Na dosiahnutie nižšej spotreby nestačí jazdiť na nízkych otáčkach a pomaly. Lacnejšie sa odvezieme so strešným boxom, než strešným nosičom. Dôležitý je správny tlak v pneumatikách a vhodné použitie klimatizácie.
Brzdový pedál je vo všeobecnosti nepriateľom nízkej spotreby a času na cestách. Kto jazdí tak plynulo, že nepotrebuje veľa brzdiť a vystačí si s podradením, ten príde do cieľa načas, bezpečne a za menej peňazí. Hektická jazda systémom plyn brzda vyrába stres a množstvo nadbytočnej kinetickej energie. Každé rozbehnutie auta niečo stojí a sila potrebného zabrzdenia nám ukazuje, koľko nadbytočnej energie sme vyrobili nadarmo. Ak pozorne sledujeme premávku pred sebou, potom oveľa skôr za pomalším autom pustíme plyn a brzdíme iba motorom. O niečo skôr a z podstatne vyššej rýchlosti sa zasa rozbehneme na predbiehanie. Čím menšie rozdiely v rýchlosti robíme, tým je jazda úspornejšia.
Stredne rýchlo
Vodič veľmi rýchlou jazdou stále niekoho dobieha, potom musí zbrzdiť na rýchlosť kolóny a opäť prudko pridať. Ak ide veľmi pomaly brzdí ostatných a v krátkych stúpaniach dosiahne vyššiu potrebu. Ideálne netreba jazdiť oveľa rýchlejšie ako kolóna, ale ani nie pomalšie. Medzi križovatkami zbytočne nepretekať, ale ak je na semafore zelená, skúsiť pridať. Každé zastavenie a rozbiehanie odoberá energiu. Preto je malé a ľahké auto výhodné v meste. Na jeho rozbeh netreba veľký výkon. Vo vysokých rýchlostiach má malú zotrvačnosť a vysoký odpor vzduchu. Namáhané malé auto, ktoré v meste spotrebuje šesť litrov, môže pri rýchlosti 140 kilometrov za hodinu spotrebovať aj jedenásť.
Hore kopcom
Dobrý šofér využíva vo svoj prospech danosti krajiny aj počasie. V silnom protivetre ide radšej pomalšie a úspornejšie. S vetrom v chrbte sa auto pohybuje bez námahy vyššou rýchlosťou, preto by nebolo vhodné ísť zbytočne pomaly. V horúcom počasí sa motor prehrieva a čím je viac namáhaný, tým viac spotrebuje. Po daždi svižná jazda neprekáža, lebo motor dobre dýcha a lepšie spaľuje. Za rovnaké množstvo paliva ako v teple vie ísť rýchlejšie. Na zrýchľovanie využívame klesanie a v stúpaní iba zúžitkujeme pohybovú energiu nadobudnutú jazdou z kopca.
Oplatí sa ponáhľať?
Rýchla jazda v meste čas neušetrí a zbytočne viac stojí. Ponáhľať sa neoplatí ani v kolóne mimo mesta. Riskantným predbiehaním a podstatne vyššou spotrebou si nadbehnete sotva tri minúty na päťdesiat kilometrov. Základom úspechu je priemerná rýchlosť. Ak niekto krátkodobo prekročí rýchlosť aj na 140 kilometrov za hodinu, o pár sekúnd ide iba sedemdesiatkou. Ak pokojný vodič na preplnenej ceste dosiahne priemernú rýchlosť 65 kilometrov za hodinu, uponáhľaný extrémista možno slabých 72 kilometrov za hodinu. Na konci päťdesiatkilometrového úseku bude skôr iba o štyri minúty, pritom s poriadne vyššou spotrebou.
Ráno usporíme
Testovacie športové Audi vyráža z Bratislavy do Banskej Bystrice v pondelkovej hustej premávke. Dynamickou jazdou zvládne dvestokilometrovú trasu za dve hodiny aj desať minúť a so spotrebou 12,5 litrov. V rovnako hustej piatkovej premávke sa vraciame z Bystrice do Bratislavy. Pokojnou jazdou prichádzame do hlavného mesta za dve aj pol hodiny a so spotrebou 9 litrov. Dvadsať minútový rozdiel stojí v prepočte tristo korún. Uvedenú trasu absolvujeme každý týždeň dva aj viac krát a zo skúseností vieme, že rýchlejšie sa oplatí ísť v skorých ranných hodinách plynulou jazdou, s dobrou spotrebou a bezpečne. Ranná jazda ušetrí v porovnaní s dopoludňajšou aj hodinu a spotreba je iba o málo vyššia. Ďalšou podmienkou úspornej jazdy je samotné auto, prídavné zariadenia a pneumatiky.
Správny tlak
Pneumatiky zohrávajú v spotrebe veľkú úlohu, o čom svedčí stále častejšie použitie plášťov s nízkym valivým odporom na nových autách. Podhustené kolesá o 0,2 až 0,3 baru výrazne zvyšujú valivý odpor, aj spotrebu paliva. Skôr ako sa rozhodnete pre kúpu pekných kolies so širokými a nízkoprofilovými pneumatikami, počítajte s nárastom spotreby o pol litra.
Lepšia dlhá truhla ako nosič
Každý strešný nosič alebo truhla na streche auta zvyšuje jej aerodynamický odpor a tak priamo zvyšuje spotrebu pohonných hmôt. Samozrejme, týka sa to aj strešného nosiča a strešného boxu. Podľa meraní uskutočnených Skúšobňou cestných vozidiel v Bratislave, spotreba paliva stúpne najmenej pri použití dlhého strešného boxu. Klasický strešný nosič zvýši spotrebu najviac. Podstatnou zložkou spotreby je rýchlosť, pretože kým pri rýchlosti 90 km/h vzrástla spotreba testovanej Škody Octavia o 0,9 l, pri rýchlosti 130 km/h to bolo už 1,7 l. Podobne ako klasický nosič, dopadol aj krátky strešný box. V porovnaní s dlhým boxom je lacnejší, ale vmestia sa doň iba kratšie predmety a zvýši spotrebu automobilu viac ako dlhý box.
Klimatizácia
O klimatizácii je verejne známe, že zvyšuje spotrebu paliva v priemere o 0,5 až 2,5 litra na sto kilometrov. Čím je motor slabší, tým je nárast v pomere k celkovej spotrebe vyšší. Najvyššia spotreba je pri štarte klimatizácie a počiatočnom vychladení auta. Preto je vhodné na začiatku prehriate auto vyvetrať dverami a oknami a potom pustiť klimatizáciu na vnútorný okruh. Podľa testov nemeckého automotoklubu ADAC, krátko po štarte klimatizácie v prehriatom aute môže spotreba stúpnuť až o 2,47 - 4,15 litra na sto kilometrov. Chladenie na teplotu interiéru 22 stupňov nás najviac stojí v meste, kde je teplejšie a motor beží na nižší výkon. Podľa ADAC-u udržiavanie teploty zvýši spotrebu auta so silným motorom iba o 0,76 litra. Majitelia malých automobilov s motorom výkonu okolo 60 kW môžu čakať zvýšenie spotreby až 2,11 litra na sto kilometrov. Na diaľnici je vonkajšia teplota nižšia a auto chladí aj nápor vzduchu, takže väčšina áut spáli sotva o pol litra viac. K spotrebe motora je šetrnejšia automatická klimatizácia, ktorá prechladí iba aktuálne potrebné množstvo vzduchu a jej kompresor nebeží vždy na plný výkon.
Vietor vo vlasoch
Klasické strešné okná dnes používa málo áut, lebo v móde sú panoramatické presklenné strechy, ktoré púšťajú do auta veľa svetla a používajú sa v neotvorenom stave so zapnutou klimatizáciou. Niektoré sa dajú otvárať, čím prispievajú k prirodzenému vetraniu, ale vyššiemu hluku. Otvorenými oknami alebo strešným oknom vetrajte iba pri nízkej rýchlosti. Na diaľnici a vo vyšších rýchlostiach používajte radšej klimatizáciu, lebo okná spôsobujú hluk, silný prievan a zvyšujú spotrebu paliva. Pootvorené vodičovo okno pri sedemdesiatke zvýši spotrebu o necelých päť percent. V rýchlosti 120 kilometrov za hodinu je to už o pätnásť percent.
Súhra faktorov rozhoduje
Znižovanie spotreby závisí od mnohých faktorov súčasne. Darmo bude vodič využívať kinetickú energiu auta a jazdiť pomaly keď bude mať podhustené pneumatiky, otvorené okná, bicykel na streche a zbytočnú záťaž v kufri. Malé auto sa odmení dobrou spotrebou v meste a v nízkej rýchlosti. Silnejšie a ťažšie autá sú úspornejšie vo vyššej rýchlosti. Najdôležitejším faktorom znižovania spotreby je vodičova noha na plyne.
Ako šetriť palivo a čas ?
· predvídať situácie v premávke a včas reagovať |
· jazdiť tak, aby nebolo potrebné prudko brzdiť |
· využívať brzdenie motorom |
· ponáhľať sa iba zavčas ráno na dlhých cestách po diaľnici |
· kontrolovať tlak v pneumatikách |
· nevoziť zbytočnosti v aute |
· namiesto strešného nosiča použiť dlhý box |
· s nákladom na streche a otvorenými oknami nejazdiť nad 120 km/h |
· pred zapnutím klimatizácie v prehriatom aute najskôr vyvetrať |
· hore kopcom nezrýchľovať a využívať pred tým nadobudnutú pohybovú energiu |