SALZBURG. Prvá generácia Superbu nikdy neprekročila tieň koncernového brata Passatu. Hoci to bol na tú dobu pre Škodu veľmi odvážny krok a množstvo ľudí bralo Superb iba ako lacnejšiu alternatívu obľúbeného nemeckého manažérskeho sedanu, za 7 rokov svojho života si k nemu našlo cestu 126,000 zákazníkov. Superb nikdy netrhal predajné rekordy, ale rozhodne Škodovke stál za dôstojné pokračovanie. Podoba nasledovníka bola vďaka špionážnym fotografiám známa ešte dávno pred oficiálnym predstavením. Už na prvý pohľad bolo zrejmé, že snaha zbaviť sa nálepky „prekapotovaný Passat" zašla dosť ďaleko a po odvážnych vyhláseniach bola preto väčšina ľudí zvedavá, do akej miery sa im to podarilo. A po prvej jazde musíme uznať, že v Škode majú plný nárok očakávať ešte lepšie predaje. Dokázali totiž vyrobiť auto, ktoré sa môže smelo postaviť ktorémukoľvek z ostrieľaných mien na poli manažérskych limuzín.
Všetko zmenené To, že z pôvodného Superbu neostal kameň na kameni vidieť hneď na prvý pohľad. Dizajn možno neoplýva krásou Mondea, agresívnym výrazom Mazdy 6 či osobitosťou Laguny. Oproti príliš konzervatívnemu vzhľadu prvého Superbu ide o veľký skok vpred. Naživo pôsobí oveľa vyváženejšie než na fotografiách, trpí však obdobným neduhom ako všetci vymenovaní konkurenti - na malých kolesách vyzerá príliš nevýrazne, až smiešne. Podľa nás 18-placové disky, do ktorých boli obuté všetky predstavované verzie s výnimkou Greenline (tie jazdili na 16" pneumatikách s nižším valivým odporom) patria asi k najoptimálnejšej voľbe. Netradičný dizajn držiaci sa línie započatej modelom Roomster nemusí sadnúť každému, ale uraziť by nemal nikoho a navyše pôsobí veľmi reprezentatívnym dojmom. Dopomohla k tomu aj paleta nových farieb a pekné nové dizajny kolies, ktoré sa k Superbu naozaj hodia.
Nová technika Hlavným kľúčom k úspechu majú byť novinky v podobe technologických riešení ako ospevované, ale naozaj praktické patentované dvojité otváranie veka batožinového priestoru s názvom Twindoor, či adaptívny systém predných svetiel AFS, ktorý prispôsobuje svetelný kužeľ aktuálnym jazdným podmienkam. Funkciu Twindoor snáď netreba predstavovať, pripomenieme len, že vďaka nej sa stal zo Superbu sedan aj liftback v jednom. AFS (Adaptive Frontlight System) má posunúť funkčnosť natáčacích svetlometov a prispôsobovať ich svetelný lúč okrem natočenia volantu aj rýchlosti a počasiu. K vyskúšaniu tejto funkcie sme sa však žiaľ nedostali, keďže sa jazdilo iba cez deň. Okrem nich môže výbava obsahovať štvor-zónovú klimatizáciu, parkovací asistent, ktorý sám zaparkuje alebo vyhrievanie zadných sedadiel. Prvý krát pribudli vo vozidle Škoda aj kolenné airbagy, teda spolu môže byť v aute až deväť vankúšov. Ďalšie priblíženie požiadavkám zákazníka predstavuje pohon všetkých štyroch kolies prostredníctvom spojky Haldex štvrtej generácie, ktorý je možné kombinovať s tromi zo šiestich ponúkaných motorov - 1,8 TSI, 3,6 V6 a najsilnejším z common-railových dieselov, 170-koňovým dvojlitrom.
Obrovský V neposlednom rade isto nemalú úlohu zohrá aj ponuka vnútorného priestoru, ktorá má problém nájsť konkurenciu aj o niekoľko tried vyššie. Najmä na zadných sedadlách je v porovnaní s predchodcom oveľa viac miesta nad hlavou i na kolená a len ťažko sa nájde človek, ktorý by sa tam nezmestil. Zlepšilo sa tiež aj spracovanie a kvalita interiéru, pochváliť musíme i ergonomicky a dizajnovo veľmi dobré riešenie ovládania rádia a klimatizácie. Vnútri sa cítite veľmi príjemne, čomu dopomáhajú aj pohodlné a príjemne tuhé sedačky ale hlavne až nečakané ticho. Jediné, čo vnútri počuť trochu viac je valivý hluk od pneumatík, ináč sú všetky motorizácie, ktoré sme si mali možnosť vyskúšať naozaj vynikajúco odhlučnené a dávajú o sebe vedieť len minimálne.
Priamy vstrek Paleta motorov je pomerne široká a s výnimkou známeho 1,9 TDI PD predstavuje výber toho najmodernejšieho, čo v koncerne Volkswagen existuje. Ponuka benzínov začína na objeme (prosím, nesmejte sa) 1,4 litra, dôležité však je, že vďaka prepĺňaniu dosahuje slušný výkon 92kW/125k. Zrejme najpredávanejšou z benzínových verzií bude motor 1,8 TSI (118kW/160k) a ponuka vyvrcholí jediným neprepĺňaným motorom, šesťvalcom FSI objemu 3,6 l s výkonom 191kW/260k.
Vôňa nafty Pre priaznivcov nafty majú v Škode pripravený základný starší agregát 1,9TDI PD (77kW/105k), ďalšie dva motory objemu dva litre budú k dispozícií v dvoch variantoch, slabšom 103kW/140k a silnejšom 125kW/170k, pričom silnejší využíva technológiu vstrekovania common-rail. Všetky naftové motory majú v základe filter pevných častíc, motory so vstrekovaním čerpadlo-tryska by mali obsahovať dokonca výraznejšiu zvukovú izoláciu.
Prvá jazda My sme siahli po dvoch extrémoch - keďže sme chceli vyskúšať, ako si maličká jednaštvorka poradí s takto veľkým autom, bola našou prvou voľbou práve ona. Nesmierne kultivovaný motor, známy s Golfu GT disponuje vďaka dvojitému prepĺňaniu plynulým ťahom a spočiatku sme boli veľmi milo prekvapení, ako sa dokáže vysporiadať aj s vyšším diaľničným tempom. Váha Superbu mu však dala zjavne zabrať v prudších stúpaniach a pri predbiehaní, kedy treba motor držať v rozmedzí 3-5 tisíc otáčok, kde sa cíti najlepšie. Úlohy základnej motorizácie sa ale zhostil nadmieru statočne, navyše po svižnej jazde pri celkom príjemnej spotrebe 7,7 l/100km.
Druhá jazda Ako druhý sme si vybrali jediný motor, ktorý bol na prezentácii s pohonom 4x4 -šesťvalec objemu 3,6 litra s dvojspojkovým šesťstupňovým automatom DSG. Farbistý zvuk a slušný ťah v celom rozsahu otáčok boli na ceste veľmi príjemným spoločníkom, a aj napriek dynamickejšej jazde si vypýtal za svoje služby pomerne skromných 11,3 l/100km. Zo skúseností kolegov s ďalšími agregátmi sme uvážili, že motorická ponuka nemá výraznejšie slabiny (okrem 1,9 TDI) a všetky pohonné jednotky majú svoje opodstatnené miesto pod kapotou Superba.
Čakáme na test Na objektívnejší a menej emocionálny verdikt si veľmi radi počkáme po zoznámení sa na našich cestách. Tam budeme veľmi zvedaví aj na správanie sa podvozka na hrboľatých cestách, keďže asfaltový koberec v Salzburgu našim domácim podmienkam príliš nezodpovedal. Zodpovedne a s čistým svedomím prehlasujeme, že podľa prvých dojmov zvládli naladenie podvozka v Mladej Boleslavi na výbornú. Superb vôbec netrápia náklony, či krútenie karosérie, v riadení máte dostatočný cit i presnosť a Superb sa držaním stopy ľahko vyrovná konkurentom.
P.S. „Dovolím si ešte pár poznámok k dizajnu, pretože práve ten bol podstatnou časťou všetkých prezentácií. Brožúry plné nákresov mi opäť v hlave rozvírili myšlienky, čo by sa stalo, keby boli v Škode ochotní obetovať pár milimetrov vnútorného priestoru na úkor dizajnu. Nie že by bol Superb škaredý, no na nákresoch, ktoré nájdete aj v galérii, vyzeral priam famózne. A tak ako v prípade krásneho konceptu Roomstera, vydarených nákresoch novej Fabie, či teraz pri Superbe, reálna podoba je iba slabým odvarom ich štúdií. Tak to ale býva aj pri iných automobilkách... Škoda len, že práve Škoda nedokáže nabrať dostatok odvahy a pustiť sa do výroby áut po hlave tak, ako ich navrhli. Pretože tie návrhy sú naozaj prekrásne."
Tomáš
Interiér pôsobí útulne a moderne, jedine volant by sme si vedeli predstaviť po dizajnovej stránke iný. Drží sa však dobre.
Ovládanie na volante je veľmi intuitívne aj vďaka otočným ovládačom.
V Superbe nájdete iba šesťstupňové manuálne prevodovky s presným radením a ľahkým chodom radiacej páky, okrem nej je ale väčšina motorizácií dostupná aj s vydarenými automatmi DSG, vo verzii s motorom 1,8TSI dokonca sedemstupňovým.
Kombinácia chrómu, čierneho lesklého plastu a hliníkového dekoru pôsobí moderne a elegantne, medzi príplatkovou výbavou nájdete okrem navigácie s dotykovým displejom aj pevný disk s kapacitou 30GB a čítačku pamäťových kariet SD.
Riešenie panelu klimatizácie je naozaj veľmi vkusné a nápadité, podsvietené čísla vyzerajú veľmi efektne. Zorientovať sa v jej ovládaní nemáte problém ani počas jazdy.
Priestor, aký zvykneme vídať iba v prípade predĺžených verzií najluxusnejších limuzín. A to sa vraj pošuškáva aj o predĺženej verzii Superbu...
Informačný panel vzadu zobrazuje aktuálny čas a vonkajšiu teplotu, v prípade výberu štvorzónovej klimatizácie bude slúžiť aj ako ukazovateľ nastavenej teploty. Tlačidlami dole sa nastavuje vyhrievanie sedadiel v troch stupňoch.
Výduchy klimatizácie nájdete aj vzadu.
Predné sedačky charakterizuje skôr slovo komfort než športový posed, v zákrutách z nich ale určite nevypadnete.
Ďalšia ukážka hry s priestorom, ktorú hrajú v Škode veľmi radi.
PARKOVANIE POMOCOU ASISTENTA:
Po zapnutí asistenta pomaly prechádzate popri pozdĺžne parkujúcich autách, senzor na boku predného nárazníka zatiaľ sníma, či je vedľa vás voľné miesto a ak je, tak či je dostatočne veľké.
Asistent našiel vhodné miesto - musíte sa však ešte trochu posunúť dopredu.
V tejto chvíli stojíte na správnom mieste na zahájenie manévra. Zaradíte spiatočku, ste upozornení, že pre istotu musíte sledovať všetky okolité prekážky. Začnete sa hýbať bez rúk na volante.
Asistent sám pracuje s volantom, vy len dávkujete plyn a sledujete okolité prekážky. Pri skúškach to ani nebolo potrebné, systém sa správal nadmieru inteligentne a dokázal zaparkovať aj v úzkom mieste, pričom si dokázal odkontrolovať aj autá stojace na ľavej strane a následne korigovať smer pohybu.
Škoda Superb – technické údaje Benzínové 1,4 TSI 1,8 TSI 1,8 TSI 7st. DSG 3,6 V6
objem valcov (cm3) 1390 1798 1798 3580
výkon (kW/k) 92/125 118/160 118/160 191/260
pri otáčkach (1/min) 5000 5000/6200 5500/6500 6000
krútiaci moment (Nm) 200 250 250 350
pri otáčkach (1/min) 1500-1400 1500-4200 1800-4500 2500-5000
spotreba (l/100 km) 6,6 7,6 7,6 10,0
zrýchlenie 0-100 km/h (s) 10,5 8,6 8,5 6,5
maximálna rýchlosť (km/h) 201 220 220 250
Naftové 1,9 TDI PD 2,0 TDI PD 2,0 TDI CR
objem valcov (cm3) 1896 1968 1968
výkon (kW/k) 77/105 103/140 125/170
pri otáčkach (1/min) 4000 4000 4200
krútiaci moment (Nm) 250 320 350
pri otáčkach (1/min) 1900 1800-2500 1750-2500
spotreba (l/100 km) 5,7 5,9 (6,8*) 6,0 (6,7*)
zrýchlenie 0-100 km/h (s) 12,5 10,2 (10,2*) 8,8 (9,0*)
maximálna rýchlosť (km/h) 190 207 (205*) 222 (220*)
Rozmery a objemy
Dĺžka 4838 mm
Šírka 1817 mm
Výška 1462 mm
Rázvor náprav 2761 mm
Batožinový priestor 565/1670 l