Nezávislá skúšobňa bezpečnosti vozidiel Euro NCAP zverejnila výsledky nárazových testov siedmych vozidiel rozličných kategórií. Každé z nich preukázalo vysokú úroveň bezpečnosti detí v autosedačkách. Skúšané modely sú vyslovene rodinného charakteru, bez ohľadu na typ karosérie a použitie v praxi. Všetky dosiahli najvyššiu bezpečnosť detí, aká je dnes na trhu a to na úrovni štyroch hviezdičiek.
Nedostatky
Väčšina dospelých dnes chápe potrebu umiestniť dieťa do autosedačky, ale podľa štatistík skúšobne EuroNCAP viac ako 60 % rodičov nepoužije detskú sedačku ako treba. Buď je nesprávne namontovaná, alebo popruhy dieťaťa nie sú dobre nastavené. Často býva autosedačka na nesprávnom sedadle. Skúšobňa verí, že informácie o správnom použití autosedačiek budú pre ľudí dostupnejšie a komunikácia medzi ich výrobcami, automobilkami a rodičmi bude zrozumiteľnejšia. Presne z tohto dôvodu sa pri nárazových testoch vyhodnocujú piktogramy upozorňujúce na nesprávnu inštaláciu autosedačky.
Ochrana detí
Skúšobňa Euro NCAP zaviedla test bezpečnosti detských pasažierov v novembri 2003. Najskôr boli hodnotené iba namerané údaje preťaženia detských figurín pri čelnom a bočnom náraze. Neskôr sa pridalo hodnotenie zapínania sedačiek a hodnotením prechádza spôsob informácie o správnom použití autosedačky. Automobil môže dosiahnuť maximálne 49 bodov a päť hviezdičiek za ochranu detí. „Som šťastný, keď vidím vysokú úroveň ochrany detí testovaných automobilov. Bezpečnosť v tejto oblasti sa posunula opäť vyššie a deti sú chránené tak dobre ako dospelí," povedal Michiel van Ratingen, generálny sekretár Euro NCAP. Zo siedmich testovaných automobilov štyri dosiahli maximálne hodnotenie, päť hviezdičiek, za ochranu dospelých. Na rozdiel od čoraz lepšej ochrany detí, stagnuje ochrana chodcov, pretože iba tri zo siedmych automobilov dosiahli tri hviezdičky po vyhodnotení zrážky s chodcom.
Výsledky nárazových testov
Automobil | ochrana dospelých | ochrana detí | ochrana chodcov |
Audi A4 | | ![]() ![]() ![]() ![]() 41 bodov | ![]() ![]() 14 bodov |
Citroen Berlingo | ![]() ![]() ![]() ![]() 27 bodov | ![]() ![]() ![]() ![]() 39 bodov | ![]() ![]() 10 bodov |
Ford Kuga | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 33 bodov | | ![]() ![]() ![]() 20 bodov |
Hyundai i10 | ![]() ![]() ![]() ![]() 26 bodov | ![]() ![]() ![]() ![]() 37bodov | ![]() ![]() ![]() 21 bodov |
Seat Ibiza | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 34 bodov | ![]() ![]() ![]() ![]() 38 bodov | ![]() ![]() ![]() 19 bodov |
Škoda Superb | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 35 bodov | ![]() ![]() ![]() ![]() 40 bodov | ![]() ![]() 18 bodov |
VW T5 | ![]() ![]() ![]() ![]() 27 bodov | ![]() ![]() ![]() ![]() 40 bodov | ![]() 3 body |
Autor: rch