SME

Máte na dieseli filter? Pozor na záruku

Niektoré filtre zachytávajú sadze výfukových plynov bez údržby, iné treba v istom intervale vymeniť alebo rešpektovať proces spálenia sadzí počas jazdy. Ak nedodržíte predpísaný postup nemáte nárok na záručnú opravu.

Štyridsaťnásobne zväčšený obraz povrchu filtra ukazuje, do čoho sa zachytia škodlivé častice. Po zaplnení dochádza k vyhoreniu sadzí.Štyridsaťnásobne zväčšený obraz povrchu filtra ukazuje, do čoho sa zachytia škodlivé častice. Po zaplnení dochádza k vyhoreniu sadzí.

Filter pevných častíc dieselového motora odstraňuje viac ako 95 percent sadzí z výfukových plynov a tým pomáha motoru splniť súčasné aj budúce emisné normy. Prítomnosť filtra pevných častíc v naftových motoroch možno spoznať podľa čistého vnútra výfuku auta aj po niekoľkých desiatkach tisícov kilometrov. Okrem toho, že chránia životné prostredie, sú časticové filtre marketingovým nástrojom automobiliek. Mnohé modely si možno kúpiť s filtrom, ale aj bez neho. Väčšina však má zariadenie na zachytávanie sadzí montované automaticky. Je veľmi ťažké posúdiť, kedy je časticový filter pre zákazníka finančnou výhodou v rámci výbavy a kedy nie. V každom prípade, jeho prítomnosť v aute neberte ako úsporu peňazí, ale skôr ako nevyhnutnosť, ktorá chráni životné prostredie. Oveľa dôležitejšie sú informácie o správnom použití zariadenia, jeho regenerácii, výmene a záruke.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Poškodenie bez záruky Na trhu sú rôzne filtre pevných častíc a aj jedna automobilka môže mať iné prevádzkové podmienky pre rôzne použité motory. Preto sa pri kúpe auta informujte o tom, kedy sa zachytené sadze spaľujú a ako treba počas regenerácie filtra jazdiť.

Čitateľovi denníka SME Brunovi Hausnerovi sa v služobnej Škode Octavii 2,0 TDI zobrazila kontrolka regenerácie filtra. Od tej chvíle sa snažil ísť podľa návodu na obsluhu v predpísaných otáčkach, čo bolo na horskom prechode ťažké.

Kontrolka nezhasla ani po prejdení kopca na rovnom úseku. Motor sa v ďalšej fáze prepol do servisného režimu a vodič musel navštíviť servis. "Prenosným počítačom mi urobili diagnostiku s výsledkom, že filter pevných častíc je poškodený," povedal Hausner. V inom servise mu poruchu odstránili, ale za poplatok 774 korún. Záruka sa podľa Škodovky na tento úkon nevzťahuje, lebo vodič neprispôsobil po rozsvietení kontrolky regenerácie filtra režim jazdy podľa návodu na obsluhu. Aj keď spôsob jazdy nebolo možné prispôsobiť.

SkryťVypnúť reklamu

Ako sa vyhnúť komplikáciám s časticovým filtrom Dôsledne naštudovať návod na obsluhu

Dodržať postup pri regenerácii (spaľovaní sadzí)

Konzultovať záruky a postupy s predávajúcim

Nepreťažovať studený naftový motor

Tankovať kvalitnú naftu podľa pokynov výrobcu

Pri starších typoch pridať aditívum v prepísanom čase

Čo spúšťa regeneráciu filtra pridanie paliva do spalín pred filtrom

elektrické vyhrievanie

regulácia prebytku kyslíka v spalinách

Ako funguje časticový filter? Filtrácia výfukových plynov je zameraná na zníženie emisií sadzí vo výfukových plynoch naftových motorov. Filtre zachytávajú karcinogénne častice, pričom sa po určitom čase regenerujú spálením zachytených pevných častíc.

SkryťVypnúť reklamu

Vnútro filtra zaradeného vo výfukovom potrubí tvoria keramické vložky so špeciálnym povrchom, na ktorom sa mechanicky zachytávajú jemné čiastočky sadzí. Na rozdiel od katalyzátorov benzínových motorov nedochádza k chemickej reakcii s telesom filtra. Aby nedošlo k preplneniu filtra sadzami, musí sa filter regenerovať, teda v istom intervale spáliť sadze.

Niektoré autá upozornia vodiča na regeneráciu výstražnou kontrolkou na prístrojovom paneli a ten musí spomaliť alebo upraviť otáčky podľa pokynov výrobcu. Iné automobilky vyžadujú dodržať istý prevádzkový režim po dobu niekoľkých kilometrov. Staršie filtre potrebujú v istom intervale primiešať do paliva aditívum podporujúce zhorenie sadzí. Najlepšie sú tie, ktoré sa regenerujú nebadane a vodič proces nepocíti v praxi. Okrem toho nepretržitý regeneračný proces zaručuje, že filter nie je nikdy zaplnený.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

O spôsobe regenerácie filtra sa informujte u predajcu auta a v návode na použitie. Pri niektorých typoch automobilov počítajte s jeho výmenou po istom počte kilometrov. Keď výrobca neudáva interval výmeny filtra, o jeho opotrebovaní rozhodne elektronika palubného počítača.

Značka automobilu

Filter pre motory

Interval výmeny filtra

Interval regenerácie

filtra

Audi

1,9 TDI

2,0 TDI

2,7 TDI

3,0 TDI

4,2 TDI

všetky motory majú doživotný filter, prípadnú výmenu nahlási počítač

automaticky v závislosti od štýlu jazdy

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ford

1,6 TDCi

2,0 TDCi

2,2 TDCi

2,4 TDCi

120 000 km (1,6TDCi)

ostatné motory majú doživotný filter, prípadnú výmenu nahlási počítač

po 60 000 km pridať aditívum (1,6TDCi)

ostatné motory automatická regenerácia

Honda

2,2 i-CTDi

doživotný filter, prípadnú výmenu nahlási počítač

automatická regenerácia samovypaľovaním

Kia , Hyundai

1,6 CRDi

doživotný filter, prípadnú výmenu nahlási počítač

automatická regenerácia samovypaľovaním

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Fiat, Alfa Romeo, Lancia

1,9 JTD 8V

1,9 JTD 16V

2,4 JTD

1,3 MJTD

doživotný filter, prípadnú výmenu nahlási počítač

automatická regenerácia samovypaľovaním každých 800 - 1000 kilometrov

Mazda

1,6 MZCD

2,0 MZR CD

po 120 000 km (1,6 MZCD)

doživotný filter, prípadnú výmenu nahlási počítač

po 60 000 km pridať aditívum (1,6 CD),

automatická regenerácia samovypaľovaním každých 500 km

Mercedes, Chrysler Dodge

160 CDI

SkryťVypnúť reklamu
reklama

180 CDI

200 CDI

220 CDI

280CDI

300 CDI BLUETEC

320 CDI

420 CDI

doživotný filter, prípadnú výmenu nahlási počítač

automatická regenerácia samovypaľovaním

Peugeot, Citroen

1,6 HDi

2,0 HDi

2,2 HDi

2,7 HDi

cca 120 000 km

cca 180 000 km

cca 180 000 km

cca 210 000 km

60 000 km aditívum

automaticky

automaticky

automaticky

Renault, Nissan

1,9 dCi

SkryťVypnúť reklamu
reklama

2,0 dCi

2,0 dCi 16V

cca 200 000 km

premenlivý/doživotný

premenlivý/doživotný

automatická regenerácia

Škoda, Seat

1,4 TDI PD

1,9 TDI PD

2,0 TDI PD

2.0 TDI CR

kontrola 150 000km

kontrola 150 000km

kontrola 150 000km

výmena 120 000km

automatická regenerácia

Subaru

2,0 Boxer diesel

doživotný filter, prípadnú výmenu nahlási počítač

automatická regenerácia samovypaľovaním

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Suzuki

1,9 DDi

doživotný filter, prípadnú výmenu nahlási počítač

automatická regenerácia samovypaľovaním

Toyota

2,2 D-CAT

4,5 D-4D V8

premenlivý podľa počítača

automatická regenerácia

Volkswagen

1.9 TDI

2.0 TDI

V6 TDI

V10 TDI

premenlivý podľa počítača, maximálne 210 000 km

automatická regenerácia samovypaľovaním

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 261
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 4 807
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 679
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 4 164
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 3 705
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 833
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 640
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 398
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Juraj Ondruška: Rozhovor pre TV Bratislava Staré letisko Vajnory opäť v ohrození: Vajnoráci povedali NIE – budú ich znova ignorovať?
  2. Jozef Pivarník: Oslobodenie Európy: Spojenci verzus Sovieti – mýtus a realita
  3. Marek Mačuha: Prečo sa Fico ide opäť klaňať Putinovi
  4. Ján Šeďo: "Milostpane, tak nám zatvorili arcivévodu Bombica"!
  5. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku
  6. Martina Paulenová: Pravidlá sú na to, aby sa porušovali
  7. Milan Srnka: Minister zimného spánku Huliak nám ukázal, ako nemiešať politiku s hokejom
  8. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 246
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 24 861
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 17 312
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 337
  5. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 8 718
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 448
  7. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 6 431
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 774
  1. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil.
  2. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  4. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  5. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  6. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  7. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  8. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
SkryťZatvoriť reklamu