SME
Štvrtok, 30. jún, 2022 | Meniny má Melánia

Pomohli povinné autosedačky? Nikto nevie

Pred rokom začala platiť povinnosť používať autosedačky. Počet úmrtí detí napriek tomu narastá. Či boli deti v sedačkách, nikto neeviduje.

Čoraz viac rodičov používa autosedačky, ale nie všetci v nich pripútajú dieťa alebo dôsledne vypnú airbag na prednom sedadle. Foto - autorČoraz viac rodičov používa autosedačky, ale nie všetci v nich pripútajú dieťa alebo dôsledne vypnú airbag na prednom sedadle. Foto - autor (Zdroj: Autor)

Po čelnom náraze civilného a policajného auta pred týždňom zahynul vo Zvolenskej Slatine deväťročný chlapec. Nebol pripútaný a silou nárazu preletel do prednej časti auta, kde utrpel smrteľné zranenia. K štyrom detským obetiam v autách za prvých päť mesiacov tohto roku pribudla ďalšia. Ich počet sa nedarí znížiť napriek povinnosti používať autosedačky, ktorá platí už rok.

Smutné čísla narastajú

Pred tromi rokmi zahynulo v autách deväť, predminulý rok tri a vlani šesť detí. V roku 2008 zomreli zatiaľ pri nehodách už štyri deti, vlani v rovnakom období o dve menej. Polícia si nelichotivú štatistiku vysvetľuje nárastom počtu vážnych nehôd a väčších tragédií s dosahom na deti. "Nie je priama úmera medzi zavedením povinného používania detských autosedačiek a poklesom nehôd," povedal Viktor Plézel, hovorca Policajného zboru. Správy o dopravných nehodách neevidujú, či bolo dieťa v čase nárazu pripútané, alebo nie. Preto je veľmi ťažké posúdiť účinok zavedenia detských autosedačiek.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Kontrolujú sa?

Špeciálne policajné kontroly na používanie detských autosedačiek sa zatiaľ nerobia. Pri každej náhodnej alebo cielenej kontrole policajti sledujú pripútanie dospelých, detí a použitie autosedačky. "Podľa našich zistení veľa ľudí už používa autosedačky, ale často do nich položia dieťa a nepripútajú. Vodiči si na povinnosť zvykajú," povedal Plézel. Za nepripútané dieťa v predpísanom zádržnom systéme hrozí vodičovi pokuta až do výšky dvetisíc korún. Väčšinu takýchto priestupkov však policajti riešia dohovorom a nabádajú vodičov na rešpektovanie zákona. "Ak si dieťa v ranom veku zvykne na pripútanie v autosedačke, bude preň celkom prirodzené používať bezpečnostné pásy aj v dospelosti," dodal Plézel.

SkryťVypnúť reklamu

Otázka peňazí

Predpísané autosedačky dnes stoja menej ako tisíc korún, tie lepšie dve- až tritisíc a najlepšie s upínaním systémom Isofix do desaťtisíc. Podsedák pre staršie deti vyjde na tri alebo päť stoviek. V praxi používajú autosedačky aj chudobní motoristi, ale bohatí na drahých autách vozia deti v meste na prednom sedadle. V bezpečnom luxusnom aute je voľne stojace dieťa vystavené obrovskému riziku. Okrem nárazu ho môže zraniť aj airbag.

Nedôslední dospelí

Viac ako 60 percent dospelých nepoužíva autosedačky správne, zistila nezávislá skúšobňa bezpečnosti automobilov EuroNCAP. Buď je zle namontovaná, alebo popruhy dieťaťa nie sú dobre nastavené. Často býva autosedačka na nesprávnom sedadle. Štatistiky boli jedným z dôvodov, prečo sa do výsledku nárazového testu pripočítavajú body za pripomienkovač nezapnutých pásov na zadných sedadlách a piktogramy o správnom použití autosedačky. Skúšobňa verí, že informácie o správnom použití autosedačiek budú pre ľudí dostupnejšie a ich použitie a správna komunikácia medzi ich výrobcami, automobilkami a rodičmi bude zrozumiteľnejšia. Presne z tohto dôvodu sa pri nárazových testoch vyhodnocujú piktogramy upozorňujúce na nesprávnu inštaláciu autosedačky.

SkryťVypnúť reklamu

Výhody sedačiek

Detská autosedačka príslušného tvaru a veľkosti chráni dieťa pred následkami nárazu, fixuje telo v správnej polohe a poskytuje vyšší cestovný komfort, než polihovanie na sedadle. Ochraňuje tiež malé deti pri vystupovaní z auta, pretože rodič ich musí odopnúť a vyložiť z auta, takže samovoľne nevystúpia na cestu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Program ENTER vychováva novú digitálnu generáciu Slovenska
  2. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  3. V zateplenom dome je o päť stupňov menej. Ušetríte stovky eur
  4. Škrty robia aj ľudia s vyššími príjmami. Kto obmedzuje čo?
  5. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  6. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  8. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  1. Výlety na mieru pre celú rodinu
  2. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  3. WOOD & Company predstavuje po 30 rokoch novú vizuálnu identitu
  4. ŠKODA rozširuje infraštruktúru nabíjačiek
  5. Program ENTER vychováva novú digitálnu generáciu Slovenska
  6. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  7. V zateplenom dome je o päť stupňov menej. Ušetríte stovky eur
  8. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  1. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 585
  2. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 304
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 384
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 6 788
  5. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 4 040
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 787
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 3 350
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 172
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Dávid Kyzek: Aké sú šance Dávida Hrenáka na NHL???
  2. Jano Richter: o dojení televízie: 'Zmysluplná cena' a 'Cena za zmysluplné'
  3. Rastislav Puchala: Marx v nás
  4. Peter Slamenik: Aj majster tesár sa utne
  5. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodného.
  6. Greenpeace Slovensko: 4 dôvody, prečo si plyn nezaslúži zelenú nálepku
  7. Ján Valchár: Začínajú prázdniny, ruská deflácia a tak...
  8. Martin Turčan: Padni komu padni
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 9 587
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 8 524
  3. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 5 261
  4. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 135
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 752
  6. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 3 304
  7. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 256
  8. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 136
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu