SME
Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Vybrať si diesel alebo benzín?

Vysoké ceny paliva na čerpacích staniciach predražujú každý kilometer jazdy. Drahá nafta znevýhodňuje drahší a ešte vždy úspornejší diesel.

S vysokými cenami paliva sa musíme zmieriť a radšej jazdiť úsporne. Štýlom jazdy možno znížiť spotrebu aj o dvadsať percent.S vysokými cenami paliva sa musíme zmieriť a radšej jazdiť úsporne. Štýlom jazdy možno znížiť spotrebu aj o dvadsať percent. (Zdroj: ČTK/AP)

Investícia do naftového motora sa oplatí iba pri najazdení vysokého počtu kilometrov v luxusnom aute.

Pred dvomi rokmi stála nafta o tri koruny menej a benzín bol od nej o 50 halierov drahší. Pred rokom natankovali majitelia naftových motorov liter paliva za 37,20 a benzín stál 38,60 korún. Prudká zmena nastala vlani koncom septembra, keď diesel prvýkrát prekročil cenu benzínu. Teraz je na mnohých čerpacích staniciach liter benzínu o tri koruny lacnejší. Jedinou výhodou naftového motora ostáva nižšia spotreba pri porovnateľnom výkone s benzínovým motorom a tiež pri dynamickej jazde. Rýchlosť a predbiehanie sa na spotrebe naftových motorov neprejavuje tak výrazne ako na zážihových. To je dôvod, prečo diesel dominuje v drahých autách vyššej strednej triedy. Malé a kompaktné autá majú čoraz silnejšiu ponuku benzínových motorov za dobré ceny.

auto-moto_big.jpg

Dlhá návratnosť

Automobilky investujú do vývoja malých benzínových motorov s turbodúchadlom, ktoré sú v konečnom dôsledku lacnejšie, lepšie zrýchľujú a pri ekonomickej jazde dosahujú spotrebu porovnateľnú s dieselom. Nový Fiat Bravo s benzínovým turbomotorom 1,4 T-Jet s rovnakým výkonom a výbavou interiéru ako má naftová verzia 1,6 MTJ stojí o 86-tisíc korún menej. Diesel síce spotrebuje menej paliva, ale neponúkne rovnako komfortnú jazdu a s drahou naftou sa investícia vráti až po najazdení 147-tisíc kilometrov. Podobne Renault Clio s pokrokovým benzínovým motorom 1,2 TCE dosahuje o 9 kW vyšší výkon ako porovnateľný diesel v rovnakej výbave a pritom je lacnejší. Aby sa majiteľovi vrátil cenový rozdiel musí najazdiť 126-tisíc kilometrov. V návratnosti nie je započítaný drahší servis vznetového auta a ostatné prevádzkové náklady.

Kde má miesto hybrid?

V prospech motorov so zapaľovacími sviečkami hovorí hybridná technológia. Hybridný Lexus s výkonom na úrovni benzínového osemvalca objemu štyroch litrov má v meste spotrebu ako bežný dvojliter. Na hybridnej technológii ušetria najviac majitelia rýchlych manažérskych automobilov.

Bohatí šetria

Odhliadnuc od krajšieho zvuku a príjemnejšej jazdy s benzínovým motorom sa oplatí kúpiť limuzínu vyššej strednej triedy s nafťákom. Technológie vznetových šesťvalcov sú na veľmi vysokej úrovni a ceny porovnateľné s benzínovými verziami. Audi A6 3,0 TDI má nižšiu cenu aj spotrebu ako benzínové Audi A6 3,2 FSI. Výber motora zostáva otázkou priorít majiteľa.

Pre a proti

Benzínový motor je tichší, má príjemnejší chod a širšie spektrum využiteľných otáčok. Na rozdiel od diesela je menej náchylný na nepodarené studené štarty v zime a rýchlejšie zohrieva kúrenie. V prospech benzínového motora hrá nižšia hmotnosť, nižšie zaťaženie prednej nápravy a lacnejší servis. Štýl jazdy sa na spotrebe benzínového motora prejavuje oveľa citeľnejšie. Naopak naftový motor má dobrú spotrebu pri dlhej a rýchlej jazde. Diesel vyhovuje väčšine motoristov aj pre svoj vysoký krútiaci moment a ľahšie predbiehanie. S naftou môžu nastať problémy v zime a diesel je precitlivelý aj na zaobchádzanie s autom. Pri zlom šoférovi vydrží kratšie ako benzín a hrozí poškodenie drahých častí. Jediným riešením ako znížiť dopad vysokých cien paliva je jazdiť úsporne, nevoziť zbytočný náklad v aute a vybrať si motor primeraný svojim potrebám.


Ako jazdiť úsporne


  • - nepridávať plyn zbytočne

  • - predvídať udalosti vpremávke ajazdiť plynulo

  • - využívať dosiahnutú rýchlosť

  • - nenechávať zbytočne bežať motor

  • - nevoziť zbytočný náklad

  • - nejazdiť vo vysokých otáčkach

  • - brzdiť motorom

  • - jazdiť tak, aby bolo treba čo najmenej brzdiť


Aká je návratnosť investície do naftového motora v spotrebe?


Automobil benzínový motor naftový motor návratnosť
Škoda Fabia 1,6 16V (77 kW) 1,9 TDI (77 kW) 117 994 km
Citroen C3 1,4 i (54 kW) 1,4 HDi (50 kW) 138 191 km
Kia Ceed 1,6 CVVT (93 kW) 1,6 CRDi (85 kW) 94 908 km
Ford Fiesta 1,3i (51 kW) 1,4 TDCi (50 kW) 155 854 km
Renault Clio 1,2 16V (55 kW) 1,5 dCi (50 kW) 141 302 km
Suzuki SX4 1,6 GS (79 kW) 1,9 DDiS (88 kW) 205 140 km
VW Passat 1,8 TSI (118 kW) 2,0 TDI CR (125 kW) 192 776 km
AUDI A6 3,2 FSI V6 (188 kW) 3,0 TDI V6 (171 kW) 0 km
Citroen C5 3,0i V6 (155 kW) 2,7 HDi V6 (150 kW) 112341 km

Akú máte spotrebu a ako šetríte pohonné hmoty? Dáte prednosť benzínu alebo nafte?

12_anketa_big.jpgVladimír Lukáč

podnikateľ roka 2007 v oblasti inovácií

zakladateľ Etop Trading

Vozidlo : Lexus RX400h

Spotreba : 8,9 l/100 km

„Po pätnástich rokoch v podnikaní som prešiel na hybridný pohon. Z hľadiska vysokého výkonu a bezpečnosti je pre mňa zaujímavá desaťpercentná úspora paliva na diaľnici a tridsaťpercentná v meste. Spotrebu vylepšujem technikou jazdy a na križovatkách sa vyhýbam neprimerane rýchlym štartom. Ani v Nemecku nejazdím nad 150 kilometrov za hodinu. Potrebujem výkonné a úsporné auto, preto dávam prednosť hybridu."

14_anketa_big.jpgIgor Drotár

automobilový pretekár

Vicemajster Slovenska v rely 2007

Vozidlo: Škoda Octavia RS TDI

Spotreba: 7,8 l/100 km

Nejazdím vyslovene na spotrebu a idem tak ako dovoľuje situácia na ceste. Snažím sa využiť voľný priestor na ceste a preto radšej pridám. Mám rezervy a viem, že by mohla byť nižšia. Treba šetriť pohonné hmoty ale nie za každú cenu lebo auto pri nízkych otáčkach a extrémne úspornej jazde trpí, nespaľuje dobre. Motor musí pracovať v optimálnych otáčkach. Pokrok v oblasti naftových motorov je obrovský ale aj tak sa nevyrovnajú benzínovým."

Viktor Plézel 13_anketa_big.jpg

policajt

hovorca

vozidlo: Škoda Fabia 1,4

spotreba: 6,5 l/100 km (o liter menšia ako priateľka)

Ceny pohonných hmôt sú odrazom stúpajúcich cien ropy, iný vývoj ani nečakám. Musíme sa naučiť jazdiť úsporne. Nie systémom brzda - plyn, ale plynulo. Preferujem benzínový motor. Dôvodom je kultúra chodu a pružnosť, s úspornými benzínovými motormi dosahujem dobrú spotrebu a rozdiely sú minimálne. Záleží na technike jazdy, na tom istom aute mám o liter nižšiu spotrebu, ako priateľka."

11_anketa_big.jpgMartin Babjak

operný spevák

vozidlo: Seat Alhambra 1,9 TDI

spotreba: 7 litrov na sto kilometrov

„Jazdím stále rovnako a podľa potreby a situácii na ceste. Ak sa ponáhľam, tak na to dupnem. Samozrejme, že nechodím dvesto, ale ani deväťdesiat po diaľnici iba preto, aby som usporil. S cenou paliva sa asi nedá nič robiť, sústredím sa na to, aby som na palivo zarobil. Už to inak nebude. Benzínové motory veľmi pokročili a rozdiely v spotrebe sú minimálne ale zostanem pri dieseli. Už som si naň zvykol."

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  2. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  3. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  4. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  5. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  8. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  9. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 20 307
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 18 203
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 13 448
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 312
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 624
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 186
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 495
  8. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 294
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 271
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 148
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Občania boli veľmi zodpovední, hodnotí Naď. Spokojný je aj Matovič (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 43 843. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 165 obetí.

Minister obrany Jaroslav Naď.
Komentár Tomáša Prokopčáka

Prevrat na STU

Na Slovenskej technickej univerzite sa pokúsia odvolať rektora.

Tomáš Prokopčák.
Zdravotníci v nemocnici v Kyjove.
S prvou republikou sa nám spája doba elegancie, prosperity a pohody. Nie vždy to bola pravda.

Neprehliadnite tiež

Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.
Volkswagen ID.3 1st

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.