Pomohli povinné autosedačky? Nikto nevie

Pred rokom začala platiť povinnosť používať autosedačky. Počet úmrtí detí napriek tomu narastá. Či boli deti v sedačkách, nikto neeviduje.

Čoraz viac rodičov používa autosedačky, ale nie všetci v nich pripútajú dieťa alebo dôsledne vypnú airbag na prednom sedadle. Foto - autor(Zdroj: Autor)

Po čelnom náraze civilného a policajného auta pred týždňom zahynul vo Zvolenskej Slatine deväťročný chlapec. Nebol pripútaný a silou nárazu preletel do prednej časti auta, kde utrpel smrteľné zranenia. K štyrom detským obetiam v autách za prvých päť mesiacov tohto roku pribudla ďalšia. Ich počet sa nedarí znížiť napriek povinnosti používať autosedačky, ktorá platí už rok.

Smutné čísla narastajú

Pred tromi rokmi zahynulo v autách deväť, predminulý rok tri a vlani šesť detí. V roku 2008 zomreli zatiaľ pri nehodách už štyri deti, vlani v rovnakom období o dve menej. Polícia si nelichotivú štatistiku vysvetľuje nárastom počtu vážnych nehôd a väčších tragédií s dosahom na deti. "Nie je priama úmera medzi zavedením povinného používania detských autosedačiek a poklesom nehôd," povedal Viktor Plézel, hovorca Policajného zboru. Správy o dopravných nehodách neevidujú, či bolo dieťa v čase nárazu pripútané, alebo nie. Preto je veľmi ťažké posúdiť účinok zavedenia detských autosedačiek.

Kontrolujú sa?

Špeciálne policajné kontroly na používanie detských autosedačiek sa zatiaľ nerobia. Pri každej náhodnej alebo cielenej kontrole policajti sledujú pripútanie dospelých, detí a použitie autosedačky. "Podľa našich zistení veľa ľudí už používa autosedačky, ale často do nich položia dieťa a nepripútajú. Vodiči si na povinnosť zvykajú," povedal Plézel. Za nepripútané dieťa v predpísanom zádržnom systéme hrozí vodičovi pokuta až do výšky dvetisíc korún. Väčšinu takýchto priestupkov však policajti riešia dohovorom a nabádajú vodičov na rešpektovanie zákona. "Ak si dieťa v ranom veku zvykne na pripútanie v autosedačke, bude preň celkom prirodzené používať bezpečnostné pásy aj v dospelosti," dodal Plézel.

Otázka peňazí

Predpísané autosedačky dnes stoja menej ako tisíc korún, tie lepšie dve- až tritisíc a najlepšie s upínaním systémom Isofix do desaťtisíc. Podsedák pre staršie deti vyjde na tri alebo päť stoviek. V praxi používajú autosedačky aj chudobní motoristi, ale bohatí na drahých autách vozia deti v meste na prednom sedadle. V bezpečnom luxusnom aute je voľne stojace dieťa vystavené obrovskému riziku. Okrem nárazu ho môže zraniť aj airbag.

Nedôslední dospelí

Viac ako 60 percent dospelých nepoužíva autosedačky správne, zistila nezávislá skúšobňa bezpečnosti automobilov EuroNCAP. Buď je zle namontovaná, alebo popruhy dieťaťa nie sú dobre nastavené. Často býva autosedačka na nesprávnom sedadle. Štatistiky boli jedným z dôvodov, prečo sa do výsledku nárazového testu pripočítavajú body za pripomienkovač nezapnutých pásov na zadných sedadlách a piktogramy o správnom použití autosedačky. Skúšobňa verí, že informácie o správnom použití autosedačiek budú pre ľudí dostupnejšie a ich použitie a správna komunikácia medzi ich výrobcami, automobilkami a rodičmi bude zrozumiteľnejšia. Presne z tohto dôvodu sa pri nárazových testoch vyhodnocujú piktogramy upozorňujúce na nesprávnu inštaláciu autosedačky.

Výhody sedačiek

Detská autosedačka príslušného tvaru a veľkosti chráni dieťa pred následkami nárazu, fixuje telo v správnej polohe a poskytuje vyšší cestovný komfort, než polihovanie na sedadle. Ochraňuje tiež malé deti pri vystupovaní z auta, pretože rodič ich musí odopnúť a vyložiť z auta, takže samovoľne nevystúpia na cestu.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 27 703
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 6 871
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 793
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 2 850
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 716
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 430
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 403
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 318
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 107
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 972

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Obľúbenejší ako Maradona v Neapole nikto nebol. Hamšík dokázal nevídanú vec

Slovák Marek Hamšík vyrovnal klubový rekord Diega Maradonu.

SVET

Brexit pokračuje. Druhá fáza môže skončiť aj referendom

Začínajú najväčšie obchodné rokovania histórie.

KOMENTÁRE

Pointou lyžovačky nie je obrat vlekárov

Keby sa Smer držal v týchto limitoch, žili by sme v šťastnej krajine.

EKONOMIKA

Premiér Fico otáča, odchod do penzie má dostať strop

V roku 2012 štát nastavil vek odchodu do dôchodku na strednú dĺžku dožitia.

Neprehliadnite tiež

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.