GM predstavil malé turbá

Doba, keď bude Európska komisia nemilosrdne trestať automobilky za prekračovanie flotilových emisných limitov CO2 sa nezadržateľne blíži. Na Tech Show organizovanej koncernom GM, sme zoznámili s dvojicou zaujímavých pohonných jednotiek blízkej budúcnosti.

(Zdroj: GM)
Doba, keď bude Európska komisia nemilosrdne trestať automobilky za prekračovanie flotilových emisných limitov CO2 sa nezadržateľne blíži. Za krátky čas uzrú svetlo sveta nové normy, ktoré vstúpia do platnosti v roku 2012. Hoci limitné hodnoty ešte nie sú známe, automobilkám je jasné, že na vývoj nových pohonných jednotiek potrebujú viac než iba pár mesiacov.

Prehliadka techniky

Niektoré z popredných značiek už zareagovali, iné sa na to iba chystajú. Na Tech Show organizovanej koncernom GM, ktorý mimochodom denne vyprodukuje asi 37.000 motorov a 33.000 prevodoviek, sme sa mali možnosť zoznámiť s dvojicou zaujímavých pohonných jednotiek pripravovaných pre blízku budúcnosť. GM podobne ako Fiat či VW, stavil na downsizing, ale aj alternatívne zdroje energie.

13_motory_big.jpgPriamy vstrek paliva

Pravdepodobne v pripravovanej novej generácii Opelu Astra bude mať premiéru malý turbomotor s objemom 1,4 litra, ktorý sa na trh dostane v roku 2010. Prototyp umiestnený pod kapotou aktuálnej astry, ktorý sme mali možnosť vyskúšať, bol vybavený vstrekovaním benzínu do sacieho potrubia, turbodúchadlom integrovaným vo výfukovom potrubí, plne variabilným časovaním ventilov a olejovým čerpadlom s riadeným množstvom prečerpanej kvapaliny. V štádiu vývoja už je aj verzia s priamym vstrekovaním paliva do spaľovacieho priestoru, ktorá sa objaví v sériovej výrobe.

Rozdielne výkony

Naplánované sú dva výkonové varianty - slabší s 88 kW (120 k) a krútiacim momentom 175 Nm, a výkonnejší so 104 kW (140 k) a 200 Nm. Oba sú projektované tak, aby spĺňali emisnú normu Euro5. „Malý turbomotor dokáže bez problémov nahradiť atmosférický agregát s objemom 1,8 l. Predčí ho vo výkone i pružnosti, ale zároveň spotrebuje menej paliva a je ohľaduplnejší k životnému prostrediu," uviedol na prezentácii Achim Königstein, šéfinžinier GM Powertrain Europe v oblastí zážihových motorov. Naše prvé dojmy mu dávajú za pravdu.

14_motory_big.jpgTurbo a plyn CNG

Nový motor 1,6 CNG Turbo je pokračovaním vývojového radu pohonných jednotiek spaľujúcich okrem benzínu aj stlačený zemný plyn, na ktorých GM pracuje od roku 2002. Prvýkrát je takýto agregát doplnený o turbodúchadlo. Z objemu 1598 cm3 sa konštruktérom podarilo dosiahnuť výkon 110 kW (150 k) a najvyšší krútiaci moment 210 Nm. Ako prvé ho pod kapotu dostane rodinné MPV Opel Zafira. 14-litrový zásobník na plyn je umiestnený čiastočne pod podlahou druhého a tretieho radu sedadiel. Pri čisto plynovom pohone auto dosiahne dojazd až 380 km. Najväčšou devízou tohto agregátu je okrem nižších prevádzkových nákladov v porovnaní s konvenčným motorom spaľujúcim iba benzín o 25% nižšia produkcia CO2. V súčasnosti sa v ponuke rüsselsheimskej automobilky nachádza Zafira CNG poháňaná atmosféricky plneným motorom rovnakého objemu. Dlhodobo najväčší záujem o vozidlá s benzínovo-plynovým pohonom prejavujú talianski a nemeckí zákazníci.

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  10. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 16 387
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 8 304
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 541
  4. Eilat: Slnko, teplo a zábava 3 766
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 357
  6. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 3 092
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 2 153
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 719
  9. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások 1 652
  10. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 459

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Vkladné knižky kedysi využívala mafia. Aké sú lepšie investície

Čo urobiť s veľkou sumou našetrených peňazí a čo robiť, ak si chcem šetriť každý mesiac po troche? Denník SME sa pokúsil objasniť niektoré známejšie druhy sporenia.

DOMOV

Maďarič má končiť vo vedení Smeru

Maďarič vraj s abdikíciou nebude čakať ani na stranícky snem.

NITRA

Zamestnanci FM Slovenská protestovali proti uprednostňovaniu srbských brigádnikov

Zamestnanci transparentmi i pokrikmi poukazovali na nedobrú atmosféru vo firme.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Môžete parkovať na miestach pre tradičnú rodinu?

Vyhradené miesta majú okrem osôb so zdravotným postihnutím aj rodiny.

Dopravná hádanka: Môžete parkovať na miestach pre tradičnú rodinu? (riešenie)

Vyhradené miesta majú okrem osôb so zdravotným postihnutím aj rodiny.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Revolúcia v autách? Tesla skôr pripomína pyramídový podvod

Autá by mohli v budúcnosti vyzerať úplne inak.

Tesla míňa 8000 dolárov za minútu a nedarí sa jej s Modelom 3

Musk musí čoskoro začať zháňať nové prostriedky.

Ako správne používať hmlovky? Zapínať ich môžete, ale nemusíte

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie, treba nad nimi premýšľať osobitne