Máte na dieseli filter? Pozor na záruku

Niektoré filtre zachytávajú sadze výfukových plynov bez údržby, iné treba v istom intervale vymeniť alebo rešpektovať proces spálenia sadzí počas jazdy. Ak nedodržíte predpísaný postup nemáte nárok na záručnú opravu.

Štyridsaťnásobne zväčšený obraz povrchu filtra ukazuje, do čoho sa zachytia škodlivé častice. Po zaplnení dochádza k vyhoreniu sadzí.

Filter pevných častíc dieselového motora odstraňuje viac ako 95 percent sadzí z výfukových plynov a tým pomáha motoru splniť súčasné aj budúce emisné normy. Prítomnosť filtra pevných častíc v naftových motoroch možno spoznať podľa čistého vnútra výfuku auta aj po niekoľkých desiatkach tisícov kilometrov. Okrem toho, že chránia životné prostredie, sú časticové filtre marketingovým nástrojom automobiliek. Mnohé modely si možno kúpiť s filtrom, ale aj bez neho. Väčšina však má zariadenie na zachytávanie sadzí montované automaticky. Je veľmi ťažké posúdiť, kedy je časticový filter pre zákazníka finančnou výhodou v rámci výbavy a kedy nie. V každom prípade, jeho prítomnosť v aute neberte ako úsporu peňazí, ale skôr ako nevyhnutnosť, ktorá chráni životné prostredie. Oveľa dôležitejšie sú informácie o správnom použití zariadenia, jeho regenerácii, výmene a záruke.

Poškodenie bez záruky

Na trhu sú rôzne filtre pevných častíc a aj jedna automobilka môže mať iné prevádzkové podmienky pre rôzne použité motory. Preto sa pri kúpe auta informujte o tom, kedy sa zachytené sadze spaľujú a ako treba počas regenerácie filtra jazdiť.

Čitateľovi denníka SME Brunovi Hausnerovi sa v služobnej Škode Octavii 2,0 TDI zobrazila kontrolka regenerácie filtra. Od tej chvíle sa snažil ísť podľa návodu na obsluhu v predpísaných otáčkach, čo bolo na horskom prechode ťažké.

Kontrolka nezhasla ani po prejdení kopca na rovnom úseku. Motor sa v ďalšej fáze prepol do servisného režimu a vodič musel navštíviť servis. "Prenosným počítačom mi urobili diagnostiku s výsledkom, že filter pevných častíc je poškodený," povedal Hausner. V inom servise mu poruchu odstránili, ale za poplatok 774 korún. Záruka sa podľa Škodovky na tento úkon nevzťahuje, lebo vodič neprispôsobil po rozsvietení kontrolky regenerácie filtra režim jazdy podľa návodu na obsluhu. Aj keď spôsob jazdy nebolo možné prispôsobiť.

Ako sa vyhnúť komplikáciám s časticovým filtrom
  • Dôsledne naštudovať návod na obsluhu
  • Dodržať postup pri regenerácii (spaľovaní sadzí)
  • Konzultovať záruky a postupy s predávajúcim
  • Nepreťažovať studený naftový motor
  • Tankovať kvalitnú naftu podľa pokynov výrobcu
  • Pri starších typoch pridať aditívum v prepísanom čase
Čo spúšťa regeneráciu filtra
  • pridanie paliva do spalín pred filtrom
  • elektrické vyhrievanie
  • regulácia prebytku kyslíka v spalinách

Ako funguje časticový filter?

Filtrácia výfukových plynov je zameraná na zníženie emisií sadzí vo výfukových plynoch naftových motorov. Filtre zachytávajú karcinogénne častice, pričom sa po určitom čase regenerujú spálením zachytených pevných častíc.

Vnútro filtra zaradeného vo výfukovom potrubí tvoria keramické vložky so špeciálnym povrchom, na ktorom sa mechanicky zachytávajú jemné čiastočky sadzí. Na rozdiel od katalyzátorov benzínových motorov nedochádza k chemickej reakcii s telesom filtra. Aby nedošlo k preplneniu filtra sadzami, musí sa filter regenerovať, teda v istom intervale spáliť sadze.

Niektoré autá upozornia vodiča na regeneráciu výstražnou kontrolkou na prístrojovom paneli a ten musí spomaliť alebo upraviť otáčky podľa pokynov výrobcu. Iné automobilky vyžadujú dodržať istý prevádzkový režim po dobu niekoľkých kilometrov. Staršie filtre potrebujú v istom intervale primiešať do paliva aditívum podporujúce zhorenie sadzí. Najlepšie sú tie, ktoré sa regenerujú nebadane a vodič proces nepocíti v praxi. Okrem toho nepretržitý regeneračný proces zaručuje, že filter nie je nikdy zaplnený.

O spôsobe regenerácie filtra sa informujte u predajcu auta a v návode na použitie. Pri niektorých typoch automobilov počítajte s jeho výmenou po istom počte kilometrov. Keď výrobca neudáva interval výmeny filtra, o jeho opotrebovaní rozhodne elektronika palubného počítača.

Značka automobilu

Filter pre motory

Interval výmeny filtra

Interval regenerácie

filtra

Audi

1,9 TDI

2,0 TDI

2,7 TDI

3,0 TDI

4,2 TDI

všetky motory majú doživotný filter, prípadnú výmenu nahlási počítač

automaticky v závislosti od štýlu jazdy

Ford

1,6 TDCi

2,0 TDCi

2,2 TDCi

2,4 TDCi

120 000 km (1,6TDCi)

ostatné motory majú doživotný filter, prípadnú výmenu nahlási počítač

po 60 000 km pridať aditívum (1,6TDCi)

ostatné motory automatická regenerácia

Honda

2,2 i-CTDi

doživotný filter, prípadnú výmenu nahlási počítač

automatická regenerácia samovypaľovaním

Kia , Hyundai

1,6 CRDi

doživotný filter, prípadnú výmenu nahlási počítač

automatická regenerácia samovypaľovaním

Fiat, Alfa Romeo, Lancia

1,9 JTD 8V

1,9 JTD 16V

2,4 JTD

1,3 MJTD

doživotný filter, prípadnú výmenu nahlási počítač

automatická regenerácia samovypaľovaním každých 800 - 1000 kilometrov

Mazda

1,6 MZCD

2,0 MZR CD

po 120 000 km (1,6 MZCD)

doživotný filter, prípadnú výmenu nahlási počítač

po 60 000 km pridať aditívum (1,6 CD),

automatická regenerácia samovypaľovaním každých 500 km

Mercedes, Chrysler Dodge

160 CDI

180 CDI

200 CDI

220 CDI

280CDI

300 CDI BLUETEC

320 CDI

420 CDI

doživotný filter, prípadnú výmenu nahlási počítač

automatická regenerácia samovypaľovaním

Peugeot, Citroen

1,6 HDi

2,0 HDi

2,2 HDi

2,7 HDi

cca 120 000 km

cca 180 000 km

cca 180 000 km

cca 210 000 km

60 000 km aditívum

automaticky

automaticky

automaticky

Renault, Nissan

1,9 dCi
2,0 dCi
2,0 dCi 16V

cca 200 000 km

premenlivý/doživotný

premenlivý/doživotný

automatická regenerácia

Škoda, Seat

1,4 TDI PD

1,9 TDI PD

2,0 TDI PD

2.0 TDI CR

kontrola 150 000km

kontrola 150 000km

kontrola 150 000km

výmena 120 000km

automatická regenerácia

Subaru

2,0 Boxer diesel

doživotný filter, prípadnú výmenu nahlási počítač

automatická regenerácia samovypaľovaním

Suzuki

1,9 DDi

doživotný filter, prípadnú výmenu nahlási počítač

automatická regenerácia samovypaľovaním

Toyota

2,2 D-CAT

4,5 D-4D V8

premenlivý podľa počítača

automatická regenerácia

Volkswagen

1.9 TDI
2.0 TDI
V6 TDI
V10 TDI

premenlivý podľa počítača, maximálne 210 000 km

automatická regenerácia samovypaľovaním

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  4. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  5. Splnený sen
  6. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  7. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  8. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  9. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman
  10. Koniec štátnym príspevkom pre mladých
  1. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  2. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  3. Medzinárodná letná škola EDGE 2017
  4. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  5. Ako na refinancovanie hypotéky
  6. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  7. Splnený sen
  8. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  9. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  10. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  1. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 10 654
  2. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 5 745
  3. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 3 709
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 794
  5. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 2 431
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 429
  7. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 343
  8. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 798
  9. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 577
  10. Splnený sen 1 426

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bývalá opatrovateľka: Bol to prázdny život, nedalo sa to vydržať

Agentúry zneužívajú vodičov aj opatrovateľky, tvrdí bývalá opatrovateľka v Rakúsku Angelika Horňáková.

Neprehliadnite tiež

Volkswagenu to so Sciroccom opäť nevyšlo. Výroba končí bez nástupcu

Ukončenie výroby je súčasťou plánu vypustiť z výroby stratové modely.

Tesla prepúšťa pracovníkov, výroba Modelu 3 zaostáva za prognózou

Z linky Modelu S tento týždeň odišlo 400 až 700 zamestnancov.

Pre opravu Špitálskej uzatvárajú križovatku s Mickiewiczovou

Uzávierka sa dotkne liniek 207, 208, N53 a N70.

Ako správne používať hmlovky? Zapínať ich môžete, ale nemusíte

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie, treba nad nimi premýšľať osobitne