Vybrať si diesel alebo benzín?

Vysoké ceny paliva na čerpacích staniciach predražujú každý kilometer jazdy. Drahá nafta znevýhodňuje drahší a ešte vždy úspornejší diesel.

S vysokými cenami paliva sa musíme zmieriť a radšej jazdiť úsporne. Štýlom jazdy možno znížiť spotrebu aj o dvadsať percent.(Zdroj: ČTK/AP)

Investícia do naftového motora sa oplatí iba pri najazdení vysokého počtu kilometrov v luxusnom aute.

Pred dvomi rokmi stála nafta o tri koruny menej a benzín bol od nej o 50 halierov drahší. Pred rokom natankovali majitelia naftových motorov liter paliva za 37,20 a benzín stál 38,60 korún. Prudká zmena nastala vlani koncom septembra, keď diesel prvýkrát prekročil cenu benzínu. Teraz je na mnohých čerpacích staniciach liter benzínu o tri koruny lacnejší. Jedinou výhodou naftového motora ostáva nižšia spotreba pri porovnateľnom výkone s benzínovým motorom a tiež pri dynamickej jazde. Rýchlosť a predbiehanie sa na spotrebe naftových motorov neprejavuje tak výrazne ako na zážihových. To je dôvod, prečo diesel dominuje v drahých autách vyššej strednej triedy. Malé a kompaktné autá majú čoraz silnejšiu ponuku benzínových motorov za dobré ceny.

auto-moto_big.jpg

Dlhá návratnosť

Automobilky investujú do vývoja malých benzínových motorov s turbodúchadlom, ktoré sú v konečnom dôsledku lacnejšie, lepšie zrýchľujú a pri ekonomickej jazde dosahujú spotrebu porovnateľnú s dieselom. Nový Fiat Bravo s benzínovým turbomotorom 1,4 T-Jet s rovnakým výkonom a výbavou interiéru ako má naftová verzia 1,6 MTJ stojí o 86-tisíc korún menej. Diesel síce spotrebuje menej paliva, ale neponúkne rovnako komfortnú jazdu a s drahou naftou sa investícia vráti až po najazdení 147-tisíc kilometrov. Podobne Renault Clio s pokrokovým benzínovým motorom 1,2 TCE dosahuje o 9 kW vyšší výkon ako porovnateľný diesel v rovnakej výbave a pritom je lacnejší. Aby sa majiteľovi vrátil cenový rozdiel musí najazdiť 126-tisíc kilometrov. V návratnosti nie je započítaný drahší servis vznetového auta a ostatné prevádzkové náklady.

Kde má miesto hybrid?

V prospech motorov so zapaľovacími sviečkami hovorí hybridná technológia. Hybridný Lexus s výkonom na úrovni benzínového osemvalca objemu štyroch litrov má v meste spotrebu ako bežný dvojliter. Na hybridnej technológii ušetria najviac majitelia rýchlych manažérskych automobilov.

Bohatí šetria

Odhliadnuc od krajšieho zvuku a príjemnejšej jazdy s benzínovým motorom sa oplatí kúpiť limuzínu vyššej strednej triedy s nafťákom. Technológie vznetových šesťvalcov sú na veľmi vysokej úrovni a ceny porovnateľné s benzínovými verziami. Audi A6 3,0 TDI má nižšiu cenu aj spotrebu ako benzínové Audi A6 3,2 FSI. Výber motora zostáva otázkou priorít majiteľa.

Pre a proti

Benzínový motor je tichší, má príjemnejší chod a širšie spektrum využiteľných otáčok. Na rozdiel od diesela je menej náchylný na nepodarené studené štarty v zime a rýchlejšie zohrieva kúrenie. V prospech benzínového motora hrá nižšia hmotnosť, nižšie zaťaženie prednej nápravy a lacnejší servis. Štýl jazdy sa na spotrebe benzínového motora prejavuje oveľa citeľnejšie. Naopak naftový motor má dobrú spotrebu pri dlhej a rýchlej jazde. Diesel vyhovuje väčšine motoristov aj pre svoj vysoký krútiaci moment a ľahšie predbiehanie. S naftou môžu nastať problémy v zime a diesel je precitlivelý aj na zaobchádzanie s autom. Pri zlom šoférovi vydrží kratšie ako benzín a hrozí poškodenie drahých častí. Jediným riešením ako znížiť dopad vysokých cien paliva je jazdiť úsporne, nevoziť zbytočný náklad v aute a vybrať si motor primeraný svojim potrebám.


Ako jazdiť úsporne


  • - nepridávať plyn zbytočne

  • - predvídať udalosti vpremávke ajazdiť plynulo

  • - využívať dosiahnutú rýchlosť

  • - nenechávať zbytočne bežať motor

  • - nevoziť zbytočný náklad

  • - nejazdiť vo vysokých otáčkach

  • - brzdiť motorom

  • - jazdiť tak, aby bolo treba čo najmenej brzdiť


Aká je návratnosť investície do naftového motora v spotrebe?


Automobil benzínový motor naftový motor návratnosť
Škoda Fabia 1,6 16V (77 kW) 1,9 TDI (77 kW) 117 994 km
Citroen C3 1,4 i (54 kW) 1,4 HDi (50 kW) 138 191 km
Kia Ceed 1,6 CVVT (93 kW) 1,6 CRDi (85 kW) 94 908 km
Ford Fiesta 1,3i (51 kW) 1,4 TDCi (50 kW) 155 854 km
Renault Clio 1,2 16V (55 kW) 1,5 dCi (50 kW) 141 302 km
Suzuki SX4 1,6 GS (79 kW) 1,9 DDiS (88 kW) 205 140 km
VW Passat 1,8 TSI (118 kW) 2,0 TDI CR (125 kW) 192 776 km
AUDI A6 3,2 FSI V6 (188 kW) 3,0 TDI V6 (171 kW) 0 km
Citroen C5 3,0i V6 (155 kW) 2,7 HDi V6 (150 kW) 112341 km

Akú máte spotrebu a ako šetríte pohonné hmoty? Dáte prednosť benzínu alebo nafte?

12_anketa_big.jpgVladimír Lukáč

podnikateľ roka 2007 v oblasti inovácií

zakladateľ Etop Trading

Vozidlo : Lexus RX400h

Spotreba : 8,9 l/100 km

„Po pätnástich rokoch v podnikaní som prešiel na hybridný pohon. Z hľadiska vysokého výkonu a bezpečnosti je pre mňa zaujímavá desaťpercentná úspora paliva na diaľnici a tridsaťpercentná v meste. Spotrebu vylepšujem technikou jazdy a na križovatkách sa vyhýbam neprimerane rýchlym štartom. Ani v Nemecku nejazdím nad 150 kilometrov za hodinu. Potrebujem výkonné a úsporné auto, preto dávam prednosť hybridu."

14_anketa_big.jpgIgor Drotár

automobilový pretekár

Vicemajster Slovenska v rely 2007

Vozidlo: Škoda Octavia RS TDI

Spotreba: 7,8 l/100 km

Nejazdím vyslovene na spotrebu a idem tak ako dovoľuje situácia na ceste. Snažím sa využiť voľný priestor na ceste a preto radšej pridám. Mám rezervy a viem, že by mohla byť nižšia. Treba šetriť pohonné hmoty ale nie za každú cenu lebo auto pri nízkych otáčkach a extrémne úspornej jazde trpí, nespaľuje dobre. Motor musí pracovať v optimálnych otáčkach. Pokrok v oblasti naftových motorov je obrovský ale aj tak sa nevyrovnajú benzínovým."

Viktor Plézel 13_anketa_big.jpg

policajt

hovorca

vozidlo: Škoda Fabia 1,4

spotreba: 6,5 l/100 km (o liter menšia ako priateľka)

Ceny pohonných hmôt sú odrazom stúpajúcich cien ropy, iný vývoj ani nečakám. Musíme sa naučiť jazdiť úsporne. Nie systémom brzda - plyn, ale plynulo. Preferujem benzínový motor. Dôvodom je kultúra chodu a pružnosť, s úspornými benzínovými motormi dosahujem dobrú spotrebu a rozdiely sú minimálne. Záleží na technike jazdy, na tom istom aute mám o liter nižšiu spotrebu, ako priateľka."

11_anketa_big.jpgMartin Babjak

operný spevák

vozidlo: Seat Alhambra 1,9 TDI

spotreba: 7 litrov na sto kilometrov

„Jazdím stále rovnako a podľa potreby a situácii na ceste. Ak sa ponáhľam, tak na to dupnem. Samozrejme, že nechodím dvesto, ale ani deväťdesiat po diaľnici iba preto, aby som usporil. S cenou paliva sa asi nedá nič robiť, sústredím sa na to, aby som na palivo zarobil. Už to inak nebude. Benzínové motory veľmi pokročili a rozdiely v spotrebe sú minimálne ale zostanem pri dieseli. Už som si naň zvykol."

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  7. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 116
  2. Moskva alebo Petrohrad? 5 617
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 126
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 2 800
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 283
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 266
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 218
  8. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 405
  9. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 281
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 180

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ak sa bude chcieť pacient objednať, vyšetrenie nech si zaplatí sám

Minister zdravotníctva Tomáš Drucker chce zmeniť spôsob objednávania pacientov.

DOMOV

Dobré ráno: Fico má strach? Zase sa pustil do prezidenta

Prečo Fico zaútočil na Kisku? A čo sa deje v Smere?

KOMENTÁRE

Akékoľvek súkromné peniaze do zdravotníctva sú vítané

Ľudia si za doplnkové ordinačné hodiny priplatia.

ŠPORT

Neapol s Hamšíkom sa udržal v hre o postup, Dortmund končí

Real strelil v Nikózii šesť gólov.

Neprehliadnite tiež

Škoda na veľtrhu predstavila nový elektrobus E'City

Plzenský výrobca tak reaguje na zvýšený dopyt po ekologickej doprave.

Uber má novinky pre vodičov aj cestujúcich. Spoplatní čakanie

Zákazník má dve minúty na zrušenie jazdy aj dobehnutie k autu

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Renault po cestách už jazdí s autom pre rok 2023

Experimentálny koncept ukazuje, ako budú vyzerať Renaulty o niekoľko rokov.