SME

Raid Adventure team vyráža do Iránu

Raid adventure team, ktorý vlastní trojnásobný titul víťaza diaľkovej rally Budapešť – Bamako, pokračuje vo svojej adrenalínovej činnosti. Takmer tradične sa v lete vydáva na náročnú expedíciu. Tento rok do perly stredného východu – Iránu.

(Zdroj: www.raid-adventure.com)

Raid adventure team, medzi ktorého najväčšie úspechy patrí trojnásobný titul víťaza diaľkovej rally Budapešť – Bamako, pokračuje vo svojej adrenalínovej činnosti. Už takmer tradične sa v letnom období vydávajú jeho členovia na náročnú expedíciu. Jej cieľom je tento rok perla stredného východu – Irán.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Expedične upravený Nissan Navara sa začiatkom júla vydá z Bratislavy so svojou posádkou v zložení Juraj Ulrich a Luboš Schwarzbacher na viac ako desaťtisíc kilometrov dlhú cestu, počas ktorej sa okrem prejazdu niekoľkých európskych štátov (Maďarsko, Srbsko, Bulharsko) presunú cez Turecko na ázijský kontinent. Až tam začína ich pravé dobrodružstvo a cesta za poznaním. Počas štrnástich dní, ktoré strávia v Iráne, chcú prejsť čo najväčšiu časť tejto krajiny. Ich prvým cieľom je najvyššia hora krajiny – sopka Demavánd. Jej nadmorská výška 5771m.n.m je pre túto posádku obrovskou výzvou, keď budú musieť opustiť svoje auto a vydať sa na niekoľkodňovú púť. Po jej zdolaní je ich ďalším cieľom Veľká soľná púšť a púšť Lút. Neobídu ani historicky významné oblasti ako napríklad ruiny Takt-é Jam Shied známe aj pod názvom Perseopolis.

SkryťVypnúť reklamu

Test techniky a posádky Celá cesta má pre tento team niekoľko významov. Jedným z najdôležitejších je ďalší náročný test techniky a posádky, ktorý chcú následne využiť pri prebiehajúcej prestavbe nového súťažného auta Nissan Navara D40 T2, ktoré bude určené na štarty na najťažších diaľkových rally sveta. Ďalším dôvodom je samozrejme uspokojenie vlastných cestovateľských ambícií a v neposlednom rade aj možnosť priniesť domov množstvo zaujímavých zážitkov a reportáží. To je hlavnou úlohou najmä spolujazdca Luboša Schwarzbachera, ktorý s týmto teamom absolvoval už minuloročnú náročnú cestu na Island a v úlohe reportéra z nej priviezol množstvo zaujímavých reportáží.

Posádka

Juraj Ulrich

Majster SR cross country rally 2003, 2006

SkryťVypnúť reklamu

účastník Rally Dakar 2005 (press car

víťaz maratónu Budapesť - Bamako 2006, 2007, 2008

účastník Expedície Afrika 2007, 2008, Island 2007

Luboš Schwarzbacher

 

reportér, kameraman

cestovateľ (Austrália, Kuba, Sibír..)

člen expedície Island 2007

Nissan Navara D40, 2,5 DDTi - podvozok Ironman Suspension extra load 3“

- Michaelis Body Lift 4“

- Bezpečnostná výbava Kingsdragon

- Navijak Superwinch EP12,5 – kevlar rope

- Prídavná nádrž (150 l)

- Pevnostné nárazníky ORC

- Kompresor Hadex (stlačený vzduch)

- Zvýšené sanie TJM Airtec + cyklónový filter

SkryťVypnúť reklamu

- Navigácia Garmin + TerraTrip 301 plus

- Pneumatiky Yokohama 285/75 R16 MT

- Vyprosťovacie náradie

- Strešný stan s nezávislým kúrením

- Dual batery system

- Monitor tlaku pneumatík

- CB rádio

Stan - Prachotesný a nepremokavý

- Materiál – Riblock Acrylic Dralon,

teflónom pokrytý syntetický materiál,

podlaha s dvojvrstvového polyethylénu (LLDPE),

40 mm hrubá sendvičová vrstva s vysokou tepelnou izoláciou

- Dvojitá PVC Flysheet strecha

- Matrac s poťahom z voduodpudivého materiálu

- Okná s moskytierami

- Nezávislé naftové kúrenie Webasto s reguláciou teploty v stane

- Rozvod elektrickej energie z dvojitého batériového systému

- Vnútorné a vonkajšie osvetlenie

O Iráne Veľkú časť tejto blízkovýchodnej krajiny zaberá centrálne položená Iránska plošina, 800–1000 m vysoká. V jej nižšie položených častiach vznikli púšte (Veľká soľná púšť, Lút). Plošinu lemujú pohoria Alpsko-himalájskej sústavy. Na severe pri pobreží Kaspického mora sa tiahne Elborz s najvyšším vrchom Demávand (5771 m n. m.), na východe Chorasánske vrchy a na západe Zagros. Nížiny sa rozprestierajú len pri brehoch Perzského zálivu a Kaspického mora. Názov krajiny je perzského pôvodu a znamená urodzený alebo zem „Arámcov“. Má značné nerastné bohatstvo (ropa, zemný plyn, uhlie, železná ruda, medená a olovená ruda, soľ, drahé kamene). Priemysel charakterizujú jednak moderné odvetvia vzniknuté z príjmov z predaja ropy (hutníctvo železa a hliníka, chemický priemysel, montáž áut) a jednak so zastaranými technológiami pracujúce remeselnícke dielne (pradiarne, výroba kobercov, potravinárstvo). Poľnohospodárstvo nemá rozvinuté. Pre rastlinnú výrobu sú vhodné len vlhšie územia pri Kaspickom mori (ryža, kukurica, bavlník, ovocie, čaj, tabak). V oázach na púšťach a polopúšťach je rozšírené pestovanie datlí. Príjmy menšej časti obyvateľstva zabezpečuje chov zvierat. Dôležitý je morský rybolov (jeseter, losos). Významný je export kaviáru pripraveného z ikier rýb.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zaujímavosti Teherán - je predovšetkým modernou metropolou, avšak to najlepšie zo starej kultúry a architektúry ostalo zachované - mešita Shahida Motahariho má osem minaretov, z ktorých je úchvatný výhľad na mesto, rovnako bazár (otvorený denne okrem piatku a náboženských sviatkov), je jedným z najväčších na strednom východe. Trhovisko predstavuje obrovské bludisko klenutých alejí, kde má oddelené pôsobisko každé z tradičných remesiel a pri nákupoch kobercov a orientálnych korenín si môžete pozrieť výrobu tovaru v priamom prenose.

Tabriz - druhé najväčšie mesto Iránu - je domovom zrekonštruovanej modrej mešity (1465) a zastrešeného bazáru, ktorý sa tu uskutočňuje už od 15. storočia.

Zlatý trojuholník - Oblasť vyrezanú troma starovekými mestami Hamadan, Kermanshah a Khorramabad, miestni s obľubou nazývajú „zlatý trojuholník“. Dlhé stáročia prechádzala touto zvlnenou krajinou hodvábna cesta a viacero artefaktov nájdených v regióne svedčí o jeho prvom osídľovaní už pred 6 000 rokmi. Hamadan bol letným sídlom perzských vládcov. Jedným z dôkazov o jeho dávnom pôvode je i socha leva, ktorá sa tu zachovala ešte z čias vlády Alexandra Veľkého.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Esfahan - bol v minulosti hlavným mestom Perzie a dnes spadá pod Svetové kultúrne dedičstvo Unesca. Najpozoruhodnejšou časťou mesta je nádherné centrálne námestie, ktoré je zhruba sedemkrát väčšie ako námestie sv. Marka v Benátkach. Paláce, mosty a záhrady tvoria mestskú architektúru spolu s jednou z najkrajších iránskych stavieb – Piatkovou mešitou (Masjid-e Jomeh).

Trasa expedície Irán 2008

Van – Tabriz – Rasht – Teheran – Yazd – Shiraz – Esfahan – Quom – Zanjan – Tabriz – Van

Celková dĺžka trasy: 11000 km

Dĺžka trasy v Iráne: 4500 km

ČO JE RAID ADVENTURE TEAM? Od roku 2000 sa aktívne zúčastňuje súťaží a akcií spojených s pojmom 4x4. Medzi ich najväčšie úspechy patrí dvojnásobný titul Majstra SR Cross Country Rally a tri víťazstvá na medzinárodnom diaľkovom maratóne Budapešť – Bamako. Okrem súťaženia sa venuje aj expedíciám a nedávno uskutočnili cestopisné projekty Afrika a Island. Aktívne sa venujú aj príprave svojich nástupcov. Už teraz zaznamenávajú úspechy najmladších členov v pretekoch Quad-cross.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Autor: Raid Adventure Team

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  6. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  7. Probiotiká nie sú len na trávenie
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 408
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 032
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 695
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 428
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 077
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 679
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 615
  8. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 1 555
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Zdravotní Klauni: Smiech, ktorý si dáva načas
  2. Jozef Pivarník: Národný kŕdeľ v tieni extrémizmu: Daniel Bombic alias Danny Kollár a jeho vládna ochrana
  3. Pavol Burda: Whataboutizmus po slovensky
  4. Branko Štefanatný: Ste výsledkom svojho tréningu
  5. Tupou Ceruzou: Smerákov
  6. Ivan Mlynár: Čurillovci sú zlo, Vagovičove knihy sú zbytočné a Kubina je úmrtným listom právnemu štátu. Tak pravil muscle man Šutaj Eštok
  7. Juraj Ondruška: Rozhovor pre TV Bratislava Staré letisko Vajnory opäť v ohrození: Vajnoráci povedali NIE – budú ich znova ignorovať?
  8. Jozef Pivarník: Oslobodenie Európy: Spojenci verzus Sovieti – mýtus a realita
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 323
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 511
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 21 469
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 429
  5. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 110
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 503
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 840
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 582
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťZatvoriť reklamu