SME
Nedeľa, 11. apríl, 2021 | Meniny má JúliusKrížovkyKrížovky

Počet áut a ciest stúpa, ale chýbajú opatrenia

Odborníci pripisujú vysoký počet nehôd stúpajúcej motorizácii a nedostatočnému zabezpečeniu ciest. Problémom Slovenska je absencia premostení, teda vopred naplánovaných a vybudovaných prechodových spojníc na migračných trasách zveri.

Na Slovensku chýba oplotenie diaľnic a rýchlostných ciest na drvivej väčšine územia. Dokonca aj v miestach častej migrácie jelenej a diviačej zveri.Na Slovensku chýba oplotenie diaľnic a rýchlostných ciest na drvivej väčšine územia. Dokonca aj v miestach častej migrácie jelenej a diviačej zveri. (Zdroj: Archív)

Problematická je tiež údržba už vybudovaných zariadení, ktoré sú postupne zarastané krovinami a stromami, pričom prestávajú plniť svoju pôvodnú funkciu. V zahraničí vznikajú prechody na druhú stranu diaľnice a oplotenia súčasne s výstavbou ciest. „V rizikových úsekoch sú často používané chemické, prípadne optické odpudzovadlá,“ povedal Peter Kuric z odboru poľovníctva Lesov Slovenskej republiky.

Výstavba bez plotov

Na Slovensku chýba oplotenie diaľnic a rýchlostných ciest na drvivej väčšine územia. Dokonca aj v miestach častej migrácie jelenej a diviačej zveri. Oplocované sú iba nové úseky diaľnic postavené podľa súčasných štandardov. Slovenská správa ciest v minulosti nevynaložila ani o korunu naviac na oplotenie, keď to nemusela urobiť. „Výstavba prebiehala v zmysle zákona a oplotenie vzniklo iba tam, kde to vtedy predpisovala hodnotiaca správa,“ povedal Marcel Jánošík, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti. Zákonom odporúčané oplotenie diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou zrušila výnimka ministerstva dopravy.

Pribudnú ploty?

V súvislosti s plánovaným zvýšením rýchlosti na vybraných úsekoch diaľnic na 160km/h prichádza do úvahy oplotenie a rad ďalších opatrení. „Ak uvoľníme hranicu povolenej rýchlosti, musíme cestu upraviť tak, aby to bolo bezpečné. Keď by sme chceli oplotiť úplne všetko, tak by nám ministerstvo muselo povedať, odkiaľ na to pôjdu zdroje,“ povedal Jánošík. Národná diaľničná spoločnosť chce použiť na oplotenie prostriedky zo zvýšeného príjmu elektronického mýta. Oplotenie diaľnic zvyšujúce komfort a bezpečnosť ostáva otázkou peňazí. Na Slovensku je veľká skupina ľudí, ktorí majú osobnú skúsenosť so zrážkou, dokonca, mnohé dopadli tragicky. „Týmto rodinám veľmi ťažko niekto vysvetlí, že sa tomu dalo zabrániť, pokiaľ by tam to oplotenie bolo.“

Čo robiť v prípade nehody:

Zabezpečiť miesto
Nemanipulovať so zverou
Neodvážať zver domov
Privolať políciu
Aj pri drobnom poranení a kontakte s krvou navštíviť nemocnicu

Na neoplotenom úseku rýchlostnej cesty blízko Banskej Bystrice havarovala rodina z Maďarska. Jeleň zdemoloval prednú časť auta a roztrhol strechu. Auto sa po náraze dva krát prevrátilo.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  2. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  3. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  4. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  6. Novinka, ktorá sa neodmieta: Niké predstavuje Bonus bez limitu
  7. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko
  8. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov?
  9. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen?
  10. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou
  1. Virtuálny Suptech workshop o Blockchain technológiách
  2. Ranný rituál plný zdravia pre celú rodinu
  3. Koľko ovocia by ste mali denne zjesť? Máme odpoveď
  4. Wüstenrot poisťovňa dosiahla čistý zisk 1,8 milióna eur
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  6. Skúšanie a monitorovanie technických systémov na FVT
  7. Prekonalo Vaše dieťa COVID-19?
  8. Za 16 rokov pomohli Prešovskému kraju získať milióny eur
  9. Slovník investora 04: Kto môže investovať
  10. Na čo si dať pozor pri zateplení fasády
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 28 600
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 778
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 22 760
  4. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen? 20 680
  5. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 13 862
  6. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 13 522
  7. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 12 717
  8. Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte? 9 003
  9. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 7 089
  10. Najprv eštebák, potom oligarcha. Aká bola Širokého éra? 6 411
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Ospravedlňujeme sa za dočasnú nedostupnosť archívnych diskusií. Náš diskusný systém vylepšujeme do novej podoby a všetky diskusné vlákna budú dostupné v priebehu nasledujúcich dní.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Eva Petričková na sociálnych sieťach ukazuje, že aj autistické deti vedia byť fantastické.

Deťom chýbajú terapie, rodičom oddych.

9. apr
Vizualizácia projektu Metropolis.

Metropolis zapadol prachom.

14 h
Dnes píše Matúš Ritomský

Dovoľme si hovoriť o konci pandémie

Publicista Matúš Ritomský.

Na prekonanie poslednej fázy pandémie potrebujeme rozumný optimizmus.

8. apr

Ako vidí spätne reláciu s Cibulkovou?

9. apr

Neprehliadnite tiež

Tatra 128 prichádza do nového múzea.

Nákladiaky naštartovali po rokoch.

9. apr
Hyundai v uplynulom štvrťroku ťažil z dopredaju starej a nástupu novej generácie Tucsonu.

Skokanmi sú Peugeot 2008 aj Hyundai Tucson.

8. apr
Mazda MX-30 Edition 100

Menší dojazd kompenzuje veľkým kufrom.

8. apr
Toyota GR86

Narozdiel od Subaru BRZ sa s ním stretneme aj u nás.

7. apr