Automobilka Honda má s hybridnými automobilmi smelé plány. Tvrdí, že až 10% jej celosvetovej produkcie budú v najbližších rokoch tvoriť modely s touto technológiou. Dosiahnuť to chce rozšírením svojej ponuky minimálne o dve úplne nové hybridné vozidlá. Už na budúci rok uvedie na trh lacný kompaktný hybrid, ktorý sa cenovo zaradí pod Civic Hybrid a hybridnú technológiu urobí dostupnou pre široké masy.
Nová éra ? Keďže z pohľadu Hondy pôjde o historicky veľmi významný krok, rozhodli sme sa naň pripraviť aj my. A to tým, že počas niekoľkých nasledujúcich mesiacov sa chceme dôkladne zoznámiť s jej aktuálnym modelom – Civicom Hybrid.
V poslednej dobe sa hybridný pohon najčastejšie spomína najmä v súvislosti s automobilmi značky Toyota a Lexus. Málokto si však pamätá, že priekopníkom v tejto oblasti bola vlastne Honda, ktorá prvá uviedla najprv na domáci a neskôr aj na ostatné významné trhy automobil s hybridným pohonom, pomenovaný Insight. Stalo sa tak v roku 1999 a o rok neskôr Japonci získali za priekopnícky 1-litrový benzínový agregát, ktorému sekundoval elektromotor, titul v prestížnej ankete International Engine of the Year.
Odvtedy popularita a tým aj dopyt po hybridoch rastie. Odborníci odhadujú, že napríklad v USA môžu hybridné automobily v roku 2010 tvoriť až 10% vozového parku. V Japonsku sa dokonca hybridy začali presadzovať aj na poli motoristického športu.
Na úvod V rámci dlhodobého testu si vyskúšame, ako sa Honda Civic Hybrid správa v bežnej premávke, čo všetko musí vodič obetovať, aby ušetril na palive a koľko vlastne ušetrí. K dispozícii máme už druhú generáciu modelu Civic s hybridným pohonom. Podobne ako jeho predchodca, existuje len v prevedení sedan. Od konvenčného brata sa na prvý pohľad líši iba malým spojlerom na veku kufra a špeciálnymi diskami kolies z ľahkých zliatin.
Klasický sedan Limuzína je v porovnaní s troj- a päťdverovým hatchbackom už na prvý pohľad menej výrazná, istá dávka extravagancie jej však nechýba. Základné miery 4545 x 1750 x 1430 mm a rázvor osí kolies 2700 mm dávajú tušiť, že v interiéri bude miesta dostatok. Aj je, hoci na zadných sedadlách zvládnu dlhšie cestovanie iba dvaja dospelí pasažieri. Trom bude prekážať nedostatok miesta v oblasti ramien. Technike čiastočne musel ustúpiť batožinový priestor, ktorého objem je v porovnaní s bežným Civicom sedan menší o 25 l (350 l). V kontraste s menej výrazným exteriérom pôsobí „dvojzónový" kokpit doslova futuristicky. Veľká časť z neho je totiž prebratá zo Civicu hatchback a k autu s moderným systémom pohonu sa skvelo hodí.
Členitá prístrojovka Priamo v zornom poli vodiča sa nachádza displej, ktorý zobrazuje rýchlomer, teplotu chladiacej kvapaliny, palivomer a ukazovateľ aktuálnej spotreby. „O poschodie nižšie" je anlógový otáčkomer, displej palubného počítača, kontrolky, aktuálny režim prevodovky, ukazovateľ stavu dobitia batéríí a tiež miera aktuálneho zásahu elektromotora do pohonného systému. Na prvý pohľad zložité členenie nás dostalo po absolvovaní niekoľko málo kilometrov, lebo vodič je schopný absorbovať veľké množstvo informácii bez toho, aby výrazne klesla jeho sústredenosť na jazdu.
Dobrý volant K dobrému pocitu prispieva aj výborná poloha sedenia za multifunkčným volantom, ktorý tiež pochádza z hatchbacku. Popri všetkých moderných technológiách ale konštruktéri museli mať na zreteli aj nadobúdaciu cenu auta, takže napríklad štartovanie prebieha tradične kľúčom a parkovacia brzda je klasická - lanková.
Technika pod drobnohľadom Ústrednú časť hybridného hnacieho ústrojenstva tvorí zážihový štvorvalec s objemom 1,3 litra. Motor využíva trojstupňové variabilné časovanie ventilov i-VTEC, ktoré prostredníctvom troch hydraulických obvodov pre pripájanie a odpájanie piatich vahadiel dosahuje tri stupne riadenia ventilov využívané v závislosti na aktuálnom zaťažení pohonnej jednotky. V každom spaľovacom priestore sa nachádzajú dve zapaľovacie sviečky, čím sa dosiahlo lepšie horenie paliva. Sviečky vytvoria iskry prostredníctvom inteligentného duálneho a sekvenčného zapaľovania i-DSI v premenlivom časovom odstupe. Konštruktérom sa aj vďaka týmto systémom podarilo z 1,3-litrového agregátu vydolovať výkon 70 kW (95 k) pri 6000 ot/min a krútiaci moment 123 Nm vrcholiaci pri 4600 ot/min.
Elektrický pomocník V tandeme so spaľovacím motorom pracuje elektromotor využívajúci napätie 156 voltov. Ten v porovnaní s predchádzajúcou generáciou využíva cievky s vyššou hustotou vinutia a výkonnejšie elektromagnety, ktoré umožňujú 1,5-násobný nárast výkonu. Elektrickou energiou ho zásobujú nikel-metal-hydridné akumulátory umiestnené v klimatizovanom priestore za operadlami zadných sedadiel. Dobíjajú sa počas brzdenia, alebo počas jazdy s uvoľneným plynovým pedálom. Elektromotor dosahuje maximálny výkon 15 kW (20 k) pri 2000 otáčkach a krútiaci moment 103 Nm v rozmedzí 0 - 1160 ot/min. Súčasťou sofistikovaného pohonného systému Integrated Motor Assist (IMA) je aj bezstupňová prevodovka CVT s plynulo meniteľným prevodom.
Prvé dojmy Benzínová pohonná jednotka je dobre utlmená, takže napríklad po naštartovaní ju takmer vôbec nepočuť. Po pridaní plynu sme na prístrojovom paneli nielen videli mieru záberu elektromotora asistujúceho benzínovému agregátu, ale ju aj riadne pocítili. Pri šprinte z 0 na 100 km/h však do hry vstúpi prevodovka, ktorá akýmkoľvek náznakom športovej jazdy príliš naklonená nie je. Počas prvých kilometrov jazdy sme sa s ňou chvíľu museli zoznamovať. Najmä pri potrebe náhleho zrýchlenia sa CVT chvíľu „spamätáva", až potom auto zrýchli. Pocit pružnosti končí tesne pod hranicou 100 km/h, vo vyšších rýchlostiach ani pracovitý elektromotor nedokáže zamaskovať fakt, že pod prednou kapotou 1400 kg vážiaceho Civicu Hybrid sa ukrýva motor s objemom iba 1,3 l. Doménou bezstupňovej prevodovky, i celého systému pohonu, je pohodová jazda. Ak vodič citlivo šliape na plynový pedál, auto sa mu odmení súvislým prísunom výkonu.
Stop a štart Brzdenie napríklad pred križovatkou znamená vypnutie spaľovacieho motora - na prístrojovom paneli bliká zelená kontrolka „engine stop". Akonáhle vodič uvoľní brzdový pedál, pohonná jednotka sama naskočí. Jej vypnutie nesprevádza žiadny rušivý zvuk, opätovné štartovanie však občas s autom „zahrkalo", a to hlavne vtedy, keď sme nestihli úplne zastaviť. Výrobca tvrdí, že Civic Hybrid dokáže podobne, ako jeho o čosi zložitejší a aj drahší konkurent Toyota Prius, jazdiť iba na elektrický pohon, teda úplne bez emisií. Napriek našej snahe sa vždy pri pohýnaní, či plynulej jazde nízkou rýchlosťou, naštartoval aj spaľovací motor.
Spotreba Samostatná kapitola v tomto teste patrí spotrebe paliva, veď kvôli jej zníženiu sa pod kabátom Civicu Hybrid ukrýva toľko modernej techniky. A práve spotreba bola v prvých kilometroch testu pre nás sklamaním. Pod hranicu 6 litrov/100 kilometrov sa nám podarilo preniknúť iba počas veľmi citlivej jazdy mimo mesta. V priemere si Civic vypýta skôr 6,4 litra, v meste ešte o nejaký ten deciliter viac.
Vzhľadom na hybridný pohon sa nám to zdalo veľa. Zvlášť, keď výrobca udáva kombinovanú spotrebu hlboko pod 5 litrov. Jedným dychom však dodávame, že automobil sme si od importéra prevzali ako úplne nový s minimom, resp. žiadnymi najazdenými kilometrami. Preto sa dá očakávať, že spotreba v ďalšom priebehu testu o čosi klesne.
Technické údaje Motor 1.3 IMA -
Zdvihový objem [cm3] 1339 -
Výkon [kW/k] 70/95 el.motor 15/20
pri otáčkach [1/min] 6000 2000
Krútiaci moment [Nm] 123 103
pri otáčkach [1/min] 4600 0-1160
Maximálna rýchlosť [km/h] 185 -
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 12,1 -
Nameraná spotreba [l/100 km] 6,4 -
Objem batožinového priestoru [l] 350 -
Cena testovaného modelu od [Sk] 819.000 -