SME
Pondelok, 21. jún, 2021 | Meniny má AlojzKrížovkyKrížovky

Druhý pokus z dielne tímu Ford RS Slovakia

Po vlaňajšej nešťastnej udalosti, keď počas pretekov zhorel Ford Focus z dielne tímu Ford RS Slovakia, Martin Koiš a jeho mechanici sa ihneď po ukončení sezóny pustili do stavby nového auta.

(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

Po vlaňajšej nešťastnej udalosti, keď počas pretekov zhorel, vo svete ojedinelý kopcový špeciál, Ford Focus z dielne tímu Ford RS Slovakia, jazdec Martin Koiš a jeho mechanici sa ihneď po ukončení sezóny pustili do stavby nového auta. O tom, ako vývoj prebiehal, aj o nastávajúcej sezóne sme sa s Martinom rozprávali počas bratislavského autosalónu, kde mal jeho nový pretekársky Focus premiéru.

Vlaňajší požiar Vášho auta zrejme dosť narušil plány celého tímu. Ako ste sa rozhodovali, či sa opäť pustiť do tak časovo a finančne náročného projektu?

Po tejto športovej tragédii sa mi osobne veľmi nechcelo opäť púšťať do stavby ďalšieho auta. Na rozdiel odo mňa bol ale celý náš tím už takmer od začiatku presvedčený
o správnosti pokračovať v tomto projekte a vývoji nového špeciálu. Neskôr som sa nechal presvedčiť a tak sme opäť do toho vstúpili. Stavba druhého vozidla Focus bola výhodná z pohľadu získaných skúseností, vedomostí a dôležitých kontaktov, potrebných k našej činnosti. Práce sme poctivo plánovali od júna 2007, aby sme sa vyhli časovému stresu.

Do novej sezóny vstupujete s novým autom, ktoré ste po mnohých stránkach zdokonalili. Čo je na ňom nové?

Pri jeho stavbe sme využili všetky informácie z vlaňajšieho auta a mysleli sme aj na rôzne vylepšenia. Naši mechanici Marek a Tomáš poznali niektoré technické slabiny a preto bolo jasné, že sa ich pokúsime maximálne eliminovať. Zmeny nastali najmä na podvozku, podarilo sa nám vyrobiť iné, lepšie podblatníky, ktoré nám umožňovali "pustiť" auto ešte nižšie. Okrem toho ponúkajú väčšie možnosti pri nastavovaní geometrie. Celkovo by sa to malo odzrkadliť na lepšej stabilite a jazdných vlastnostiach. Okrem zmien na podvozku sme sa sústredili na lepšie rozloženie hmotnosti. Motor leží viac vzadu a polohu jazdca sme tiež posunuli viac dozadu. Vďaka tomuto by sme mohli dosiahnuť lepšie rozloženie hmotnosti na jednotlivé kolesá. Karoséria je teraz asi o 25 kg ľahšia. Dosiahli sme to radikálnejším odľahčením kovových častí aj obrovskou snahou firmy Tomuli vyrobiť ešte ľahšie kompozitné diely karosérie.

Začiatkom minulého roka bola vo Vašej triede pomerne silná konkurencia. Máte prehľad o tom, kto a s čím by mohol byť Vašim najväčším súperom tento rok?

Silu konkurentov spoznám až na prvých pretekoch. Dôležité pre tím je teraz veľa testovať a snažiť sa pripraviť Focus tak, aby bol rovnocenným súperom ostatným jazdcom v skupine alebo triede. Napriek tomu, že je to úplne nové auto a riziko detských chorôb je pomerne vysoké, verím, že budem schopný bojovať o titul majstra Slovenska. Okrem MSR plánujeme aj štarty v zahraničí v rámci seriálu Zóny Strednej Európy. Počet pretekov bude závisieť od počtu získaných bodov a kondície auta.

Značka Ford sa vo svete spája najmä s automobilovými súťažami, vy sa však sústredíte len na kopce. Nelákala Vás aj rely?

Skúsil by som aj iné disciplíny, len žiaľ náš projekt je veľmi náročný a nezostáva nám čas, ani financie rozmýšľať nad inými podujatiami. Navyše, náš Focus je čisto kopcový špeciál, nepoužiteľný na iné disciplíny. Úplná zmena by si vyžiadala aj zmenu auta. Preto sa radšej sústredím na kopce a všetky skúsenosti orientujem na dosiahnutie kvalitného výsledku nielen na domácich tratiach.

Keďže je Váš Focus jediným svojho druhu na svete, spozorovali ste záujem oň aj zo zahraničia? Neuvažovali ste nad možnosťou kúpiť auto WRC, hoci aj ojazdené?

Samozrejme, snažím sa nejakým spôsobom upozorniť našich zahraničných dodávateľov na auto, ktoré jazdí aj s ich dielmi. V minulosti sa náš Focus dostal na titulnú stranu britského špecializovaného magazínu, ktorý je zameraný len na autá Ford. O našom projekte vedia najmä ľudia z továrne Ford, pod ktorých patrí aj slovenský importér. V porovnaní s WRC sme na tom stále lepšie, jazdené WRC by nás vyšlo oveľa viac ako stavba nášho špeciálu.

Technici sa sústredili na lepšie rozloženie hmotnosti. Motor aj jazdec majú teraz miesto viac vzadu.

Druhá evolúcia kopcového špeciálu z dielne Ford Auto Koiš upúta hlavne novými aerodynamickými dielmi. Vozidlo má nové blatníky, predný nárazník a prednú časť kopírujúcu nový Ford Focus.


Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  2. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  3. 15 otázok o separovaní. Minimálne na jednu nebudete vedieť odpovedať
  4. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  5. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  6. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  7. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  8. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  9. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  10. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  1. V BILLA pokračuje Doba slovenská
  2. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  3. Legislative intention - recodification of the corporate law
  4. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  5. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  6. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  7. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  8. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  9. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  10. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 17 624
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 498
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 8 562
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 7 951
  5. Po Slovensku na motorke 6 785
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 6 139
  7. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 5 458
  8. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 4 540
  9. Crème de la crème po slovensky 3 209
  10. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 3 014
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Szijjártó sa za chrbtom ministra Korčoka stretol s poslancom Gyimesim.


23 h
Sociológ Michal Vašečka.

Medzi voličmi Sme rodina je 62 percent žien.


21 h
Peter Schutz

Ešte jeden lockdown by znamenal krížik nad celou vládou.


18. jún

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Golf Limited

V zvýhodnenej výbave Limited nechýba adaptívny tempomat ani cúvacia kamera.


18. jún
Nový emblém Dacia.

Kaki farba odkazuje na schopnosti v teréne, ale aj ekológiu.


17. jún
Najkrajší výhľad na Tatry ponúka čerpacia stanica Slovnaft na D1 v Štrbe.

Na cestovanie si vyčleňte aspoň štyri hodiny.


17. jún
Väčšina ponúka bohatú výbavu už v základe.

Ceny sa pohybujú od 15 do 25-tisíc eur.


16. jún