SME
Utorok, 30. november, 2021 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Test: Pilotovali sme formulu

Jazda s formulou zmení pohľad na nami často podceňovanú disciplínu motoristického športu. Okruh pretekov formuly jeden je spoza volantu užší a rýchlosť nebezpečnejšia než sa zdá v televízii. Zážitok z preťaženia v zákrute vystrieda eufória zo zrýchlenia

Stáť na štartovom rošte v tridsaťstupňovom teple je neopakovateľný pocit. Jazdiť po dráhe je ešte sto krát lepšie.Stáť na štartovom rošte v tridsaťstupňovom teple je neopakovateľný pocit. Jazdiť po dráhe je ešte sto krát lepšie. (Zdroj: Alena Šperková)

Jazda s formulou zmení pohľad na nami často podceňovanú disciplínu motoristického športu. Okruh pretekov formuly jeden je spoza volantu užší a rýchlosť nebezpečnejšia než sa zdá v televízii. Zážitok z preťaženia v zákrute vystrieda eufória zo zrýchlenia.

S nohami strčenými v úzkom tuneli, zadkom pár centimetrov nad zemou, volantom bez posilňovača a neskutočným rachotom za chrbtom čakáme na premiérový štart vo formule. Na okruhu Hungaroring je neznesiteľné teplo už o deviatej ráno, ale naštartovanie formulového motora vyvolá zimomriavky na chrbte. Po hodine teoretickej aj praktickej prípravy v boxoch púšťa trasúca noha tvrdú spojku. Monopost poskočí dopredu, ale nezhasne. Niektorí školáci vo formulovom aute opakujú štart a až na tretí krát sa im podarí pohnúť. Oveľa vzrušujúcejšie je radenie na šesťstupňovej sekvenčnej prevodovke. Radenie nás tak chytilo, že popoludní sa na dlani objavili prvé otlaky. Páka je totiž veľmi krátka a na preradenie treba vyvinúť značnú silu. Svoj podiel na mozoľoch mal aj kŕčovitý spôsob jazdy.

Nové pocity


Prvých pár kôl nikomu neprekáža jazdiť za sprievodným osobným autom maximálne stovkou. Treba si zvyknúť na radenie bez spojky, tvrdý brzdový pedál, podraďovanie s medziplynom a koniec koncov na samotný pocit byť pár centimetrov nad zemou a bez plechovej bariéry. Najviac prekvapuje držanie stopy v zákrute a účinok bŕzd vo vysokej rýchlosti keď funguje aerodynamika. Šoférovanie spôsobuje veľkú fyzickú námahu, najmä ak vodič drží telo v napätí a bojuje s odporom riadenia. Niet však úžasnejší pocit na okruhu ako cítiť blízkosť okolia a závan rýchlosti.

Strach z revu motora

Moment správneho preradenia jednoduchým ale silným potiahnutím páky dozadu bez vytlačenia spojky má ukazovať červená LED dióda na volante. Najskôr sme mysleli, že otáčkomer je pokazený a pri vyššom reve motora sme preraďovali. Pri jednej akcelerácii zasvietila prvá LED-ka. Až tu sa nachádzal začiatok činného spektra motora, takže prišlo na rad prekonanie strachu zo stlačenia plynu. Niekoľko okruhov so skutočnou formulou stačí na to, aby človek aspoň čiastočne pochopil, čo sa deje za volantom Formule jeden. Pritom skúšaná formula BMW má výkon ako bežné auto strednej triedy. Kombinácia 140 koní a štyristo kilogramového monopostu má zázračný účinok. Stovku v nej pokoríte skôr než uplynú štyri sekundy a za ideálnych podmienok sa rozbehne až na 230 km/h. Začiatočníkovi to rozhodne stačí.

Pojem o rýchlosti

V stoosemdesiat kilometrovej rýchlosti cítime silný vplyv obtekajúceho vzduchu na prilbu a tempo začína naháňať strach. S túžbou ísť ešte viac púšťame BMW dopredu a potom dobiehame. Na displeji zostáva zaznamenaná rýchlosť tesne pod dvestovkou. Na prvý krát stačí. A presne o to išlo pozývateľovi na okruh, francúzskej chemickej spoločnosti DuPont, ktorá okrem širokého záberu výrobných aktivít vyrába časti formulových vozidiel, vrátane kráľovskej F1. DuPont dodáva bezpečnostné systémy z kevlaru chrániace hlavu a krk jazdca. Z jej produkcie je špeciálna kevlarová palivová nádrž a špeciálne mazacie materiály do motora a pohyblivých častí. Už napohľad je jasné, že monopost BMW je z kategórie hi - tech. Všade sú použité ušľachtilé materiály a špeciálne diely. Samotné šasi zodpovedá prepisom pre F3.

Od pančúch ku kevlaru


Fabriku DuPont, ktorá momentálne vyrába materiály budúcnosti a vlastní desiatky patentov, založil v roku 1802 chemik E.I. du Pont. Firma po desiatkach rokov experimentov prišla v roku 1935 s nylónovými pančuchami pre ženy. O tri roky neskôr patentovala teflón. V šesťdesiatych rokoch vynašli nehorľavé oblečenie Nomex pre požiarníkov, kevlar, lycru a neskôr tkaninu Tyvex.

Finálová jazda


Tréningový program športového oddelenia BMW Motorsport a spoločnosti DuPont vrcholil jazdou za rýchlym vozidlom BMW 135i s výkonom 306 koní a profesionálnym šoférom. Za volantom formuly a s trochou pretekárskej praxe je toto rýchle BMW obyčajnou prekážkou na okruhu, a to aj v dvestovke na konci rovinky. Prvá skúsenosť s formulou končí vo fáze, keď vodič túži ísť naplno, bez obmedzení a vyskúšať hraničné možnosti. V tomto prípade však platí, že v najlepšom treba prestať.


18_formula_big.jpg
V pretekárskom kokpite je poriadne tesno. Každý kilogram nadváhy je na obtiaž. Kevlarový rám auta je mimoriadne silný, oblúk nad hlavou vodiča odolá váhe 6000 kg.
13_formula_big.jpg
Na odnímateľnom volante má jazdec všetky potrebné ínformácie o aute a okolí. Počítač monitoruje aj silu stlačenia brzdového pedálu.
11_formula_big.jpg
Na okruhu Hungaroring sme jazdili viackrát, ale v monoposte to bolo najzaujímavejšie.
16_formula_big.jpg
Každý motoristický nadšenec chce byť aspoň raz chvíľu pilotom formule. Kráľovnou motoristického športu aj po tejto skúsenosti zostáva rely, ale pohľad na jazdcov formule sa podstatne zmenil. Je to náročné.
22_formula_big.jpg
Pred prvým naštartovaním sa treba s náradím dobre zoznámiť.
27_formula_big.jpg
Teoretická príprava zahŕňa hlavné zásady jazdenia, spôsob radenia na sekvenčnej prevodovke a teóriu prejazdu zákrutou.
21_formula_big.jpg
Kokpit nie je vôbec komfortný, ale tvrdý, plný vibrácií a hluku od motora.
14_formula_big.jpg
Na konci cieľovej rovinky sme mohli kvôli obmedzeniam dosiahnuť iba 195 km/h. Aj to sa podarilo iba vtedy, keď sme nechali uvádzacie BMW 135 i odísť dopredu a potom rýchlo akcelerovali.
15_formula_big.jpg
Pôvodne motocyklový motor najlepšie potiahne vo vysokých otáčkach, ktoré znejú za hlavou vodiča dosť hrôzostrašne.


Formula BMW – technické údaje

Karoséria trup z karbónových vlákien
Bezpečnosť podľa FIA F3
Motor K 1200 RS
Objem 1171 cm
Výkon 103 kW / 140 k
Max. otáčky 8,200 / min
Krút. moment 128 Nm
Prevodovka 6 stupňová sekvenčná
Hmotnosť 455 kg
Zrýchlenie 0 – 100 cca 3,8 s
Maximálna rýchlosť cca 230 km/h
Cena 75 000 EUR


Pretekársky okruh F1 – Hungaroring

Dĺžka 4382 m
Počet zákrut 16
Najmenší polomer zákruty 20 m
Najväčší polomer zákruty 400 m
Cieľová rovinka 304 m
Maximálne prevýšenie 36 m
Maximálne stúpanie 7 %


Ako jazdiť s formulou BMW
• brzdiť pred zákrutou

• najskôr prudko zabrzdiť potom povoľovať
(klesá účinok aerodynamiky)

• podraďovať s medziplynom
• využívať aerodynamiku
• preraďovať bez spojky
• jazdiť v ideálnej stope
• od dotyčnice zákruty zrýchľovať
• v silnom pretáčavom šmyku brzdiť
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť
  2. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  3. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  4. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  5. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  6. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  7. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  8. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  9. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  10. BLoKK v Bratislave je pred dokončením, ponúka posledné apartmány
  1. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  2. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  3. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  4. Zmeny v systéme revíznych postupov
  5. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  6. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  7. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  8. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  9. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  10. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 478
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 046
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 799
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 437
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 144
  6. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 3 215
  7. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 092
  8. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 3 074
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 705
  10. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 2 607
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


2 h
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


22 h
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov

Blogy SME

  1. Stanislav Pánis: Panika z omicronu nie je namieste!
  2. Štefan Vidlár: Dilemno dúchotcu
  3. Café Európa: Hrozí Európe ďalšia migračná kríza?
  4. Stanislav Martinčko: Kde boli 12 rokov Fico a Pelle so svojou tlačovkovou múdrosťou ??
  5. Rudolf Pado: Spoločenstvo pozitívnej deviácie alebo ako prežiť pandémiu
  6. Juraj Paškuliak: Ako moja matka pracovala pre podvodníka
  7. Ján Marton: Vízia moderného poľnohospodárstva zabudla na moderné poľnohospodárstvo a vidiek.
  8. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 144
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 061
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 779
  4. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 937
  5. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 840
  6. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 4 419
  7. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 264
  8. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 3 994
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Valentína Sedileková: Komentujete vzhľad druhých ľudí? Ubližujete im viac, ako si uvedomujete
Skryť Zatvoriť reklamu