Oplatí sa doviezť nové auto?

Ceny nových automobilov sa v Európe pomaly vyrovnávajú. Pri minimálnych nákladoch na dovoz a prihlásenie sa oplatí vycestovať iba za ojedinelou ponukou predvádzacieho auta, ktoré môžeme prihlásiť ako nové.

Z okolitých krajín sa oplatí doviezť predvádzacie auto s minimálnym počtom kilometrov a výraznou zľavou. U nás sa dá prihlásiť ako nové. FOTO -ČTK/AP

Základná verzia Fabie Classic stojí spomedzi okolitých krajín najmenej na Slovensku. Nemci ponúkajú za vyššiu cenu viac airbagov a Rakúšania dokonca aj stabilizačný systém ESP. Vybavená týmito prvkami by Fabia aj na Slovensku stála približne toľko, čo tam. Výhodnosť kúpy nového auta v krajinách Európskej únie závisí od momentálnej ponuky a zľavy predajcu. Základné cenníkové ceny sú totiž porovnateľné, s minimálnymi rozdielmi. Tam, kde je auto drahšie, je obvykle lepšia aj jeho štandardná výbava. Závisí teda od konkrétneho trhu, ako je nastavená cena základného modelu v pomere k výbave. Napríklad Peugeot 207 v najžiadanejšej výbave by sa oplatilo kúpiť v Maďarsku alebo v Rakúsku. Väčšie rozdiely vo výbave a filozofii základného vybavenia bývajú u drahších automobilov. Volkswagen Passat vo verzii Trendline je v Poľsku drahší ako u nás, ale má dvojzónovú automatickú klimatizáciu, namiesto manuálnej. Našincovi sa absolútne nevyplatí cestovať za kúpou Suzuki, pretože to je, s výnimkou Maďarska, všade drahšie.

Konkrétna ponuka sa oplatí

Rozdiely v cenách v blízkych štátoch sú minimálne, preto sa oplatí vycestovať iba kvôli konkrétnej ponuke v kategórii drahších a najmä predvádzacích vozidiel. Díleri v Nemecku, Rakúsku, ale aj v Česku a Poľsku predajú podstatne viac automobilov ročne ako naši predajcovia. Môžu si preto dovoliť ponúknuť predvádzacie auto za podstatne nižšiu cenu. Slováci kupujú v Maďarsku a Rakúsku športové Subaru, japonské značky, ale aj drahšie Audi, či BMW.

Servis dostanete, ale menší

Väčšina u nás bežných automobilových značiek poskytne záručný a pozáručný servis aj na nové vozidlá kúpené v susedných krajinách. Platí tiež rozsah záruky daný automobilkou, ale neplatia špeciálne bonusové akcie zavedené iba na slovenskom trhu. Na nový Mercedes, kúpený v Rakúsku, poskytne Mercedes na Slovensku výrobcom stanovenú záruku, ale nie bezplatný šesťročný servis. "Vozidlo opravíme ako každé iné, ale bezplatný šesťročný servis je čisto náš produkt, pre našich zákazníkov," povedal Iľja Majda z Mercedes Benz Slovakia. Ani Audi nechce poskytnúť trojročný servis zadarmo novým autám s pôvodom v zahraničí. Majiteľ BMW, kúpeného v krajinách únie, dostane plnú starostlivosť a bežnú záruku aj na Slovensku, ale rozšírenú službu platnú v inej krajine, za ktorú tam zaplatil, tu nedostane.

Nechajú vás čakať?

Niektorí majitelia autoservisu môžu záručnú opravu takéhoto auta schválne natiahnuť na zákonom stanovený mesiac. Na Slovensku kúpené auto vybavia hneď. "Netvrdím, že to tak je, ale prístup býva rozdielny," povedal zdroj denníka SME, ktorý nechce byť menovaný. Zákazníci, v snahe získať zľavu, skúšajú slovenských predajcov, prinesú ponuku auta a opäť skúšajú získať zľavu u nás.

Čo je nové auto

Nové auto má najazdených menej ako šesťtisíc kilometrov, a v čase kúpy neuplynulo viac ako šesť mesiacov od prvého uvedenia do prevádzky. Iba vozidlo spĺňajúce tieto podmienky, môže byť na Slovensko dovezené ako nové a kupujúci neplatí v krajine pôvodu DPH. Tú zaplatí až na Slovensku a podľa našich predpisov.

Daňové zvýhodnenie

Jednou z mála možností, ako ušetriť pri kúpe nového auta, je rozdiel v sadzbe dane z pridanej hodnoty. Len čo spĺňa kupované auto podmienky na dovoz nového, pri jeho kúpe neplatíte DPH v členskom štáte EÚ, kde ho kupujete, a to podľa výšky, ktorá je tam platná. Daň potom zaplatíte z kúpnej ceny na Slovensku. Kúpu to môže zvýhodniť pri dovoze z krajín s vyššou sadzbou DPH, ako je v Maďarsku, Poľsku, Dánsku, či Belgicku.

V prípade, ak už bolo vozidlo zdanené v niektorom zo štátov EÚ a jeho majiteľ sa ho rozhodne predať do iného štátu ešte v čase, keď vozidlo spĺňa kategóriu nového dopravného prostriedku, môže požiadať o vrátenie DPH. Táto sa však vypočíta už zi sumy, za ktorú vozidlo predal, čiže nie z nadobúdacej ceny.

Iba sedem dní

Kupujúci je po dovoze povinný do siedmich dní podať daňové priznanie na Slovensku, a to na príslušnom daňovom úrade. V rovnakom čase musí stihnúť zaplatiť daň z pridanej hodnoty.

 

Doklady potrebné na prihlásenie nového auta
  • doklad o nadobudnutí vozidla, napríklad faktúra, alebo kúpna zmluva,
  • osvedčenie o zhode vozidla COC,
  • vyhlásenie žiadateľa, že vozidlo nebolo prihlásené do evidencie vozidiel v inom štáte,
  • osvedčenie o evidencii, ak bol takýto doklad vydaný v členskom štáte,
  • potvrdenie o zaplatení príspevku do Recyklačného fondu za dovezené vozidlo,
Sadzby DPH vo vybraných krajinách Európy (v %)
Belgicko 21
Francúzsko 19,6
Taliansko 20
Nemecko 16
Holandsko 19
Rakúsko 20
Česko 19
Maďarsko 25
Poľsko 22
Slovinsko 20

Zdroj: Ministerstvo financií SR

Prehľad a porovnanie cien vybraných automobilov u nás a v okolitých krajinách nájdete TU.

 

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  2. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  3. Kreditná karta – áno alebo nie
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  8. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  1. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  2. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  3. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  4. Kreditná karta – áno alebo nie
  5. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  6. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  8. Uncovering Artificial Intelligence in Slovakia
  9. Digitalizácia dokumentov firmám ušetrí nielen peniaze
  10. Intenzívne sa rozvíjajúca spolupráca s čínskymi univerzitami
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 23 778
  2. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 18 852
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 18 530
  4. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 17 760
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 12 196
  6. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 6 713
  7. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 5 374
  8. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 4 865
  9. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé 3 838
  10. Sú bolesti kĺbov dôvodom, že nemôžete v živote robiť čo chcete? 3 063

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Útočí na novinárov, s jeho menom sa spája viac ako desať káuz. Kto je Kočner

Podnikateľa v stredu pre kauzu zmenky a daňové úniky zadržala polícia.

Stĺpček Jakuba Fila

Zadržali Kočnera. Hoci platí prezumpcia neviny, treba povedať konečne

K rozsudku je dlhá cesta.

DOMOV

Aktivitou v parlamente nesrší, politickú budúcnosť má Kaliňák už spečatenú

V Smere je stále veľmi silný, hovorí o Robertovi Kaliňákovi politológ.

Neprehliadnite tiež

Tesla v USA vyšetruje prvé samovznietenie Modelu S

Ide o prvý prípad bezdôvodného samovznietenia batérie Tesly.

Audi A1 narástlo na veľkosť Pola. Dieselový motor už nedostane

Digitálne budíky na prístrojovej doske ponúkne už v základe.

Dopravu v Bratislave a okolí komplikuje viacero nehôd a kolóny

Situáciu môže skomplikovať aj jazda protestujúcich farmárov na traktoroch.

Čo kúpiť: Volkswagen Golf alebo konkurenciu?

V Európe je najpredávanejší Volkswagen Golf. Na Slovensku ho predbehla Škoda Octavia.