Filter pevných častíc dieselového motora odstraňuje viac ako 95 percent sadzí z výfukových plynov a tým pomáha motoru splniť súčasné aj budúce emisné normy. Prítomnosť filtra pevných častíc v naftových motoroch možno spoznať podľa čistého vnútra výfuku auta aj po niekoľkých desiatkach tisícov kilometrov. Okrem toho, že chránia životné prostredie, sú časticové filtre marketingovým nástrojom automobiliek. Mnohé modely si možno kúpiť s filtrom, ale aj bez neho. Väčšina však má zariadenie na zachytávanie sadzí montované automaticky. Je veľmi ťažké posúdiť, kedy je časticový filter pre zákazníka finančnou výhodou v rámci výbavy a kedy nie. V každom prípade, jeho prítomnosť v aute neberte ako úsporu peňazí, ale skôr ako nevyhnutnosť, ktorá chráni životné prostredie. Oveľa dôležitejšie sú informácie o správnom použití zariadenia, jeho regenerácii, výmene a záruke.
Poškodenie bez záruky Na trhu sú rôzne filtre pevných častíc a aj jedna automobilka môže mať iné prevádzkové podmienky pre rôzne použité motory. Preto sa pri kúpe auta informujte o tom, kedy sa zachytené sadze spaľujú a ako treba počas regenerácie filtra jazdiť.
Čitateľovi denníka SME Brunovi Hausnerovi sa v služobnej Škode Octavii 2,0 TDI zobrazila kontrolka regenerácie filtra. Od tej chvíle sa snažil ísť podľa návodu na obsluhu v predpísaných otáčkach, čo bolo na horskom prechode ťažké.
Kontrolka nezhasla ani po prejdení kopca na rovnom úseku. Motor sa v ďalšej fáze prepol do servisného režimu a vodič musel navštíviť servis. "Prenosným počítačom mi urobili diagnostiku s výsledkom, že filter pevných častíc je poškodený," povedal Hausner. V inom servise mu poruchu odstránili, ale za poplatok 774 korún. Záruka sa podľa Škodovky na tento úkon nevzťahuje, lebo vodič neprispôsobil po rozsvietení kontrolky regenerácie filtra režim jazdy podľa návodu na obsluhu. Aj keď spôsob jazdy nebolo možné prispôsobiť.
Ako sa vyhnúť komplikáciám s časticovým filtrom Dôsledne naštudovať návod na obsluhu
Dodržať postup pri regenerácii (spaľovaní sadzí)
Konzultovať záruky a postupy s predávajúcim
Nepreťažovať studený naftový motor
Tankovať kvalitnú naftu podľa pokynov výrobcu
Pri starších typoch pridať aditívum v prepísanom čase
Čo spúšťa regeneráciu filtra pridanie paliva do spalín pred filtrom
elektrické vyhrievanie
regulácia prebytku kyslíka v spalinách
Ako funguje časticový filter? Filtrácia výfukových plynov je zameraná na zníženie emisií sadzí vo výfukových plynoch naftových motorov. Filtre zachytávajú karcinogénne častice, pričom sa po určitom čase regenerujú spálením zachytených pevných častíc.
Vnútro filtra zaradeného vo výfukovom potrubí tvoria keramické vložky so špeciálnym povrchom, na ktorom sa mechanicky zachytávajú jemné čiastočky sadzí. Na rozdiel od katalyzátorov benzínových motorov nedochádza k chemickej reakcii s telesom filtra. Aby nedošlo k preplneniu filtra sadzami, musí sa filter regenerovať, teda v istom intervale spáliť sadze.
Niektoré autá upozornia vodiča na regeneráciu výstražnou kontrolkou na prístrojovom paneli a ten musí spomaliť alebo upraviť otáčky podľa pokynov výrobcu. Iné automobilky vyžadujú dodržať istý prevádzkový režim po dobu niekoľkých kilometrov. Staršie filtre potrebujú v istom intervale primiešať do paliva aditívum podporujúce zhorenie sadzí. Najlepšie sú tie, ktoré sa regenerujú nebadane a vodič proces nepocíti v praxi. Okrem toho nepretržitý regeneračný proces zaručuje, že filter nie je nikdy zaplnený.
O spôsobe regenerácie filtra sa informujte u predajcu auta a v návode na použitie. Pri niektorých typoch automobilov počítajte s jeho výmenou po istom počte kilometrov. Keď výrobca neudáva interval výmeny filtra, o jeho opotrebovaní rozhodne elektronika palubného počítača.
Značka automobilu
Filter pre motory
Interval výmeny filtra
Interval regenerácie
filtra
Audi
1,9 TDI
2,0 TDI
2,7 TDI
3,0 TDI
4,2 TDI
všetky motory majú doživotný filter, prípadnú výmenu nahlási počítač
automaticky v závislosti od štýlu jazdy
Ford
1,6 TDCi
2,0 TDCi
2,2 TDCi
2,4 TDCi
120 000 km (1,6TDCi)
ostatné motory majú doživotný filter, prípadnú výmenu nahlási počítač
po 60 000 km pridať aditívum (1,6TDCi)
ostatné motory automatická regenerácia
Honda
2,2 i-CTDi
doživotný filter, prípadnú výmenu nahlási počítač
automatická regenerácia samovypaľovaním
Kia , Hyundai
1,6 CRDi
doživotný filter, prípadnú výmenu nahlási počítač
automatická regenerácia samovypaľovaním
Fiat, Alfa Romeo, Lancia
1,9 JTD 8V
1,9 JTD 16V
2,4 JTD
1,3 MJTD
doživotný filter, prípadnú výmenu nahlási počítač
automatická regenerácia samovypaľovaním každých 800 - 1000 kilometrov
Mazda
1,6 MZCD
2,0 MZR CD
po 120 000 km (1,6 MZCD)
doživotný filter, prípadnú výmenu nahlási počítač
po 60 000 km pridať aditívum (1,6 CD),
automatická regenerácia samovypaľovaním každých 500 km
Mercedes, Chrysler Dodge
160 CDI
180 CDI
200 CDI
220 CDI
280CDI
300 CDI BLUETEC
320 CDI
420 CDI
doživotný filter, prípadnú výmenu nahlási počítač
automatická regenerácia samovypaľovaním
Peugeot, Citroen
1,6 HDi
2,0 HDi
2,2 HDi
2,7 HDi
cca 120 000 km
cca 180 000 km
cca 180 000 km
cca 210 000 km
60 000 km aditívum
automaticky
automaticky
automaticky
Renault, Nissan
1,9 dCi
2,0 dCi
2,0 dCi 16V
cca 200 000 km
premenlivý/doživotný
premenlivý/doživotný
automatická regenerácia
Škoda, Seat
1,4 TDI PD
1,9 TDI PD
2,0 TDI PD
2.0 TDI CR
kontrola 150 000km
kontrola 150 000km
kontrola 150 000km
výmena 120 000km
automatická regenerácia
Subaru
2,0 Boxer diesel
doživotný filter, prípadnú výmenu nahlási počítač
automatická regenerácia samovypaľovaním
Suzuki
1,9 DDi
doživotný filter, prípadnú výmenu nahlási počítač
automatická regenerácia samovypaľovaním
Toyota
2,2 D-CAT
4,5 D-4D V8
premenlivý podľa počítača
automatická regenerácia
Volkswagen
1.9 TDI
2.0 TDI
V6 TDI
V10 TDI
premenlivý podľa počítača, maximálne 210 000 km
automatická regenerácia samovypaľovaním