Uvedenie Delty na trh bolo pompézne, exkluzívne, plné emotívnych vyjadrení ako sa na Talianov patrí. Najčastejšie zaznievali slová - štýl, temperament a odlišnosť. Nová Delta je úplne iná ako väčšina podobných automobilov. Je taliansky originálna – dizajnom aj samotnou koncepciou.
Väčšia ako Bravo Postavená je na platforme Brava, ale dĺžkou karosérie a najmä rázvorom náprav dlhším o 100 mm sa pohybuje medzi segmentami C a D. Preto nie je ľahké pomenovať jej priamych súperov. Predstavitelia automobilky tvrdia, že typický majiteľ novej Delty by mal byť zvyknutý na pohodlie a komfort auta segmentu D, ale hľadajúci niečo kompaktnejšie, úspornejšie a ľahšie zaparkovateľné v meste. Prílev ďalších zákazníkov, napríklad rodiny s tromi deťmi očakávajú zo segmentu C.
Majestátny kompakt Nová Delta teda pokračuje v nastúpenom trende automobilky – byť prémiovou a luxusnou alternatívou v nižších triedach. Jej hlavnou úlohou je poskytnúť svojmu majiteľovi pocit výnimočnosti, pohodlie a komfort na najvyššej možnej úrovni, o čo sa snaží veľmi presvedčivo. Na ceste vyzerá naozaj majestátne, predovšetkým jej predná časť s mriežkovanou maskou chladiča v tvare štítu a pásom LED-diódových svetiel pod prednými reflektormi. Nádych exkluzivity vozidlu dodáva dvojfarebné lakovanie karosérie (od najvyššieho stupňa výbavy Platino štandard), rozmery auta umne maskuje stúpajúca línia bočných okien a dojem z exteriéru umocňujú tmavé okná spolu s čiernymi prahmi. Kokpit síce v mnohom pripomína sesterský Fiat Bravo. Napríklad základná architektúra palubnej dosky, výplne dverí a stredová konzola s odkladacími priestormi boli bezo zmeny prevzaté z tohto modelu.
Bližšie k Maserati, materiálmi Použitím kvalitných materiálov, matných a mäkkých plastov, bohatej aplikácii kože vo vyšších výbavách a farbami orientovanými skôr k limuzínam návrhári dosiahli, že vnútri sa človek cíti podstatne luxusnejšie a výnimočnejšie než v Brave. Lancia vsádza na prémiový taliansky štýl a preto niet dôvodu nesúhlasiť s tvrdením šéfdizajnéra automobilky Marcom Tenconem, ktorý hovorí, že materiály novej Delty majú bližšie ku kabínam Maserati. Auto dostalo vlastný prístrojový panel, iné ovládače rádia a klimatizácie a diódové osvetlenie kabíny. Stredový panel s prehľadným a graficky precízne spracovaným novým navigačným systémom efektne vystupuje do priestoru.
Plastová rušička Príjemné pocity navodzujú všetky ovládacie prvky, s ktorými vodič prichádza do kontaktu. Predovšetkým kožou potiahnutý trojramenný volant a obdĺžniková hlavica radiacej páky. Naopak pár vecí si návrhári mohli odpustiť. Rušivo pôsobí napríklad tvrdý plastový panel na vrchu palubnej dosky pred spolujazdcom prevzatý z Brava. Použiť mohli tiež iné, originálnejšie páčky pod volantom a taktiež otočné ovládače manuálnej klimatizácie v slabšie vybavených verziách nie sú dostatočne presvedčivé. S akcentom na komfort a pohodlie úzko súvisí tvar sedadiel. V predných sa dobre sedí, pohodlne sa do nich nastupuje, ale chýba im výraznejšie bočné vedenie.
Pohodlie limuzíny Sedenie vzadu si budete naopak vyslovene užívať. Prebytok miesta pre nohy a oveľa veľkorysejší priestor nad hlavou ako v Brave majú na tom len čiastočný podiel. O zvyšok sa starajú veľmi príjemné sedadlá s nezvyčejne dlhými sedákmi, ktoré svojim tvarom a pohodlím pripomínajú pohovku. Za zmienku stojí tiež vystupovanie zo zadných sedadiel. Vďaka rozmerným zadným dverám a vstupnému otvoru vykrojenému až k podlahe pasažieri prakticky nemusia prekračovať prah, čo určite ocenia mnohí predstavitelia talianskych štátnych inštitúcií a samosprávy, pre ktorých Lancia pripraví dokonca špeciálne balíky výbavy, aby sa im na zadných sedadlách vozilo ako v bavlnke. Zadná sklápateľná lavica sa dá naviac posúvať v rozsahu 80 mm, čím môžete priestor v zadnej časti prerozdeliť buď v prospech cestujúcich alebo batožiny. Objem kufra sa podľa toho pohybuje od 380 do 465 litrov.
Komfortnejšie Bravo Jazdné vlastnosti sú veľmi príbuzné Bravu, s väčším dôrazom na komfort. Auto sa ľahko a precízne ovláda. Dlhý rázvor ešte viac podporil istotu v ostrých, aj rýchlo prechádzaných, tiahlych zákrutách a keďže Lancia prišla na trh neskôr než Fiat, konštruktéri mali dosť času na odstránenie aj niekoľkých najčastejšie kritizovaných slabých miest Brava. Riadenie nie je až natoľko ľahké, posilňovač reaguje citlivejšie. Veniec volantu nezakrýva výhľad na vrchnú časť stupnice meracích prístrojov. Predná náprava výrazne mäkšie a hlavne tichšie absorbuje všetky kopance od hrubých nerovností, vďaka čomu je auto na nekvalitnom povrchu celkovo kľudnejšie a kultivovanejšie. Zákrutami prechádza skôr plavne, ale nemá prehnanú tendenciu k nedotáčavosti.
Lancia Delta - rozmery
dĺžka 4520 mm
šírka 1797 mm
výška 1499 mm
rázvor náprav 2700 mm
batožinový priestor 380/465/760 litrov
objem pal. nádrže 58 litrov
Twin Turbo diesel Silnou stránkou novej Lancie Delta je motorová paleta, zložená z výhradne preplňovaných benzínových a naftových agregátov. My sme sa sústredili hlavne na dve naftové novinky. Prvý sme skúšali dvojliter Multijet s výkonom 121 kW/165 k, ktorý po technickej stránke vychádza z úspešného štvorvalca 1.9 Multijet (150 k). K tomuto agregátu netreba veľa slov. Stačí spomenúť, že štafetu preberá dobre pripravený, nádherne kultivovaný nástupca, ktorý má dostatok výkonu aj dynamiky. Veď už od 1750 ot. 1/min dáva k dispozícii 360 Nm. Koho by neuspokojil tento motor, môže siahnuť po druhej novinke 1.9 Twin Turbo Multijet s ešte presvedčivejším výkonom 140 kW/190 k a krútiacim momentom 400 Nm, ale najmä ťahom zo samotného suterénu otáčkomera.
Funiaci býk Twin Turbo Multijet už pri 1250 ot. 1/min odvádza na predné kolesá 300 Nm krútiaceho momentu, maximum 400 Nm potom pri 2000 ot. 1/min. Do 1800 ot. 1/min pracuje malá turbína, od 3000 ot. 1/min veľká turbína a medzi 1800 – 3000 ot. 1/min obe súčasne. Výsledkom je fantastický, jednoliaty ťah bez turbodiery v celom spektre pracovných otáčok. Pochvalu motorárom treba vysloviť aj za samotnú myšlienku - namiesto väčšieho objemu siahnuť po dvoch turbínach v osvedčenom 1.9 Multijet, ktorý citeľne menej zaťažuje prednú nápravu. Tým novú Deltu ušetrili pred väčšími vplyvmi nedotáčavosti v zákrutách. Všetky motory sa kombinujú so 6-stupňovými manuálnymi alebo automatickými prevodovkami.
Elektronickí pomocníci Popri dizajne, materiáloch v interiéri a rázvore odlišuje Deltu od Brava množstvo elektronických pomocníkov. Medzi ne patria napríklad elektronicky riadené tlmiče pruženia a aktívny parkovací asistent. O dobrý kontakt s vozovkou a lineárny prenos sily sa starajú nové asistenčné systémy TTC (kontrolou prenosu krútiaceho momentu zlepšuje trakciu v zákrutách a nahrádza tak samosvorný diferenciál) a LTF (zlepšujúci spätnú väzbu riadenia).
Driving Advisor udžiava auto v jazdnom pruhu a v prípade potreby dokáže sám skorigovať smer (podobný systém má nová Honda Accord). Z bezpečnostných prvkov stoja za zmienku tiež predné denné a zadné LED-diódové svetlá.
Začiatok predaja Nová Delta príde na Slovensko v septembri a spoločne s ňou bude oficiálne uvedená na trh aj značka Lancia. Na začiatok s tromi predajnými miestami – Bratislava, Banská Bystrica a Košice.
Talianska cena základného modelu s motorom 1.4 T-JET (120 k) začína na 21.500 eur (2.0 Multijet od 26.500 eur). Zo zákulisných informácii vieme, že slovenskému importérovi sa ju podarí ešte trochu znížiť.
Produkcia novej Delty má byť zisková od 45.000 kusov. Automobilka z nej ročne plánuje predať 70.000 ks, z toho približne polovicu na domácom trhu. Keď sa jej to podarí, zohrá tento model kľúčovú úlohu v mimoriadne ambicióznom pláne zvýšiť odbyt značky z vlaňajších 121.000 na 300.000 áut v roku 2010. Delta schádza z montážnych pásov v závode Cassino v strednom Taliansku, kde vyrábajú aj modely Fiat Bravo a Croma.
Ohľadne budúcnosti ďalších modelov predstavitelia automobilky prezradili, že do roku 2012 Lancia uvedie na trh viac ako jeden nový model ročne. S nástupcom vlajkovej lode Thesis sa ale do tohto termínu nepočíta. Nové autá pribudnú do segmentov od Delty nižšie.
Interiér v mnohom vychádza z Brava, ale použitím prémiových materiálov dostal luxusnejší nádych.
Priestorový komfort a pohodlie cestovania na zadných sedadlách v kombinácii s relatívne kompaktnou karosériou je silným argumentom tohto auta.
Podľa polohy zadných sedadiel (posúvateľných v rozsahu 80 mm) sa objem kufra pohybuje od 380 do 465 l. Podobne ako v Brave jeho využiteľnosť obmedzuje vysoká nakladacia hrana.
Materiály majú vraj blízko k tým v kabínach Maserati.
Vrcholom naftovej ponuky je 1.9 Twin Turbo Multijet s výkonom 140 kW/200 k a krútiacim momentom 400 Nm.
Technické parametre vozidiel Lancia Delta Motor 1.4 T-JET 1.4 T-JET 1.6 Multijet 2.0 Multijet 1.9 Twin Turbo Multijet
zdvihový objem [cm3] 1368 1368 1598 1956 1910
výkon [kW/k] 88/120 110/150 88/120 121/165 140/190
pri otáčkach [1/min] 5000 5500 4000 4000 4000
krútiaci moment [Nm] 206 206 300 360 400
pri otáčkach [1/min] 1750 2250 1500 1750 2000
pohotovostná hmotnosť [kg] 1320 1320 1410 1430 1430
spotreba paliva [l/100 km] 6,6 7,0 4,9 5,3 5,7
zrýchlenie 0-100 km/h [s] 9,8 8,7 10,7 8,5 7,9
maximálna rýchlosť [km/h] 195 210 194 214 222