SME

Prvá jazda - Škoda Superb

Prvá generácia Superbu nikdy neprekročila tieň koncernového brata Passatu. Po prvej jazde musíme uznať, že v Škode majú plný nárok očakávať lepšie predaje.

To, že z pôvodného Superbu neostal kameň na kameni vidieť hneď na prvý pohľad.To, že z pôvodného Superbu neostal kameň na kameni vidieť hneď na prvý pohľad. (Zdroj: Autor)

SALZBURG. Prvá generácia Superbu nikdy neprekročila tieň koncernového brata Passatu. Hoci to bol na tú dobu pre Škodu veľmi odvážny krok a množstvo ľudí bralo Superb iba ako lacnejšiu alternatívu obľúbeného nemeckého manažérskeho sedanu, za 7 rokov svojho života si k nemu našlo cestu 126,000 zákazníkov. Superb nikdy netrhal predajné rekordy, ale rozhodne Škodovke stál za dôstojné pokračovanie. Podoba nasledovníka bola vďaka špionážnym fotografiám známa ešte dávno pred oficiálnym predstavením. Už na prvý pohľad bolo zrejmé, že snaha zbaviť sa nálepky „prekapotovaný Passat" zašla dosť ďaleko a po odvážnych vyhláseniach bola preto väčšina ľudí zvedavá, do akej miery sa im to podarilo. A po prvej jazde musíme uznať, že v Škode majú plný nárok očakávať ešte lepšie predaje. Dokázali totiž vyrobiť auto, ktoré sa môže smelo postaviť ktorémukoľvek z ostrieľaných mien na poli manažérskych limuzín.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Všetko zmenené To, že z pôvodného Superbu neostal kameň na kameni vidieť hneď na prvý pohľad. Dizajn možno neoplýva krásou Mondea, agresívnym výrazom Mazdy 6 či osobitosťou Laguny. Oproti príliš konzervatívnemu vzhľadu prvého Superbu ide o veľký skok vpred. Naživo pôsobí oveľa vyváženejšie než na fotografiách, trpí však obdobným neduhom ako všetci vymenovaní konkurenti - na malých kolesách vyzerá príliš nevýrazne, až smiešne. Podľa nás 18-placové disky, do ktorých boli obuté všetky predstavované verzie s výnimkou Greenline (tie jazdili na 16" pneumatikách s nižším valivým odporom) patria asi k najoptimálnejšej voľbe. Netradičný dizajn držiaci sa línie započatej modelom Roomster nemusí sadnúť každému, ale uraziť by nemal nikoho a navyše pôsobí veľmi reprezentatívnym dojmom. Dopomohla k tomu aj paleta nových farieb a pekné nové dizajny kolies, ktoré sa k Superbu naozaj hodia.

SkryťVypnúť reklamu

Nová technika Hlavným kľúčom k úspechu majú byť novinky v podobe technologických riešení ako ospevované, ale naozaj praktické patentované dvojité otváranie veka batožinového priestoru s názvom Twindoor, či adaptívny systém predných svetiel AFS, ktorý prispôsobuje svetelný kužeľ aktuálnym jazdným podmienkam. Funkciu Twindoor snáď netreba predstavovať, pripomenieme len, že vďaka nej sa stal zo Superbu sedan aj liftback v jednom. AFS (Adaptive Frontlight System) má posunúť funkčnosť natáčacích svetlometov a prispôsobovať ich svetelný lúč okrem natočenia volantu aj rýchlosti a počasiu. K vyskúšaniu tejto funkcie sme sa však žiaľ nedostali, keďže sa jazdilo iba cez deň. Okrem nich môže výbava obsahovať štvor-zónovú klimatizáciu, parkovací asistent, ktorý sám zaparkuje alebo vyhrievanie zadných sedadiel. Prvý krát pribudli vo vozidle Škoda aj kolenné airbagy, teda spolu môže byť v aute až deväť vankúšov. Ďalšie priblíženie požiadavkám zákazníka predstavuje pohon všetkých štyroch kolies prostredníctvom spojky Haldex štvrtej generácie, ktorý je možné kombinovať s tromi zo šiestich ponúkaných motorov - 1,8 TSI, 3,6 V6 a najsilnejším z common-railových dieselov, 170-koňovým dvojlitrom.

SkryťVypnúť reklamu

Obrovský V neposlednom rade isto nemalú úlohu zohrá aj ponuka vnútorného priestoru, ktorá má problém nájsť konkurenciu aj o niekoľko tried vyššie. Najmä na zadných sedadlách je v porovnaní s predchodcom oveľa viac miesta nad hlavou i na kolená a len ťažko sa nájde človek, ktorý by sa tam nezmestil. Zlepšilo sa tiež aj spracovanie a kvalita interiéru, pochváliť musíme i ergonomicky a dizajnovo veľmi dobré riešenie ovládania rádia a klimatizácie. Vnútri sa cítite veľmi príjemne, čomu dopomáhajú aj pohodlné a príjemne tuhé sedačky ale hlavne až nečakané ticho. Jediné, čo vnútri počuť trochu viac je valivý hluk od pneumatík, ináč sú všetky motorizácie, ktoré sme si mali možnosť vyskúšať naozaj vynikajúco odhlučnené a dávajú o sebe vedieť len minimálne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Priamy vstrek Paleta motorov je pomerne široká a s výnimkou známeho 1,9 TDI PD predstavuje výber toho najmodernejšieho, čo v koncerne Volkswagen existuje. Ponuka benzínov začína na objeme (prosím, nesmejte sa) 1,4 litra, dôležité však je, že vďaka prepĺňaniu dosahuje slušný výkon 92kW/125k. Zrejme najpredávanejšou z benzínových verzií bude motor 1,8 TSI (118kW/160k) a ponuka vyvrcholí jediným neprepĺňaným motorom, šesťvalcom FSI objemu 3,6 l s výkonom 191kW/260k.

Vôňa nafty Pre priaznivcov nafty majú v Škode pripravený základný starší agregát 1,9TDI PD (77kW/105k), ďalšie dva motory objemu dva litre budú k dispozícií v dvoch variantoch, slabšom 103kW/140k a silnejšom 125kW/170k, pričom silnejší využíva technológiu vstrekovania common-rail. Všetky naftové motory majú v základe filter pevných častíc, motory so vstrekovaním čerpadlo-tryska by mali obsahovať dokonca výraznejšiu zvukovú izoláciu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prvá jazda My sme siahli po dvoch extrémoch - keďže sme chceli vyskúšať, ako si maličká jednaštvorka poradí s takto veľkým autom, bola našou prvou voľbou práve ona. Nesmierne kultivovaný motor, známy s Golfu GT disponuje vďaka dvojitému prepĺňaniu plynulým ťahom a spočiatku sme boli veľmi milo prekvapení, ako sa dokáže vysporiadať aj s vyšším diaľničným tempom. Váha Superbu mu však dala zjavne zabrať v prudších stúpaniach a pri predbiehaní, kedy treba motor držať v rozmedzí 3-5 tisíc otáčok, kde sa cíti najlepšie. Úlohy základnej motorizácie sa ale zhostil nadmieru statočne, navyše po svižnej jazde pri celkom príjemnej spotrebe 7,7 l/100km.

Druhá jazda Ako druhý sme si vybrali jediný motor, ktorý bol na prezentácii s pohonom 4x4 -šesťvalec objemu 3,6 litra s dvojspojkovým šesťstupňovým automatom DSG. Farbistý zvuk a slušný ťah v celom rozsahu otáčok boli na ceste veľmi príjemným spoločníkom, a aj napriek dynamickejšej jazde si vypýtal za svoje služby pomerne skromných 11,3 l/100km. Zo skúseností kolegov s ďalšími agregátmi sme uvážili, že motorická ponuka nemá výraznejšie slabiny (okrem 1,9 TDI) a všetky pohonné jednotky majú svoje opodstatnené miesto pod kapotou Superba.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čakáme na test Na objektívnejší a menej emocionálny verdikt si veľmi radi počkáme po zoznámení sa na našich cestách. Tam budeme veľmi zvedaví aj na správanie sa podvozka na hrboľatých cestách, keďže asfaltový koberec v Salzburgu našim domácim podmienkam príliš nezodpovedal. Zodpovedne a s čistým svedomím prehlasujeme, že podľa prvých dojmov zvládli naladenie podvozka v Mladej Boleslavi na výbornú. Superb vôbec netrápia náklony, či krútenie karosérie, v riadení máte dostatočný cit i presnosť a Superb sa držaním stopy ľahko vyrovná konkurentom.

P.S. „Dovolím si ešte pár poznámok k dizajnu, pretože práve ten bol podstatnou časťou všetkých prezentácií. Brožúry plné nákresov mi opäť v hlave rozvírili myšlienky, čo by sa stalo, keby boli v Škode ochotní obetovať pár milimetrov vnútorného priestoru na úkor dizajnu. Nie že by bol Superb škaredý, no na nákresoch, ktoré nájdete aj v galérii, vyzeral priam famózne. A tak ako v prípade krásneho konceptu Roomstera, vydarených nákresoch novej Fabie, či teraz pri Superbe, reálna podoba je iba slabým odvarom ich štúdií. Tak to ale býva aj pri iných automobilkách... Škoda len, že práve Škoda nedokáže nabrať dostatok odvahy a pustiť sa do výroby áut po hlave tak, ako ich navrhli. Pretože tie návrhy sú naozaj prekrásne."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tomáš

Interiér pôsobí útulne a moderne, jedine volant by sme si vedeli predstaviť po dizajnovej stránke iný. Drží sa však dobre.

Ovládanie na volante je veľmi intuitívne aj vďaka otočným ovládačom.

V Superbe nájdete iba šesťstupňové manuálne prevodovky s presným radením a ľahkým chodom radiacej páky, okrem nej je ale väčšina motorizácií dostupná aj s vydarenými automatmi DSG, vo verzii s motorom 1,8TSI dokonca sedemstupňovým.

Kombinácia chrómu, čierneho lesklého plastu a hliníkového dekoru pôsobí moderne a elegantne, medzi príplatkovou výbavou nájdete okrem navigácie s dotykovým displejom aj pevný disk s kapacitou 30GB a čítačku pamäťových kariet SD.

Riešenie panelu klimatizácie je naozaj veľmi vkusné a nápadité, podsvietené čísla vyzerajú veľmi efektne. Zorientovať sa v jej ovládaní nemáte problém ani počas jazdy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Priestor, aký zvykneme vídať iba v prípade predĺžených verzií najluxusnejších limuzín. A to sa vraj pošuškáva aj o predĺženej verzii Superbu...

Informačný panel vzadu zobrazuje aktuálny čas a vonkajšiu teplotu, v prípade výberu štvorzónovej klimatizácie bude slúžiť aj ako ukazovateľ nastavenej teploty. Tlačidlami dole sa nastavuje vyhrievanie sedadiel v troch stupňoch.

Výduchy klimatizácie nájdete aj vzadu.

Predné sedačky charakterizuje skôr slovo komfort než športový posed, v zákrutách z nich ale určite nevypadnete.

Ďalšia ukážka hry s priestorom, ktorú hrajú v Škode veľmi radi.

PARKOVANIE POMOCOU ASISTENTA:

Po zapnutí asistenta pomaly prechádzate popri pozdĺžne parkujúcich autách, senzor na boku predného nárazníka zatiaľ sníma, či je vedľa vás voľné miesto a ak je, tak či je dostatočne veľké.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Asistent našiel vhodné miesto - musíte sa však ešte trochu posunúť dopredu.

V tejto chvíli stojíte na správnom mieste na zahájenie manévra. Zaradíte spiatočku, ste upozornení, že pre istotu musíte sledovať všetky okolité prekážky. Začnete sa hýbať bez rúk na volante.

Asistent sám pracuje s volantom, vy len dávkujete plyn a sledujete okolité prekážky. Pri skúškach to ani nebolo potrebné, systém sa správal nadmieru inteligentne a dokázal zaparkovať aj v úzkom mieste, pričom si dokázal odkontrolovať aj autá stojace na ľavej strane a následne korigovať smer pohybu.

Škoda Superb – technické údaje Benzínové 1,4 TSI 1,8 TSI 1,8 TSI 7st. DSG 3,6 V6

objem valcov (cm3) 1390 1798 1798 3580

SkryťVypnúť reklamu
reklama

výkon (kW/k) 92/125 118/160 118/160 191/260

pri otáčkach (1/min) 5000 5000/6200 5500/6500 6000

krútiaci moment (Nm) 200 250 250 350

pri otáčkach (1/min) 1500-1400 1500-4200 1800-4500 2500-5000

spotreba (l/100 km) 6,6 7,6 7,6 10,0

zrýchlenie 0-100 km/h (s) 10,5 8,6 8,5 6,5

maximálna rýchlosť (km/h) 201 220 220 250

Naftové 1,9 TDI PD 2,0 TDI PD 2,0 TDI CR

objem valcov (cm3) 1896 1968 1968

výkon (kW/k) 77/105 103/140 125/170

pri otáčkach (1/min) 4000 4000 4200

SkryťVypnúť reklamu
reklama

krútiaci moment (Nm) 250 320 350

pri otáčkach (1/min) 1900 1800-2500 1750-2500

spotreba (l/100 km) 5,7 5,9 (6,8*) 6,0 (6,7*)

zrýchlenie 0-100 km/h (s) 12,5 10,2 (10,2*) 8,8 (9,0*)

maximálna rýchlosť (km/h) 190 207 (205*) 222 (220*)

Rozmery a objemy

Dĺžka 4838 mm

Šírka 1817 mm

Výška 1462 mm

Rázvor náprav 2761 mm

Batožinový priestor 565/1670 l

 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 119
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 9 417
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 254
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 151
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 040
  6. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 2 954
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 437
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 290
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Anton Kovalčík: Druhá svetová a James Bond z Vatikánu. Prvá časť.
  2. Tomáš Susko: Slnko v sieti pre Vlny? Prečo ocenený scenár nefunguje.
  3. Soňa Kallová: Zelený štvrtok v Tesco
  4. Michal Michňák: Vlastné bývanie? Pre mnohých Slovákov už len sen
  5. Eva Bachletová: Veľkonočný zázrak života
  6. Viktor Pamula: Rozmohol sa nám tu taký nešvár.
  7. Tomáš Vodvářka: Velký pátek jako příležitost
  8. Vladimír Bojničan: Pluralita nie je len nejaký rozmar modernity. Je to náš civilizačný základ
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 46 115
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 21 514
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 20 383
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 691
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 552
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 835
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 360
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 9 849
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu