Rozhodovaniu pred kúpou nového auta má predchádzať analýza potrieb a spôsobu používania vozidla. Kúpa naftového motora má zmysel iba vtedy, ak je cena diesela porovnateľná, alebo iba o málo vyššia od benzínovej verzie s rovnakým výkonom. Diesel ocení vodič na dlhých pracovných cestách, pri rýchlom tempe na diaľnici a v kopcoch. Výhodu nízkej spotreby naftového motora a úsporu paliva pocítia majitelia výkonných limuzín so šesťvalcovými motormi. Navyše, rozdiel v cenách šesťvalcového benzínu a diesela je často nižší ako pri malých a lacných autách. Na úspornej jazde a nafte tak paradoxne ušetria bohatí motoristi.
Firemný diesel Do mesta a na občasné dochádzanie do práce, prípadne jednu letnú dovolenku stačí malý benzínový motor. V meste sa skôr zohreje, má nižšie náklady na servis a nižšiu hmotnosť. Naftový motor v malom aute býva často hlučný a drahý. Na druhej strane, malé auto s naftovým motorom vyššieho výkonu dobre zrýchľuje a hodí sa na služobné účely. Návratnosť naftového motora v nízkej spotrebe naberá význam ak auto najazdí aspoň šesťdesiat tisíc kilometrov ročne.
Výber auta aj motora má byť odrazom skutočných požiadaviek motoristu. Dobré skĺbenie požiadaviek hospodárnosti aj výkonu prinášajú malé benzínové Turbomotory ako napríklad Renault Clio 1,2 TCE.
Aký výkon Rovnako rozhodovanie medzi malým a väčším objemom, nižším a vysokým výkonom musí zohľadniť potreby. Výkonný motor prinesie úsporu pri rýchlej a dlhej jazde. Extrémne namáhaný malý agregát s nízkym výkonom spotrebuje v diaľničnom tempe viac ako silný šesťvalec limuzíny. V meste je to presne naopak. Objemný šesť- alebo osemvalec potiahne z nádrže aj vtedy, ak ide na nízke otáčky a často sa rozbieha. Vyšší výkon znamená úsporu a spoľahlivosť na dlhých cestách, pri vysokej rýchlosti a extrémnom naložení vozidla.
Orientačné zásady pri výbere vhodného motora a auta Použitie Mesto – rodina Práca - rodina Služobné cesty
Kilometre ročne (km) 15 000 40 000 – 60 000 nad 60 000
Palivo benzín benzín/diesel diesel
Výkon (kW) 50 - 80 80 – 110 100 – 180
Objem motora (l) 1,0 – 1,6 1,4 – 2,0 2,0 - 3,0