SME

TEST: Subaru Legacy 2,0 D

Premiéra naftového motora s protibežnými piestami pod kapotou Subaru spôsobila vlnu otázok motoristickej verejnosti. Konštrukčne ojedinelý motor, prvý na svete, neubral značke z charakteru a povesti.

Revolučný diesel  novej  konštrukcie má výborné prevádzkové vlastnosti a vzhľadom na značku Subaru až neuveriteľnú spotrebu.Revolučný diesel novej konštrukcie má výborné prevádzkové vlastnosti a vzhľadom na značku Subaru až neuveriteľnú spotrebu. (Zdroj: Autor)

Boxer spotrebuje šesť litrov nafty v rodinnom kombi a vystačí si aj s päťstupňovou prevodovkou.

Predstavenie naftového motora neobvyklej konštrukcie patrí medzi najvýznamnejšie udalosti tohto roka v rámci automobilovej techniky. Diesel s protibežnými piestami, ktoré sa navzájom boxujú dnes nikto nepoužíva a po pokusoch jednej nemeckej firmy v šesťdesiatych rokoch, postaviť úžitkové auto s plochým motorom, ide o prvý diesel tohto typu v osobnom aute na svete. Konštrukcia priniesla okrem senzácie zníženie ťažiska, rozmerov a hmotnosti s porovnateľnými motormi.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Subaru už niekoľko rokov riešilo dilemu ako zvýšiť predaje, obstáť v záplave konkurenčných naftových motorov a pritom nestratiť svojich verných zákazníkov. Vyhradený výrobca benzínových motorov porušil svoj pôvodný status a prekročil hranicu komercie, otázkou však zostáva, či naftovým motorom utrpí povesť značky a zisk nových duší bude adekvátny. Počas hľadania odpovede testovacie Subaru najazdilo takmer dvetisíc kilometrov po všetkých typoch ciest a v rôznom tempe.

Je iný Pohonný agregát nového typu je už od naštartovania, tlačidlom na prístrojovej doske, úplne iný ako konkurenti. Zvonku počuť, že ide o diesel, hoci klasický klepot je dobre utlmený voči okoliu. Voľnobežné otáčky navonok pripomínajú naftové motory Honda, BMW a Toyota. Vo vnútri je boxer podstatne tichší a po prekročení dvetisíc otáčok prevažuje vo zvukovej skladbe nezameniteľný nižší tón boxerového motora. Milovníci značky tak neprídu o charakteristický tón a ostatným rozhodne nižšia hladina hluku ako u konkurencie neprekáža. V istej rýchlosti vôbec nepoznať, že ide o diesel. Nástup krútiaceho momentu a priebeh výkonu je na pol ceste medzi naftovým a benzínovým motorom.

SkryťVypnúť reklamu

Rýchla reakcia Výkonové parametre dosahované motorom Subaru sú dnes v tejto triede bežné dokonca mnohé značky majú v ponuke dvojlitrové motory s vyšším papierovým výkonom. Aby sa im Subaru na papieri vyrovnalo malo by v budúcnosti predstaviť výkonnejšiu verziu. V praxi však kombi s pohonom všetkých kolies dosahuje rovnaké a lepšie dynamické parametre ako konkurenti. Môže za to vysoký krútiaci moment 350 Nm a výkon dostupný už pri 3600 otáčkach. Medzi pásmom krútiaceho momentu a maximálneho výkonu nie je medzera. Túto danosť využíva aj päťstupňová prevodovka. Jednou z najväčších predností je rýchla odozva na stlačenie a pustenie plynového pedálu. Takto pohotový diesel neponúka nikto.

Iba päť rýchlostí Popri deklarovaných vlastnostiach motora vzbudila všeobecné pohoršenie informácia, že Subaru Legacy diesel príde na trh iba s päťstupňovou prevodovkou v čase kedy konkurencia používa výlučne šesťstupňové prevodovky. V praxi ide o jeden z príkladov ako môže dobre zladený celok fungovať s piatimi rýchlosťami. Krútiaci moment motora dovolil použiť ťažký stály prevod. Výsledkom je nízka spotreba a prijateľné otáčky na päťke aj pri rýchlosti 180 km/h. Vodič nemusí veľa radiť a pozor si musí dať iba na dvojke, ktorá potrebuje na rozbeh vyššiu rýchlosť. Teda pri pohybe v podzemných garážach medzi panelákmi treba častejšie používať jednotku. Prínos päťstupňovej prevodovky je pri prebiehaní a zrýchľovaní. Porovnateľné auto so šesťstupňovou prevodovkou spočiatku potiahne výraznejšie ako Subaru, ale vodič musí hneď preraďovať, čím sa zrýchlenie preruší, turbo sa musí znovu nafúknuť a zrýchlenie poklesne. Zásluhou prevodovky zvládne Subaru Legacy šprint na stovku aj s pohonom všetkých kolies lepšie ako papierovo výkonnejší konkurenti.

SkryťVypnúť reklamu

Spotreba Najšokujúcejším parametrom na pomery značky Subaru je spotreba. Kým pri benzínových verziách sú majitelia zvyknutí na dvanásť litrov a viac, diesel chce v priemere necelých sedem. Celkový priemer za dvetisíc kilometrov testu bol 6,9 litra na sto kilometrov. Pri komótnej a ekonomickej jazde sme dosiahli spotrebu 5,2 a počas jazdy, ktorá nám vyhovuje a neuberá nás o pôžitok z jazdy, spotrebovala 7,6 litra nafty na sto kilometrov.

Veľké Legacy Rodinné kombi ponúka ten istý komfort a bohatú výbavu ako pred tým s niekoľkými zmenami na prístrojovom panely. Popri naftovom motore vynikla koncepcia symetrického pohonu. Predok sa totiž neponára pri brzdení ako u konkurenčných dieselov a veľké auto ochotne zatáča do zákrut. Pohotovostná hmotnosť Subaru napriek prítomnosti pohonu všetkých kolies neprevyšuje hmotnosť konkurentov s pohonom jednej nápravy. Niektoré detaily interiéru by mohli mať modernejšie spracovanie a prijali by sme mierne nižší aerodynamický hluk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dobre nastavená základná cena zohľadňuje vysoký stupeň vybavenia. Konkurencia má kvôli cenovej politike odstupňované vybavenia a možno v niektorých prípadoch začína s pohonom jednej nápravy na mierne nižšej cene. Pri dorovnaní výbavy a pohonu Subaru nevychádza drahšie. Automobilka tají, koľko investovala do vývoja motora bez cudzej pomoci. Bez evolúcie vznikol jeden z troch najlepších naftových motorov tejto kategórie, plne porovnateľný s agregátom BMW a Mercedes. V niektorých ohľadoch je dokonca lepší. Prekážkou môže byť zložitejší servis a riedka sieť dílerov Subaru a zatiaľ chýbajúca automatická prevodovka. Na záver to najpodstatnejšie: povesť značky pred jej nadšencami príchodom naftového motora rozhodne neutrpí.

Výrobca deklaruje priemernú spotrebu 5,7 litrov na sto kilometrov. V praxi sa dá jazdiť okolo šiestich litrov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na prístrojovom paneli pribudol merač ekonomiky prevádzky. Ak sa vodič drží na uzde a ručička zotrváva v zelenom poli, spotreba iba jemne prevyšuje päťlitrovú hranicu.

Rodinné kombi sa dodáva výlučne s pohonom všetkých kolies. Jednoduchý nadpis „Subaru diesel“ šokuje okolie, pretože ešte pred pár rokmi to bola nemysliteľná kombinácia. Dnes úsporná realita.

Hodnotenie motora Plusy Mínusy

Kultúra chodu Jediná výkonová verzia

Priebeh krútiaceho momentu Zložitá konštrukcia

Rýchla reakcia na plynový pedál Chýbajúca verzia s automatom

Nízke ťažisko -

Nízke vibrácie -

V čom je iný Na rozdiel od konkurenčných motorov s radovým usporiadaním valcov, Subaru postavilo diesel s protibežnými piestami. Protibežný pohyb eliminuje vibrácie vznikajúce výbuchom zmesy paliva so vzduchom a znižuje zotrvačné sily. Motor tohto typu je nižší, znižuje ťažisko auta a má menšie vonkajšie rozmery. Vďaka špeciálnym materiálom hmotnosť naftového agregátu neprevyšuje porovnateľný benzínový motor, ktorý je o šesť centimetrov dlhší. Nevýhodou je zložitá atypická konštrukcia. Náhradné diely a opravy sú záležitosťou užšieho kruhu servisov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Názor majstrov volantu Igor Drotár, niekoľkonásobný majster Slovenska v rely "Výborné auto, vďaka spotrebe sa začne predávať, navyše je to poriadna "štvorkolka". Legacy nevyzerá byť ťažké a motor ťahá v celom spektre otáčok. Príde aj výkonnejšia verzia?" Mário Csente, pretekár, majiteľ benzínového Subaru Impreza STI "Neviem sa stotožniť s myšlienkou, že Subaru má diesel, ale motor ma príjemne prekvapil. Typické Subaru, ťahá od nízkych otáčok a potom neumrie (smiech). Láka ma spotreba a kultúra chodu, na ceste sa nespráva ako diesel, takmer ho nepočuť. Asi si musíme zvyknúť na to, že do Subaru sa bude tankovať nafta, hoci mi to stále nejde do hlavy." Subaru Legacy 2,0D kombi a konkurencia v základných verziách Model Subaru Legacy Audi A4 BMW Volkswagen Passat

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Verzia 2,0D Kombi Avant 2,0 TDI Touring 318d Variant 2,0 TDI4motion

Základná cena (Sk) 1 110 000 1 001 550 1 057 400 972 667

Pohon všetkých kolies áno nie nie áno

Objem motora (cm3) 1998 1968 1995 1968

Výkon (kW/k) 110/150 105/143 105/143 125/170

Pri otáčkach (ot./min.) 3600 4200 4000 4000

Krútiaci moment (Nm) 350 320 300 320

Pri otáčkach (ot./min.) 1800 1750 1750 1800

Zrýchlenie 0 - 100 (s) 8,9 9,7 8,1 10,5

Max. rýchlosť (km/h) 203 208 210 201

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Spotreba mix (l/100 km) 5,7 5,7 4,8 6,8

Dĺžka (mm) 4720 4703 4520 4774

Rázvor náprav (mm) 2670 2808 2760 2709

Objem nádrže (l) 64 65 61 70

Objem kufra (l) 433/1649 490 460/1385 603/1731

Poh. hmotnosť (kg) 1510 1520 1580 1554

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 15 383
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 398
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 041
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 790
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 622
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 566
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 035
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  2. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  3. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  4. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  5. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  6. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  7. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  8. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 39 737
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 685
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 366
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 805
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 315
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 075
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 464
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 500
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu