SME

Zver na cestách je veľkým nebezpečenstvom

V jarných mesiacoch prudko stúpa počet nehôd automobilov so zverou. Mnohé z nich sa neskončia iba usmrtením zvieraťa a zničením auta, ale aj zranením posádky. Z nedávnej minulosti sú známe nehody na strednom aj západnom Slovensku, kedy následkom zrážky za

Na kritické úseky upozorňujú dopravné značky. Na jar je vysoké riziko stretu so zverou takmer všade mimo obce, najmä na cestách pri lesoch a poliach so zarastenou priekopou.Na kritické úseky upozorňujú dopravné značky. Na jar je vysoké riziko stretu so zverou takmer všade mimo obce, najmä na cestách pri lesoch a poliach so zarastenou priekopou. (Zdroj: Autor)

hynul človek.

Ostatná nehoda s ťažkými zraneniami sa stala pred mesiacom na rýchlostnej komunikácii medzi Banskou Bystricou a Zvolenom, kde dovolenkujúca rodina z Maďarska cestou domov zrazila jeleňa. Vozidlo následkom zrážky zišlo z cesty a niekoľko krát sa prevrátilo. Výsledkom nehody boli tri ťažko zranené osoby, jedna s vážnymi trvalými následkami. Jedno z detí sa zranilo ľahko. Nevieme presne koľko lesnej zveri zahynie na cestách Slovenska, pretože polícia nehody eviduje, ale nevykazuje samostatnú štatistiku. Ani Lesy Slovenskej republiky, ktoré poľovne obhospodarujú iba desatinu územia Slovenska, nevedia presne určiť aký podiel na nehodách má zver. Na jar je riziko vzniku nehody so zverou podstatne vyššie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V lesoch a na okraji polí V jarnom období prebieha migrácia zveri za potravou, pretože lúky a polia sa začínajú zelenieť skôr ako rastlinstvo pod stojacimi stromami, čím vzniká pre zver viac atraktívnej plochy na pastvu mimo lesa. „Najvyššie riziko je po zotmení až do východu slnka, kedy je zver najaktívnejšia,“ povedal Peter Kuric z odboru poľovníctva Lesov Slovenskej republiky. Prirodzenou vlastnosťou divo žijúcej zveri je plachosť a aj pri hľadaní potravy v blízkosti ciest sa snaží byť nenápadná. Preto uprednostňuje plochy v blízkosti lesa, prípadne poľnohospodársky využívané plochy s plodinami, v ktorých môže nájsť úkryt. Možnosť prípadného stretu s motorovým vozidlom je o to prekvapivejšia a pre vodiča ťažšie zvládnuteľná.

Po prvej pôjde druhá Vodiči nemajú často ani najmenšiu šancu zabrániť nehode so zverou, ktorá vyskočila z vysokej trávy na okraji cesty priamo pred auto. Ak nejde nič v protismere zostáva iba možnosť vyhnúť sa zrážke primeraným strhnutím volantu a obídením prekážky. Brzdenie často nepomáha. Veľmi efektne možno predísť zrážke, ak v dostatočnej vzdialenosti pred autom prebehne cez cestu prvý kus, pretože je veľká pravdepodobnosť, že za ním vybehne ďalší. Mnoho vodičov iba uberie a sleduje očami ako zver beží preč. Medzičasom mu do cesty a na mieste, ktorému nevenuje pozornosť vbehne druhý kus.

SkryťVypnúť reklamu

Nahláste polícii Zrážka zvieraťa spadá do kategórie nehôd nezavinených vodičom, preto vodič nedostane pokutu ani vtedy, ak privolá políciu. Nehodu spôsobenú stretom so zverou treba nahlásiť polícii, ktorá kontaktuje zástupcu užívateľa poľovného revíru, pretože ten má právo nakladať s uhynutou zverou. Policajný zápis o nehode pomôže tiež pri riešení poistnej udalosti s poisťovňou. Škody na vozidle bývajú vysoké, vo väčšine prípadov vyššie ako je zákonom stanovené minimum, kedy treba privolať políciu. Väčšina nehôd sa stáva v noci, kedy nemusí byť na pohľad zrejmý rozsah poškodenia auta, ani výška škody.

Pozor na pytliactvo Kto odvezie z miesta nehody zver, dostáva sa do rozporu so zákonom a hrozí mu obvinenie z pytliactva. Pri manipulácii so zverou platia zákonom stanovené pravidlá, ktoré jednoznačne určujú, kto a za akých podmienok môže zver ošetriť, označiť a prepravovať. „Značky na označenie ulovenej, alebo uhynutej zveri vlastní a eviduje iba užívateľ poľovného revíru,“ povedal Kuric.

SkryťVypnúť reklamu

Jelenia zver neútočí Poranená jelenia, alebo srnčia zver zaútočí na vodiča iba výnimočne, skôr môže dôjsť k poraneniu pri snahe manipulovať s poranenou zverou, kedy je schopná ublížiť kopnutím raticou prípadne parožím. „Iná, oveľa nebezpečnejšia môže byť situácia, kedy dôjde k stretu a poraneniu s veľkými šelmami vlkom a medveďom,“ pripomína Kuric. V takýchto prípadoch, aj keď na prvý pohľad zviera nejaví známky života, treba zachovať dostatočný odstup a radšej vyčkať na príchod polície, prípadne užívateľa poľovného revíru.

Zver skáče na cestu večer a ráno

Vodiči nemajú často ani najmenšiu šancu zabrániť nehode so zverou, ktorá vyskočila priamo pred auto. Pomôže jedine predvídať, nepodceňovať nebezpečie a oplotiť naše nechránené diaľnice.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nevyspytateľné reakcie na svetlo auta Zver reaguje na prichádzajúce auto útekom do bezpečia, alebo zastavením na vozovke a pozeraním do svetiel. Najneočakávanejší moment je, keď stojí pri ceste a pri približovaní auta skočí priamo pred auto. Zver si na automobilovú premávku čiastočne zvykla a správa sa inak, ako pri stretnutí v prírode. Hluk a reflektory automobilov ako keby eliminovali jej pozornosť a vnímanie nebezpečenstva, ktoré v tichu a šere lesa dokáže oveľa skôr a presnejšie identifikovať a aj mu predísť. „V blízkosti hlučných a frekventovaných komunikácií je jej správanie viac chaotické a ťažšie predvídateľné, čo má celkom určite negatívny dopad na zvládnutie situácie vodičom,“ povedal Peter Kuric. Predvídať pohyb, či smer úniku zveri je takmer nemožné. Okrem všeobecne platných zásad opatrnosti je dôležité v kritických úsekoch očakávať výskyt zveri a počítať s možnosťou jej nepredvídateľného konania, teda znížiť rýchlosť a okrem cesty sledovať aj krajnicu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 

Kde je riziko zrážky:

Cesty v blízkosti lesa a poľa

Krajnice s hustým porastom

Cesty v blízkosti riek

Kedy je zver na ceste:

Na jar a v lete

Neskoro večer

Včas ráno

 

Ako sa vyhnúť zrážke:

Jazdiť pomalšie

Sledovať krajnicu aj okolie cesty

Predvídať

Neobiehať zviera ak stojí v strede cesty

Zastaviť a počkať, pokiaľ zver odíde z cesty

Namiesto brzdenia obísť zviera

 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 520
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 334
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 912
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 155
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 805
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 569
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 440
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 121
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 482
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 539
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 323
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 249
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 041
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 446
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu