SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Pomohli povinné autosedačky? Nikto nevie

Pred rokom začala platiť povinnosť používať autosedačky. Počet úmrtí detí napriek tomu narastá. Či boli deti v sedačkách, nikto neeviduje.

Čoraz viac rodičov používa autosedačky, ale nie všetci v nich pripútajú dieťa alebo dôsledne vypnú airbag na prednom sedadle. Foto - autorČoraz viac rodičov používa autosedačky, ale nie všetci v nich pripútajú dieťa alebo dôsledne vypnú airbag na prednom sedadle. Foto - autor (Zdroj: Autor)

Po čelnom náraze civilného a policajného auta pred týždňom zahynul vo Zvolenskej Slatine deväťročný chlapec. Nebol pripútaný a silou nárazu preletel do prednej časti auta, kde utrpel smrteľné zranenia. K štyrom detským obetiam v autách za prvých päť mesiacov tohto roku pribudla ďalšia. Ich počet sa nedarí znížiť napriek povinnosti používať autosedačky, ktorá platí už rok.

Smutné čísla narastajú

Pred tromi rokmi zahynulo v autách deväť, predminulý rok tri a vlani šesť detí. V roku 2008 zomreli zatiaľ pri nehodách už štyri deti, vlani v rovnakom období o dve menej. Polícia si nelichotivú štatistiku vysvetľuje nárastom počtu vážnych nehôd a väčších tragédií s dosahom na deti. "Nie je priama úmera medzi zavedením povinného používania detských autosedačiek a poklesom nehôd," povedal Viktor Plézel, hovorca Policajného zboru. Správy o dopravných nehodách neevidujú, či bolo dieťa v čase nárazu pripútané, alebo nie. Preto je veľmi ťažké posúdiť účinok zavedenia detských autosedačiek.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Kontrolujú sa?

Špeciálne policajné kontroly na používanie detských autosedačiek sa zatiaľ nerobia. Pri každej náhodnej alebo cielenej kontrole policajti sledujú pripútanie dospelých, detí a použitie autosedačky. "Podľa našich zistení veľa ľudí už používa autosedačky, ale často do nich položia dieťa a nepripútajú. Vodiči si na povinnosť zvykajú," povedal Plézel. Za nepripútané dieťa v predpísanom zádržnom systéme hrozí vodičovi pokuta až do výšky dvetisíc korún. Väčšinu takýchto priestupkov však policajti riešia dohovorom a nabádajú vodičov na rešpektovanie zákona. "Ak si dieťa v ranom veku zvykne na pripútanie v autosedačke, bude preň celkom prirodzené používať bezpečnostné pásy aj v dospelosti," dodal Plézel.

Skryť Vypnúť reklamu

Otázka peňazí

Predpísané autosedačky dnes stoja menej ako tisíc korún, tie lepšie dve- až tritisíc a najlepšie s upínaním systémom Isofix do desaťtisíc. Podsedák pre staršie deti vyjde na tri alebo päť stoviek. V praxi používajú autosedačky aj chudobní motoristi, ale bohatí na drahých autách vozia deti v meste na prednom sedadle. V bezpečnom luxusnom aute je voľne stojace dieťa vystavené obrovskému riziku. Okrem nárazu ho môže zraniť aj airbag.

Nedôslední dospelí

Viac ako 60 percent dospelých nepoužíva autosedačky správne, zistila nezávislá skúšobňa bezpečnosti automobilov EuroNCAP. Buď je zle namontovaná, alebo popruhy dieťaťa nie sú dobre nastavené. Často býva autosedačka na nesprávnom sedadle. Štatistiky boli jedným z dôvodov, prečo sa do výsledku nárazového testu pripočítavajú body za pripomienkovač nezapnutých pásov na zadných sedadlách a piktogramy o správnom použití autosedačky. Skúšobňa verí, že informácie o správnom použití autosedačiek budú pre ľudí dostupnejšie a ich použitie a správna komunikácia medzi ich výrobcami, automobilkami a rodičmi bude zrozumiteľnejšia. Presne z tohto dôvodu sa pri nárazových testoch vyhodnocujú piktogramy upozorňujúce na nesprávnu inštaláciu autosedačky.

Skryť Vypnúť reklamu

Výhody sedačiek

Detská autosedačka príslušného tvaru a veľkosti chráni dieťa pred následkami nárazu, fixuje telo v správnej polohe a poskytuje vyšší cestovný komfort, než polihovanie na sedadle. Ochraňuje tiež malé deti pri vystupovaní z auta, pretože rodič ich musí odopnúť a vyložiť z auta, takže samovoľne nevystúpia na cestu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  5. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  6. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  7. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  8. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  9. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  10. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  1. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  2. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  3. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. Aplikácia, kde z pohodlia domova zlikvidujete škodovú udalosť?
  6. Škola môže vyzerať aj inak!
  7. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  8. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  9. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  10. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 33 941
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 24 334
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 22 510
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 123
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 745
  6. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 11 816
  7. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 11 478
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 425
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 561
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 541
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič.
Dobré ráno

Dobré ráno: Boj o moc, ambície a pomsta. Kauza STU

Čo sa to dialo na Slovenskej technickej univerzite.

Podcast Dobré Ráno.
Komentár Petra Schutza

Najsilnejšie protipandemické opatrenie je osobný lockdown

Zabudli povedať najdôležitejšiu informáciu.

Peter Schutz

Neprehliadnite tiež

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere navyše a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1