Máloktorá automobilka sa rada pozerá na to, ako jej konkurencia berie potenciálnych zákazníkov v segmente, ktorý nemá dostatočne pokrytý. Nie je to až tak dávno, čo Rumuni začali vyrábať sedan modernej konštrukcie s vysokými úžitkovými vlastnosťami za neuveriteľne nízku cenu, ktorý sa uchytil lepšie, než by ktokoľvek vzhľadom na minulosť značky čakal. Prvotný výsmech Dacie Logan sa však po komerčnom úspechu a prekvapivo vysokej spoľahlivosti zmenil na túžbu mať v ponuke niečo podobné.
Kategória, v ktorej chcel byť zrazu každý, priniesla veľké množstvo variácií na tému malý trojpriestorový sedan. Niektorí výrobcovia kladú dôraz na čo najnižšiu cenu, iní na úžitkové vlastnosti, ďalší zasa na luxus za čo najmenej peňazí. Vybrali sme preto štyroch najnovších reprezentantov tohto segmentu a pustili sa do porovnávacieho testu. Naša voľba padla už tradične na zástupcov dvoch kontinentov. Za Európu nastúpili reprezentanti Talianska a Nemecka, konkrétne Fiat Linea a Opel Astra sedan. Súperi z Japonska prišli v zložení Suzuki SX4 sedan a Toyota Corolla sedan. Zaujímavosťou je, že Lineu a Corollu montujú v Turecku, Astru v Poľsku a sedan SX4 sa dováža z ďalekého Japonska.
Rôzne cenové kategórie Keďže Suzuki SX4 sedan sa predáva iba s jediným motorom (1.6i) a výbavou, snažili sme sa ostatné testovacie autá vybrať s podobnými parametrami. V prípade Astry aj Corolly sa nám to podarilo, u Liney sme sa kvôli absencii obdobného agregátu rozhodli pre silnejší z 2 dostupných benzínových motorov – prepĺňaný 1.4 T-JET. Vzhľadom nato, že v bohatej výbave SX4 (aj metalíza je štandard) chýbal z podstatných vecí len tempomat a dažďový senzor, hľadali sme v cenníkoch ekvivalenty tejto výbavy.
Aj napriek tomu, že ide rozhodne o autá s porovnateľnými motormi a výbavami (hoci Astru i Corollu by mnohí radšej videli o triedu vyššie, rozdiely najmä vo vnútorných rozmeroch nie sú ani zďaleka také veľké ako by sa mohli zdať), v cenách sme zaznamenali pomerne veľké rozdiely. Ktovie, či za to môže agresívna cenová politika Suzuki alebo fakt, že SX4 je trochu menší, než konkurenti (pohybuje sa na rozhraní segmentov). Rozdiel medzi najlacnejším (SX4) a najdrahším (Astra) autom v teste je až 181.000 Sk! Sú však aj rozdiely medzi samotnými autami také výrazné ako medzi ich cenami?
Veľkosť nie je všetko Tri vozidlá z testovaného kvarteta sú si vonkajšími rozmermi podobné, iba Suzuki SX4 sedan vyčnieva. V dĺžke za najväčšou Astrou zaostáva o takmer 100 mm, na oplátku je však skoro o 90 mm vyšší. Vďaka tomu je to aj v interiéri pomerne vyrovnané, akurát šírkou interiéru vpredu i vzadu odskočila ostatným Corolla (v priemere o 50 mm.) Druhý najširší interiér v oblasti predných sedadiel má prekvapivo SX4, vzadu zasa Linea. Vďaka veľkorysej vnútornej výške sa najviac batožiny vmestí do SX4, ktorý odvezie až 515 l. Aj napriek tomu sa však nemusíte báť, že by v ktoromkoľvek z testovaných áut vyšší ľudia vzadu trpeli. Suzuki doháňa stratu v dĺžke svojou výškou – sedí sa v ňom vyššie so spustenými nohami, čo je okrem menších nárokov na priestor v oblasti kolien aj pohodlnejšie. Väčšie rozdiely sa však prejavili za zadnými sedadlami. Najprístupnejší, ale objemom 450 l aj najmenší batožinový priestor ponúka Corolla. O 40 l viac pohltí Astra a Linea dáva k dispozícii 500 l. Dobrej využiteľnosti kufra však bráni úzky nakladací otvor a najmä priveľký schod medzi jeho dnom a nakladacou hranou (až 260 mm). Všetkým chýba možnosť otvoriť kufor inak, než zvnútra alebo kľúčom. Automobilky argumentujú bezpečnostnými opatreniami s ohľadom na trhy, pre ktoré sú tieto autá určené a nižšími výrobnými nákladmi.
Známe interiéry Astra aj SX4 používajú v sedanoch navlas rovnaký interiér ako v hatchbackoch. Ani vo Fiate si s tým ťažkú hlavu nerobili a vnútro Liney sa nápadne ponáša na Grande Punto. Toyota veľmi operatívne zareagovala na kritické hlasy a okrem upravených ovládačov autorádia ponúka klasicky riešený stredový tunel. Ten sa nám páči viac ako „premostenie" v Aurise. V interiéroch je najviac badať rozdiely v kvalite výroby. Toyota ukázala, že si dokáže postrážiť výrobnú kvalitu kdekoľvek na svete a jej interiér v ničom nezaostáva za najvyššími požiadavkami. Zle na tom nie je ani Astra. Najviac doplatil na ležérnosť robotníkov „turecký" Fiat. Okrem vynechaného (alebo zabudnutého?) tlačidla na centrálne odomykanie, zaostáva za interiérom Grande Punta najmä kvalitou plastov, hoci pospájané sú dobre. Pokiaľ si ale priplatíte za svetlú kožu, budete zrejme nemilo prekvapení ako rýchlo sa dá ušpiniť. Suzuki rozhodne nesklamalo a ponúka štandard, na ktorý sme zvyknutí.
Turbo proti atmosféram Po poslednom teste malých áut ste nás zaplavili vlnou otázok, prečo sme porovnávali prepĺňaný motor s atmosférickými. Je pravda, že Turbo dokáže divy, ale prepĺňanie maloobjemových motorov je momentálne v Európe v kurze a preto stále častejšiemu nahrádzaniu malých motorov ešte menšími s prepĺňaním sa v budúcnosti jednoducho nevyhneme. Navyše testovaný agregát 1.4 T-JET je stále na rovnakej výkonnostnej úrovni ako zvyšní traja konkurenti. Jedine krútiacim momentom ich prevyšuje asi o 50 Nm. A práve tento rozdiel sa ukázal ako rozhodujúci pri našich meraniach zrýchlenia a pružnosti, kde Linea suverénne ušla všetkým súperom. Poradie na ďalších miestach bolo pomerne vyrovnané, keďže SX4 v plnej miere vyvažuje slabší výkon motora takmer o 100 kg menšou hmotnosťou. Na obranu horších časov Corolly s najvýkonnejším motorom v teste musíme podotknúť, že do testu sme ju zaradili doslova po vyložení z vlaku, takže nemala vôbec nič najazdené a obutá bola na letných pneumatikách. Absolvovala teda iba skúšky zrýchlenia a pružnosti (pre našu lepšiu orientáciu), zvyšné merania brzdných dráh a hlučnosti sme kvôli rozdielnym podmienkam museli vynechať.
Brzdy sú tiež silnou stránkou Liney, pretože v tejto disciplíne opäť vyčnievala. Možno vďaka pneumatikám s nižším profilom aširším dezénom. Najdlhšiu trať na zastavenie potrebovala Astra. Merania hlučnosti dopadli prevažne v jej prospech, až na posledný úsek, pri rýchlosti 130 km/h, kde bola žiaľ najhlučnejšia.
Úsporné Suzuki Spotrebou nás, vzhľadom na výkon, milo prekvapili všetky autá. Najmenej si z nádrže odpil SX4 (6,6 l/100 km ), Corolla spotrebovala o 0,2 l viac. Astra pridala ďalšie 2 dl a Linea sa zastavila na hranici 7,2 l/ 100km, čo je na turbomotor veľmi dobrý výsledok.
Na ceste Z meraní vychádza Linea ako jednoznačný motorický víťaz. Vydarený motor však zráža na kolená nepresná 5-stupňová manuálna prevodovka s „gumenou" kulisou radiacej páky. V kombinácii s “preposilovaným“ a necitlivým riadením vodič stráca istú dávku radosti z jazdy a to je škoda. Je nám jasné, že použitie tejto prevodovky bol hlavne ekonomický kompromis. Otázne ale je, či stál za to, pretože Bravo s týmto istým motorom ale so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou jazdí o triedu lepšie. Fiatu príliš nepomohol ani príliš tvrdý a na jamách nie najpríjemnejší podvozok, ktorý vyhovie skôr športovejším povahám. Presným opakom Liney je SX4. Radenie je zo štvorice jednoznačne najpresnejšie. Napriek svetlej výške 165 mm (vďaka nej sa nemusí báť ani ľahšieho terénu) sú jeho jazdné vlastnosti takmer ideálnou kombináciou pohodlia a bezpečného držania stopy. Jediným nedostatkom podvozka je slabšia trakcia na mokrej vozovke a trochu tvrdé pruženie. SX4 je výrazne vyšší než ostatní konkurenti, takže aby sa auto v zákrutách veľmi nenakláňalo, logicky ho museli trochu pritvrdiť. Vyšším postavám môžu prekážať s vysokou karosériou súvisiace zdvojené predné stĺpiky, spájajúce sa práve v zornom poli vodiča. Ani riadenie a radenie Corolly si nezaslúžia žiadnu kritiku, k dokonalosti SX4 im však krôčik chýba. Motory oboch japonských áut majú úžasnú chuť stúpať do otáčok. Podvozkovo je Corolla skôr komfortnejšie naladená, veľmi dobre si ale rozumie aj so svižnejšou jazdou, hoci ju viac trápi nakláňanie karosérie. Astra má menej isté jazdné vlastnosti, občas sa prejavia problémy s tlmením rázov. Ináč jej ťažko niečo vyčítať, a hoci je z nej až príliš cítiť, že vo všetkom patrí skôr k priemeru, nemá výraznejšie nedostatky. Jedine sedačky by mohli poskytovať telu väčšiu oporu, spätné zrkadlo by nemuselo toľko brániť vo výhľade z auta a interiér by mohol mať viacej odkladacích priestorov. Nemáte si kam odložiť nápoj, ani mobilný telefón.
Víťazstvo Vzhľadom na neúplné merania musíme vynechať bodový systém, ale tentoraz máme v hodnotení jasno. Vďaka vysokej úžitkovej hodnote, radosti z jazdy, bohatej výbave a priaznivej cene víťazí Suzuki SX4 sedan. Hoci nezaujme vzhľadom, všetko ostatné zvláda na výbornú a z testovanej štvorice je najvyváženejším autom. Druhé miesto delíme medzi Fiat Linea a Toyotu Corollu sedan. Napriek tomu, že Taliani urobili v interiéri niekoľko veľkých kompromisov, nemôžeme Lineu zakopať pod zem. Striebornú priečku spolu s Corollou si zaslúžila hlavne za výborný motor, účinné brzdy, veľký vnútorný priestor a dobrú cenu. Toyota Corolla je najviac vyzretým autom zo štvorice. Je veľmi príjemná zvonka i zvnútra a za stále rozumnú cenu, vďaka čomu si určite získa množstvo zákazníkov, hľadajúcich reprezentatívnejšiu alternatívu k hatchbackom. Nelichotivé posledné miesto sa možno neprávom ušlo Astre. Tá však ničím nevyniká, ani neohúri a navyše, ani jej cenu nemožno nazvať ľudovou.
Technické údaje Vozidlo Fiat Linea Opel Astra Suzuki SX4 Toyota Corolla
Model sedan 1.4 T-JET sedan 1.6 sedan 1.6 1.6 Dual VVT-i
Zdvihový objem [cm3] 1368 1598 1586 1598
Výkon [kW/k] 88/120 85/115 79/107 91/124
pri otáčkach [1/min] 5000 6000 5600 6000
Krútiaci moment [Nm] 206 155 145 157
pri otáčkach [1/min] 2500 4000 4000 5200
Maximálna rýchlosť [km/h] 200 191 180 195
Zrýchlenie 0 - 100 km/h [s] 9,0 11,7 10,7 10,4
Dĺžka[mm] 4560 4587 4490 4540
Rázvor náprav [mm] 2603 2703 2500 2600
Namer. pohot. hmotnosť [kg] 1298 1273 1178 1278
Objem palivovej nádrže [l] 45 52 50 55
Objem batožinového priestoru [l] 500/870 490/870 515/? 450/?
Namer. spotreba [l/100 km] 7,2 7,0 6,6 6,8
Cena test. modelu od [Sk]
481.900 504.900 454.000 617.900
Výbava a cena [Sk] Vozidlo Fiat Linea Opel Astra Suzuki SX4 Toyota Corolla
Model 1.4 T-JET Dynamic sedan 1.6 Enjoy sedan 1.6 sedan 1.6 Dual VVT-i Sol
Výška/hĺbka nastavenia volantu áno/áno áno/áno áno/nie áno/áno
Predné/zadné elektrické okná áno/6000 áno/14.000 áno/áno áno/áno
Klimatizácia manuálna elektrická ** manuálna manuálna
Vyhrievanie predného sedadla 5.000 12.000 áno áno
Cd/mp3 5.000 áno/3.500 ** áno/áno áno/áno
Palubný počítač áno 9.000 áno áno
Výškovo nastaviteľné sedadlo áno ** áno áno
Delené zadné sedadlá áno áno áno áno
Hmlovky áno 7.000 áno áno
Predné a bočné airbagy áno áno áno áno
Hlavné airbagy áno nie áno áno
ABS+EBD áno áno áno áno
Isofix áno áno áno áno
Ovládanie rádia na volante 3.000 ** áno áno
Tempomat nie(6.000) nie(12.000) nie áno
Základná cena 481.900 564.900 454.000 617.900
Spolu 497.900 635.400 454.000 617.900
* Výbava navyše ; metalíza kolenný airb., tempomat
** Balík Astra Enjoy Plus - 25.000
Fiat Linea 1.4 T-JET
+ -
Dynamický motor za dobrú cenu Prevodovka
Emotívny dizajn Kvalita plastov a kože
Najužší a zároveň najvyšší nakladací otvor spolu s priveľkým schodom kufra trochu zatieňujú nemalý objem 500 litrov.
Interiér dizajnovo prevzatý Grande Punta vyzerá dobre, ale na rozdiel od menšieho brata kvalita plastov v Liney zrovna neohúri. Kvôli nešťastnému rozloženiu meracích prístrojov volant cloní takmer všetky podstatné údaje.
Nielen Toyota, ale aj Fiat neberie slová svojich zákazníkov na ľahkú váhu. Fľaša, ktorá sa nám v Grande Punte nezmestila pod vysunutý panel s autorádiom a klimatizáciou ale tentokrát zavadzia pri radení.
Opel Astra sedan 1.6
+ -
Miesto pre nohy vzadu Cena
Spracovanie interiéru Slabý motor
Batožinový priestor je druhý najmenší zo štvorice. Po sklopení sedadiel nepoteší malý a neprakticky tvarovaný otvor.
V Astre nájdete kvalitný, ale príliš chladný interiér z verzie hatchback.
K nohám zadných pasažierov je najštedrejšia Astra. V priestore nad hlavou sú však všetky autá približne vyrovnané.
Suzuki SX4 sedan 1.6
+ -
Výborne ovládateľné auto Krátky rázvor
Nízka spotreba aj cena Jeden motor a výbava
Texty:
V príkladne ergonomickom interiéri SX4 nájdete tvrdé, ale kvalitne pôsobiace plasty.
Najväčší objem batožinového priestoru v teste (515 l) si Suzuki SX4 zaistil najmä výškou kufra.
Do Suzuki sa vďaka vysokej karosérií a vyššie ukotveným sedadlám nastupuje najlepšie.
Toyota Corolla sedan 1.6 Dual VVT-i
+ -
Hodnotný interiér Najmenší kufor zo štvorice
Vnútorný priestor
Slabo tvarované sedačky
Texty pod obrázky:
Povedomý interiér z Aurisa si v Corolle odpustil najväčší výstrelok v podobe "premostenia". Tento interiér v nás zanechal po všetkých stránkach najlepší dojem.
Batožinový priestor Corolly je v teste síce najmenší, doháňa to však výbornou prístupnosťou a najlepšie využiteľným tvarom.
V Aurise sme sa najviac sťažovali na malé otočné ovládače autorádia. Toyota si tento nedostatok zjavne uvedomila a v Corolle ho napravila.