Aktívne riadenie zadných kolies nie je žiadna novinka. Do povedomia sa dostalo na prelome osemdesiatych a deväťtdesiatych rokov, kedy sa viacerí výrobcovia viac či menej úspešne snažili týmto spôsobom vylepšiť aktívnu bezpečnosť a zvýšiť prejazdovú rýchlosť vozidiel v zákrutách. Najnovšie sa o renesanciu tejto témy pokúša Renault, ktorý chce aktívnym riadením kolies v modernom prevedení zlepšiť obratnosť modelu Laguna a jeho nadanie pre športovú jazdu. Tento systém má byť zároveň alternatívou pre tých, ktorí si potrpia na viacprvkovú zadnú nápravu a nevedia stráviť, že Laguna má vzadu len klasické „H-čko".
Nekončiace zákruty a papierové sáčky Pristátie na ostrove Korzika, známom dejisku jedného z mála asfaltových podnikov svetového šampionátu v automobilových súťažiach rely, bolo z tých menej príjemných. Turbolencie natriasajúce lietadlom do poslednej chvíle nám poriadne naštrbili rovnováhu v žalúdku. Preto keď spolujazdec po nasadnutí do auta vytiahol zo schránky pred sebou papierové sáčky, aké zvyknú byť v lietadlách, nevedeli sme, či si robí srandu on, alebo ich tam pripravili zástupcovia firmy Renault. Tento "žart" však naozaj mali na svedomí organizátori, no nie pre dozvuky z lietadla, ale kvôli tomu, že nás čakala pekná porcia úzkych serpentín, zatočených ako húsenková dráha.
„Made by" Renault Sport Lepšie prostredie si Renault na prezentáciu svojej novinky vybrať nemohol, pretože Laguna GT so štandardne montovaným systémom aktívneho riadenia všetkých 4 kolies zákruty doslova miluje (čo sa o nás, žiaľ, povedať nedalo, obzvlášť po dvoch hodinách „štrikovania" v plnom nasadení). Vďačí za to špeciálnym ramenám zadných kolies dovoľujúcim malé priečne vychýlenie. Veľkosť odklonu kolies ovplyvňujú spojovacie tyče poháňané elektromotorom. Jednoduché mechanické zariadenie vyvinuli inžinieri športového oddelenia automobilky Renault, elektromotor a riadiacu jednotku dodáva japonská firma Aisin. Do rýchlosti 60 km/h sa zadné kolesá natáčajú protichodne s prednými (najviac o 3,5º), čo prináša lepšiu manévrovateľnosť v meste a pri parkovaní. Nad 60 km/h sa zase natáčajú súbežne s prednými o 2º, pri prudkom vyhýbacom manévri až o maximálnych 3,5º. Tým prispievajú k väčšej stabilite vozidla, predovšetkým v tiahlych zákrutách.
Menej točenia volantom Pohyb zadných kolies je vzhľadom na pomerne malé vychýlenie voľným okom prakticky neviditeľný. Vodič ho však postrehne na menšom uhle natočenia volantu. Aj v tých najostrejších zákrutách je teraz možné držať volant pevne v optimálnej polohe bez potreby častého rúčkovania, čo pomáha lepšej kontrole nad autom a umožňuje rýchlejšie vypletať zákrutami s pravidelnými zmenami smeru. Pôsobivá je pritom rýchlosť reakcie kolies na pohyby volantom. Systém každých 10 milisekúnd dostáva od riadiacej jednotky informácie o rýchlosti jazdy, natočení volantu a rýchlosti, akou vodič mení smer (rozhodujúcou veličinou je uhol natočenia volantu). Vďaka tomu vie veľmi promptne reagovať na každú zmenu a vozidlo si dlho zachováva neutrálne správanie. Z miery ho nevyvedie ani agresívny štýl jazdy s niekoľkými pokusmi o vyvolanie pretáčavého šmyku prudkým ubratím plynu, alebo pribrzdením v zákrute. Systém Active Drive v spolupráci s elektronickými pomocníkmi ESP/ABS využíva totiž natočenie kolies aj na stabilizovanie vozidla pri asymetrickom brzdení. Ak teda vodič bude potrebovať prudko zabrzdiť v zákrute, Active Drive mu pomôže udržať kontrolu nad vozidlom a „upratať" ho za roh. Spôsob, akým sa Laguna GT vrhá do zákrut a opisuje ich polomer, príjemne šokoval každého z nás. Zadné kolesá nasledujú predné ako mačka, ktorá prenasleduje myš. V akejkoľvek rýchlosti sa rozhodnete zatočiť do zákruty, pokiaľ to je v limite priľnavosti pneumatík, vozidlo vždy bez odvrávania zahne.
Vyššia prejazdová rýchlosť Stabilita auta je ohromujúca. Vďaka systému Active Drive sme si predovšetkým tiahle zákruty mohli dovoliť prechádzať oveľa vyššou rýchlosťou ako s bežnou Lagunou, pretože auto je pokojné a pekne drží stopu aj v situáciách, kedy by bežnú Lagunu dávno vynášalo von. Riadenie je presné a konečne aj radenie 6-stupňovej manuálnej prevodovky sa nám zdalo o niečo precíznejšie ako v klasickej Lagune. Brzdy dostali väčší priemer kotúčov (320 mm vpredu a 300 mm vzadu) a doštičky sú z odolnejšieho materiálu, za čo sme sa Renaultu Sport poďakovali hneď v prvom kľukatom „padáčiku". Napriek mnohým pozitívnym zážitkom by sme ale Lagunu GT nenazývali športovým autom, skôr momentálne najrýchlejšou verziou (podľa neurčitej odpovede zástupcov Renault Sport na otázku, či je toto vrcholná verzia, môžeme sa domnievať, že dôjde aj na Lagunu RS). V správaní pruženia sa totiž veľa nezmenilo. Obutá na 18-palcových kolesách rozmeru 225/45 R18 si zachováva takmer rovnakú úroveň komfortu ako bežná Laguna a taktiež má problém s pohlcovaním priečnych nerovností v zákrute, na ktoré reaguje nervóznym odskakovaním.
Benzín je fajn, ale na nafťák nemá Laguna GT je na výber s dvomi motormi a s oboma verziami karosérie. Prepĺňaný benzínový dvojliter (150 kW/205 k) zaujme širokým sprektrom využiteľných otáčok, ostrými reakciami na stlačenie akcelerátora a plochou krivkou krútiaceho momentu, ale nezaklincuje posádku do sedadiel pri každom pridaní plynu ako dvojlitrový turbodiesel s výkonom 131 kW/180 k a krútiacim momentom vyšším o 100 Nm (400 Nm). Musíme priznať, že sme od neho nečakali takú dynamiku. Až keď sme si ho vyskúšali, búchali sme si hlavu o volant, prečo sme si ho nevybrali na dlhšiu testovaciu trasu namiesto benzínového dvojlitra. Naša voľba teda znie - Laguna Grandtour GT v kombinácii s mimoriadne kultivovaným, úsporným a energickým nafťákom 2.0 dCi.
Čo sa týka budúcnosti systému Active Drive a jeho aplikácie v ďalších modeloch, už dnes je jasné, že určite ho dostane minimálne Laguna Coupé, v ktorej vynikne ešte viac. Samotní inžinieri si ho vedia predstaviť aj v menších modeloch, takže ďalším v poradí bude pravdepodobne Mégane. Už teraz sa tešíme, kedy si budeme môcť vyskúšať, čo urobí tento systém s kompaktom, keďže už Laguna je mrštná a obratná ako hot-hatch.
Anatomicky tvarované predné športové sedadlá potiahnuté kombináciou kože a alcantary majú dobré bočné vedenie, ale krátke sedáky.
Chrómová hlavica radiacej páky po studenej noci trochu chladila. Radenie bolo o niečo precíznejšie ako v bežnej Lagune.
Na dierovaných hliníkových pedáloch by sa mala podrážka topánky za dažďa menej šmýkať.
Zvonka Lagunu GT rozoznáte podľa mohutnejšieho predného nárazníka so širokou „papuľou" a falošnými „žiabrami" po bokoch. Agresívnejší výraz dodávajú autu tiež zatmavené predné aj zadné svetlá a čierne spätné zrkadlá. „Povinnou jazdou" je dvojica koncoviek výfuku.
Technické parametre vozidiel Renault Laguna GT:
Motor 2.0T 16V 2.0 dCi 16V
zdvihový objem [cm3] 1998 1995
výkon [kW/k] 150/205 131/180
pri otáčkach [1/min] 5000 3750
krútiaci moment [Nm] 300 400
pri otáčkach [1/min] 3000 2000
pohot. hmotnosť [kg] 1547 1614
palivová spotreba [l/100 km] 8,2(8,3) 6,5(6,7)
zrýchlenie 0-100 km/h [s] 7,8(8,0) 8,5(8,7)
maximálna rýchlosť [km/h] 232(227) 222(217)
Rozmery:
Dĺžka 4695(4801) mm,
Šírka 2060 mm,
Výška 1445 mm,
Rázvor náprav 2756 mm,
Batožinový priestor 450/1377 l(508/1593 l),
Hmotnosť prívesu (brzdený/nebrzdený) 1300 kg/650 kg,
Objem palivovej nádrže 66 l