Test: Pilotovali sme formulu

Jazda s formulou zmení pohľad na nami často podceňovanú disciplínu motoristického športu. Okruh pretekov formuly jeden je spoza volantu užší a rýchlosť nebezpečnejšia než sa zdá v televízii. Zážitok z preťaženia v zákrute vystrieda eufória zo zrýchlenia

Stáť na štartovom rošte v tridsaťstupňovom teple je neopakovateľný pocit. Jazdiť po dráhe je ešte sto krát lepšie.(Zdroj: Alena Šperková)

Jazda s formulou zmení pohľad na nami často podceňovanú disciplínu motoristického športu. Okruh pretekov formuly jeden je spoza volantu užší a rýchlosť nebezpečnejšia než sa zdá v televízii. Zážitok z preťaženia v zákrute vystrieda eufória zo zrýchlenia.

S nohami strčenými v úzkom tuneli, zadkom pár centimetrov nad zemou, volantom bez posilňovača a neskutočným rachotom za chrbtom čakáme na premiérový štart vo formule. Na okruhu Hungaroring je neznesiteľné teplo už o deviatej ráno, ale naštartovanie formulového motora vyvolá zimomriavky na chrbte. Po hodine teoretickej aj praktickej prípravy v boxoch púšťa trasúca noha tvrdú spojku. Monopost poskočí dopredu, ale nezhasne. Niektorí školáci vo formulovom aute opakujú štart a až na tretí krát sa im podarí pohnúť. Oveľa vzrušujúcejšie je radenie na šesťstupňovej sekvenčnej prevodovke. Radenie nás tak chytilo, že popoludní sa na dlani objavili prvé otlaky. Páka je totiž veľmi krátka a na preradenie treba vyvinúť značnú silu. Svoj podiel na mozoľoch mal aj kŕčovitý spôsob jazdy.

Nové pocity


Prvých pár kôl nikomu neprekáža jazdiť za sprievodným osobným autom maximálne stovkou. Treba si zvyknúť na radenie bez spojky, tvrdý brzdový pedál, podraďovanie s medziplynom a koniec koncov na samotný pocit byť pár centimetrov nad zemou a bez plechovej bariéry. Najviac prekvapuje držanie stopy v zákrute a účinok bŕzd vo vysokej rýchlosti keď funguje aerodynamika. Šoférovanie spôsobuje veľkú fyzickú námahu, najmä ak vodič drží telo v napätí a bojuje s odporom riadenia. Niet však úžasnejší pocit na okruhu ako cítiť blízkosť okolia a závan rýchlosti.

Strach z revu motora

Moment správneho preradenia jednoduchým ale silným potiahnutím páky dozadu bez vytlačenia spojky má ukazovať červená LED dióda na volante. Najskôr sme mysleli, že otáčkomer je pokazený a pri vyššom reve motora sme preraďovali. Pri jednej akcelerácii zasvietila prvá LED-ka. Až tu sa nachádzal začiatok činného spektra motora, takže prišlo na rad prekonanie strachu zo stlačenia plynu. Niekoľko okruhov so skutočnou formulou stačí na to, aby človek aspoň čiastočne pochopil, čo sa deje za volantom Formule jeden. Pritom skúšaná formula BMW má výkon ako bežné auto strednej triedy. Kombinácia 140 koní a štyristo kilogramového monopostu má zázračný účinok. Stovku v nej pokoríte skôr než uplynú štyri sekundy a za ideálnych podmienok sa rozbehne až na 230 km/h. Začiatočníkovi to rozhodne stačí.

Pojem o rýchlosti

V stoosemdesiat kilometrovej rýchlosti cítime silný vplyv obtekajúceho vzduchu na prilbu a tempo začína naháňať strach. S túžbou ísť ešte viac púšťame BMW dopredu a potom dobiehame. Na displeji zostáva zaznamenaná rýchlosť tesne pod dvestovkou. Na prvý krát stačí. A presne o to išlo pozývateľovi na okruh, francúzskej chemickej spoločnosti DuPont, ktorá okrem širokého záberu výrobných aktivít vyrába časti formulových vozidiel, vrátane kráľovskej F1. DuPont dodáva bezpečnostné systémy z kevlaru chrániace hlavu a krk jazdca. Z jej produkcie je špeciálna kevlarová palivová nádrž a špeciálne mazacie materiály do motora a pohyblivých častí. Už napohľad je jasné, že monopost BMW je z kategórie hi - tech. Všade sú použité ušľachtilé materiály a špeciálne diely. Samotné šasi zodpovedá prepisom pre F3.

Od pančúch ku kevlaru


Fabriku DuPont, ktorá momentálne vyrába materiály budúcnosti a vlastní desiatky patentov, založil v roku 1802 chemik E.I. du Pont. Firma po desiatkach rokov experimentov prišla v roku 1935 s nylónovými pančuchami pre ženy. O tri roky neskôr patentovala teflón. V šesťdesiatych rokoch vynašli nehorľavé oblečenie Nomex pre požiarníkov, kevlar, lycru a neskôr tkaninu Tyvex.

Finálová jazda


Tréningový program športového oddelenia BMW Motorsport a spoločnosti DuPont vrcholil jazdou za rýchlym vozidlom BMW 135i s výkonom 306 koní a profesionálnym šoférom. Za volantom formuly a s trochou pretekárskej praxe je toto rýchle BMW obyčajnou prekážkou na okruhu, a to aj v dvestovke na konci rovinky. Prvá skúsenosť s formulou končí vo fáze, keď vodič túži ísť naplno, bez obmedzení a vyskúšať hraničné možnosti. V tomto prípade však platí, že v najlepšom treba prestať.


18_formula_big.jpg
V pretekárskom kokpite je poriadne tesno. Každý kilogram nadváhy je na obtiaž. Kevlarový rám auta je mimoriadne silný, oblúk nad hlavou vodiča odolá váhe 6000 kg.
13_formula_big.jpg
Na odnímateľnom volante má jazdec všetky potrebné ínformácie o aute a okolí. Počítač monitoruje aj silu stlačenia brzdového pedálu.
11_formula_big.jpg
Na okruhu Hungaroring sme jazdili viackrát, ale v monoposte to bolo najzaujímavejšie.
16_formula_big.jpg
Každý motoristický nadšenec chce byť aspoň raz chvíľu pilotom formule. Kráľovnou motoristického športu aj po tejto skúsenosti zostáva rely, ale pohľad na jazdcov formule sa podstatne zmenil. Je to náročné.
22_formula_big.jpg
Pred prvým naštartovaním sa treba s náradím dobre zoznámiť.
27_formula_big.jpg
Teoretická príprava zahŕňa hlavné zásady jazdenia, spôsob radenia na sekvenčnej prevodovke a teóriu prejazdu zákrutou.
21_formula_big.jpg
Kokpit nie je vôbec komfortný, ale tvrdý, plný vibrácií a hluku od motora.
14_formula_big.jpg
Na konci cieľovej rovinky sme mohli kvôli obmedzeniam dosiahnuť iba 195 km/h. Aj to sa podarilo iba vtedy, keď sme nechali uvádzacie BMW 135 i odísť dopredu a potom rýchlo akcelerovali.
15_formula_big.jpg
Pôvodne motocyklový motor najlepšie potiahne vo vysokých otáčkach, ktoré znejú za hlavou vodiča dosť hrôzostrašne.


Formula BMW – technické údaje

Karoséria trup z karbónových vlákien
Bezpečnosť podľa FIA F3
Motor K 1200 RS
Objem 1171 cm
Výkon 103 kW / 140 k
Max. otáčky 8,200 / min
Krút. moment 128 Nm
Prevodovka 6 stupňová sekvenčná
Hmotnosť 455 kg
Zrýchlenie 0 – 100 cca 3,8 s
Maximálna rýchlosť cca 230 km/h
Cena 75 000 EUR


Pretekársky okruh F1 – Hungaroring

Dĺžka 4382 m
Počet zákrut 16
Najmenší polomer zákruty 20 m
Najväčší polomer zákruty 400 m
Cieľová rovinka 304 m
Maximálne prevýšenie 36 m
Maximálne stúpanie 7 %


Ako jazdiť s formulou BMW
• brzdiť pred zákrutou

• najskôr prudko zabrzdiť potom povoľovať
(klesá účinok aerodynamiky)

• podraďovať s medziplynom
• využívať aerodynamiku
• preraďovať bez spojky
• jazdiť v ideálnej stope
• od dotyčnice zákruty zrýchľovať
• v silnom pretáčavom šmyku brzdiť

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  5. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 19 936
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 858
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 783
  4. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 402
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 285
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 165
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 751
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 661
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 488
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 247

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súdy v Trenčíne odmietajú riešiť Galkovu kauzu odpočúvania

Obžaloba na bývalého šéfa Vojenského obranného spravodajstva Pavla Brychtu leží na súde od februára 2016. Najvyšší súd mu teraz prikázal konať.

KOMENTÁRE

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny zmizne.

AUTO

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace.

Neprehliadnite tiež

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.

Budúcnosť podľa Audi? Umelá inteligencia s empatiou

Vo Frankfurte sme okrem sériových modelov v stánku Audi mohli vidieť aj dva elektrické autonómne koncepty.

BMW X5 prekonáva konkurenciu silným dieselom (test)

Najlepšie veľké SUV na cesty pochádza z Mníchova.

Blogy SME


  1. Karolína Olšavská: V nemocnici
  2. Jozef Drahovský: Mesto Košice začalo používať taktiku šmejdov
  3. Miroslav Makyta: Skorumpovaný Smer
  4. Silvia Zeumerová: Ako sme písali ikony (1/2)
  5. Andrej Šverha: Čergov na sklonku leta
  6. Tatiana Repková: Prečo sme single?
  7. Andrea Legényová: rozchodové dilema
  8. Iniciatíva slovenských učiteľov: Spoločne proti korupcii
  1. Stanislav Martinčko: Aj ty Brutus, Kiska aj ty? 12 219
  2. Miroslav Žiak: Neuveríte, koľko peňazí získalo Slovensko z poľnohospodárskych dotácií 11 259
  3. INEKO: Máme priveľa magistrov a inžinierov, dlho študujeme a neodmeňujeme úspech 11 032
  4. Čo je nové na sme.sk: SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana 10 403
  5. Orsolya Véghová: Maďarka 8 833
  6. Stanislav Martinčko: Hlavné mesto Slovenska Palermo?? 6 999
  7. Saša Grodecká: Bipolárna 6 785
  8. Jaroslav Hoško: Prečo sa (ne)zabaviť v klube? 6 730