Test ekologických Volkswagenov BlueMotion

Nový rad vozidiel Volkswagen označený ako BlueMotion má priniesť ďalšiu úsporu paliva v bežnej premávke. Skutočnosť sme si overili v praxi.

Exteriér a interiér Passatu BlueMotion sa od svojich menej úsporných súrodencov prakticky nelíšia. Identifikovať ho možno podľa skromného štítku na chrómovanej maske chladiča.(Zdroj: Tomáš Kelement)

Zelené alebo ekologicky prijateľnejšie automobily nevídavame len na autosalónoch, ale už aj na našich cestách. Nová módna vlna postupne zasiahla takmer všetkých významných výrobcov v Európe i zámorí. Automobilky oslovujú zákazníkov, ktorí majú zo súčasného stavu našej planéty nečisté svedomie. Jednou z prvých značiek reagujúcich na tento trend bol Volkswagen s radom BlueMotion. Nemci sa nás na teraz nechystajú úplne zbaviť nutnosti navštevovať čerpacie stanice, chcú však, aby frekvencia zastávok na dočerpania paliva bola čo najmenšia. Sami pritom dodávajú, že ekologicky ladená verzia nebude chýbať ani v jednom modelovom rade. Vyskúšali sme prvé 2 lastovičky - modely Volkswagen Polo a Passat BlueMotion.

Čerpadlo - tryska

Prvý pohľad na väčšieho sporovlivca neodhalí nič významné. Passat BlueMotion vyzerá ako ktorákoľvek iná verzia tohto modelového radu. Plynutím času už trochu opozeraný, ale s kvalitným interiérom a veľkým batožinovým priestorom. Predná kapota odhaľuje prvý rozdiel. Pohon zelenej, teda vlastne modrej (BlueMotion) verzie známeho bestsellera zabezpečuje starší turbodiesel 1.9 TDI s piezoelektrickým vstrekovaním čerpadlo-tryska. Kto čakal hybrid, elektromotor či palivové články nemusí byť však sklamaný. Nemeckí konštruktéri zatiahli za opačný koniec povrazu než Japonci. Základný vznetový motor modifikovali na úspornejšiu prevádzku a väčšiu ohľaduplnosť voči životnému prostrediu. To všetko v pomerne krátkom čase a bez potreby miliardových investícií.

Iné prevody

Medzi najvýznamnejšie zmeny patrí upravená 5-stupňová manuálna prevodovka s dlhším 3., 4. a 5. rýchlostným stupňom. Tuhšie naladený podvozok a kratšie pružiny znížili svetlú výšku auta vpredu o 15 a vzadu o 8 mm. Tým sa zlepšil aj koeficient odporu vzduchu. Sadze vo výfukových plynoch eliminuje filter pevných častíc dodávaný ako súčasť sériovej výbavy. Indikátor na prístrojovom paneli vodiča upozorní, kedy je najvhodnejšie zaradiť iný prevodový stupeň aby motor stále pracoval v optimálnych otáčkach.

Štartujeme klasiku


Za volantom sa cítime pohodlne. Ekologické zameranie neznamená, že by sa posádka musela vzdať bezpečnostných či komfortných prvkov. Nechýba šesť airbagov ani klimatizácia. Jazda nie je pre tých, ktorí Passat v kombinácii s týmto motorom dôverne poznajú ničím výnimočná. Ostatných možno prekvapí vyššia hladina hluku a množstvo vibrácií prenikajúcich do kabíny. A to aj napriek tomu, že Nemci na tlmiacich materiáloch obvykle nešetria. Výkon 77 kW (105 k) je vzhľadom na zdvihový objem dnes už podpriemerný. Krútiaci moment 250 Nm má vodič k dispozícii od otáčok 1900 1/min.

Nič nové

Dynamika je však napriek nižšiemu výkonu, pohotovostnej hmotnosti 1422 kg a dlhým prevodom uspokojivá. Passat predsa nemá žiadne športové ambície ani v kombinácii s výkonnejšími poháňacími jednotkami (okrem ostrého R36). Nechýba tiež tradičná vlastnosť motorov so vstrekovaním čerpadlo-tryska - príliš razantný ťah v okolí 2000 1/min. Niektorí mu hovoria „športový", iní ho považujú skôr za prekážku v plynulej jazde. Viac než dynamika nás ale na testovanom aute zaujímala spotreba.

Koľko žerie?

Konštruktérom sa podarilo znížiť priemernú spotrebu pri jazde mimo mesta na 5,6 l/ 100 km. Auto pritom bolo ešte obuté v zimných pneumatikách a nie špeciálnych s nízkym valivým odporom, inak dodávaných ako súčasť štandardnej výbavy. V meste sa dá bez problémov jazdiť za 6,2 l nafty. Hltačov diaľničných kilometrov poteší fakt, že pri ustálenom tempe 130 km/ h so zapnutým tempomatom motor točí necelých 2500 1/min a palubný počítač ukáže spotrebu 3,8 l/100 km! Ako z rozprávky pôsobí aj dojazd udávaný výrobcom - 1350 km. Nám sa na jednu nádrž podarilo absolvovať vyše 1200 km, čo je tiež pozoruhodný výsledok.

Emisie

Keďže ide o ekologickú verziu dopĺňame, že VW Passat BlueMotion vyprodukuje 136 g CO2 na 1 km jazdy. Nemeckú biznis limuzínu berúcu ohľad na životné prostredie dokonca zaradili v ankete World Green Cars 2008 na newyorskom autosalóne medzi 3 najlepšie sériovo vyrábané vozidlá s dôrazom na ekológiu.

Menší, ale výraznejší

Polo BlueMotion dá viac pocítiť rozdiel v porovnaní s klasickou verziou. V jeho prípade nachádzame viacero zmien aj na jeho karosérii, počínajúc odlišnou maskou chladiča s dvojicou úzkych štrbín pre prívod vzduchu a končiac rozmerným spojlerom na zadnom veku. Dizajnéri auto optimalizovali v aerodynamickom tuneli, aby zlepšili prúdenie vzduchu okolo karosérie. Recept na prípravu úsporného Pola je rovnaký ako v prípade väčšieho Passata - k zníženej svetlej výške pridáme prevodovku s dlhšími prevodovými stupňami a kombinujeme 1,4-litrovým naftovým trojvalcom. Verziu BlueMotion poháňa jeho výkonnejšia verzia (59 kW/80 k), ktorá má oproti klasickému Polu preprogramovanú riadiacu jednotku a sériovo montovaný filter pevných častíc. Najvyšší krútiaci moment 195 Nm odovzdáva už pri 1800 1/min, takže typický kopanec treba očakávať aj tu. Zmieriť sa tiež treba s väčšími vibráciami a hlukom od motora.

Dlhšie prevody

Dlhšie sprevodovanie si v Pole uvedomíte viac než v Passate. Nám spočiatku nastavilo niekoľko otáznikov. Napríklad radiť v meste pri 60 km/h 4. prevodový stupeň, alebo radšej mierne točiť trojku? Pomerne rýchlo sme si zvykli na trojku. Nameranú spotrebu za prekvapujúcu však označiť nemôžeme. Výrobca udáva priemer 3,9 l/100 km. Nám ukázal palubný počítač priemer 5.2 l, pritom v meste si motor vypýtal vyše 6 a mimo neho asi 4 l/100 km nafty. Jedným dychom ale dodávame, že sme jazdili skôr svižne ako na spotrebu. Polo BlueMotion je napriek dlhšiemu sprevodovaniu aj mimo mesta prekvapivo živé. Okupovať ľavý jazdný pruh na diaľnici či predbiehať s ním nie je žiaden problém, pritom do ovzdušia vypustí iba 103 g CO2 na 1 km. Ani tentokrát sme netrpeli nedostatkom výbavy.

Ide do dôchodku

Pri pohľade na interiér je ale jasné, že piata generácia VW Polo sa pomaly uberá do dôchodku. Obdobný pocit máme aj z naladenia podvozka i riadenia. Ovládateľnosť v zákrutách limituje ťažký predok. K dobrému jazdnému komfortu čiastočne prispievajú pneumatiky s nízkym valivým odporom Dunlop SP10 rozmeru 165/ 70 R14. Dynamickejšia jazda po kľukatej okreske im príliš nevyhovuje, pri odvaľovaní aj vo vyšších rýchlostiach ale potešia minimálnym hlukom a malou stratou energie z trenia.

Resumé

Nakoniec sa zastavme pri cenách oboch automobilov. VW Passat BlueMotion stojí vo výbave Trendline 778.700 Sk, obyčajný Passat 1.9 TDI 77 kW s rovnakou výbavou a výrobcom udávanou priemernou spotrebou len o 0,7 l/100 km vyššou je o takmer 80.000 Sk lacnejší (stojí 702.800 Sk). To znamená, že cenový rozdiel sa majiteľovi vráti po najazdení viac než 100.000 km. Polo BlueMotion Trendline stojí 425.540 Sk, kým lepšie vybavená neekologická verzia Comfortline s rovnakým motorom 1.4 TDI 58 kW a výrobcom udávanou spotrebou vyššou opäť o 0,7 l/100 km je k dispozícii za 351.470 Sk. Rozdiel asi 74.000 Sk je vzhľadom na veľkosť a poslanie auta dosť vysoký.

Navyše netreba zabudnúť na fakt, že k verziám BlueMotion potrebujete pneumatiky s nízkym valivým odporom, ktoré tiež nepatria k najlacnejším. Je otázne, do akej miery je snaha o ekologickejšie a sporovlivejšie vozidlá úprimnou a kde sa začína jednoduché kĺzanie sa automobiliek po módnej eko vlne. Passat BlueMotion má veľkú šancu na prežitie, lebo ponúka vo svojej kategórii atraktívne nízku spotrebu a dlhý dojazd, čo spolu s nízkym zaťažovaním životného prostredia môžu oceniť mnohé firmy. Polo BlueMotion sa ale podľa nás stane rovnakým exotom ako kedysi obdobne ladený a drahý Lupo 3L.

Technické údaje

Vozidlo

Passat BlueMotion

Polo BlueMotion

Motor 1.9 TDI 1.4 TDI
Zdvihový objem [cm3] 1896 1422
Výkon [kW/k] 77/105 59/80
pri otáčkach [1/min] 4000 4000
Krútiaci moment [Nm] 250 195
pri otáčkach [1/min] 1900 1800 - 2200
Maximálna rýchlosť [km/h] 193 176
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 12,1 12,8
Nameraná spotreba [l/100 km] 5,6 5,2
Objem batožinového priestoru [l] 565 270/1030
Cena testovaného modelu od [Sk] 778.700 425.540

15_passatBlue_big.jpg
Vďaka dlhšiemu 3., 4. a 5. prevodovému stupňu sa vodič zaobíde bez „šestky" aj na diaľnici.
16_passatBlue_big.jpg
Obe ekologicky ladené verzie obúvajú špeciálne pneumatiky s nízkym valivým odporom.
21_poloBlue_big.jpg
Rozmerný spojler na piatych dverách Pola zlepšuje prúdenie vzduchu za vozidlom.
23_poloBlue_big.jpg
Na dlhé prevodové stupne sme si za volantom Pola museli chvíľu zvykať.
27_poloBlue_big.jpg
Dizajn masky chladiča VW Polo v tomto prevedení predstavuje menšiu prekážku pre obtekajúci vzduch. Interiér neprišiel o nič zo svojej funkčnosti.
29_poloBlue_big.jpg
Rovnaké spätné zrkadlá nájdeme aj na športovej Škode Octavia RS.
13_passatBlue_big.jpg
Symboly na displeji prístrojového panelu VW Passat vodiča včas upozornia na potrebu preradenia.

 

 

 

 

 

 

 

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 25 362
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 657
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 573
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 563
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 233
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 077
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 953
  8. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 853
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 810
  10. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 770

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súboj v koalícii Danko rozpútal a aj naň doplatil

Šéf SNS zváži odchod z politiky. Politológ hovorí, že predvídateľnosť jeho krokov sa stále znižuje.

KOMENTÁRE

Politika ako Danko nikto nechce, demokrati ani oligarchovia

Definitívny politický pád Danka sme sledovali v priamom prenose.

SVET

Sochy ničia na Ukrajine aj v Poľsku, pokračujú Američania

V Amerike sa šíri ničenie sôch z čias občianskej vojny.

DOMOV

Danko: Toto sklamanie si v tichosti prežijem sám

Výber najlepších výrokov z takmer polhodinového prejavu Danka.

Neprehliadnite tiež

Porsche 911 dostalo špeciálnu metalízu, ktorá stojí ako nové Porsche 911

Jedinečnosť je zaručená, v špeciálnych farbách Chromaflair sa vyrobí maximálne päť kusov za rok.

Volkswagen láka na štýlový crossover. Svetu ho predstaví o týždeň

Model T-Roc dizajnovo nadviaže na koncept z roku 2014.

S novým asfaltom vydržia cesty dlhšie, sú v ňom magnetické nanočastice

Rozpraskaný asfalt sa môže zahojiť, stačí pridať teplo a magnetickú silu.