SME

Chevrolet Tahoe Hybrid 4x4

V Amerike "frčia" autá s hybridným pohonom, kde objem motora i výkon zostáva zachovaný a pritom majiteľa hreje pocit, že robí čosi pre našu Zem. V Turíne sme sa mali možnosť zoznámiť s typickým zástupcom tohto segmentu - Chevroletom Tahoe Hybrid.

(Zdroj: autor)

Hoci sú ceny benzínu v USA v porovnaní s našimi až komicky nízke, Američania pochopili, že s čiernym zlatom sa donekonečna plytvať nedá. Preto aj automobilky spoza veľkej mláky začínajú „šetriť“, a to spôsobom sebe vlastným. Pripraviť Američanov o pick-upy, SUV-čka a ďalšie autá s veľkoobjemovými benzínovými motormi by zákonite znamenalo pokles predajov. V Amerike „frčia“ skôr autá s hybridným pohonom, kde objem motora i výkon zostáva zachovaný a pritom majiteľa hreje pocit, že robí čosi pre našu Zem. V Turíne sme sa mali možnosť zoznámiť s typickým zástupcom tohto segmentu - Chevroletom Tahoe Hybrid.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Karoséria príliš aerodynamicky nepôsobí, no dizajnéri ju pre dosiahnutie nižšej spotreby paliva mierne modifikovali.

Obrovské SUV (v USA tomuto segmentu hovoria full size SUV) sa aktuálne vyrába v tretej generácii. Vďaka majestátnym rozmerom 5131 x 2007 x 1900 mm Tahoe v talianskych uliciach, preplnených malými autami, vzbudzoval zaslúženú pozornosť. Viac, ako typicky americký dizajn karosérie, rozmery, či bohatá výbava nás však zaujímala technika. Konštruktéri koncernu GM využili všetky aktuálne finančne dostupné technológie pre zachovanie výkonu a redukciu spotreby paliva ukryté pod spoločným názvom 2-Mode Hybrid. Bezstupňová prevodovka EVT dokáže skĺbiť silu benzínového a dvoch elektrických motorov.

SkryťVypnúť reklamu

Systém pohonu Chevroletu Tahoe Hybrid tvorí zážihový osemvalec Vortec s objemom 6,0 l dosahujúci výkon 244 kW (332 k) a najvyšší krútiaci moment 497 Nm. Jeho riadiaca jednotka bola v porovnaní s bežnými verziami prepracovaná s dôrazom na redukciu spotreby paliva. Zaujímavosťou je, že okrem benzínu môže ako palivo slúžiť aj bioetanol (E85). Benzínová pohonná jednotka ďalej využíva variabilné časovanie ventilov i možnosť automatického odpájania valcov v závislosti od aktuálnej záťaže. Ďalším zo systémov šetriacich palivo je start&stop, ktorý po zastavení vozidla napríklad na križovatke motor okamžite vypne.

O aktuálnom režime hybridného pohonu informuje obrazovka na stredovom paneli. Volič automatickej prevodovky na stĺpiku riadenia je americkou klasikou.

SkryťVypnúť reklamu

Dvojica elektromotorov so spoločným výkonom 22 kW tvorí jeden blok s bezstupňovou prevodovkou EVT (Ellectricaly Variable Transmission). Volič prevodovky je umiestnený typicky americky - na stĺpiku riadenia. Napájanie majú na starosti nikel-metal-hydridné akumulátory pracujúce s napätím 300 voltov umiestnené po sedadlami druhého radu. Batérie dobíja spaľovací motor, no energiu získavajú aj prostredníctvom rekuperácie energie pri brzdení. Tahoe zvláda plynulú jazdu do rýchlosti 30 km/h iba na elektrinu, po jej prekročení sa automaticky naštartuje aj spaľovací motor. V závislosti od dynamiky jazdy a zaťaženia môžu auto poháňať aj obe pohonné jednotky naraz.

Ani v ekologicky ladenom americkom aute nemôže chýbať poriadny motor. Tahoe Hybrid poháňa 6-litrový osemvalec.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ďalšiu úsporu paliva konštruktéri dosiahli usporiadaním pohonu všetkých kolies. V základnom usporiadaní sa totiž 100% výkonu prenáša iba na zadné kolesá. Predné sa pridávajú v závislosti od podmienok na vozovke. "Optimálny stav nastane, keď spaľujeme palivo iba ak je to nevyhnutne nutné," uviedla Dr. Vanessa Paladiniová, vedúca vývoja hybridných systémov koncernu GM. "Keď automobil stojí, motor musí tiež. Naopak, keď ideme s autom z kopca alebo brzdíme, zbytočne míňame energiu, ktorú ale vďaka systému rekuperácie dokážeme zachytiť a uschovať v akumulátoroch. Takto získanú energiu vozidlo využije pri následnom rozjazde." Podľa nameraných údajov výrobcu dokáže hybridný Tahoe v mestskej prevádzke spotrebovať až o 50% benzínu menej v porovnaní s rovnakým vozidlom poháňaným konvenčným benzínovým motorom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nad 15-litrovou priemernou spotrebou benzínu, ktorú udáva výrobca sme sa iba pousmiali, keď nám palubný počítač ukazoval o asi 10 litrov viac. Každopádne sa hybridný Tahoe môže popýšiť titulom „Green Car of the Year 2008“, ktorú mu udelil - samozrejme - americký časopis Green Car Journal. Na záver ešte jedna zaujímavosť. Cenníková cena Chevroletu Tahoe Hybrid 4x4 začína v USA tesne nad čiastkou 53.000 dolárov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  6. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  7. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  8. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  5. Nový článokSpolupráca v oblasti lesnej pedagogiky v Bojniciach
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 11 461
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 4 782
  3. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 4 374
  4. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 3 828
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 3 068
  6. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 2 733
  7. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 2 568
  8. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 2 558
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Štefan Šturdzík: Arogancia a nekompetentnosť na ministerstve kultúry.
  2. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa v srdci Slovenska.
  3. Anton Kovalčík: Z národovca zradcom národa. Jozef Tiso 1925-1938, druhá časť.
  4. Ernest Klotton: Mierotvorcovia
  5. Zora Horská: Čo sa môžu muži naučiť od žien
  6. Martin Fronk: Szentendre – umelecký poklad neďaleko Budapešti, ktorý si zamilujete na prvý pohľad
  7. Irena Šimuneková: Chátrajúce pamiatky Spiša
  8. Ján Valchár: Nanovo nahraný blog
  1. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 85 926
  2. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 18 437
  3. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 15 610
  4. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 9 836
  5. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 9 824
  6. Ivan Čáni: Smer SSD sa definitívne sám spláchol na úplné morálne a ľudské dno, odkiaľ sa už nedá vynoriť. 8 548
  7. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách 7 736
  8. Rudolfa Vallová: Minister Huliak urobil krok do neznáma a pristál na zemi 6 146
  1. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa v srdci Slovenska.
  2. Igor Pogány: Ako prinútiť AI, aby vám našla nový koníček
  3. Marcel Rebro: Oči detí, ktorým Putin ukradol detstvo
  4. Radko Mačuha: Dnes je deň, keď nám Rusi zakázali ísť čínskou cestou.
  5. Marcel Rebro: Od „dočasného pobytu“ k denacifikácii: dejiny sa opakujú
  6. Post Bellum SK: Keď sa lámal čas a charaktery
  7. Radko Mačuha: Politika, pred ktorou musia utekať už aj "dezoláti".
  8. Věra Tepličková: Maličkosti z temperamentovej poradne:Trump a Putin? Dva absolútne odlišné svety
SkryťZatvoriť reklamu