Zver na cestách je veľkým nebezpečenstvom

V jarných mesiacoch prudko stúpa počet nehôd automobilov so zverou. Mnohé z nich sa neskončia iba usmrtením zvieraťa a zničením auta, ale aj zranením posádky. Z nedávnej minulosti sú známe nehody na strednom aj západnom Slovensku, kedy následkom zrážky za

Na kritické úseky upozorňujú dopravné značky. Na jar je vysoké riziko stretu so zverou takmer všade mimo obce, najmä na cestách pri lesoch a poliach so zarastenou priekopou.(Zdroj: Autor)

hynul človek.

Ostatná nehoda s ťažkými zraneniami sa stala pred mesiacom na rýchlostnej komunikácii medzi Banskou Bystricou a Zvolenom, kde dovolenkujúca rodina z Maďarska cestou domov zrazila jeleňa. Vozidlo následkom zrážky zišlo z cesty a niekoľko krát sa prevrátilo. Výsledkom nehody boli tri ťažko zranené osoby, jedna s vážnymi trvalými následkami. Jedno z detí sa zranilo ľahko. Nevieme presne koľko lesnej zveri zahynie na cestách Slovenska, pretože polícia nehody eviduje, ale nevykazuje samostatnú štatistiku. Ani Lesy Slovenskej republiky, ktoré poľovne obhospodarujú iba desatinu územia Slovenska, nevedia presne určiť aký podiel na nehodách má zver. Na jar je riziko vzniku nehody so zverou podstatne vyššie.

V lesoch a na okraji polí

V jarnom období prebieha migrácia zveri za potravou, pretože lúky a polia sa začínajú zelenieť skôr ako rastlinstvo pod stojacimi stromami, čím vzniká pre zver viac atraktívnej plochy na pastvu mimo lesa. „Najvyššie riziko je po zotmení až do východu slnka, kedy je zver najaktívnejšia,“ povedal Peter Kuric z odboru poľovníctva Lesov Slovenskej republiky. Prirodzenou vlastnosťou divo žijúcej zveri je plachosť a aj pri hľadaní potravy v blízkosti ciest sa snaží byť nenápadná. Preto uprednostňuje plochy v blízkosti lesa, prípadne poľnohospodársky využívané plochy s plodinami, v ktorých môže nájsť úkryt. Možnosť prípadného stretu s motorovým vozidlom je o to prekvapivejšia a pre vodiča ťažšie zvládnuteľná.

Po prvej pôjde druhá

Vodiči nemajú často ani najmenšiu šancu zabrániť nehode so zverou, ktorá vyskočila z vysokej trávy na okraji cesty priamo pred auto. Ak nejde nič v protismere zostáva iba možnosť vyhnúť sa zrážke primeraným strhnutím volantu a obídením prekážky. Brzdenie často nepomáha. Veľmi efektne možno predísť zrážke, ak v dostatočnej vzdialenosti pred autom prebehne cez cestu prvý kus, pretože je veľká pravdepodobnosť, že za ním vybehne ďalší. Mnoho vodičov iba uberie a sleduje očami ako zver beží preč. Medzičasom mu do cesty a na mieste, ktorému nevenuje pozornosť vbehne druhý kus.

Nahláste polícii

Zrážka zvieraťa spadá do kategórie nehôd nezavinených vodičom, preto vodič nedostane pokutu ani vtedy, ak privolá políciu. Nehodu spôsobenú stretom so zverou treba nahlásiť polícii, ktorá kontaktuje zástupcu užívateľa poľovného revíru, pretože ten má právo nakladať s uhynutou zverou. Policajný zápis o nehode pomôže tiež pri riešení poistnej udalosti s poisťovňou. Škody na vozidle bývajú vysoké, vo väčšine prípadov vyššie ako je zákonom stanovené minimum, kedy treba privolať políciu. Väčšina nehôd sa stáva v noci, kedy nemusí byť na pohľad zrejmý rozsah poškodenia auta, ani výška škody.

Pozor na pytliactvo

Kto odvezie z miesta nehody zver, dostáva sa do rozporu so zákonom a hrozí mu obvinenie z pytliactva. Pri manipulácii so zverou platia zákonom stanovené pravidlá, ktoré jednoznačne určujú, kto a za akých podmienok môže zver ošetriť, označiť a prepravovať. „Značky na označenie ulovenej, alebo uhynutej zveri vlastní a eviduje iba užívateľ poľovného revíru,“ povedal Kuric.

Jelenia zver neútočí

Poranená jelenia, alebo srnčia zver zaútočí na vodiča iba výnimočne, skôr môže dôjsť k poraneniu pri snahe manipulovať s poranenou zverou, kedy je schopná ublížiť kopnutím raticou prípadne parožím. „Iná, oveľa nebezpečnejšia môže byť situácia, kedy dôjde k stretu a poraneniu s veľkými šelmami vlkom a medveďom,“ pripomína Kuric. V takýchto prípadoch, aj keď na prvý pohľad zviera nejaví známky života, treba zachovať dostatočný odstup a radšej vyčkať na príchod polície, prípadne užívateľa poľovného revíru.

Zver skáče na cestu večer a ráno

Vodiči nemajú často ani najmenšiu šancu zabrániť nehode so zverou, ktorá vyskočila priamo pred auto. Pomôže jedine predvídať, nepodceňovať nebezpečie a oplotiť naše nechránené diaľnice.

Nevyspytateľné reakcie na svetlo auta

Zver reaguje na prichádzajúce auto útekom do bezpečia, alebo zastavením na vozovke a pozeraním do svetiel. Najneočakávanejší moment je, keď stojí pri ceste a pri približovaní auta skočí priamo pred auto. Zver si na automobilovú premávku čiastočne zvykla a správa sa inak, ako pri stretnutí v prírode. Hluk a reflektory automobilov ako keby eliminovali jej pozornosť a vnímanie nebezpečenstva, ktoré v tichu a šere lesa dokáže oveľa skôr a presnejšie identifikovať a aj mu predísť. „V blízkosti hlučných a frekventovaných komunikácií je jej správanie viac chaotické a ťažšie predvídateľné, čo má celkom určite negatívny dopad na zvládnutie situácie vodičom,“ povedal Peter Kuric. Predvídať pohyb, či smer úniku zveri je takmer nemožné. Okrem všeobecne platných zásad opatrnosti je dôležité v kritických úsekoch očakávať výskyt zveri a počítať s možnosťou jej nepredvídateľného konania, teda znížiť rýchlosť a okrem cesty sledovať aj krajnicu.

 

Kde je riziko zrážky:

Cesty v blízkosti lesa a poľa

Krajnice s hustým porastom

Cesty v blízkosti riek

Kedy je zver na ceste:

Na jar a v lete

Neskoro večer

Včas ráno

 

Ako sa vyhnúť zrážke:

Jazdiť pomalšie

Sledovať krajnicu aj okolie cesty

Predvídať

Neobiehať zviera ak stojí v strede cesty

Zastaviť a počkať, pokiaľ zver odíde z cesty

Namiesto brzdenia obísť zviera

 

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  2. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  3. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  4. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  5. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  6. Najužitočnejšia appka
  7. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  8. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  9. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  10. Zužitkovaním biologického odpadu šetríme prírodu aj náklady
  1. Polus Market – trh v srdci nákupného centra
  2. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  3. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  4. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  5. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  6. Bratislava dostane o rok nový mestský bulvár
  7. Dexis Slovakia má nového generálneho riaditeľa
  8. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  9. Stavebná fakulta hostila medzinárodnú konferenciu CSASC
  10. Cestárske kariérne dni 2018 na SvF
  1. Najužitočnejšia appka 16 127
  2. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 15 257
  3. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 13 701
  4. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 12 793
  5. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 573
  6. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 218
  7. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 7 182
  8. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 030
  9. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 4 420
  10. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu 2 398

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Smer chce, aby ústavných sudcov volil priamo parlament. Kiska označil návrh za nebezpečný

Podľa prezidenta sa treba pýtať, aký je skutočný úmysel.

DOMOV

Dievča vraj obťažoval gréckokatolícky biskup z Košíc

Biskup Chautur obvinenie odmieta. Podrobil sa vyšetrovaniu polície.

ŠPORT

Slovan skončil s debaklom 1:20. Urobí Trnava v Európe zázrak?

Trnava začína Európsku ligu proti Anderlechtu.

Neprehliadnite tiež

Peugeot zabalil budúcnosť do minulosti a predstavuje koncept e-Legend

Elektromobil zrýchli z nuly na sto pod štyri sekundy.

Doručovateľské dodávky chce Renault zmeniť na inteligentný vlak

Najnovší koncept EZ-PRO je jednou z vízií o preprave tovaru v budúcnosti.

Už si len tak nezatiahnete. Z áut sa vytráca ručná brzda

Mechanickú brzdu majú len malé lacné autá.

Boli sme na premiére Seatu Tarraco. Aké sú prvé dojmy?

Ak nepotrebujete tretí rad sedadiel, kufor zhltne 760 litrov.