SME
reklama

Autom do Chorvátska (I): Radšej v noci

S vidinou jednoduchšieho prejazdu Maďarskom sme po roku opäť vyskúšali ťah cez Budapešť a Nagykaniszu do Záhrebu a Dubrovníka.

Auto patrí k chorvátsku najmä pre tých, ktorí si chcú na pobreží Jadranu užívať slobodu a veľa vidieť. Cesta je rýchla a komfortná.Auto patrí k chorvátsku najmä pre tých, ktorí si chcú na pobreží Jadranu užívať slobodu a veľa vidieť. Cesta je rýchla a komfortná. (Zdroj: Autor)

S vidinou jednoduchšieho prejazdu Maďarskom sme opäť po roku a v rovnakom čase vyskúšali obľúbený ťah cez Šahy, Budapešť a Nagykaniszu do Záhrebu a Dubrovníka.

Zvláštna rozlúčka čaká našinca na hraničnom prechode Šahy, kde zmenáreň funguje iba cez deň, Slovnaft ponúka palivo za dosť vysokú cenu a kľúč od toalety si treba pýtať u obsluhy čerpacej stanice. Na to, že niektorí motoristi budú mať v Šahách dve hodiny cesty za sebou a potrebujú prvú prestávku, ich príjemné prekvapenia nečakajú. Snáď iba to, že cez hranicu prejdú bez kontroly.

Radšej v noci

K spôsobom plánovania cesty a času štartu iba niekoľko poznatkov - z vlastných skúseností a z reálnej dovolenky s päťčlennou rodinou odporúčame jednoznačne nočnú jazdu so spiacimi deťmi a v inom dni, než v piatok a sobotu. Maďarskú diaľničnú známku si v Šahách nekúpite a v Maďarsku budete na tento úkon potrebovať hotovosť vo forintoch, alebo platobnú kartu. Eurá ešte neakceptujú. Zo Šiah vyrážame o 8,30 hod. a navzdory odporúčaniam, ideme vyskúšať cestu počas dňa.

Cez Budapešť

Medzi hranicami a Budapešťou nové štvorprúdovky nepribudli, ale premávka ej aj počas dňa pokojná. V prvej etape cesty môžu byť nebezpečné líšky a kuny, ktoré milujú riskantné nočné a ranné korzo na ceste. Na dopravné značenie smerom do Budapešti nedáme dopustiť. Kým nebude hotový celý prstenec okolo mesta, treba si odtrpieť prechod mestom. Tentoraz skomplikovaný rekonštrukciou jednej z ulíc. Nakoľko krajné pravé priebežné pruhy sa zvyknú zrazu zmeniť na odbočovacie, odporúčame pri jazde hlavným ťahom mesta používať stredný pruh. Oplatí sa. Dopravné značenie smeruje tranzit na diaľnicu M7 cez mesto a potom časť obchvatu M0, teda dlhšiu a komplikovanejšiu cestu. My sme vyskúšali skratku cez mesto priamo na začiatok M7, tak ako to kalkuluje internetový navigátor na stránke http://www.viamichelin.com/ a ako nám radí náš spolujazdec Drago Stojakovič z cestovnej kancelárie Maestral Travel. „Teraz je Hungária Körút v rekonštrukcii , tak poď rovno. Odbočíš na ďalšej veľkej križovatke pri športovej hale a potom prejdeš popri najväčšom nákupnom centre," hovorí Drago. Na ulici Kerepesi stačí ísť stále a dosť dlho rovno cez Rákócziho a Kossuthovu ulicu na most Erzsébet, kde sa chytíte zrozumiteľného značenia na diaľnicu M7.

Diaľničné poplatky

Na prvom diaľničnom čerpadle (Shell) sme kúpili maďarskú diaľničnú známku, presnejšie zaplatili za používanie diaľnic. Známky sú zrušené a užívateľ pri pokladni nadiktuje evidenčné číslo auta , podpíše ústrižok a zaplatí. Obsluha nahodí do systému číslo auta, ktoré treba vizuálne odsúhlasiť na displeji, aby nedošlo k omylu. Keby kamery na diaľnici zle prečítali značku a pošlú za vami hliadku, budete mať so sebou pokladničný blok a špeciálny lístok, ktorý slúži namiesto známky. Štvordňovú známku kúpite za 1530 forintov (201 Sk) a desaťdňovú za 2250 forintov (300 Sk).

Pustá diaľnica

Po dvesto kilometroch zo Šiah už neschádzame k Zamárdi a Balatonu, ale upaľujeme po novej krásnej diaľnici ďalej. K jej kompletnému dokončeniu chýba asi tridsať kilometrový a výborne značený úsek, ktorý prejdete rýchlo a bez problémov. Nám však chýbali na diaľnici odpočívadlá , čerpacie stanice a dobré krčmy kde by sa dalo najesť. Napokon sme jednu našli asi pätnásť kilometrov pred Nagykanizsou. Volá sa Berényi Fogadó, ponúka výbornú kuchyňu a priestor na oddych s deťmi. Je to presne na krátkom úseku bez diaľnice. Stáť v maďarskej pustatine kvôli útokom hmyzu neodporúčame.

Absenciu odpočívadiel a reštauračných možností pozdĺž maďarskej diaľnice M7 zachránilo centrum Beréniy Fogadó s vynikajúcou kuchyňou

Chorvátsko

Ďalšia cesta po prázdnych chorvátskych diaľnicach ubieha veľmi rýhlo cez Záhreb a mimoúrovňovú križovatku diaľnic Bosiljevo 2. Na dobre označenom obchvate Záhrebu nebude problém prejsť spoločným smerom na Split a Rijeku. Monotónnou jazdou znudený vodič smerujúci do Dalmácie, prípadne južnejšie, musí správne prejsť spomínanou križovatkou diaľnic za Karlovacom. Na výber sú dva hlavné smery Rijeka a Split.

Za chorvátske diaľnice možno platiť aj eurom podľa prepočtu na účtenke. Výdavok však dostanete v kunách. Pred prvou cestou autom do Chorvátska by mali vodiči vedieť, že sa platí po prejdení diaľničného úseku, takže pri vstupe na diaľnicu si treba vyzdvihnúť lístok a pri výstupe odovzdať pri kase. Prvý úsek z Goričanu do Sv. Heleny stojí 36 kún a druhý dlhý úsek Záhreb - Brela (Šestanovac) vyjde pre osobné auto 171 kún.

Nový úsek Dugopolje - Šestanovac skrátil cestu na Makarsku riviéru a do Dubrovníka o hodinu a pol. Pomohlo tiež rozšírenie cesty z konca diaľnice do Brely. Pri poslednom platidle v Šestanovaci odporúčame pozorne sledovať tabule, pretože výjazd je riešený provizórne. Otvorenie diaľnice do Ploče sa odkladá aj napriek tomu, že prvá časť diaľnice je hotová. Prekážkou k otvoreniu sú problémy s pozemkami v záverečnej časti diaľnice. Strategicky dôležitejšie je plánované prepojenie mostom na Pelješac a dokončenie plného profilu tunelov Mala Kapela a Sveti Rok. V budúcom roku sa teda máme na čo tešiť.

Na tento pohľad nečakajú netrpezlivo iba deti ale aj dospelí. V porovnaní s minulými rokmi sa nad Brelou objavíte podstatne skôr. Tohtoročné plánované predĺženie diaľnice až do Ploče sa odkladá.

Cestou do Dubrovníka nás zdržala obchádzka rekonštrukcie mosta na rieke Neretve, ktorá čoskoro skončí. Po odpočítaní dvojhodinovej obchádzky sme celú trasu do Dubrovníka zvládli za necelých jedenásť hodín čistej jazdy. S prestávkami to trvá trinásť hodín. Stravovanie v Chorvátsku stačí popísať jedným dychom. Ceny sa v princípe nemenili a nie vždy je podstatne drahšia reštaurácia na brehu mora. V romantických uličkách je to o desať aj dvadsať percent lacnejšie. Kalamáre, či krevety nepokazia nikde, ale najlepšie mušle sme jedli iba na Vire a v Čiernej hore.

Druhý diel prinesie kalkuláciu nákladov, video z parkovania v Dubrovníku a nové predpisy platné počas cesty do Chorvátska.

Informácie pred cestou sme čerpali zo stránok:

http://www.hac.hr/

http://www.hak.hr/

http://www.maestraltravel.sk/

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. Na zdraví záleží
  2. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  3. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  4. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  5. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  7. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  8. Slováci hlasujú online za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 124
  2. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 9 264
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 773
  4. Každý piaty zomrie 8 720
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 784
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 726
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 507
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 2 986
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Pavel Macko: Kandidát Pellegrini zaujal tvrdý protislovenský postoj
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 5/11
  3. Jozef Sitko: Pellegrini verzus Kováč (3.)
  4. Slavomír Dzuričko: Vyskúšal som si Apple Vision Pro! Šialený headset za 4 tisíc dolárov
  5. Jozef Stasík: Ivana Korčoka podporujú len promedvedie strany. Môže nato doplatiť
  6. Ivan Mlynár: Ak Ficova čačka Peter Pelllegríni z billboardu sľubuje pokoj, tak sa naježia chlpy slepému analfabetovi.
  7. Lucia Nicholsonová: List prezidentskému kandidátovi Pellegrinimu
  8. Ivan Čáni: Nespĺňam kritériá na riaditeľa RTVS ...
  1. Elena Antalová: Vídala som iného Danka s ochrankou 25 185
  2. Peter Kysela: BUM. A je to tu. 22 457
  3. Ivan Čáni: Tomáško od Tarabov, aj ja som bol „bezdomovcom zasypaným exekúciami“ ako riaditeľ RTVS. 20 692
  4. INEKO: Ambulantní lekári zarábali v roku 2022 v priemere 4 836 eur – najviac pediatri, gynekológovia a všeobecní pre dospelých, najmenej kožní a internisti 16 646
  5. Marek Mačuha: Problém zvaný Tipos 13 765
  6. Ján Šeďo: V roku 1982 som sa stretol s mechom udretým, on stále žije ? 11 142
  7. Martin Sukupčák: Ako SPP distribúcia okráda občanov 9 482
  8. Ján Šeďo: Súhlasím s Tarabom, problémy začínajú, jeden už nakupuje v L. Mikuláši. 8 308
  1. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
  2. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 75. - V roku 1913 objavil Boris Vilkitský posledné súostrovie na Zemi - Severnú Zem
  4. Post Bellum SK: Pri vysídľovaní na nich v Budapešti kričali: vlastizradcovia!
  5. Yevhen Hessen: Založenie kryptomenovej spoločnosti: kľúčové kroky a úvahy
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 74. - Podmorská expedícia Huberta Wilkinsa na severný pól - 1931
  7. Yevhen Hessen: Zákulisie vydávania: požiadavky a postup
  8. Monika Nagyova: Muži s kyticami, kde že ste?
SkryťZatvoriť reklamu