GM predstavil malé turbá

Doba, keď bude Európska komisia nemilosrdne trestať automobilky za prekračovanie flotilových emisných limitov CO2 sa nezadržateľne blíži. Na Tech Show organizovanej koncernom GM, sme zoznámili s dvojicou zaujímavých pohonných jednotiek blízkej budúcnosti.

(Zdroj: GM)
Doba, keď bude Európska komisia nemilosrdne trestať automobilky za prekračovanie flotilových emisných limitov CO2 sa nezadržateľne blíži. Za krátky čas uzrú svetlo sveta nové normy, ktoré vstúpia do platnosti v roku 2012. Hoci limitné hodnoty ešte nie sú známe, automobilkám je jasné, že na vývoj nových pohonných jednotiek potrebujú viac než iba pár mesiacov.

Prehliadka techniky

Niektoré z popredných značiek už zareagovali, iné sa na to iba chystajú. Na Tech Show organizovanej koncernom GM, ktorý mimochodom denne vyprodukuje asi 37.000 motorov a 33.000 prevodoviek, sme sa mali možnosť zoznámiť s dvojicou zaujímavých pohonných jednotiek pripravovaných pre blízku budúcnosť. GM podobne ako Fiat či VW, stavil na downsizing, ale aj alternatívne zdroje energie.

13_motory_big.jpgPriamy vstrek paliva

Pravdepodobne v pripravovanej novej generácii Opelu Astra bude mať premiéru malý turbomotor s objemom 1,4 litra, ktorý sa na trh dostane v roku 2010. Prototyp umiestnený pod kapotou aktuálnej astry, ktorý sme mali možnosť vyskúšať, bol vybavený vstrekovaním benzínu do sacieho potrubia, turbodúchadlom integrovaným vo výfukovom potrubí, plne variabilným časovaním ventilov a olejovým čerpadlom s riadeným množstvom prečerpanej kvapaliny. V štádiu vývoja už je aj verzia s priamym vstrekovaním paliva do spaľovacieho priestoru, ktorá sa objaví v sériovej výrobe.

Rozdielne výkony

Naplánované sú dva výkonové varianty - slabší s 88 kW (120 k) a krútiacim momentom 175 Nm, a výkonnejší so 104 kW (140 k) a 200 Nm. Oba sú projektované tak, aby spĺňali emisnú normu Euro5. „Malý turbomotor dokáže bez problémov nahradiť atmosférický agregát s objemom 1,8 l. Predčí ho vo výkone i pružnosti, ale zároveň spotrebuje menej paliva a je ohľaduplnejší k životnému prostrediu," uviedol na prezentácii Achim Königstein, šéfinžinier GM Powertrain Europe v oblastí zážihových motorov. Naše prvé dojmy mu dávajú za pravdu.

14_motory_big.jpgTurbo a plyn CNG

Nový motor 1,6 CNG Turbo je pokračovaním vývojového radu pohonných jednotiek spaľujúcich okrem benzínu aj stlačený zemný plyn, na ktorých GM pracuje od roku 2002. Prvýkrát je takýto agregát doplnený o turbodúchadlo. Z objemu 1598 cm3 sa konštruktérom podarilo dosiahnuť výkon 110 kW (150 k) a najvyšší krútiaci moment 210 Nm. Ako prvé ho pod kapotu dostane rodinné MPV Opel Zafira. 14-litrový zásobník na plyn je umiestnený čiastočne pod podlahou druhého a tretieho radu sedadiel. Pri čisto plynovom pohone auto dosiahne dojazd až 380 km. Najväčšou devízou tohto agregátu je okrem nižších prevádzkových nákladov v porovnaní s konvenčným motorom spaľujúcim iba benzín o 25% nižšia produkcia CO2. V súčasnosti sa v ponuke rüsselsheimskej automobilky nachádza Zafira CNG poháňaná atmosféricky plneným motorom rovnakého objemu. Dlhodobo najväčší záujem o vozidlá s benzínovo-plynovým pohonom prejavujú talianski a nemeckí zákazníci.

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  9. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  5. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  6. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  7. Alarica – new business project in the market of shoes
  8. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  9. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  10. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 6 852
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 6 364
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke 4 948
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 3 405
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 074
  6. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€ 2 642
  7. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 2 543
  8. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 254
  9. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 1 831
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 506

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kosík na videu z afrického väzenia odpovedá Kaliňákovi

Gašpar s Kaliňákom spochybňovali pravosť vyhlásenia bývalého siskára Ľuboša Kosíka o únose prezidentovho syna. Kosík poslal video ako dôkaz.

TV

Kosík vo videohovore z afrického väzenia: Zaručte mi bezpečnosť

Bývalý siskár potvrdzuje svoju totožnosť.

SVET

Zeman ťahal Drahoša do bahna, no on sa nedal. Znamená to prehru?

Český prezident sa vôbec sa nezmenil.

Neprehliadnite tiež

Hyundai Kona priniesol svieži vietor do segmentu SUV (test)

Výstredný dizajn autu neuberá zo schopností v ľahkom teréne.

Pozrite si, ako budú musieť dávať autá prednosť chodcom. Možno už budúci rok

Slovenské dopravné predpisy sa majú viac podobať na rakúske.

Diaľničné známky: všetko, čo o nich potrebujete vedieť

Elektronické známky zaviedlo už aj Rakúsko.

Je luxusná Dacia oxymoron? Podľa francúzskeho dizajnéra nie

Jeho realistická počítačová úprava posúva lacnú značku medzi prémiu.