Po vlaňajšej nešťastnej udalosti, keď počas pretekov zhorel, vo svete ojedinelý kopcový špeciál, Ford Focus z dielne tímu Ford RS Slovakia, jazdec Martin Koiš a jeho mechanici sa ihneď po ukončení sezóny pustili do stavby nového auta. O tom, ako vývoj prebiehal, aj o nastávajúcej sezóne sme sa s Martinom rozprávali počas bratislavského autosalónu, kde mal jeho nový pretekársky Focus premiéru.
Vlaňajší požiar Vášho auta zrejme dosť narušil plány celého tímu. Ako ste sa rozhodovali, či sa opäť pustiť do tak časovo a finančne náročného projektu? Po tejto športovej tragédii sa mi osobne veľmi nechcelo opäť púšťať do stavby ďalšieho auta. Na rozdiel odo mňa bol ale celý náš tím už takmer od začiatku presvedčený
o správnosti pokračovať v tomto projekte a vývoji nového špeciálu. Neskôr som sa nechal presvedčiť a tak sme opäť do toho vstúpili. Stavba druhého vozidla Focus bola výhodná z pohľadu získaných skúseností, vedomostí a dôležitých kontaktov, potrebných k našej činnosti. Práce sme poctivo plánovali od júna 2007, aby sme sa vyhli časovému stresu.
Do novej sezóny vstupujete s novým autom, ktoré ste po mnohých stránkach zdokonalili. Čo je na ňom nové? Pri jeho stavbe sme využili všetky informácie z vlaňajšieho auta a mysleli sme aj na rôzne vylepšenia. Naši mechanici Marek a Tomáš poznali niektoré technické slabiny a preto bolo jasné, že sa ich pokúsime maximálne eliminovať. Zmeny nastali najmä na podvozku, podarilo sa nám vyrobiť iné, lepšie podblatníky, ktoré nám umožňovali "pustiť" auto ešte nižšie. Okrem toho ponúkajú väčšie možnosti pri nastavovaní geometrie. Celkovo by sa to malo odzrkadliť na lepšej stabilite a jazdných vlastnostiach. Okrem zmien na podvozku sme sa sústredili na lepšie rozloženie hmotnosti. Motor leží viac vzadu a polohu jazdca sme tiež posunuli viac dozadu. Vďaka tomuto by sme mohli dosiahnuť lepšie rozloženie hmotnosti na jednotlivé kolesá. Karoséria je teraz asi o 25 kg ľahšia. Dosiahli sme to radikálnejším odľahčením kovových častí aj obrovskou snahou firmy Tomuli vyrobiť ešte ľahšie kompozitné diely karosérie.
Začiatkom minulého roka bola vo Vašej triede pomerne silná konkurencia. Máte prehľad o tom, kto a s čím by mohol byť Vašim najväčším súperom tento rok? Silu konkurentov spoznám až na prvých pretekoch. Dôležité pre tím je teraz veľa testovať a snažiť sa pripraviť Focus tak, aby bol rovnocenným súperom ostatným jazdcom v skupine alebo triede. Napriek tomu, že je to úplne nové auto a riziko detských chorôb je pomerne vysoké, verím, že budem schopný bojovať o titul majstra Slovenska. Okrem MSR plánujeme aj štarty v zahraničí v rámci seriálu Zóny Strednej Európy. Počet pretekov bude závisieť od počtu získaných bodov a kondície auta.
Značka Ford sa vo svete spája najmä s automobilovými súťažami, vy sa však sústredíte len na kopce. Nelákala Vás aj rely? Skúsil by som aj iné disciplíny, len žiaľ náš projekt je veľmi náročný a nezostáva nám čas, ani financie rozmýšľať nad inými podujatiami. Navyše, náš Focus je čisto kopcový špeciál, nepoužiteľný na iné disciplíny. Úplná zmena by si vyžiadala aj zmenu auta. Preto sa radšej sústredím na kopce a všetky skúsenosti orientujem na dosiahnutie kvalitného výsledku nielen na domácich tratiach.
Keďže je Váš Focus jediným svojho druhu na svete, spozorovali ste záujem oň aj zo zahraničia? Neuvažovali ste nad možnosťou kúpiť auto WRC, hoci aj ojazdené? Samozrejme, snažím sa nejakým spôsobom upozorniť našich zahraničných dodávateľov na auto, ktoré jazdí aj s ich dielmi. V minulosti sa náš Focus dostal na titulnú stranu britského špecializovaného magazínu, ktorý je zameraný len na autá Ford. O našom projekte vedia najmä ľudia z továrne Ford, pod ktorých patrí aj slovenský importér. V porovnaní s WRC sme na tom stále lepšie, jazdené WRC by nás vyšlo oveľa viac ako stavba nášho špeciálu.
Technici sa sústredili na lepšie rozloženie hmotnosti. Motor aj jazdec majú teraz miesto viac vzadu.
Druhá evolúcia kopcového špeciálu z dielne Ford Auto Koiš upúta hlavne novými aerodynamickými dielmi. Vozidlo má nové blatníky, predný nárazník a prednú časť kopírujúcu nový Ford Focus.