Počet áut a ciest stúpa, ale chýbajú opatrenia

Odborníci pripisujú vysoký počet nehôd stúpajúcej motorizácii a nedostatočnému zabezpečeniu ciest. Problémom Slovenska je absencia premostení, teda vopred naplánovaných a vybudovaných prechodových spojníc na migračných trasách zveri.

Na Slovensku chýba oplotenie diaľnic a rýchlostných ciest na drvivej väčšine územia. Dokonca aj v miestach častej migrácie jelenej a diviačej zveri.(Zdroj: Archív)

Problematická je tiež údržba už vybudovaných zariadení, ktoré sú postupne zarastané krovinami a stromami, pričom prestávajú plniť svoju pôvodnú funkciu. V zahraničí vznikajú prechody na druhú stranu diaľnice a oplotenia súčasne s výstavbou ciest. „V rizikových úsekoch sú často používané chemické, prípadne optické odpudzovadlá,“ povedal Peter Kuric z odboru poľovníctva Lesov Slovenskej republiky.

Výstavba bez plotov

Na Slovensku chýba oplotenie diaľnic a rýchlostných ciest na drvivej väčšine územia. Dokonca aj v miestach častej migrácie jelenej a diviačej zveri. Oplocované sú iba nové úseky diaľnic postavené podľa súčasných štandardov. Slovenská správa ciest v minulosti nevynaložila ani o korunu naviac na oplotenie, keď to nemusela urobiť. „Výstavba prebiehala v zmysle zákona a oplotenie vzniklo iba tam, kde to vtedy predpisovala hodnotiaca správa,“ povedal Marcel Jánošík, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti. Zákonom odporúčané oplotenie diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou zrušila výnimka ministerstva dopravy.

Pribudnú ploty?

V súvislosti s plánovaným zvýšením rýchlosti na vybraných úsekoch diaľnic na 160km/h prichádza do úvahy oplotenie a rad ďalších opatrení. „Ak uvoľníme hranicu povolenej rýchlosti, musíme cestu upraviť tak, aby to bolo bezpečné. Keď by sme chceli oplotiť úplne všetko, tak by nám ministerstvo muselo povedať, odkiaľ na to pôjdu zdroje,“ povedal Jánošík. Národná diaľničná spoločnosť chce použiť na oplotenie prostriedky zo zvýšeného príjmu elektronického mýta. Oplotenie diaľnic zvyšujúce komfort a bezpečnosť ostáva otázkou peňazí. Na Slovensku je veľká skupina ľudí, ktorí majú osobnú skúsenosť so zrážkou, dokonca, mnohé dopadli tragicky. „Týmto rodinám veľmi ťažko niekto vysvetlí, že sa tomu dalo zabrániť, pokiaľ by tam to oplotenie bolo.“

Čo robiť v prípade nehody:

Zabezpečiť miesto
Nemanipulovať so zverou
Neodvážať zver domov
Privolať políciu
Aj pri drobnom poranení a kontakte s krvou navštíviť nemocnicu

Na neoplotenom úseku rýchlostnej cesty blízko Banskej Bystrice havarovala rodina z Maďarska. Jeleň zdemoloval prednú časť auta a roztrhol strechu. Auto sa po náraze dva krát prevrátilo.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 281
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 5 222
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 454
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 124
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 030
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 921
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 746
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 627
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 445
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 893

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená. Nízka nezamestnanosť, vysoká pôrodnosť, kultúra. Šéfuje jej len 33-ročný starosta.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.