Hyundai i10: Malá ryba vo veľkom rybníku

Mať pred testovaním auta predsudky je ako ísť na koncert nenávidenej skupiny. Pokiaľ už vopred čakáte, že to bude zlé, hľadáte akúkoľvek chybičku, aby ste svoje počiatočné predpoklady naplnili...

(Zdroj: Tomáš Kelement)

Väčšinou sa to aj podarí a celý týždeň následne frflete, ako je možné, že veci ktoré fungujú hocikde inde, práve tu fungovať nemôžu. V prípade testovania áut stačí naozaj málo. Nepresné radenie, nepohodlné sedačky a množstvo iných vecí, ktoré sú pri šoférovaní permanentne v pohotovosti a nie sú dostatočne dokonalé, dokážu pokaziť dojmy z akéhokoľvek auta. A práve predsudky sú schopné celú vec iba zhoršiť.

Odsúdeniu auta ešte pred nasadnutím doň som prepadol aj v prípade Hyundai i10. Príčinou všetkých predsudkov bol jeho predchodca, zvaný Atos. Nebol až katastrofálne zlý, či škaredý, ale bolo na ňom pár vecí, ktoré mi príliš po chuti neboli. Najmä to, že sa vôbec nesnažil maskovať svoju nízku cenu, takže všetko na ňom pôsobilo príliš lacno. A tým nemyslím len interiér, šedý a plastový, či podvozok, ktorému sa o nejakom ladení pri jeho vývoji mohlo len snívať. Mieril som na zlý pocit, že v Hyundai sa naozaj nezamerali na nič iné, ako na minimalizáciu nákladov. Zabudli ale napríklad na bezpečnosť zákazníkov, čo pri pohľade na dvere, tenučké sťa papier, bolo zrejmé.

Nikdy viac Atos

A tu sa dostávame k novinke, ktorá už viac nenesie meno svojho predka. Nie je to z dôvodu, že by sa chcel Hyundai od svojho staršieho modelu dištancovať, súvisí to s jeho novou politikou pomenúvania. Tá celkom logicky naznačuje, že pokiaľ neplánujú v kórejskej automobilke použiť jednociferné čísla, i10 by mal byť jej najmenším modelom.

Cenová bomba

Prvý pohľad do tabuľky neveštil nič dobré – Atos totiž zjavne slúžil ako nedobrovoľný darca orgánov pre mladšieho súrodenca. Rozmerovo si i10 prilepšil akurát do šírky o 70mm, výška naopak klesla o 30mm. Dĺžka zostala na veľmi kompaktných 3565mm. Tiež podozrivo lákavé ceny a podobný motor, len s vyšším výkonom (o 6kW/10k) ako mal Atos, zrážali malé očakávania na sotva opísateľné, ešte nižšie hodnoty. Plusmi boli len vydarený vzhľad a výbava, ktorú za svoje peniaze dostanete. Tá je na pomery malých áut dosť bohatá a už v základe s názvom Classic za 249 000,- obsahuje 2 airbagy, ABS s kotúčovými brzdami vpredu i vzadu, či rádio s CD, MP3 a vstupom na externý prehrávač. Nami testovaná výbava Style so stále veľmi priaznivou cenovkou 309 900,- doplnila základ tak, že obsahoval asi všetko, čo by ste v takomto aute mohli chcieť – manuálnu klimatizáciu, elektrické sťahovanie okien vpredu i vzadu, 4 airbagy, hmlovky a kopec ďalších príjemných maličkostí.

Nech žije sivá! Alebo?

S obavami, že veľmi sľubná kombinácia ceny a výbavy sa musela negatívne premietnuť do kvality auta, nastal čas na bližšie zoznámenie. Zvonku i10 pripomína mix vizáže Hyundai Getz s dizajnovou líniou istej nemenovanej francúzskej automobilky. Nie je to na škodu, skôr naopak, i10 teraz pôsobí, na rozdiel od vystrašeného výrazu Atosa, oveľa dravšie a nápadnejšie. Po otvorení dverí vyšlo najavo, kam pribudlo 7 cm šírky – dvere sú dvakrát tak široké ako v prípade predchodcu. Je príjemné mať hrejivý pocit pri srdci, že štyri hviezdičky v crashtestoch, ktoré boli cieľom konštruktérov automobilky Hyundai, sa nakoniec neukázali byť len výmyslom marketingového oddelenia. Zostáva už len nasadnúť a... Neveriť vlastným očiam. V priamom porovnaní s Atosom sa presuniete o pár svetelných rokov vpred. Nečakajte že tu nájdete prémiovú kvalitu, či aspoň náznak hodnotnejšieho materiálu, no spôsob, ako všetko vyzerá a ako je to zložené, vzbudzuje naozaj dôveryhodný pocit. Porovnateľný s akýmkoľvek súčasným mestským mini. Po stránke ergonómie sotva čo vytknúť. Jediné, čo vnútri zamrzí, je malý displej rádia. Vďaka jeho polohe zráža čitateľnosť malé písmo a dosť časté oslňovanie, kedy na lesklom displeji neuvidíte skoro nič.

Miesta neúrekom

Priestorovou ponukou i10 prekvapil. Vyššie ukotvenie sedačiek dovolí využiť priestor naplno, takže vpredu i vzadu je dosť miesta aj pre ľudí s výškou nad 185 cm. Spočiatku sa za volantom vo vzpriamenom posede cítite trochu neprirodzene, no po pár dňoch si zvyknete. Určitým zadosťučinením môže byť aj to, že sa doň príjemnejšie nastupuje, čo vzhľadom k mestskému zameraniu auta zaváži viac, než komfort sedenia na dlhé trasy. Takisto objem batožinového priestoru 225 litrov patrí k nadpriemernej hodnote v tejto triede. Tak trochu podvodom ju však Hyundai získal najmä výškou kufra. Jeho využiteľnosť je preto nižšia a skok medzi nakladacou hranou a jeho dnom je pomerne vysoký. Po sklopení sedačiek je k dispozícií 910 litrov, takže dovolenka pre dvoch znie celkom reálne. Na sťahovanie nábytku si však radšej požičajte niečo väčšie.

Živé, ale smädné

Aj napriek pozitívnym prvým dojmom to však stále nemalo i10 vyhraté. Atos totiž podvozkovo veľmi nezvládal nástrahy našich hrboľatých ciest. Bol som teda veľmi zvedavý, či zostalo všetko po starom, alebo sa niečo zmenilo. Prvé zákruty a mierne náklony karosérie prezrádzali, že podvozok trochu zmäkol. Bola to však až séria dier na ceste, ktorá ma presvedčila, že zmena je vskutku razantná. Len sem-tam dala o sebe predná náprava vedieť odskočením, či miernym zvukovým prejavom, prihliadnuc k rázvoru išlo len o výnimočné a extrémne situácie. Na mestské jazdenie poskytuje i10 dostatok komfortu, no ani v prímestských zákrutách sa nestratí. Hoci podvozok nie je zábavný ako v Twingu, či Splashi, k ich vyspelosti i10 chýba len mierne strmšie riadenie. Odhliadnuc od neho sa však niet na čo sťažovať. Iné to už je v prípade motora, ktorý síce dynamicky postačuje naháňaniu sa po meste, odráža sa to však na spotrebe. Vďaka absencii palubného počítača môžeme len odhadovať, no 450 najazdených kilometrov na jednu 35 litrovú nádrž dáva jednoduchým výpočtom priemer 7,7 l/100km a aj keby bola v nádrži rezerva na ďalších 50 kilometrov, stále by to bolo na motor objemu 1,1 litra priveľa. Ešteže je dostatočne živý rovnomerne v celom spektre otáčok. Vytáčanie mu však príliš nechutí. Najlepšie sa cíti kdekoľvek medzi 2500-4500 otáčok, čo spolu s dobrým sprevodovaním poskytuje základ na pohodové jazdenie.


Naše hodnotenie

Vzhľad

****

Interiér

****

Motor

***

Jazdné vlastnosti

***

Technika

**

Výbava

****

Úžitok

***

Celkový dojem

****

Hyundai i10 1,1i

Cena modelu od

249 900 Sk

Motor

1,1i

Výkon motora

49 kW / 69 k

Krútiaci moment

99 nM

Zrýchlenie 0-100 km/h

15,6 s

Maximálna rýchlosť

152 km/h

Spotreba podľa výrobcu

5,2 l/100 km

Spotreba v teste

7,7 l/100 km

Bezpečnosť

ABS, 4x airbag

Dlhočizná anténa nás hlasným trieskaním o strop podzemných parkovísk nákupných centier poriadne vystrašila. Raz sa nám dokonca pri parkovaní zasekla do jednej z vetracích konštrukcií...

Aj napriek jednoduchému ovládaniu je pri jazde ťažké trafiť sa rukou na malé tlačidlá. Displej rádia je navyše dosť zle čitateľný.

Otváranie batožinového priestoru je vyriešené elegantne.

Rozloženie ukazovateľov je takmer ideálne, takže vám vo výhľade na ne vôbec necloní veniec volantu.

Interiér pôsobí sviežim a solídnym dojmom. Použité plasty sú síce tvrdé, no v tejto kategórii áut to je úplne bežné.

Jediným neduhom inak kvalitného interiéru je volant. Mäkký plastový povrch nie je príliš príjemný na dotyk.

Nedostatkom odkladacích priestorov i10 rozhodne netrpí.

Vzadu si nájdu dostatok miesta aj dospelí. Dvere sa dajú otvoriť takmer kolmo, čo uľahčuje manipuláciu s detskou sedačkou.

Priehradka pod ovládaním klimatizácie je ideálna na odloženie kľúčov, či mobilného telefónu.

Veľkosťou sa radí kufor i10 medzi supermini k najväčším. Je však dosť hlboký, čo znižuje jeho využiteľnosť.


Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  2. Vianočný bázar chalaňov
  3. Vianočné mecheche 2017
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  6. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  7. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  8. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  9. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  10. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 6 556
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 5 759
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 449
  4. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 276
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 204
  6. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 2 151
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 110
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 080
  9. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 1 599
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 597

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My jediní máme Boha. Patrí iba nám a robí všetko, čo chceme

Slovenský Boh nám poslal slovenského Ježiša cez jeho slovenskú matku, aby nás chránil.

KOMENTÁRE

Rok 1995: Keď Mečiar zabával vtipmi na úrovni piatej cenovej skupiny

Slovensko preniklo medzi hokejovú elitu.

EKONOMIKA

RTVS plánuje urobiť radikálne škrty vo vysielaní, ak sa nezvýšia príjmy

Súčasné príjmy sú vraj nedostatočné.

Neprehliadnite tiež

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.

Fiat Punto dostal nula hviezdičiek za bezpečnosť, najhoršie hodnotenie v histórii

Sklamali aj viaceré modely, ktoré v základnej výbave dostali iba tri z piatich hviezdičiek za bezpečnosť.

Autá dostanú novú povinnú výbavu: núdzové volanie eCall

Každé auto si bude vedieť privolať sanitku v prípade nehody.