcu. Základné cenníkové ceny sú totiž porovnateľné, s minimálnymi rozdielmi. Tam, kde je auto drahšie, je obvykle lepšia aj jeho štandardná výbava. Závisí teda od konkrétneho trhu, ako je nastavená cena základného modelu v pomere k výbave. Napríklad Peugeot 207 v najžiadanejšej výbave by sa oplatilo kúpiť v Maďarsku alebo v Rakúsku. Väčšie rozdiely vo výbave a filozofii základného vybavenia bývajú u drahších automobilov. Volkswagen Passat vo verzii Trendline je v Poľsku drahší ako u nás, ale má dvojzónovú automatickú klimatizáciu, namiesto manuálnej. Našincovi sa absolútne nevyplatí cestovať za kúpou Suzuki, pretože to je, s výnimkou Maďarska, všade drahšie.

Konkrétna ponuka sa oplatí

Rozdiely v cenách v blízkych štátoch sú minimálne, preto sa oplatí vycestovať iba kvôli konkrétnej ponuke v kategórii drahších a najmä predvádzacích vozidiel. Díleri v Nemecku, Rakúsku, ale aj v Česku a Poľsku predajú podstatne viac automobilov ročne ako naši predajcovia. Môžu si preto dovoliť ponúknuť predvádzacie auto za podstatne nižšiu cenu. Slováci kupujú v Maďarsku a Rakúsku športové Subaru, japonské značky, ale aj drahšie Audi, či BMW.

Servis dostanete, ale menší

Väčšina u nás bežných automobilových značiek poskytne záručný a pozáručný servis aj na nové vozidlá kúpené v susedných krajinách. Platí tiež rozsah záruky daný automobilkou, ale neplatia špeciálne bonusové akcie zavedené iba na slovenskom trhu. Na nový Mercedes, kúpený v Rakúsku, poskytne Mercedes na Slovensku výrobcom stanovenú záruku, ale nie bezplatný šesťročný servis. "Vozidlo opravíme ako každé iné, ale bezplatný šesťročný servis je čisto náš produkt, pre našich zákazníkov," povedal Iľja Majda z Mercedes Benz Slovakia. Ani Audi nechce poskytnúť trojročný servis zadarmo novým autám s pôvodom v zahraničí. Majiteľ BMW, kúpeného v krajinách únie, dostane plnú starostlivosť a bežnú záruku aj na Slovensku, ale rozšírenú službu platnú v inej krajine, za ktorú tam zaplatil, tu nedostane.

Nechajú vás čakať?

Niektorí majitelia autoservisu môžu záručnú opravu takéhoto auta schválne natiahnuť na zákonom stanovený mesiac. Na Slovensku kúpené auto vybavia hneď. "Netvrdím, že to tak je, ale prístup býva rozdielny," povedal zdroj denníka SME, ktorý nechce byť menovaný. Zákazníci, v snahe získať zľavu, skúšajú slovenských predajcov, prinesú ponuku auta a opäť skúšajú získať zľavu u nás.

Čo je nové auto

Nové auto má najazdených menej ako šesťtisíc kilometrov, a v čase kúpy neuplynulo viac ako šesť mesiacov od prvého uvedenia do prevádzky. Iba vozidlo spĺňajúce tieto podmienky, môže byť na Slovensko dovezené ako nové a kupujúci neplatí v krajine pôvodu DPH. Tú zaplatí až na Slovensku a podľa našich predpisov.

Daňové zvýhodnenie

Jednou z mála možností, ako ušetriť pri kúpe nového auta, je rozdiel v sadzbe dane z pridanej hodnoty. Len čo spĺňa kupované auto podmienky na dovoz nového, pri jeho kúpe neplatíte DPH v členskom štáte EÚ, kde ho kupujete, a to podľa výšky, ktorá je tam platná. Daň potom zaplatíte z kúpnej ceny na Slovensku. Kúpu to môže zvýhodniť pri dovoze z krajín s vyššou sadzbou DPH, ako je v Maďarsku, Poľsku, Dánsku, či Belgicku.

V prípade, ak už bolo vozidlo zdanené v niektorom zo štátov EÚ a jeho majiteľ sa ho rozhodne predať do iného štátu ešte v čase, keď vozidlo spĺňa kategóriu nového dopravného prostriedku, môže požiadať o vrátenie DPH. Táto sa však vypočíta už zi sumy, za ktorú vozidlo predal, čiže nie z nadobúdacej ceny.

Iba sedem dní

Kupujúci je po dovoze povinný do siedmich dní podať daňové priznanie na Slovensku, a to na príslušnom daňovom úrade. V rovnakom čase musí stihnúť zaplatiť daň z pridanej hodnoty.

 

Doklady potrebné na prihlásenie nového auta
  • doklad o nadobudnutí vozidla, napríklad faktúra, alebo kúpna zmluva,
  • osvedčenie o zhode vozidla COC,
  • vyhlásenie žiadateľa, že vozidlo nebolo prihlásené do evidencie vozidiel v inom štáte,
  • osvedčenie o evidencii, ak bol takýto doklad vydaný v členskom štáte,
  • potvrdenie o zaplatení príspevku do Recyklačného fondu za dovezené vozidlo,
Sadzby DPH vo vybraných krajinách Európy (v %)
Belgicko 21
Francúzsko 19,6
Taliansko 20
Nemecko 16
Holandsko 19
Rakúsko 20
Česko 19
Maďarsko 25
Poľsko 22
Slovinsko 20

Zdroj: Ministerstvo financií SR

Prehľad a porovnanie cien vybraných automobilov u nás a v okolitých krajinách nájdete TU.

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 35 908
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 34 700
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 817
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 327
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 832
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 133
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 732
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 390
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 308
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 5 368
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Monika Jankovská odchádza z výsluchu na NAKA v Nitre.

Bývalá štátna tajomníčka začala spolupracovať s vyšetrovateľmi koncom októbra.

2 h
Minister zdravotníctva Marek Krajčí.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 233-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 894 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

15 h
Maďarský premiér Viktor Orbán.

Maďarsko sa sťažuje na pomalé dodávky vakcín.

5 h