SME
reklama

Pomohli povinné autosedačky? Nikto nevie

Pred rokom začala platiť povinnosť používať autosedačky. Počet úmrtí detí napriek tomu narastá. Či boli deti v sedačkách, nikto neeviduje.

Čoraz viac rodičov používa autosedačky, ale nie všetci v nich pripútajú dieťa alebo dôsledne vypnú airbag na prednom sedadle. Foto - autorČoraz viac rodičov používa autosedačky, ale nie všetci v nich pripútajú dieťa alebo dôsledne vypnú airbag na prednom sedadle. Foto - autor (Zdroj: Autor)

Po čelnom náraze civilného a policajného auta pred týždňom zahynul vo Zvolenskej Slatine deväťročný chlapec. Nebol pripútaný a silou nárazu preletel do prednej časti auta, kde utrpel smrteľné zranenia. K štyrom detským obetiam v autách za prvých päť mesiacov tohto roku pribudla ďalšia. Ich počet sa nedarí znížiť napriek povinnosti používať autosedačky, ktorá platí už rok.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Smutné čísla narastajú

Pred tromi rokmi zahynulo v autách deväť, predminulý rok tri a vlani šesť detí. V roku 2008 zomreli zatiaľ pri nehodách už štyri deti, vlani v rovnakom období o dve menej. Polícia si nelichotivú štatistiku vysvetľuje nárastom počtu vážnych nehôd a väčších tragédií s dosahom na deti. "Nie je priama úmera medzi zavedením povinného používania detských autosedačiek a poklesom nehôd," povedal Viktor Plézel, hovorca Policajného zboru. Správy o dopravných nehodách neevidujú, či bolo dieťa v čase nárazu pripútané, alebo nie. Preto je veľmi ťažké posúdiť účinok zavedenia detských autosedačiek.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kontrolujú sa?

Špeciálne policajné kontroly na používanie detských autosedačiek sa zatiaľ nerobia. Pri každej náhodnej alebo cielenej kontrole policajti sledujú pripútanie dospelých, detí a použitie autosedačky. "Podľa našich zistení veľa ľudí už používa autosedačky, ale často do nich položia dieťa a nepripútajú. Vodiči si na povinnosť zvykajú," povedal Plézel. Za nepripútané dieťa v predpísanom zádržnom systéme hrozí vodičovi pokuta až do výšky dvetisíc korún. Väčšinu takýchto priestupkov však policajti riešia dohovorom a nabádajú vodičov na rešpektovanie zákona. "Ak si dieťa v ranom veku zvykne na pripútanie v autosedačke, bude preň celkom prirodzené používať bezpečnostné pásy aj v dospelosti," dodal Plézel.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Otázka peňazí

Predpísané autosedačky dnes stoja menej ako tisíc korún, tie lepšie dve- až tritisíc a najlepšie s upínaním systémom Isofix do desaťtisíc. Podsedák pre staršie deti vyjde na tri alebo päť stoviek. V praxi používajú autosedačky aj chudobní motoristi, ale bohatí na drahých autách vozia deti v meste na prednom sedadle. V bezpečnom luxusnom aute je voľne stojace dieťa vystavené obrovskému riziku. Okrem nárazu ho môže zraniť aj airbag.

Nedôslední dospelí

Viac ako 60 percent dospelých nepoužíva autosedačky správne, zistila nezávislá skúšobňa bezpečnosti automobilov EuroNCAP. Buď je zle namontovaná, alebo popruhy dieťaťa nie sú dobre nastavené. Často býva autosedačka na nesprávnom sedadle. Štatistiky boli jedným z dôvodov, prečo sa do výsledku nárazového testu pripočítavajú body za pripomienkovač nezapnutých pásov na zadných sedadlách a piktogramy o správnom použití autosedačky. Skúšobňa verí, že informácie o správnom použití autosedačiek budú pre ľudí dostupnejšie a ich použitie a správna komunikácia medzi ich výrobcami, automobilkami a rodičmi bude zrozumiteľnejšia. Presne z tohto dôvodu sa pri nárazových testoch vyhodnocujú piktogramy upozorňujúce na nesprávnu inštaláciu autosedačky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Výhody sedačiek

Detská autosedačka príslušného tvaru a veľkosti chráni dieťa pred následkami nárazu, fixuje telo v správnej polohe a poskytuje vyšší cestovný komfort, než polihovanie na sedadle. Ochraňuje tiež malé deti pri vystupovaní z auta, pretože rodič ich musí odopnúť a vyložiť z auta, takže samovoľne nevystúpia na cestu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 299
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 549
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 12 498
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 016
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 693
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 533
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 041
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 265
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 921
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 673
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 487
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 393
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 388
  6. Juraj Kumičák: Kolaborant 8 364
  7. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 032
  8. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 914
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
reklama
SkryťZatvoriť reklamu