Prehliadka techniky
Niektoré z popredných značiek už zareagovali, iné sa na to iba chystajú. Na Tech Show organizovanej koncernom GM, ktorý mimochodom denne vyprodukuje asi 37.000 motorov a 33.000 prevodoviek, sme sa mali možnosť zoznámiť s dvojicou zaujímavých pohonných jednotiek pripravovaných pre blízku budúcnosť. GM podobne ako Fiat či VW, stavil na downsizing, ale aj alternatívne zdroje energie.
Priamy vstrek paliva
Pravdepodobne v pripravovanej novej generácii Opelu Astra bude mať premiéru malý turbomotor s objemom 1,4 litra, ktorý sa na trh dostane v roku 2010. Prototyp umiestnený pod kapotou aktuálnej astry, ktorý sme mali možnosť vyskúšať, bol vybavený vstrekovaním benzínu do sacieho potrubia, turbodúchadlom integrovaným vo výfukovom potrubí, plne variabilným časovaním ventilov a olejovým čerpadlom s riadeným množstvom prečerpanej kvapaliny. V štádiu vývoja už je aj verzia s priamym vstrekovaním paliva do spaľovacieho priestoru, ktorá sa objaví v sériovej výrobe.
Rozdielne výkony
Naplánované sú dva výkonové varianty - slabší s 88 kW (120 k) a krútiacim momentom 175 Nm, a výkonnejší so 104 kW (140 k) a 200 Nm. Oba sú projektované tak, aby spĺňali emisnú normu Euro5. „Malý turbomotor dokáže bez problémov nahradiť atmosférický agregát s objemom 1,8 l. Predčí ho vo výkone i pružnosti, ale zároveň spotrebuje menej paliva a je ohľaduplnejší k životnému prostrediu," uviedol na prezentácii Achim Königstein, šéfinžinier GM Powertrain Europe v oblastí zážihových motorov. Naše prvé dojmy mu dávajú za pravdu.
Turbo a plyn CNG
Nový motor 1,6 CNG Turbo je pokračovaním vývojového radu pohonných jednotiek spaľujúcich okrem benzínu aj stlačený zemný plyn, na ktorých GM pracuje od roku 2002. Prvýkrát je takýto agregát doplnený o turbodúchadlo. Z objemu 1598 cm3 sa konštruktérom podarilo dosiahnuť výkon 110 kW (150 k) a najvyšší krútiaci moment 210 Nm. Ako prvé ho pod kapotu dostane rodinné MPV Opel Zafira. 14-litrový zásobník na plyn je umiestnený čiastočne pod podlahou druhého a tretieho radu sedadiel. Pri čisto plynovom pohone auto dosiahne dojazd až 380 km. Najväčšou devízou tohto agregátu je okrem nižších prevádzkových nákladov v porovnaní s konvenčným motorom spaľujúcim iba benzín o 25% nižšia produkcia CO2. V súčasnosti sa v ponuke rüsselsheimskej automobilky nachádza Zafira CNG poháňaná atmosféricky plneným motorom rovnakého objemu. Dlhodobo najväčší záujem o vozidlá s benzínovo-plynovým pohonom prejavujú talianski a nemeckí zákazníci.