Boxer spotrebuje šesť litrov nafty v rodinnom kombi a vystačí si aj s päťstupňovou prevodovkou.
Predstavenie naftového motora neobvyklej konštrukcie patrí medzi najvýznamnejšie udalosti tohto roka v rámci automobilovej techniky. Diesel s protibežnými piestami, ktoré sa navzájom boxujú dnes nikto nepoužíva a po pokusoch jednej nemeckej firmy v šesťdesiatych rokoch, postaviť úžitkové auto s plochým motorom, ide o prvý diesel tohto typu v osobnom aute na svete. Konštrukcia priniesla okrem senzácie zníženie ťažiska, rozmerov a hmotnosti s porovnateľnými motormi.
Subaru už niekoľko rokov riešilo dilemu ako zvýšiť predaje, obstáť v záplave konkurenčných naftových motorov a pritom nestratiť svojich verných zákazníkov. Vyhradený výrobca benzínových motorov porušil svoj pôvodný status a prekročil hranicu komercie, otázkou však zostáva, či naftovým motorom utrpí povesť značky a zisk nových duší bude adekvátny. Počas hľadania odpovede testovacie Subaru najazdilo takmer dvetisíc kilometrov po všetkých typoch ciest a v rôznom tempe.
Je iný Pohonný agregát nového typu je už od naštartovania, tlačidlom na prístrojovej doske, úplne iný ako konkurenti. Zvonku počuť, že ide o diesel, hoci klasický klepot je dobre utlmený voči okoliu. Voľnobežné otáčky navonok pripomínajú naftové motory Honda, BMW a Toyota. Vo vnútri je boxer podstatne tichší a po prekročení dvetisíc otáčok prevažuje vo zvukovej skladbe nezameniteľný nižší tón boxerového motora. Milovníci značky tak neprídu o charakteristický tón a ostatným rozhodne nižšia hladina hluku ako u konkurencie neprekáža. V istej rýchlosti vôbec nepoznať, že ide o diesel. Nástup krútiaceho momentu a priebeh výkonu je na pol ceste medzi naftovým a benzínovým motorom.
Rýchla reakcia Výkonové parametre dosahované motorom Subaru sú dnes v tejto triede bežné dokonca mnohé značky majú v ponuke dvojlitrové motory s vyšším papierovým výkonom. Aby sa im Subaru na papieri vyrovnalo malo by v budúcnosti predstaviť výkonnejšiu verziu. V praxi však kombi s pohonom všetkých kolies dosahuje rovnaké a lepšie dynamické parametre ako konkurenti. Môže za to vysoký krútiaci moment 350 Nm a výkon dostupný už pri 3600 otáčkach. Medzi pásmom krútiaceho momentu a maximálneho výkonu nie je medzera. Túto danosť využíva aj päťstupňová prevodovka. Jednou z najväčších predností je rýchla odozva na stlačenie a pustenie plynového pedálu. Takto pohotový diesel neponúka nikto.
Iba päť rýchlostí Popri deklarovaných vlastnostiach motora vzbudila všeobecné pohoršenie informácia, že Subaru Legacy diesel príde na trh iba s päťstupňovou prevodovkou v čase kedy konkurencia používa výlučne šesťstupňové prevodovky. V praxi ide o jeden z príkladov ako môže dobre zladený celok fungovať s piatimi rýchlosťami. Krútiaci moment motora dovolil použiť ťažký stály prevod. Výsledkom je nízka spotreba a prijateľné otáčky na päťke aj pri rýchlosti 180 km/h. Vodič nemusí veľa radiť a pozor si musí dať iba na dvojke, ktorá potrebuje na rozbeh vyššiu rýchlosť. Teda pri pohybe v podzemných garážach medzi panelákmi treba častejšie používať jednotku. Prínos päťstupňovej prevodovky je pri prebiehaní a zrýchľovaní. Porovnateľné auto so šesťstupňovou prevodovkou spočiatku potiahne výraznejšie ako Subaru, ale vodič musí hneď preraďovať, čím sa zrýchlenie preruší, turbo sa musí znovu nafúknuť a zrýchlenie poklesne. Zásluhou prevodovky zvládne Subaru Legacy šprint na stovku aj s pohonom všetkých kolies lepšie ako papierovo výkonnejší konkurenti.
Spotreba Najšokujúcejším parametrom na pomery značky Subaru je spotreba. Kým pri benzínových verziách sú majitelia zvyknutí na dvanásť litrov a viac, diesel chce v priemere necelých sedem. Celkový priemer za dvetisíc kilometrov testu bol 6,9 litra na sto kilometrov. Pri komótnej a ekonomickej jazde sme dosiahli spotrebu 5,2 a počas jazdy, ktorá nám vyhovuje a neuberá nás o pôžitok z jazdy, spotrebovala 7,6 litra nafty na sto kilometrov.
Veľké Legacy Rodinné kombi ponúka ten istý komfort a bohatú výbavu ako pred tým s niekoľkými zmenami na prístrojovom panely. Popri naftovom motore vynikla koncepcia symetrického pohonu. Predok sa totiž neponára pri brzdení ako u konkurenčných dieselov a veľké auto ochotne zatáča do zákrut. Pohotovostná hmotnosť Subaru napriek prítomnosti pohonu všetkých kolies neprevyšuje hmotnosť konkurentov s pohonom jednej nápravy. Niektoré detaily interiéru by mohli mať modernejšie spracovanie a prijali by sme mierne nižší aerodynamický hluk.
Dobre nastavená základná cena zohľadňuje vysoký stupeň vybavenia. Konkurencia má kvôli cenovej politike odstupňované vybavenia a možno v niektorých prípadoch začína s pohonom jednej nápravy na mierne nižšej cene. Pri dorovnaní výbavy a pohonu Subaru nevychádza drahšie. Automobilka tají, koľko investovala do vývoja motora bez cudzej pomoci. Bez evolúcie vznikol jeden z troch najlepších naftových motorov tejto kategórie, plne porovnateľný s agregátom BMW a Mercedes. V niektorých ohľadoch je dokonca lepší. Prekážkou môže byť zložitejší servis a riedka sieť dílerov Subaru a zatiaľ chýbajúca automatická prevodovka. Na záver to najpodstatnejšie: povesť značky pred jej nadšencami príchodom naftového motora rozhodne neutrpí.
Výrobca deklaruje priemernú spotrebu 5,7 litrov na sto kilometrov. V praxi sa dá jazdiť okolo šiestich litrov.
Na prístrojovom paneli pribudol merač ekonomiky prevádzky. Ak sa vodič drží na uzde a ručička zotrváva v zelenom poli, spotreba iba jemne prevyšuje päťlitrovú hranicu.
Rodinné kombi sa dodáva výlučne s pohonom všetkých kolies. Jednoduchý nadpis „Subaru diesel“ šokuje okolie, pretože ešte pred pár rokmi to bola nemysliteľná kombinácia. Dnes úsporná realita.
Hodnotenie motora Plusy Mínusy
Kultúra chodu Jediná výkonová verzia
Priebeh krútiaceho momentu Zložitá konštrukcia
Rýchla reakcia na plynový pedál Chýbajúca verzia s automatom
Nízke ťažisko -
Nízke vibrácie -
V čom je iný Na rozdiel od konkurenčných motorov s radovým usporiadaním valcov, Subaru postavilo diesel s protibežnými piestami. Protibežný pohyb eliminuje vibrácie vznikajúce výbuchom zmesy paliva so vzduchom a znižuje zotrvačné sily. Motor tohto typu je nižší, znižuje ťažisko auta a má menšie vonkajšie rozmery. Vďaka špeciálnym materiálom hmotnosť naftového agregátu neprevyšuje porovnateľný benzínový motor, ktorý je o šesť centimetrov dlhší. Nevýhodou je zložitá atypická konštrukcia. Náhradné diely a opravy sú záležitosťou užšieho kruhu servisov.
Názor majstrov volantu Igor Drotár, niekoľkonásobný majster Slovenska v rely "Výborné auto, vďaka spotrebe sa začne predávať, navyše je to poriadna "štvorkolka". Legacy nevyzerá byť ťažké a motor ťahá v celom spektre otáčok. Príde aj výkonnejšia verzia?" Mário Csente, pretekár, majiteľ benzínového Subaru Impreza STI "Neviem sa stotožniť s myšlienkou, že Subaru má diesel, ale motor ma príjemne prekvapil. Typické Subaru, ťahá od nízkych otáčok a potom neumrie (smiech). Láka ma spotreba a kultúra chodu, na ceste sa nespráva ako diesel, takmer ho nepočuť. Asi si musíme zvyknúť na to, že do Subaru sa bude tankovať nafta, hoci mi to stále nejde do hlavy." Subaru Legacy 2,0D kombi a konkurencia v základných verziách Model Subaru Legacy Audi A4 BMW Volkswagen Passat
Verzia 2,0D Kombi Avant 2,0 TDI Touring 318d Variant 2,0 TDI4motion
Základná cena (Sk) 1 110 000 1 001 550 1 057 400 972 667
Pohon všetkých kolies áno nie nie áno
Objem motora (cm3) 1998 1968 1995 1968
Výkon (kW/k) 110/150 105/143 105/143 125/170
Pri otáčkach (ot./min.) 3600 4200 4000 4000
Krútiaci moment (Nm) 350 320 300 320
Pri otáčkach (ot./min.) 1800 1750 1750 1800
Zrýchlenie 0 - 100 (s) 8,9 9,7 8,1 10,5
Max. rýchlosť (km/h) 203 208 210 201
Spotreba mix (l/100 km) 5,7 5,7 4,8 6,8
Dĺžka (mm) 4720 4703 4520 4774
Rázvor náprav (mm) 2670 2808 2760 2709
Objem nádrže (l) 64 65 61 70
Objem kufra (l) 433/1649 490 460/1385 603/1731
Poh. hmotnosť (kg) 1510 1520 1580 1554