SME
Utorok, 4. október, 2022 | Meniny má František

Chevrolet Tahoe Hybrid 4x4

V Amerike "frčia" autá s hybridným pohonom, kde objem motora i výkon zostáva zachovaný a pritom majiteľa hreje pocit, že robí čosi pre našu Zem. V Turíne sme sa mali možnosť zoznámiť s typickým zástupcom tohto segmentu - Chevroletom Tahoe Hybrid.

(Zdroj: autor)

Hoci sú ceny benzínu v USA v porovnaní s našimi až komicky nízke, Američania pochopili, že s čiernym zlatom sa donekonečna plytvať nedá. Preto aj automobilky spoza veľkej mláky začínajú „šetriť“, a to spôsobom sebe vlastným. Pripraviť Američanov o pick-upy, SUV-čka a ďalšie autá s veľkoobjemovými benzínovými motormi by zákonite znamenalo pokles predajov. V Amerike „frčia“ skôr autá s hybridným pohonom, kde objem motora i výkon zostáva zachovaný a pritom majiteľa hreje pocit, že robí čosi pre našu Zem. V Turíne sme sa mali možnosť zoznámiť s typickým zástupcom tohto segmentu - Chevroletom Tahoe Hybrid.

Karoséria príliš aerodynamicky nepôsobí, no dizajnéri ju pre dosiahnutie nižšej spotreby paliva mierne modifikovali.

Obrovské SUV (v USA tomuto segmentu hovoria full size SUV) sa aktuálne vyrába v tretej generácii. Vďaka majestátnym rozmerom 5131 x 2007 x 1900 mm Tahoe v talianskych uliciach, preplnených malými autami, vzbudzoval zaslúženú pozornosť. Viac, ako typicky americký dizajn karosérie, rozmery, či bohatá výbava nás však zaujímala technika. Konštruktéri koncernu GM využili všetky aktuálne finančne dostupné technológie pre zachovanie výkonu a redukciu spotreby paliva ukryté pod spoločným názvom 2-Mode Hybrid.

Bezstupňová prevodovka EVT dokáže skĺbiť silu benzínového a dvoch elektrických motorov.

Systém pohonu Chevroletu Tahoe Hybrid tvorí zážihový osemvalec Vortec s objemom 6,0 l dosahujúci výkon 244 kW (332 k) a najvyšší krútiaci moment 497 Nm. Jeho riadiaca jednotka bola v porovnaní s bežnými verziami prepracovaná s dôrazom na redukciu spotreby paliva. Zaujímavosťou je, že okrem benzínu môže ako palivo slúžiť aj bioetanol (E85). Benzínová pohonná jednotka ďalej využíva variabilné časovanie ventilov i možnosť automatického odpájania valcov v závislosti od aktuálnej záťaže. Ďalším zo systémov šetriacich palivo je start&stop, ktorý po zastavení vozidla napríklad na križovatke motor okamžite vypne.

O aktuálnom režime hybridného pohonu informuje obrazovka na stredovom paneli. Volič automatickej prevodovky na stĺpiku riadenia je americkou klasikou.

Dvojica elektromotorov so spoločným výkonom 22 kW tvorí jeden blok s bezstupňovou prevodovkou EVT (Ellectricaly Variable Transmission). Volič prevodovky je umiestnený typicky americky - na stĺpiku riadenia. Napájanie majú na starosti nikel-metal-hydridné akumulátory pracujúce s napätím 300 voltov umiestnené po sedadlami druhého radu. Batérie dobíja spaľovací motor, no energiu získavajú aj prostredníctvom rekuperácie energie pri brzdení. Tahoe zvláda plynulú jazdu do rýchlosti 30 km/h iba na elektrinu, po jej prekročení sa automaticky naštartuje aj spaľovací motor. V závislosti od dynamiky jazdy a zaťaženia môžu auto poháňať aj obe pohonné jednotky naraz.

Ani v ekologicky ladenom americkom aute nemôže chýbať poriadny motor. Tahoe Hybrid poháňa 6-litrový osemvalec.

Ďalšiu úsporu paliva konštruktéri dosiahli usporiadaním pohonu všetkých kolies. V základnom usporiadaní sa totiž 100% výkonu prenáša iba na zadné kolesá. Predné sa pridávajú v závislosti od podmienok na vozovke. "Optimálny stav nastane, keď spaľujeme palivo iba ak je to nevyhnutne nutné," uviedla Dr. Vanessa Paladiniová, vedúca vývoja hybridných systémov koncernu GM. "Keď automobil stojí, motor musí tiež. Naopak, keď ideme s autom z kopca alebo brzdíme, zbytočne míňame energiu, ktorú ale vďaka systému rekuperácie dokážeme zachytiť a uschovať v akumulátoroch. Takto získanú energiu vozidlo využije pri následnom rozjazde." Podľa nameraných údajov výrobcu dokáže hybridný Tahoe v mestskej prevádzke spotrebovať až o 50% benzínu menej v porovnaní s rovnakým vozidlom poháňaným konvenčným benzínovým motorom.

Nad 15-litrovou priemernou spotrebou benzínu, ktorú udáva výrobca sme sa iba pousmiali, keď nám palubný počítač ukazoval o asi 10 litrov viac. Každopádne sa hybridný Tahoe môže popýšiť titulom „Green Car of the Year 2008“, ktorú mu udelil - samozrejme - americký časopis Green Car Journal. Na záver ešte jedna zaujímavosť. Cenníková cena Chevroletu Tahoe Hybrid 4x4 začína v USA tesne nad čiastkou 53.000 dolárov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  3. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  4. Dôležitosť duševnej pohody
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  6. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  7. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  8. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  1. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  2. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  3. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  4. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  5. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  6. Dôležitosť duševnej pohody
  7. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  8. Metropolis ostáva bez inflačnej doložky
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 7 292
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 258
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 125
  4. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 933
  5. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 5 841
  6. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 836
  7. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 082
  8. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 430
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


28m
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep

Blogy SME

  1. Robert Puk: Komu ukradol parkovaciu politiku v Bratislave kandidát na primátora Bratislavy Rudolf Kusý?
  2. Ján Marton: Vlčanova politická tragédia sa dokonala na technickom oleji v PL krmivách.
  3. Denisa Tomíková: Nie je vodič ako vodič
  4. Pavel Macko: Nie násiliu v uliciach a extrémistickému teroru!
  5. Eva Gallova: Vtipy, tipy, frky
  6. Marek Kytka: Skvelý Slafkovský, ukážkový gól Tomáša Tatara, či hviezdne duo večera Nečas s Burnsom
  7. Peter Kuchár: Moja cesta do pekla... (I.)
  8. Jozef Sitko: Azda diskusia na blogoch má byť názorovou stokou?
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 168
  2. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 935
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 5 602
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 758
  5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 989
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 723
  7. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 3 407
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 366
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu