SME

GM predstavil malé turbá

Doba, keď bude Európska komisia nemilosrdne trestať automobilky za prekračovanie flotilových emisných limitov CO2 sa nezadržateľne blíži. Na Tech Show organizovanej koncernom GM, sme zoznámili s dvojicou zaujímavých pohonných jednotiek blízkej budúcnosti.

(Zdroj: GM)
Doba, keď bude Európska komisia nemilosrdne trestať automobilky za prekračovanie flotilových emisných limitov CO2 sa nezadržateľne blíži. Za krátky čas uzrú svetlo sveta nové normy, ktoré vstúpia do platnosti v roku 2012. Hoci limitné hodnoty ešte nie sú známe, automobilkám je jasné, že na vývoj nových pohonných jednotiek potrebujú viac než iba pár mesiacov.

Prehliadka techniky

Niektoré z popredných značiek už zareagovali, iné sa na to iba chystajú. Na Tech Show organizovanej koncernom GM, ktorý mimochodom denne vyprodukuje asi 37.000 motorov a 33.000 prevodoviek, sme sa mali možnosť zoznámiť s dvojicou zaujímavých pohonných jednotiek pripravovaných pre blízku budúcnosť. GM podobne ako Fiat či VW, stavil na downsizing, ale aj alternatívne zdroje energie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

13_motory_big.jpgPriamy vstrek paliva

Pravdepodobne v pripravovanej novej generácii Opelu Astra bude mať premiéru malý turbomotor s objemom 1,4 litra, ktorý sa na trh dostane v roku 2010. Prototyp umiestnený pod kapotou aktuálnej astry, ktorý sme mali možnosť vyskúšať, bol vybavený vstrekovaním benzínu do sacieho potrubia, turbodúchadlom integrovaným vo výfukovom potrubí, plne variabilným časovaním ventilov a olejovým čerpadlom s riadeným množstvom prečerpanej kvapaliny. V štádiu vývoja už je aj verzia s priamym vstrekovaním paliva do spaľovacieho priestoru, ktorá sa objaví v sériovej výrobe.

Rozdielne výkony

Naplánované sú dva výkonové varianty - slabší s 88 kW (120 k) a krútiacim momentom 175 Nm, a výkonnejší so 104 kW (140 k) a 200 Nm. Oba sú projektované tak, aby spĺňali emisnú normu Euro5. „Malý turbomotor dokáže bez problémov nahradiť atmosférický agregát s objemom 1,8 l. Predčí ho vo výkone i pružnosti, ale zároveň spotrebuje menej paliva a je ohľaduplnejší k životnému prostrediu," uviedol na prezentácii Achim Königstein, šéfinžinier GM Powertrain Europe v oblastí zážihových motorov. Naše prvé dojmy mu dávajú za pravdu.

SkryťVypnúť reklamu

14_motory_big.jpgTurbo a plyn CNG

Nový motor 1,6 CNG Turbo je pokračovaním vývojového radu pohonných jednotiek spaľujúcich okrem benzínu aj stlačený zemný plyn, na ktorých GM pracuje od roku 2002. Prvýkrát je takýto agregát doplnený o turbodúchadlo. Z objemu 1598 cm3 sa konštruktérom podarilo dosiahnuť výkon 110 kW (150 k) a najvyšší krútiaci moment 210 Nm. Ako prvé ho pod kapotu dostane rodinné MPV Opel Zafira. 14-litrový zásobník na plyn je umiestnený čiastočne pod podlahou druhého a tretieho radu sedadiel. Pri čisto plynovom pohone auto dosiahne dojazd až 380 km. Najväčšou devízou tohto agregátu je okrem nižších prevádzkových nákladov v porovnaní s konvenčným motorom spaľujúcim iba benzín o 25% nižšia produkcia CO2. V súčasnosti sa v ponuke rüsselsheimskej automobilky nachádza Zafira CNG poháňaná atmosféricky plneným motorom rovnakého objemu. Dlhodobo najväčší záujem o vozidlá s benzínovo-plynovým pohonom prejavujú talianski a nemeckí zákazníci.

SkryťVypnúť reklamu

 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 496
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 173
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 699
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 786
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 992
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 529
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 772
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 505
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  2. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  3. Miroslav Ferkl: Na máji záleží
  4. Viktor Pamula: Samosprávy môžu prísť o eurofondy
  5. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa Kamenec: Nový výhľadový skvost nad kopanicami, ktorý si zamilujete
  6. Pavol Kéri: Dole krásna jar a hore zima ako za dávnych čias
  7. Zdravotní Klauni: Smiech, ktorý si dáva načas
  8. Jozef Pivarník: Národný kŕdeľ v tieni extrémizmu: Daniel Bombic alias Danny Kollár a jeho vládna ochrana
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 413
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 635
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 311
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 798
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 541
  6. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 6 566
  7. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 5 953
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 861
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
reklama
SkryťZatvoriť reklamu