Športové oddelenie automobilky Škoda zorganizovalo netradičné podujatie - testovanie súťažných prototypov Fabia S2000 za prítomnosti novinárov. Fotenie áut v servisnej zóne bolo zakázané, pri konkrétnych otázkach na auto boli testovací jazdci veľmi všeobecní a radšej nás odkázali na hovorcov spoločnosti, dostali sme však príležitosť povoziť sa na sedadle spolujazdca aby sme na vlastnej koži zažili ako je nová mladoboleslavská zbraň pripravená na prvý ostrý štart.
Bez poruchy
Škodováci tvrdia tvrdia, že testy sú len v polovici a pred sebou majú ešte veľa práce. Z nášho, v tomto prípade skôr laického pohľadu však auto fungovalo výborne a zdá sa byť už v plnej kondícii. Navyše pohoda v tíme počas celého dňa prezrádzala, že všetko zatiaľ beží podľa plánu. Obe vozidlá jazdili nepretržite v 10 minútových intervaloch (vždy bolo na trati len jedno auto) približne 4 hodiny, pričom žiadne nemalo jedinú technickú poruchu alebo iný problém. Mechanici iba dolievali palivo, menili pneumatiky a kontrolovali bežné veci. Starší prototyp č.1 v matnej čiernej farbe, ktorá Fabii veľmi pristane, preháňal po testovacom okruhu v Bělé pod Bezdězem český súťažný jazdec Jan Kopecký.
Fabiu testujú najlepší
Novšie auto, interne označené ako prototyp č. 3 bielej farby pilotoval Rakúšan Raimund Baumschlager. Tím má ešte tretí, šotolinový testovací prototyp, do ktorého angažoval špecialistu na tento povrch Sebastiana Lindholma, bratranca Marcusa Grönholma a 8-násobného fínskeho šampióna. Vozidlá doposiaľ najazdili približne 5000 testovacích kilometrov a minimálne rovnaká porcia ich ešte čaká. Polovicu z toho predstavujú testy na šotolinovom povrchu. Väčšina asfaltových aj šotolinových testov sa odohrala v Českej republike. Zo zvučných zmien sa v novom aute už zviezol aj dvojnásobný majster sveta v automobilových súťažiach Carlos Sainz. V roli pozorovateľa sa testov zúčastnil aj Hans-Joachim Stuck zo športového oddelenia Volkswagen.
![]() |
Nový šéf športového oddelenia automobilky Škoda Michal Hrabánek. |
Pôjdu aj na sneh
Do konca roka, ešte pred finálnou homologáciou chce tím stihnúť najazdiť pár kilometrov aj na snehu, aby nazbierali skúsenosti ako sa nové auto správa aj na tomto povrchu. Definitívna verzia Fabie S2000 by mala byť homologovaná koncom tohto roka. V prípade záujmu niektorých súkromných tímov je automobilka schopná prvé kusy vozidiel pripraviť už na januárovú Rally Monte Carlo, ktorá sa budúci rok pôjde v rámci seriálu IRC (International Rally Chalenge).
Kto bude jazdiť ?
O nasadení vlastného továrenského tímu alebo podpore niektorej z domácich stajní nie je zatiaľ rozhodnuté. Môžeme však predpokladať, že pokiaľ Fabia S2000 bude pripravená na prvý ostrý štart už koncom tohto roka, Škoda urobí všetko pre to, aby do kokpitu posadila práve Honzu Kopeckého, ktorý sa v minulosti pričinil o najväčšie úspechy Fabie WRC.
![]() |
Testovcí jazdci Jan Kopecký (vľavo) a Raimund Baumschlager (vpravo) si v kokpite vymieňajú poznatky z testovania. |
Porazí konkurentov ?
O koľko Fabia S2000 momentálne zaostáva na kilometer za konkurenciou sme sa nedozvedeli. Najlepšie to ukáže prvá ostrá súťaž. Pokiaľ budú testy naďalej prebiehať podľa plánu, v plnom nasadení by sa mohla predstaviť na niektorom z podujatí domáceho českého šampionátu už tento rok. Zatiaľ však len v úlohe predjazdca. Na otázku, či to bude Barum Rally, kde sa môže novinka porovnať s kompletnou európskou špičkou sme nedostali žiadnu konkrétnu odpoveď.
Horúce sedadlo spolujazdca alebo: "Kedy už zabrzdíš?"
V prípade špeciálov akým je napríklad Fabia S2000 je veľmi dôležité rozloženie každého kilogramu. Bol som však prekvapený ako nízko sa sedí na sedadle spolujazdca, navyše v samotnom strede. Nechápal som ako Honza Kopecký môže vidieť na cestu, keď ja som z povrchu cesty sotva niečo zahliadol pri prudkom brzdení, prípadne jemnom naklonení auta v miernom skoku. Musím sa priznať, že hoci to nebola moja prvá skúsenosť so špičkovým jazdcom v „riadnom" aute, ako hovorí moja dcéra, premiešalo mi trochu žalúdočné štavy. Najhoršie bolo prvé kolo, keď som absolútne netušil kadiaľ pôjde a v očakávaní, že do blížiacej sa série síce ľahkých, ale rýchlych zákrut pribrzdí, on ešte zaradil o stupeň vyššie a pridal. Vtedy mi doslova stiahlo lícne kosti od preťaženia ako na kolotočoch. Brzda samozrejme prišla, ale až oveľa neskôr.
Ďalší zaujímavý moment bol, keď sme uháňali po rovinke a hoci stopy po šmykoch naznačovali, že zvykne zahýnať doľava hore kopcom on ešte držal akoby chcel ísť rovno. Ale nešiel, naozaj zahol, pričom prudký manéver s autom absolútne nič neurobil. Podvozok funguje nádherne. V rýchlych, tiahlych a navyše odklopených zákrutách som sa opäť presvedčil ako ďaleko sú posunuté hranice adhézie pri najlepšej možnej súhre podvozka a pneumatík. Na otázku v čom vidí Honzo najväčší rozdiel medzi vozidlom kategórie WRC a S2000 mi stručne odpovedal, že riadenie a ovládanie S2000 je rovnaké ako vo WRC, motoru však chýba odspodu viac krútiaceho momentu.
Škoda fabia S2000 - technika v detailoch
Vozidlo po technickej stránke vychádza z druhej generácie Škody Fabia. Karoséria, rám, nápravy a nápravnice boli vyvíjané v Čechách. Motor odvodený od agregátu 2.0 FSI z Octavie má hliníkový blok aj hlavu valcov. Postavila a vyladila ho tá istá francúzska firma, ktorá pripravuje pohonné jednotky pre vozidlá Seat Leon v šmapionáte WTCC. Pohon všetkých štryroch kolies zabezpečuje trojica pasívnych diferenciálov, na ktoré je výkon prenášaný cez 6-stupňovú sekvenčnú prevodovku Xtrac. Tlmiče dodala nemecká firma Reiger Racing Suspension System, brzdy nosia renomovanú značku Brembo. Asfaltová verzia využíva vpredu kotúče priemeru 355 mm a vzadu 300 mm. Šotolinová verzia má vpredu aj vzadu kotúče rovnakého priemeru 300 mm. Tomu odpovedá aj veľkosť kolies. Po asfalte jazdí Fabia na 18-palcových kolesách, na šotolinovom povrchu využíva iba 15-palcové disky kolies. V oboch prípadoch OZ Racing, obutých do pneumatík BF Goodrich. Vozidlo teda spĺňa všetky špecifikácie FIA pre kategóriu Super 2000. Vývojom auta skupiny S2000 s prepĺňaným dvojlitrom (tieto autá v budúcnosti nahradia WRC) sa v škodovke zatiaľ nezaoberajú, pretože doposiaľ neboli presne špecifikované predpisy pre túto kategóriu. Momentálne sa plne koncentrujú na projekt Fabia S2000.