Na potulkách po Taliansku s Fiatom 500

Nové retro auto sme sa rozhodli vyskúšať na ceste do jeho vlasti. Pred sebou má viac ako tritisíc kilometrov, zvládnuť musí diaľnice, mestské cesty, aj krkolomné serpentíny.

(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

Za volantom legendy

Ide sa do Talianska! Oči máme upreté na obrovskú kopu, ktorú si dvaja ľudia dokážu zbaliť na týždeň. Prenocovať chceme v stane pri Ríme a v Toskánsku. Už na začiatku nás nový Fiat 500 príjemne poteší, keď do neho bez problémov napraceme všetku zhromaždenú batožinu. A vraj malý kufor... Stačí sklopiť zadné operadlá, nahádzať všetko dnu a môžeme vyraziť.

Fiat 500 mieri domov

S novým Fiatom 500 mierime do jeho vlasti – Talianska. Domovskú krajinu nášho štvorkolesového dopravcu sme si vybrali zámerne, aby sa predviedol tam, kde mu to sedí najviac. Cieľom našej cesty je preveriť, akým spoločníkom je na dlhých trasách a či ho možno právom považovať za taktickú strelu v úzkych uličkách. A kde inde to predvedie lepšie ako v jednom z najväčších a najkrajších miest Európy – v Ríme. V druhej časti náročnej skúšky čaká oživenú legendu porcia toskánskych serpentín.

Rok po uvedení

Retromodel Fiat 500 začal brázdiť cesty Európy presne pred rokom, keď jeho predchodca oslavoval päťdesiatku od uvedenia na trh. Konštruktéri turínskej automobilky zachovali z pôvodnej predlohy to najzákladnejšie – šarm a štýl, namiešali k tomu trochu moderny a vzniklo šarmantné mestské auto, ktoré sa okamžite stalo hitom v celej Európe. Ešte sa nezačal predávať a Fiat už musel riešiť problém ako zvýšiť výrobnú kapacitu, aby aspoň čiastočne zmiernil hystériu, ktorá okolo neho nastala. Tento rok vyrobia v poľskej fabrike v Tychy 190.000 áut Fiat 500, pritom ešte vlani bol ročný plán 120.000 kusov. Od začiatku bolo jasné, že jeho najväčšou zbraňou bude imidž, štýl, sloboda pri rozhodovaní o jeho doplnkoch. Pre ženy sa stal módnym doplnkom. Pre mužov srdcovkou, hračkou pre dospelých, ktorú si kúpia aj keď také auto nepotrebujú. Jednoducho ho túžia mať.

Bezvládie na cestách

Ak stojí toto malé sympatické vozidlo vedľa terénneho obra, pôsobí ako šliapacie hračkárske autíčko. Rozmery päťstovky nekladú náročné požiadavky na parkovacie miesto, ale priam odbremeňujú od stresu pri hľadaní vhodnej odstavnej plochy v preplnených uličkách talianskych mestečiek. Tamojšie cesty sú mraveniskom áut, ktoré jazdia bez pravidiel. Vodič bez absolútnej istoty za volantom sa môže zblázniť z chaosu, ktorý sa okolo neho deje. Taliani neakceptujú jazdné pruhy, radi kľučkujú a milujú predbiehanie sa. Nehovoriac o ruchu, trúbení, či pokrikovaní šoférov a ručnej gestikulácii. Auto tam neprežije bez šrámu ani jediný deň. Na cestách nevidno ani zďaleka toľko policajtov ako u nás a aj tí, ktorí tam stoja, tvária sa akoby sa ich ten dopravný neporiadok okolo netýkal. Všetko tam plynie akýmsi prirodzeným spôsobom.

Najväčší chaos sme zažili v Ríme. Hlavné cestné ťahy sú permanentne preťažené. Našinci sa len čudujú, prečo domáci šofér stojí na semafore úplne vpravo, keď chce odbočiť doľava. Prečo nejazdia jeden za druhým, ale tak ako sa komu páči. V tejto atmosfére sa zdá až nepochopiteľné a nemožné, že nevidíte žiadne nehody. Počas troch dní v starobylom Ríme sme nenatrafili ani na jednu. Všimli sme si ale mnohé „odreniny" na autách. Vari na každom domácom aute by sa našli škrabance a pokrivené plechy. Našej fiatke viackrát hrozilo, že neohľaduplnosťou talianskych šoférov utrpí ujmu na kráse, ale vďaka jej obratnosti, dynamike motora a našej primeranej drzosti sme sa dokázali vyhnúť akýmkoľvek kolíziám.

Pozor na značky

Špecifikom veľkomiest sú dopravné obmedzenia, ktoré bránia vjazdu osobných áut na určené cesty, kam smú len autobusy a taxíky. Dostať sa na ne nie je vôbec zložité, aj my sme párkrát po nich prešli a zbadali sme sa až keď sme sa ocitli v záplave taxíkov. Za vinu to dávame dopravným značkám so zákazmi v taliančine. Angličtinu by ste tam hľadali márne.

Príjemným prekvapením sa stalo parkovanie. V prípade hľadania miesta na oddych sa potvrdilo, že malé auto v metropolách víťazí, pretože sa vmestí kamkoľvek. Za parkovanie na uliciach sa platí podobne ako u nás, cez automaty. Hodina väčšinou stojí jedno euro. Ak sme chceli zaparkovať v Ríme, miesto sme bez problémov našli v bočných uličkách, ktoré lemovali hlavné cesty. V Benátkach si treba dať pozor na výber parkoviska. Netreba ísť hneď do prvého parkovacieho domu pri vstupe do centra na ostrove, pretože zaň musíte zaplatiť celodenný poplatok aj vtedy, keď tam budete stáť iba chvíľu. Oplatí sa, pokiaľ v Benátkach hodláte zostať viac dní. Na jeden deň ponúkajú výhodnejšie podmienky ostatné parkovacie domy, kde sa platí podľa dĺžky parkovania.

Jazda so šarmom

Nový Fiat 500 s 1,4 l 16V zážihovým štvorvalcom výkonu 74 kW/100 k jazdí po meste ako drak. Vďaka 6-stupňovej manuálnej prevodovke si počína výborne aj na diaľnici. Pri súvislej jazde rýchlosťou 130 km/h si zapýta v priemere 7,4 l benzínu na 100 km. Na nerovných povrchoch sa vplyvom tvrdo naladeného podvozka a krátkeho rázvoru správa trochu nervózne, o to šarmantnejšie však zvláda jazdu po okreskách plných zákrut, akých je v Taliansku neúrekom. V kľukatom teréne Toskánska s množstvom serpentín sa jeho motokárový podvozok predviedol v plnej paráde. S každou ďalšou zákrutou sme si jeho presvedčivé držanie stopy naplno užívali. Spolujazdkyňa mi musela občas pripomenúť, že nie sme na pretekárskej dráhe. Taliansky vidiek nasiaknutý neopakovateľnou atmosférou, ktorú dokresľuje množstvo zákrut, stúpaní a klesaní, však urobí s vodičom svoje. So spolujazdcom žiaľ tiež... V prostredí rozkvitnutých olivovníkov a viníc Fiat 500 preukázal, že svojmu majiteľovi poslúži nielen ako imidžový doplnok, ale veľmi dobre sa s ním aj pobaví. Zvlášť s testovanou športovou verziou, ktorá vďaka krátkemu sprevodovaniu a výraznému zvuku motora vo vysokých otáčkach nesklame ani fajnšmekrov. K výbornej dynamike patria tiež spoľahlivé brzdy. Štyri kotúče v kombinácii s ABS a brzdovým asistentom fungujú výborne. Päťstovka je prvé auto s dobre vyriešeným automatickým zapínaním výstražných smeroviek počas núdzového brzdenia, pretože tie sa vypínajú hneď po poklese brzdného účinku. Jediným hendikepom sa javí väčší polomer otáčania ako by sme od mestského vozidla očakávali.

Oblečte sa do interiéru

Interiér päťstovky je skutočne módnou záležitosťou. Dizajnéri mysleli na každý detail. Súčasťou palubnej dosky je rozmerný plastový diel odkazujúci na sparťanský plechový kokpit jej predchodcov, ktorý bol vo farbe karosérie. Hoci Fiat 500 možno označiť za liliputána na cestách, pasažieri na predných sedadlách majú dostatočný komfort. Sedadlá sú vynikajúco tvarované aj na dlhšie cestovanie. Výhrady sme mali voči opierkam hláv, ktoré síce zapadajú do celkového dizajnu interiéru, ale mohli by byť z príjemnejšieho materiálu. Za nevýhodu považujeme aj malú odkladaciu poličku, nahrádzajúcu klasický uzatvárací priečinok. Celkovo by sme privítali viac odkladacích priestorov, ktoré by sa zišli najmä na dlhších cestách. Chápeme však, že Fiat 500 bol stvorený predovšetkým do mestskej džungle.

Moderná starožitnosť

Taliansko charakterizujú emócie, šarm, dynamika a v každej oblasti neopakovateľný zmysel pre krásu – či už je to kuchyňa, móda, dizajn alebo hudba. Tieto atribúty charakterizujú aj Fiat 500. Taliani sú naň patrične hrdí a dodnes sa neubránia emóciám, keď ho vidia. Oprášením už takpovediac starožitného návrhu sa konštruktérom podarilo prísť s autom, ktoré spája modernu s krivkami odkazujúcimi na päťdesiat rokov starý originál. Sme zvedaví, akých automobilových ikon minulosti sa po úspechu tohto auta ešte dočkáme. Fiat 500 je úspešný už dnes a určite bude nasledovať vlna ďalších retro modelov, pokúšajúcich sa vyvolať ešte väčšiu hystériu. S novým autíčkom sme najazdili tritisícdvesto kilometrov s priemernou rýchlosťou 72 km/h a spotrebou 7,1 l/100 km. Počas cesty sme stretli niekoľko desiatok jeho predchodcov. Veselé reakcie Talianov sme zažili najmä vo Florencii, kde sme náhodou natrafili aj na pôvodný Abarth. Obe päťstovky stojace bok po boku vyvolávali rovnaký obdiv, bez rozdielu veku.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  6. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  10. Splnený sen
  1. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  2. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  3. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  4. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  5. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  6. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  9. Vysoká hra o súdne trovy
  10. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 14 426
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 7 477
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 4 407
  4. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 385
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 2 119
  6. Splnený sen 1 722
  7. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 1 319
  8. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 1 257
  9. Ako na refinancovanie hypotéky 1 031
  10. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou 896

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Babiš: Nie som darebák, pozrite sa na Berlusconiho či Chiraca

Čapí hnízdo je pomsta, hovorí o kauze možný budúci český premiér Andrej Babiš.

SVET

Trump urazil matku padlého vojaka. Navyše vraj klame

Vedel, do čoho ide, povedal o zabitom vojakovi prezident.

KULTÚRA

Müllerovo turné s Adelou vyvolalo veľký potlesk. Dostal ho saxofón

Koncert naznačil, že dokument neklamal.

Neprehliadnite tiež

Motory v autách by mohli dostať turbo pre každý valec, pomôže to odozve

Konštruktéri snívajú o trojvalci s tromi turbami a šiestimi škrtiacimi klapkami.

Honda Civic jazdí lahodne a konečne vyzerá dobre (test)

Dojem trochu kazí ovládanie elektroniky na palube.

Malé autá sú čoraz drahšie, ľudia chcú výbavu z veľkých áut

Zákazníci si aj pri kompaktných autách radi priplatia za bohatú výbavu a možnosť prispôsobiť si vzhľad.

Jazdené auto sa samo nepredá. Ako mu pomôcť

Atraktivitu auta môžete zvýšiť už za pár eur.