O MÁLO ZELENŠÍ OBOR

Chevrolet Tahoe Hybrid 4x4

V Amerike "frčia" autá s hybridným pohonom, kde objem motora i výkon zostáva zachovaný a pritom majiteľa hreje pocit, že robí čosi pre našu Zem. V Turíne sme sa mali možnosť zoznámiť s typickým zástupcom tohto segmentu - Chevroletom Tahoe Hybrid.

(Zdroj: autor)

Hoci sú ceny benzínu v USA v porovnaní s našimi až komicky nízke, Američania pochopili, že s čiernym zlatom sa donekonečna plytvať nedá. Preto aj automobilky spoza veľkej mláky začínajú „šetriť“, a to spôsobom sebe vlastným. Pripraviť Američanov o pick-upy, SUV-čka a ďalšie autá s veľkoobjemovými benzínovými motormi by zákonite znamenalo pokles predajov. V Amerike „frčia“ skôr autá s hybridným pohonom, kde objem motora i výkon zostáva zachovaný a pritom majiteľa hreje pocit, že robí čosi pre našu Zem. V Turíne sme sa mali možnosť zoznámiť s typickým zástupcom tohto segmentu - Chevroletom Tahoe Hybrid.

Karoséria príliš aerodynamicky nepôsobí, no dizajnéri ju pre dosiahnutie nižšej spotreby paliva mierne modifikovali.

Obrovské SUV (v USA tomuto segmentu hovoria full size SUV) sa aktuálne vyrába v tretej generácii. Vďaka majestátnym rozmerom 5131 x 2007 x 1900 mm Tahoe v talianskych uliciach, preplnených malými autami, vzbudzoval zaslúženú pozornosť. Viac, ako typicky americký dizajn karosérie, rozmery, či bohatá výbava nás však zaujímala technika. Konštruktéri koncernu GM využili všetky aktuálne finančne dostupné technológie pre zachovanie výkonu a redukciu spotreby paliva ukryté pod spoločným názvom 2-Mode Hybrid.

Bezstupňová prevodovka EVT dokáže skĺbiť silu benzínového a dvoch elektrických motorov.

Systém pohonu Chevroletu Tahoe Hybrid tvorí zážihový osemvalec Vortec s objemom 6,0 l dosahujúci výkon 244 kW (332 k) a najvyšší krútiaci moment 497 Nm. Jeho riadiaca jednotka bola v porovnaní s bežnými verziami prepracovaná s dôrazom na redukciu spotreby paliva. Zaujímavosťou je, že okrem benzínu môže ako palivo slúžiť aj bioetanol (E85). Benzínová pohonná jednotka ďalej využíva variabilné časovanie ventilov i možnosť automatického odpájania valcov v závislosti od aktuálnej záťaže. Ďalším zo systémov šetriacich palivo je start&stop, ktorý po zastavení vozidla napríklad na križovatke motor okamžite vypne.

O aktuálnom režime hybridného pohonu informuje obrazovka na stredovom paneli. Volič automatickej prevodovky na stĺpiku riadenia je americkou klasikou.

Dvojica elektromotorov so spoločným výkonom 22 kW tvorí jeden blok s bezstupňovou prevodovkou EVT (Ellectricaly Variable Transmission). Volič prevodovky je umiestnený typicky americky - na stĺpiku riadenia. Napájanie majú na starosti nikel-metal-hydridné akumulátory pracujúce s napätím 300 voltov umiestnené po sedadlami druhého radu. Batérie dobíja spaľovací motor, no energiu získavajú aj prostredníctvom rekuperácie energie pri brzdení. Tahoe zvláda plynulú jazdu do rýchlosti 30 km/h iba na elektrinu, po jej prekročení sa automaticky naštartuje aj spaľovací motor. V závislosti od dynamiky jazdy a zaťaženia môžu auto poháňať aj obe pohonné jednotky naraz.

Ani v ekologicky ladenom americkom aute nemôže chýbať poriadny motor. Tahoe Hybrid poháňa 6-litrový osemvalec.

Ďalšiu úsporu paliva konštruktéri dosiahli usporiadaním pohonu všetkých kolies. V základnom usporiadaní sa totiž 100% výkonu prenáša iba na zadné kolesá. Predné sa pridávajú v závislosti od podmienok na vozovke. "Optimálny stav nastane, keď spaľujeme palivo iba ak je to nevyhnutne nutné," uviedla Dr. Vanessa Paladiniová, vedúca vývoja hybridných systémov koncernu GM. "Keď automobil stojí, motor musí tiež. Naopak, keď ideme s autom z kopca alebo brzdíme, zbytočne míňame energiu, ktorú ale vďaka systému rekuperácie dokážeme zachytiť a uschovať v akumulátoroch. Takto získanú energiu vozidlo využije pri následnom rozjazde." Podľa nameraných údajov výrobcu dokáže hybridný Tahoe v mestskej prevádzke spotrebovať až o 50% benzínu menej v porovnaní s rovnakým vozidlom poháňaným konvenčným benzínovým motorom.

Nad 15-litrovou priemernou spotrebou benzínu, ktorú udáva výrobca sme sa iba pousmiali, keď nám palubný počítač ukazoval o asi 10 litrov viac. Každopádne sa hybridný Tahoe môže popýšiť titulom „Green Car of the Year 2008“, ktorú mu udelil - samozrejme - americký časopis Green Car Journal. Na záver ešte jedna zaujímavosť. Cenníková cena Chevroletu Tahoe Hybrid 4x4 začína v USA tesne nad čiastkou 53.000 dolárov.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 11 111
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 277
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 147
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 053
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 803
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 558
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 381
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 152
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 851
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 629

Hlavné správy zo Sme.sk

SPIŠ KORZÁR

Deň, ktorý navždy zmenil Vysoké Tatry. Takto to vyzeralo pred trinástimi rokmi

Víchrica zničila 19. novembra 2004 až 12-tisíc hektárov lesa.

TECH

Vo vesmíre znie strašidelné pískanie. Vedci zistili, odkiaľ pochádza

Väčšina častíc je zachytená v pásoch.

ŠPORT

Kaddáfí zachránil nemecký klub. Niečo za to však chcel

Nemecký hokejový tím zachránil diktátor.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.