SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Máte na dieseli filter? Pozor na záruku

Niektoré filtre zachytávajú sadze výfukových plynov bez údržby, iné treba v istom intervale vymeniť alebo rešpektovať proces spálenia sadzí počas jazdy. Ak nedodržíte predpísaný postup nemáte nárok na záručnú opravu.

Štyridsaťnásobne zväčšený obraz povrchu filtra ukazuje, do čoho sa zachytia škodlivé častice. Po zaplnení dochádza k vyhoreniu sadzí.Štyridsaťnásobne zväčšený obraz povrchu filtra ukazuje, do čoho sa zachytia škodlivé častice. Po zaplnení dochádza k vyhoreniu sadzí.

Filter pevných častíc dieselového motora odstraňuje viac ako 95 percent sadzí z výfukových plynov a tým pomáha motoru splniť súčasné aj budúce emisné normy. Prítomnosť filtra pevných častíc v naftových motoroch možno spoznať podľa čistého vnútra výfuku auta aj po niekoľkých desiatkach tisícov kilometrov. Okrem toho, že chránia životné prostredie, sú časticové filtre marketingovým nástrojom automobiliek. Mnohé modely si možno kúpiť s filtrom, ale aj bez neho. Väčšina však má zariadenie na zachytávanie sadzí montované automaticky. Je veľmi ťažké posúdiť, kedy je časticový filter pre zákazníka finančnou výhodou v rámci výbavy a kedy nie. V každom prípade, jeho prítomnosť v aute neberte ako úsporu peňazí, ale skôr ako nevyhnutnosť, ktorá chráni životné prostredie. Oveľa dôležitejšie sú informácie o správnom použití zariadenia, jeho regenerácii, výmene a záruke.

Poškodenie bez záruky

Na trhu sú rôzne filtre pevných častíc a aj jedna automobilka môže mať iné prevádzkové podmienky pre rôzne použité motory. Preto sa pri kúpe auta informujte o tom, kedy sa zachytené sadze spaľujú a ako treba počas regenerácie filtra jazdiť.

Čitateľovi denníka SME Brunovi Hausnerovi sa v služobnej Škode Octavii 2,0 TDI zobrazila kontrolka regenerácie filtra. Od tej chvíle sa snažil ísť podľa návodu na obsluhu v predpísaných otáčkach, čo bolo na horskom prechode ťažké.

Kontrolka nezhasla ani po prejdení kopca na rovnom úseku. Motor sa v ďalšej fáze prepol do servisného režimu a vodič musel navštíviť servis. "Prenosným počítačom mi urobili diagnostiku s výsledkom, že filter pevných častíc je poškodený," povedal Hausner. V inom servise mu poruchu odstránili, ale za poplatok 774 korún. Záruka sa podľa Škodovky na tento úkon nevzťahuje, lebo vodič neprispôsobil po rozsvietení kontrolky regenerácie filtra režim jazdy podľa návodu na obsluhu. Aj keď spôsob jazdy nebolo možné prispôsobiť.

Ako sa vyhnúť komplikáciám s časticovým filtrom
  • Dôsledne naštudovať návod na obsluhu
  • Dodržať postup pri regenerácii (spaľovaní sadzí)
  • Konzultovať záruky a postupy s predávajúcim
  • Nepreťažovať studený naftový motor
  • Tankovať kvalitnú naftu podľa pokynov výrobcu
  • Pri starších typoch pridať aditívum v prepísanom čase
Čo spúšťa regeneráciu filtra
  • pridanie paliva do spalín pred filtrom
  • elektrické vyhrievanie
  • regulácia prebytku kyslíka v spalinách

Ako funguje časticový filter?

Filtrácia výfukových plynov je zameraná na zníženie emisií sadzí vo výfukových plynoch naftových motorov. Filtre zachytávajú karcinogénne častice, pričom sa po určitom čase regenerujú spálením zachytených pevných častíc.

Vnútro filtra zaradeného vo výfukovom potrubí tvoria keramické vložky so špeciálnym povrchom, na ktorom sa mechanicky zachytávajú jemné čiastočky sadzí. Na rozdiel od katalyzátorov benzínových motorov nedochádza k chemickej reakcii s telesom filtra. Aby nedošlo k preplneniu filtra sadzami, musí sa filter regenerovať, teda v istom intervale spáliť sadze.

Niektoré autá upozornia vodiča na regeneráciu výstražnou kontrolkou na prístrojovom paneli a ten musí spomaliť alebo upraviť otáčky podľa pokynov výrobcu. Iné automobilky vyžadujú dodržať istý prevádzkový režim po dobu niekoľkých kilometrov. Staršie filtre potrebujú v istom intervale primiešať do paliva aditívum podporujúce zhorenie sadzí. Najlepšie sú tie, ktoré sa regenerujú nebadane a vodič proces nepocíti v praxi. Okrem toho nepretržitý regeneračný proces zaručuje, že filter nie je nikdy zaplnený.

O spôsobe regenerácie filtra sa informujte u predajcu auta a v návode na použitie. Pri niektorých typoch automobilov počítajte s jeho výmenou po istom počte kilometrov. Keď výrobca neudáva interval výmeny filtra, o jeho opotrebovaní rozhodne elektronika palubného počítača.

Značka automobilu

Filter pre motory

Interval výmeny filtra

Interval regenerácie

filtra

Audi

1,9 TDI

2,0 TDI

2,7 TDI

3,0 TDI

4,2 TDI

všetky motory majú doživotný filter, prípadnú výmenu nahlási počítač

automaticky v závislosti od štýlu jazdy

Ford

1,6 TDCi

2,0 TDCi

2,2 TDCi

2,4 TDCi

120 000 km (1,6TDCi)

ostatné motory majú doživotný filter, prípadnú výmenu nahlási počítač

po 60 000 km pridať aditívum (1,6TDCi)

ostatné motory automatická regenerácia

Honda

2,2 i-CTDi

doživotný filter, prípadnú výmenu nahlási počítač

automatická regenerácia samovypaľovaním

Kia , Hyundai

1,6 CRDi

doživotný filter, prípadnú výmenu nahlási počítač

automatická regenerácia samovypaľovaním

Fiat, Alfa Romeo, Lancia

1,9 JTD 8V

1,9 JTD 16V

2,4 JTD

1,3 MJTD

doživotný filter, prípadnú výmenu nahlási počítač

automatická regenerácia samovypaľovaním každých 800 - 1000 kilometrov

Mazda

1,6 MZCD

2,0 MZR CD

po 120 000 km (1,6 MZCD)

doživotný filter, prípadnú výmenu nahlási počítač

po 60 000 km pridať aditívum (1,6 CD),

automatická regenerácia samovypaľovaním každých 500 km

Mercedes, Chrysler Dodge

160 CDI

180 CDI

200 CDI

220 CDI

280CDI

300 CDI BLUETEC

320 CDI

420 CDI

doživotný filter, prípadnú výmenu nahlási počítač

automatická regenerácia samovypaľovaním

Peugeot, Citroen

1,6 HDi

2,0 HDi

2,2 HDi

2,7 HDi

cca 120 000 km

cca 180 000 km

cca 180 000 km

cca 210 000 km

60 000 km aditívum

automaticky

automaticky

automaticky

Renault, Nissan

1,9 dCi
2,0 dCi
2,0 dCi 16V

cca 200 000 km

premenlivý/doživotný

premenlivý/doživotný

automatická regenerácia

Škoda, Seat

1,4 TDI PD

1,9 TDI PD

2,0 TDI PD

2.0 TDI CR

kontrola 150 000km

kontrola 150 000km

kontrola 150 000km

výmena 120 000km

automatická regenerácia

Subaru

2,0 Boxer diesel

doživotný filter, prípadnú výmenu nahlási počítač

automatická regenerácia samovypaľovaním

Suzuki

1,9 DDi

doživotný filter, prípadnú výmenu nahlási počítač

automatická regenerácia samovypaľovaním

Toyota

2,2 D-CAT

4,5 D-4D V8

premenlivý podľa počítača

automatická regenerácia

Volkswagen

1.9 TDI
2.0 TDI
V6 TDI
V10 TDI

premenlivý podľa počítača, maximálne 210 000 km

automatická regenerácia samovypaľovaním

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Nechajte zamestnancov vybrať si služobné auto, oplatí sa vám to
  2. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  3. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  4. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  5. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  9. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  10. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 38 632
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 26 667
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 19 542
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 853
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 15 441
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 14 237
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 564
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 11 421
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 072
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci 10 875
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Naď očakáva, že počas víkendu otestujú aspoň tri milióny ľudí

Najväčšie problémy spôsobovali drive through odberové miesta.

celoplošné testovanie na Covid-19.
Premiér Matovič hovorí o prvých výsledkoch testovania.
Autorská strana Beaty Balogovej

Ako neprísť o Dušičky počas korony

Covid zasahuje aj do nášho vzťahu s mŕtvymi.

Ilustračné foto.
Internista v nemeckom meste Chemnitz a člen skupiny Lovci šarlatáni, ktorá sa usiluje vyvracať mýty a bludy v medicíne, Roland Oravský.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L