Ohliadnutie za Rally Sardínia + galéria

Po dlhšej pauze od februárovej Rally Švédska sa svetový šampionát v automobilových súťažiach vrátil na európsky kontinent. Tretí májový víkend bola na programe prvá zo série stredomorských súťaží - Rally Sardínia, ktorú sme navštívili.

(Zdroj: suzuki)

Samé serpentíny

Malebný ostrov, na ktorom stráviť dovolenku je luxus aj pre samotných Talianov, poznáme ako kráľovstvo nespočetných kilometrov zatočených asfaltových ciest, kde z množstva zákrut môže prísť nevoľno aj samotnému vodičovi. Nie náhodou výrobcovia automobilov tento ostrov radi využívajú na prezentovanie kvalít podvozkov svojich modelov. Tento krát sme však Sardíniu navštívili za iným účelom ako je testovanie auta, aj keď pri presune na rýchlostné skúšky sme si zajazdili naozaj do sýtosti.

Cieľom našej cesty bolo šieste podujatie svetového šampionátu v automobilových súťažiach - Rally Sardínia. Toto podujatie patrí, vzhľadom na pomerne tvrdý a menej prašný povrch, medzi rýchlejšie šotolinové súťaže v seriáli. Možno aj preto vyhovuje predovšetkým fínskym jazdcom.

Odporúčame navštíviť

Pokiaľ si v budúcnosti plánujete urobiť výlet na niektorú zo svetových rally na starom kontinente, stredomorské súťaže vrelo odporúčam. Doprava na Sardíniu, Korziku alebo do Grécka je síce trochu komplikovanejšia, ale práve vďaka tomu nie je na rýchlostných skúškach až taký pretlak fanúšikov ako napríklad v Monte Carle, Nemecku alebo Fínsku. Celá súťaž je väčšinou veľmi kompaktná. Napríklad na Sardínii nám cesta z centra podujatia v Olbii na rýchlostné skúšky málo kedy trvala dlhšie než hodinu. Ubytovanie je mimo sezóny výrazne lacnejšie, než počas hlavných letných mesiacov a auto s naftovým motorom a kompletným poistením si môžete prenajať od 72 eur na deň (Fiat Grande Punto 1.3 Multijet/60 eur auto, 12 eur poistenie).

Piatok v réžii Citroenu

Hneď v úvode súťaže sa vedenia ujal Fín Jari-Matti Latvala v službách Forda, najväčšie prekvapenie tejto sezóny. Mladík je po triumfe vo Švédsku evidentne stále viac hladný po víťazstve. Úvodnú RS1 vyhral o 7 s pred Danielom Sordom (Citroen C4 WRC), miláčikom domáceho publika Gigim Gallim (Ford Focus WRC) a Sébastienom Loebom (Citroen C4 WRC). Všetci traja skončili v jednej sekunde. Pekným piatym miestom sa v úvodnej RS blysol iba 18-ročný Nór Andreas Mikkelsen (Ford Focus WRC 07), ktorý napriek veľmi mladému veku má na svojom konte už niekoľko významných medzinárodných úspechov a odborníci ho považujú za jednu z najväčších vychádzajúcich hviezd súčasnej rely scény. Žiaľ tento dosiahnutý čas bol prvým a jediným zápisom mladíka do výsledkovej listiny Rally Sardínia, pretože hneď v nasledujúcom teste havaroval a auto poškodil natoľko, že do súťaže sa nemohol vrátiť ani v rámci systému super rally. Problémy mal aj Latvala. Na výjazde z pravotočivej zákruty bol priveľmi „široký", ľavým zadným kolesom zavadil o kameň na kraji cesty a vyrobil si defekt. Táto chyba ho stála stratu minúty a pól a prepad z prvého na 16. miesto. Na RS2 nebude dobre spomínať ani domáci matador Gigi Galli, ktorého spomalil taktiež defekt. Neskôr sa ukázalo, že chyby Latvalu a Galliho sa stali rozhodujúcimi pre ich celkové umiestnenie. Latvalov tímový kolega Mikko Hirvonen začal trochu zaspato. Po úvodných dvoch rýchlostných skúškach sa pohyboval na priebežne 3.mieste, ale nič nenasvedčovalo tomu, že by mal postúpiť vyššie. Ako vedúci jazdec šampionátu musel podľa pravidiel štartovať prvý a s úlohou „čističa" trate mal evidentne problém. Nedarilo sa mu zrýchliť a v závere dňa ho navyše predbehol Petter Solberg (Subaru Impreza WRC). Takže hoci to tak ráno nevyzeralo, prvý súťažný deň ovládli piloti Citroenu, ktorí svoj náskok stále zvyšovali. Prvú etapu vyhral Loeb o 35,7 s pred Sordom (obaja Citroen C4 WRC). Tretí bol spomínaný Petter Solberg (+ 53,8 s) a takmer minútu na Loeba strácal Hirvonen. Na piatej priečke prenocoval Attkinson (Subaru Impreza WRC), šiesty bol priebežne Galli. Latvala sa stíhacou jazdou posunul na 7.miesto a mal všetky predpoklady stúpať ešte vyššie.

Latvalov útok

Potvrdil ich hneď nasledujúci deň, keď podal fantastický výkon a celú etapu s prehľadom vyhral. Bol suverénne najrýchlejší na všetkých meraných úsekoch. Svojmu tímovému kolegovi Hirvonenovi nadelil na šiestich RS, dlhých 135 km, pol minúty a Loebovi dokonca celú minútu. Tým sa katapultoval zo siedmej na druhú priečku a deň ukončil na desatinu sekundy s presne rovnakým celkovým časom, aký dosiahol Hirvonen. „Zajtra to bude veľká bitka medzi mnou a Jari-Mattim", nechal sa počuť Mikko v cieli. Sébastien Loeb, vedomý si bezpečného náskoku a čakajúc, či niektorý z modro-zelených fínskych stíhačov idúcich po jeho krku neurobí chybu, jazdil primerane bezpečne, aby s prehľadom doviedol auto do cieľa a zároveň dostatočne rýchlo na to, aby sa k nemu „forďáci" nepriblížili viac, než by si želal. Po druhej etape bol so svojim výkonom spokojný: „Stále vediem, takže nie je to zlé. Snažil som sa byť rýchly, ale na mnohých miestach bolo priveľa šotoliny", posťažoval sa na nevýhodu svojej štarovacej pozície (druhý deň štartovali posádky podľa priebežného poradia, takže úlohu čističa trate prebral po Hirvonenovi práve Loeb) niekoľkonásobný svetový šampión. Jeho tímový kolega Daniel Sordo začínal sobotu z peknej druhej priečky, ale rozbehnuté fordy ho čoskoro prevalcovali. V RS9 ho posunuli za seba Hirvonen s Latvalom a v predposlednom teste druhého dňa sa cez neho dostal aj miláčik domáceho publika Galli. Spokojný so sebou aj s autom nemohol byť Petter Sollberg, ktorý najprv v RS7 „nakúpil" od Latvalu 40 s a neskôr v RS8 musel meniť prerazenú pneumatiku priamo na trati, čím stratil drahé 4 minúty. Jeho strata sa tak vyšplhala na 6 minút, čo znamenalo prepad z 3. na 14. priečku. „Po piatku to vyzeralo nádejne, ale teraz neviem, čo by som k tomu povedal. Dúfam, že už čoskoro dostaneme nové auto. S týmto nám ide všetko ťažko ", posťažoval sa frustrovaný Petter. Mimochodom, jeho želanie sa naplnilo, pretože už na ďalšom podujatí v Grécku tím Subaru v predstihu nasadí novú Imprezu WRC 2008 a Petter sľúbil, že pri premiére nového vozidla vydá zo seba maximum.

Loeb odolal tlaku Fínov

Pokiaľ svoj sľub aj splní, máme sa na čo tešiť. Otázne však je, či to bude stačiť na oboch jazdcov modrého oválu a hlavne na fenomenálneho Loeba, ktorý napriek enormnej snahe fínskych stíhačov aj v nedeľu pevne držal v rukách čelnú priečku. Chvíľu to vyzeralo, že ak by jazdci Forda jeho náskok naďalej sťahovali o 8 až 10 s, mohlo by sa im podariť ho preskočiť. Sébastien im ale víťazstvom v RS14 naznačil, že stále ich má pod kontrolou a prvenstvo si už nedá vziať. Zo Sardínie si tak odviezol jubilejné 40. víťazstvo vo svetovom šampionáte, pričom tento raz mu na to stačilo vyhrať len 4 merané úseky. K svojmu triumfu povedal: "Vyhrať túto súťaž bola poriadna drina. Vôbec sme si neboli istí, že zvíťazíme. Keď štartujete ako prví, idete na 110% a Jari-Matti vám dá 10 s na každej rýchlostnej skúške, nie je to jednoduché. Vyhýbali sme sa však chybám a naše vozidlo Citreon C4 fungovalo perfektne. Keby sme nezvíťazili, bolo by to obrovské sklamanie pre nás aj pre celý tím". V čele šampionátu však naďalej ostáva Mikko Hirvonen, ktorý dokázal odraziť útok tímového kolegu Latvalu a z talianskeho ostrova si odviezol dôležitých 8 bodov. So svojim výkonom ale nebol spokojný: „V piatok som mal byť rýchlejší. Rovnaká štartovacia pozícia ma čaká aj prvý deň v Grécku, takže tam vidím najväčší priestor na zlepšenie. Som zo seba trochu sklamaný, ale pokiaľ nemôžete vyhrať, musíte sa snažiť byť aspoň druhý, a to som robil. Dnes som išiel naplno s cieľom dostať Loeba, ale po jednej krízovke som si uvedomil, čo by mohla znamenať havária a trochu som zvoľnil". Hrdina súťaže Jari-Matti Latvala, ktorý predviedol nádhernú stíhaciu jazdu sa nakoniec predral až na bronzový stupienok. V cieli ešte väčšmi ľutoval piatočnú chybu: "Keby som nepochybil v RS2, kto vie ako by som mohol skončiť. Sobota bola úžasná, celý deň som išiel najtvrdšie ako sa len dalo. Dnes som bojoval s Mikkom, ale už som nemal toľko sebadôvery, pretože trať bola dosť kĺzká. Na štarte som povedal, že chcem pódium a to som splnil". Skvelý výkon podal pred domácim publikom Gigi Galli. Tlačený dopredu davmi svojich fanúšikov sa 9-krát umiestnil v prvej trojke (zo 17 rýchlostných skúšok) a štvrtý test dokonca vyhral. Nebyť podobnej chyby v RS2, akú si vyrobil aj Latvala (defekt), mohol pomýšlať na pódiové umiestnenie. Takto sa musel uspokojiť so štvrtou priečkou, ktorá predstavovala maximum, čo mohol zo vzniknutej situácie vyťažiť. „Bol to dobrý záver domácej súťaže. Defekt v prvej etape ma trochu rozladil, ale Malcolm Wilson (šéf stajne Stobart) mi povedal, že stále môžem byť štvrtý a nakoniec mal pravdu", tešil sa v cieli Gigi.

Daniel Sordo si piatu priečku v nedeľu bez problémov postrážil. Tri body za šieste miesto si pripísala dvojka Subaru Chris Attkinson, ktorý v poslednej dobe odvádza spoľahlivejšie výkony ako jeho tímový kolega Petter Solberg. Ten si z posledných 4 podujatí vrátane Sardínie neodniesol ani bod, takže celkovo je na tom ešte horšie, než jeho straší brat Henning, ktorý si z talianskeho ostrova odviezol aspoň 2 body. So 7. miestom a svojim výkonom bol spokojný: „Darilo sa mi. Som pred bratom, takže spokojnosť". Posledný a zároveň svoj prvý bod do hodnotenia jazdcov v tejto sezóne si ukoristil Estónec Urmo Aava (Citroen C4 WRC), ktorého poznáme z účinkovania v šampionáte JWRC. Po dovŕšení hornej hranice veku pre túto kategóriu (28 rokov), presedlal na špeciál WRC a k prvým bodom mal blízko už v Jordánsku. Technická porucha na predposlednej rýchlostnej skúške ho však pripravila o vynikajúce piate miesto.

Výsledky Rally Sardínia:

1.

Loeb S. - Elena D./Citroen C4 WRC

M
A8

3:57:17.2

87.2

2.

Hirvonen M. - Lehtinen J./Ford Focus RS WRC 07

M
A8

3:57:27.8

+10.6
(+10.6)

87.1
0.03

3.

Latvala J. - Anttila M./Ford Focus RS WRC 07

M
A8

3:57:32.5

+15.3
(+4.7)

87.1
0.04

4.

Galli G. - Bernacchini G./Ford Focus RS WRC 07

M
A8

3:58:59.7

+1:42.5
(+1:27.2)

86.5
0.30

5.

Sordo D. - Marti M./Citroen C4 WRC

M
A8

3:59:22.8

+2:05.6
(+23.1)

86.4
0.36

6.

Atkinson C. - Prévot S./Subaru Impreza WRC 07

M
A8

4:02:25.8

+5:08.6
(+3:03.0)

85.3
0.90

7.

Solberg H. - Menkerud C./Ford Focus RS WRC 07

M
A8

4:03:18.2

+6:01.0
(+52.4)

85.0
1.05

8.

Aava U. - Sikk K./Citroen C4 WRC


A8

4:03:38.5

+6:21.3
(+20.3)

84.9
1.11

9.

Andersson P. - Andersson J./Suzuki SX4 WRC

M
A8

4:05:05.9
0:10

+7:48.7
(+1:27.4)

84.4
1.36

10.

Solberg P. - Mills P./Subaru Impreza WRC 07

M
A8

4:06:58.2

+9:41.0
(+1:52.3)

83.8
1.69

Stav MS po 6 z 15 podujatí:

Jazdci: Body
1. Hirvonen 43 b
2. Loeb 40 b
3. Attkinson 31 b
4. Latvala 24 b
5. Sordo 21 b
6. Galli 17 b
7. H.Solberg 11 b
8. P.Solberg 9 b
9. Villagra 8 b
10. Wilson 7 b

Tímy:

Body:
1. Ford 71 b
2. Citroen 64 b
3. Subaru 42 b
4. Stobart 34 b
5. Munchi´s 16 b
6. Suzuki 7 b

V RS2 si Latvala vyrobil defekt a v RS3 mu už chýbal aj predný nárazník.
Jari-Matti Latvala predviedol fantastický výkon. Vyhral 12 zo 17 rýchlostných skúšok a nebiť defektu na RS2, určite by bojoval o prvú priečku. Nakoniec skončil tretí, iba 4,7 s za tímovým kolegom Hirvonenom
Suzuki sa opäť nedarilo. Kvôli technickým problémom Gardemeister nedokončil najprv druhú a potom ani tretiu etapu.
Česť japonskej stajne zachránil Per-Gunnar Andersson, ktorý do cieľa priviezol aspoň jeden bod do hodnotenia tímov.
Sébastien Loeb je nielen rýchly ale aj výborný taktik. Vyhral iba štyri rýchlostné skúšky, ale vedúcu pozíciu si s prehľadom ustrážil od začiatku až do konca.
Získal 8 bodov za 2.miesto, vedie šampionát o 3 body pred Loebom, ale so svojim výkonom na Sardínii nie je spokojný. Mikko Hirvonen sebareflexívne tvrdí, že v piatok mal rýchlejší.
Po prvom dni bol na sľubnom treťom mieste, ale potom to s ním išlo dolu vodou. Sardínia je štvrtým podujatím v rade, na ktorom majster sveta z roku 2003 Petter Solberg nezískal ani bod. Verí, že smolu prelomí s novým autom na nasledujúcom podniku v Grécku.
Tri body za 6. miesto si pripísala dvojka stajne Subaru Chris Attkinson, ktorý v poslednej dobe odvádza spoľahlivejšie výkony ako jeho tímový kolega Petter Solberg. V priebežnom hodnotení jazdcov mu patrí 3. priečka
Miláčik publika Gigi Galli vydal zo seba pred domácimi fanúšikmi a sponzormi to najlepšie. Celú súťaž odjazdil s obrovským nasadením. Hoci mal na viac, 4.priečka bola maximum čo mohol po piatkovom defekte dosiahnuť.

JRC: Triumf pre Suzuki

Poľský jazdec Michal Kosciuszko vyhral prvé podujatie juniorského svetového šampionátu vo svojej kariére. Po napínavej bitke s Čechom Martinom Prokopom (Citroen C2 S1600), ktorý musel súťaž v predposlednej RS16 vzdať pre technickú poruchu, odnáša si zo Sardínie, tretieho podujatia JRC maximálny počet bodov (10).

Kosciuszko jazdiaci v Suzuki Swift S1600 sa ujal vedenia po treťom teste druhého dňa a od toho momentu obaja jazdci odštartovali strhujúci súboj o prvú priečku. Druhú etapu ukončili s minimálnym rozdielom 0,5 s. Poliak však nasledujúce ráno zatiahol a svojmu súperovi nadelil 7,4 s.

Rozhodnúť mala predposledná RS 16 dlhá 18,66 km (posledný test mal len 2,9 km). V jej polovici však Martinovi poklesol tlak paliva, pričom auto začalo dokonca jemne horieť. Martin bol nútený zastaviť a napriek tomu, že so spolujazdcom poruchu odstránili, stratili nenávratných 29 minút a akúkoľvek nádej na body. „Je to najväčšie sklamanie v mojej doterajšej kariére. Súťaž bola inak výborná. Ísť s niekým v sekunde 3 dni je nádherné. Auto fungovalo výborne, za čo by som chcel poďakovať Romanovi Krestovi a celému tímu. Uznanie a vďaka patrí tiež českým fanúšikom. Boli fantastickí, ich podpora bola skvelá". Nadšenie z napínavého súboja neskrýval ani Poliak. „Bola to vynikajúca súťaž, naozaj úžasná", povedal Kosciuszko. „Tri dni sme išli naplno, bola to jedna z najkrajších bitiek v mojej doterajšej kariére. Včera to bolo ťažké, pretože pred Martinom sme mali náskok iba 0,5 s. Snažil som sa však nemyslieť na moju, ale sústrediť sa aby som podal čo najlepší výkon a vyvinul tlak na Martina. Je mi ho ľúto, ale zároveň som šťastný, pretože toto je moje prvé víťazstvo v JRC".

Výsledky Rally Sardínia JRC:

1.

Kosciuszko M. - Szczepaniak M./Suzuki Swift S1600

JWRC
A6

4:21:52.9

79.0

2.

Bettega A. - Scattolin S./Renault Clio R3

JWRC
A7

4:26:17.8

+4:24.9
(+4:24.9)

77.7
0.77

3.

Burkart A. - Koelbach M./ Citroen C2 S1600

JWRC
A6

4:32:14.6

+10:21.7
(+5:56.8)

76.0
1.80

4.

Gallagher S. - Morrissey M./Citroen C2 S1600

JWRC
A6

4:32:40.9

+10:48.0
(+26.3)

75.9
1.88

5.

Ogier S. - Ingrassia J./Citroen C2 S1600

JWRC
A6

4:37:39.8

+15:46.9
(+4:58.9)

74.5
2.75

6.

Albertini S. - Capolongo P./Renault Clio R3

JWRC
A7

4:38:01.7

+16:08.8
(+21.9)

74.4
2.81

7.

Sandell P. - Axelsson E./Renault Clio S1600

JWRC
A6

4:47:29.2

+25:36.3
(+9:27.5)

71.9
4.46

8.

Weijs jr. H. - van Goor H./ Citroen C2 R2

JWRC
A6

4:48:07.7
1:00

+26:14.8
(+38.5)

71.8
4.57

9.

Mölder J. - Miclotte F./Suzuki Swift S1600

JWRC
A6

4:48:36.0

+26:43.1
(+28.3)

71.7
4.65

10.

Prokop M. - Tománek J./Citroen C2 S1600

JWRC
A6

4:51:15.1
0:20

+29:22.2
(+2:39.1)

71.0
5.11


Stav JRC po 3 zo 7 podujatí:

Jazdci: Body:
1. Sébastien Ogier 24 b
2. Michal Kosciuszko 16 b
3. Shaun Gallagher 16 b
4. Aaron Burkart 11 b
5. Alessandro Bettega 8 b
.....
12. Martin Prokop 2 b

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  3. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  4. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018
  7. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  10. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  1. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  2. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  3. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  4. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  5. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  6. Accessible Urban Living
  7. RPSP – A good intention ruined by execution
  8. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  10. Riešenia pre hnedú planétu
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 10 072
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 5 830
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 765
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 2 795
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 204
  6. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 2 071
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 840
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 504
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 428
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 357

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Róbert Bezák: Radi počúvame, ako niekto vyrieši naše problémy

Možno je to taká diagnóza spoločnosti, že je schopná si kohokoľvek zvoliť. Som z toho smutný.

KOŠICE KORZÁR

Raši: Pre EEI nie som župan. Treba s ňou skončiť

Z ničoho sa urobila megakauza, sťažoval sa primátor.

Neprehliadnite tiež

Vjazdy do Bratislavy sa upchali, vodiči stoja v kolónach

Pri ceste do práce treba počítať s polhodinovým zdržaním.

Dopravná hádanka: Môžete sa otočiť v zákaze odbočovania?

Vodička sa pýta, či pokutu dostala oprávnene.

Druhý najpredávanejší Peugeot sa vyrába už 30 rokov

Po dávnom odchode z Európy sa model 405 ďalej vyrába v Iráne.

Silný vietor a sneh komplikujú dopravu

Uzatvorené sú viaceré horské priechody.