GM predstavil malé turbá

Doba, keď bude Európska komisia nemilosrdne trestať automobilky za prekračovanie flotilových emisných limitov CO2 sa nezadržateľne blíži. Na Tech Show organizovanej koncernom GM, sme zoznámili s dvojicou zaujímavých pohonných jednotiek blízkej budúcnosti.

(Zdroj: GM)
Doba, keď bude Európska komisia nemilosrdne trestať automobilky za prekračovanie flotilových emisných limitov CO2 sa nezadržateľne blíži. Za krátky čas uzrú svetlo sveta nové normy, ktoré vstúpia do platnosti v roku 2012. Hoci limitné hodnoty ešte nie sú známe, automobilkám je jasné, že na vývoj nových pohonných jednotiek potrebujú viac než iba pár mesiacov.

Prehliadka techniky

Niektoré z popredných značiek už zareagovali, iné sa na to iba chystajú. Na Tech Show organizovanej koncernom GM, ktorý mimochodom denne vyprodukuje asi 37.000 motorov a 33.000 prevodoviek, sme sa mali možnosť zoznámiť s dvojicou zaujímavých pohonných jednotiek pripravovaných pre blízku budúcnosť. GM podobne ako Fiat či VW, stavil na downsizing, ale aj alternatívne zdroje energie.

Článok pokračuje pod video reklamou

13_motory_big.jpgPriamy vstrek paliva

Pravdepodobne v pripravovanej novej generácii Opelu Astra bude mať premiéru malý turbomotor s objemom 1,4 litra, ktorý sa na trh dostane v roku 2010. Prototyp umiestnený pod kapotou aktuálnej astry, ktorý sme mali možnosť vyskúšať, bol vybavený vstrekovaním benzínu do sacieho potrubia, turbodúchadlom integrovaným vo výfukovom potrubí, plne variabilným časovaním ventilov a olejovým čerpadlom s riadeným množstvom prečerpanej kvapaliny. V štádiu vývoja už je aj verzia s priamym vstrekovaním paliva do spaľovacieho priestoru, ktorá sa objaví v sériovej výrobe.

Rozdielne výkony

Naplánované sú dva výkonové varianty - slabší s 88 kW (120 k) a krútiacim momentom 175 Nm, a výkonnejší so 104 kW (140 k) a 200 Nm. Oba sú projektované tak, aby spĺňali emisnú normu Euro5. „Malý turbomotor dokáže bez problémov nahradiť atmosférický agregát s objemom 1,8 l. Predčí ho vo výkone i pružnosti, ale zároveň spotrebuje menej paliva a je ohľaduplnejší k životnému prostrediu," uviedol na prezentácii Achim Königstein, šéfinžinier GM Powertrain Europe v oblastí zážihových motorov. Naše prvé dojmy mu dávajú za pravdu.

14_motory_big.jpgTurbo a plyn CNG

Nový motor 1,6 CNG Turbo je pokračovaním vývojového radu pohonných jednotiek spaľujúcich okrem benzínu aj stlačený zemný plyn, na ktorých GM pracuje od roku 2002. Prvýkrát je takýto agregát doplnený o turbodúchadlo. Z objemu 1598 cm3 sa konštruktérom podarilo dosiahnuť výkon 110 kW (150 k) a najvyšší krútiaci moment 210 Nm. Ako prvé ho pod kapotu dostane rodinné MPV Opel Zafira. 14-litrový zásobník na plyn je umiestnený čiastočne pod podlahou druhého a tretieho radu sedadiel. Pri čisto plynovom pohone auto dosiahne dojazd až 380 km. Najväčšou devízou tohto agregátu je okrem nižších prevádzkových nákladov v porovnaní s konvenčným motorom spaľujúcim iba benzín o 25% nižšia produkcia CO2. V súčasnosti sa v ponuke rüsselsheimskej automobilky nachádza Zafira CNG poháňaná atmosféricky plneným motorom rovnakého objemu. Dlhodobo najväčší záujem o vozidlá s benzínovo-plynovým pohonom prejavujú talianski a nemeckí zákazníci.

 

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  3. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  4. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  5. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  6. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  7. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  8. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  10. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie
  1. Do you need to unwind after a stressful week at work?
  2. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  3. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  4. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  5. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  6. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  7. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  8. Kreditná karta – áno alebo nie
  9. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  10. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 26 388
  2. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 9 073
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 197
  4. Kreditná karta – áno alebo nie 8 001
  5. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 709
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 5 279
  7. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 5 260
  8. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou 5 233
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 4 587
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 3 969

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Dlhy by mal štát odpúšťať budúci rok. Náklady vyčísľujú

Šéf SNS Andrej Danko spomína aj ďalší generálny pardon v Sociálnej poisťovni. Komore exekútorov sa to nepáči.

PODCAST DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Liek existoval, aj tak ho takmer nechali umrieť

Príbeh, ktorý opisuje slovenské zdravotníctvo.

ŠPORT

Takto Sagana často neuvidíte. Čudoval sa aj Svorada

Trojnásobný majster sveta získal šiesty národný titul skvelým spôsobom.

ŽENA

Rozkvitnutá krása: Ako udržať rezané kvety čerstvé čo najdlhšie?

Rezané kvety sú krásne, no nie trvácne.

Neprehliadnite tiež

Nové Volvo S60 má americký pôvod a žiaden diesel

Dvorná divízia Polestar vyladí výkon nového Volva na 415 koní.