Žilina. Cestné spojenie z Bratislavy do Košíc na severe Slovenska dlhodobo komplikuje rozostavaná diaľnica. Doprava sa z nej do Žiliny dostáva rozostavaným diaľničným privádzačom v mestskej časti Strážov.
Ten mal byť pôvodne hotový už vlani v októbri. Dôvodom oneskorenia sú podľa Slovenskej správy ciest náročné prekládky inžinierskych sietí. Aktuálny termín dostavby je koniec júna tohto roku. Štvorprúdová cesta sa tak priamo napojí na mestskú estakádu.
„Natiahneme koberec a koncom šiesteho mesiaca budeme hotoví,“ hovorí Ivan Hlavoň zo Slovenskej správy ciest v Žiline. Na stavbe je však ešte množstvo práce a stihnúť termín bude podľa jedného zo stavbyvedúcich zázrak. Drobné meškanie pripúšťa aj Hlavoň. Maximálne to však podľa neho bude päť až desať dní.
Najlepšie riešenie je svetelná križovatka
Súčasťou privádzača bude kvôli miestnej doprave a kamiónom zásobujúcim priemyselnú zónu aj svetelná križovatka. „Žiaľbohu budú tam semafory, ktoré budú znovu zastavovať autá,“ hovorí Hlavoň.
Po Považskej Bystrici tak na Považí pribudnú ďalšie. Dobré riešenie to nie je ani podľa samotných stavbárov. Lepšie však momentálne zrejme reálne nie je. „Uvidíme koľko tam tie semafory vydržia, či s tým neskôr niečo neurobíme,“ hovorí Hlavoň.
Oslovení vodiči však takéto riešenie považujú za lepšie ako momentálny stav. Kolóny na vjazde do mesta tu často dosahujú aj niekoľko kilometrov. „Myslím, že by tam mali byť semafory, pretože situácia tam je hrozná a väčšinou riadia dopravu policajti,“ myslí si Šimon Sekáč.
Lepším riešením by podľa neho mohol byť kruhový objazd, ten by sa na miesto križovatky však nevošiel. Plynulosť dopravy tu bude záležať práve od nastavených intervalov. Na hlavnej trase z Bratislavy budú, podľa Hlavoňa intervaly samozrejme dlhšie, na vedľajšej ceste zasa kratšie.
Rekonštrukcia cesty pod Strečnom
V lete bude pokračovať aj rekonštrukcia cesty prvej triedy za Žilinou v smere do Martina pod Strečnom. Za plnej prevádzky by mali súčastné dva pruhy rozšíriť na štyri. Momentálne prebieha výberové konanie na dodávateľa stavebných prác.
Rozširovaniu však budú predchádzať práce na skalnom brale. Za posledné roky tu padajúce skaly spôsobili niekoľko dopravných nehôd a dokonca smrť mladej ženy z Čiech. „Snažíme sa najskôr sanovať padanie skál, to je prvoradé,“ hovorí Hlavoň.
Cesta popod Strečno by mala slúžiť ako náhradná komunikácia až do spojazdnenia diaľničného tunelu Višnové – Dubná Skala. Rovnako však ešte treba dobudovať aj úsek Hričovské Podhradie – Višňové. Už spojazdnená časť diaľnice D1 sa ním na tunel napojí.
Národná diaľničná spoločnosť tu v marci zažiadala o výrub stromov. Mesto Žilina žiadosť, podľa informácií na svojej internetovej stránke schválilo. Kvôli diaľnici tu v katastroch niekoľkých obcí vyrúbu takmer 600 stromov a viac ako sedem tisíc metrov štvorcových kríkov. Spoločenskú hodnotu lesa stanovili na približne osem miliónov korún. Národná diaľničná spoločnosť ich musí uhradiť na účet mesta Žilina.
Autor: trš