SME
reklama

Dacia Sandero prekvapí nielen cenou

Úspech Dacie Logan potvrdil záujem trhu o jednoduché, lacné a priestranné auto. Aktuálne prichádza aj na Slovensko druhý model Dacia s názvom Sandero.

(Zdroj: Autor)

Úspech Dacie Logan, ktorú si len v uplynulom roku kúpilo viac než 367.000 motoristov na celom svete (vrátane Renault Logan), potvrdil záujem trhu o jednoduché, lacné a priestranné auto. Aktuálne prichádza aj na Slovensko druhý model znovuzrodenej rumunskej automobilky Dacia s názvom Sandero. Vyzerá dobre, má Európanmi preferovanú karosériu typu hatchback a opäť vyráža dych nízkou cenou.

Atraktívny a robustný

Pod kabátom novinky sa nachádza osvedčená platforma B0 z Dacie Logan, s ktorým má Sandero zhodných viac ako 70% všetkých dielov. Už prvý pohľad na jeho 5-dverovú karosériu prezrádza, že dizajnéri mali tentoraz omnoho voľnejšie ruky ako pri návrhu priekopníckeho Loganu. Výsledok je zrejmý z fotografií - príjemnejšie tvary dokážu lepšie zamaskovať „lacný“ pôvod auta. Náš prvý dojem? Sandero pôsobí mimoriadne robustným dojmom. Môžu za to aj jeho miery, 4020 x 1746 x 1534 mm a rázvor 2588 mm, balansujúce na hrane segmentu malých áut a nižšej strednej triedy. Stvárnenie karosérie vyzerá moderne a pripomína niektoré modely Renault (napr. Clio III). Z najvýraznejších prvkov dizajnu spomeňme aspoň rozmerné predné svetlomety s čírym krycím sklom, mohutné oblúky blatníkov a zvláštny prelis, tiahnúci sa bočnými dverami. Vyššie umiestnené koncové svetlá dominujú inak jednoducho pojatej zadnej časti. Ako bonbónik bude v ponuke figurovať „SUV paket“ obsahujúci nadstavce na predný, zadný nárazník, prahy a niektoré ďalšie detaily.

O triedu lepší interiér

Ani palubná doska nezaprie svoj pôvod v Logane. Početné hrany však nahradili ladnejšie oblé línie. Výsledkom je jednoduché, ale solídne vyzerajúce pracovisko vodiča. Zmeny nastali aj pri výbere materiálov a nesympatickú šeď nahradil elegantnejší čierny odtieň. V závislosti od výbavy sú dokonca k dispozícii tri rôzne kombinácie farieb časti palubnej dosky a poťahov sedadiel. Tie tiež pochádzajú z Loganu. Majú veľkorysé rozmery, ale takmer žiadne bočné vedenie. Ideálnu polohu za volantom si vodič nájde, iba ak staví na inú, ako základnú verziu, ktorá výškové nastavenie sedadla, ani volantu neponúka. V opačnom prípade sa bude musieť prispôsobovať vodič, nie auto. Vďaka vyššiemu posedu za volantom je z vozidla dobrý výhľad a zároveň sa doň ľahšie nastupuje. Priestorovou ponukou Sandero boduje na všetkých úrovniach. Vpredu aj vzadu je miesta vo všetkých smeroch neúrekom. Nedostatkom priestoru v oblasti hlavy nebudú trpieť ani vyšší cestujúci, sediaci na zadných sedadlách. Naopak, vnútorná šírka v oblasti lakťov (1425 mm) prezrádza, že dozadu sa zmestia aj traja dospelí pasažieri. Pocit komfortu umocňujú široké zadné dvere, otvárajúce sa až do uhla 67°, takže prístup na zadné sedadlá je veľmi pohodlný. Batožinový priestor so základným objemom 320 l tvorí medzistupeň medzi malými autami a nižšou strednou triedou. Vďaka širokým piatym dverám je doň dobrý prístup.

Benzínová klasika

Žiadna revolúcia, ba ani evolúcia, tak možno označiť skladbu pohonných jednotiek pod kapotou Dacie Sandero. To ale vôbec nevadí. Ku konštrukčne jednoduchému autu sa osvedčené zážihové štvorvalce z dielní Renault-u dokonale hodia. Oba ponúkané motory majú osemventilovú techniku a tradičné viacbodové vstrekovanie paliva do sacieho potrubia MPI. Menší z nich - 1,4 l dosahuje maximálny výkon 55 kW (75 k) a krútiaci moment 112 Nm pri 3000 ot./min. Väčšia „jedna-šestka“ dáva 64 kW (87 k) a 128 Nm pri otáčkach 3000/min. K dispozícii sú výhradne s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Jazdili sme s oboma motorizáciami a po absolvovaní niekoľkých stoviek kilometrov po chorvátskom pobreží sme dospeli k názoru, že základná jedna-štvorka autu (aj vzhľadom na čo najnižšiu cenu) bez problémov stačí. Rozdiel v dynamike oproti väčšiemu agregátu totiž nie je veľký.

Diesel príde neskôr

Ponuku motorov ešte rozšíri vznetová pohonná jednotka 1,5 dCi naladená na výkon buď 50 kW (68 k) alebo 62 kW (85 k). Milovníci nafty si však na svoje prídu až začiatkom budúceho roka, keďže na teraz je kapacita závodu v rumunskom Pitesti vyťažená výrobou lacnejších benzínových verzií, o ktoré zákazníci prejavujú väčší záujem.

Príjemná jazda

Prvé jazdné skúšky v nás zanechali priaznivé dojmy. Mäkšie naladený podvozok dobre tlmí nerovnosti, ale karoséria sa ani vo vyšších rýchlostiach prehnane nenakláňa. Sympatický pocit máme z presného riadenia (posilňovač ale nie je súčasťou základnej výbavy). Naopak, radenie je v prípade francúzskych áut (Sandero vyvinul Renault) často „gumené“ a nie práve najpresnejšie, čo zdedila aj Dacia. Snaha stlačiť nadobúdaciu cenu čo najviac smerom nadol sa odrazila aj v použití menšieho množstva tlmiacich materiálov. Výsledkom je viac hluku prenikajúceho do kabíny z motorového priestoru. Zvyknúť si treba na niektoré ergonomické nedostatky, ktoré vzišli z jednoduchého technického riešenia, napr. spínače elektrického ovládania okien na stredovej konzole, či ovládač elektrického nastavovania spätných zrkadiel, umiestnený medzi prednými sedadlami. Po dva horúce dni za volantom Sandera nás ochladzovala účinná klimatizácia s rýchlym nástupom požadovanej teploty. O bezpečnosť sa sériovo stará jediný airbag, vankúš pre spolujazdca je súčasťou vyšších výbav, rovnako ako aj veľkokapacitné bočné airbagy, chrániace okrem hrudníka aj hlavu. Sandero je už v základe vybavené systémom ABS značky Bosch poslednej generácie, elektronickou reguláciou brzdnej sily EBD a brzdovým asistentom EBA, ktorý bol v aute značky Dacia použitý vôbec po prvý raz. Stabilizačná kontrola ESP sa do Sandera dodávať nebude. Zadné postranné sedadlá ale majú sériovo kotviace úchyty pre detskú sedačku ISOFIX.

Antikorózna ochrana

…je v spojení s modelmi značky Dacia mimoriadne často skloňovaná téma. Podľa výrobcu bola počas vývoja ochrane karosérie a podvozka venovaná špeciálna pozornosť. Vstrekovaním vosku do pomocného rámu a dutých častí, utesnením škár medzi jednotlivými panelmi karosérie, dodatočným použitím vosku na mechanických častiach pomocného rámu a dokonalejšou úrovňou ochrany spodnej časti pred štrkom, konštruktéri dosiahli lepšiu úroveň ochrany pred koróziou odzrkadlenú 6-ročnou zárukou proti prehrdzaveniu.

Svetobežník

Výroba nového modelu začalala najprv v brazílskom závode Curitiba, kde sa vozidlo s označením Renault Sandero vyrába pre brazílsky a argentínsky trh. Na európske trhy bude Dacia Sandero prichádzať z rumunskej fabriky v Pitesti. Francúzi pred nábehom výroby preinvestovali 82 mil. eur do navýšenia kapacity závodu na 350.000 kusov za rok. V súčasnosti vznikne za hodinu 60 kusov vozidiel Dacia (Logan, Logan MCV, Logan Van alebo Sandero). Sandero má v budúcnosti predstavovať až polovicu výrobného programu v Pitesti. Okrem európskych krajín sa čoskoro dostane aj na trh v Turecku a severnej Afrike. Ešte do konca roku 2008 sa rozbehne výroba v Kolumbii a od roku 2009 bude Sandero schádzať aj z výrobných pásov závodov v Maroku, Rusku a Južnej Afrike.

Najväčší tromf

Nadobúdacia hodnota Dacie Sandero nedá spať viacerým potencionálnym zákazníkom, ale hlavne konkurencii. Cena základného modelu 1,4 MPI Access iba tesne presiahne hranicu 211.000 korún (6.990 eur). Treba však počítať s tomu odpovedajúcou skromnou výbavou. Okrem jedného airbagu, ABS s EBD a EBA a imobilizéra neponúkne vlastne nič. Prostredná verzia Ambiance obsahuje navyše aj airbag pre spolujazdca, posilňovač riadenia, centrálne zamykanie, bočné ochranné lišty v čiernej farbe alebo lakovanú lištu na maske chladiča. Až najluxusnejšie prevedenie Laureate obsahuje výškovo nastaviteľný volant, či palubný počítač. Konkrétne ceny a detailný obsah jednotlivých stupňov výbavy sa dozvieme 15. júla 2008, kedy bude Dacia Sandero oficiálne uvedená na slovenský trh. Základnú záruku na vozidlo, 3 roky alebo 100.000 najazdených kilometrov, je možné za príplatok rozšíriť na 5 rokov alebo 100.000 km.



Dacia Sandero - technické údaje
Motor 1,4 MPI 1,6 MPI
Zdvihový objem [cm3] 1390 1598
Výkon [kW/k] 55/75 64/87
pri otáčkach [1/min] 5500 5500
Krútiaci moment [Nm] 112 128
pri otáčkach [1/min] 3000 3000
Maximálna rýchlosť [km/h] 161 174
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 13,0 11,5
Udávaná spotreba [l/100 km] 7,0 7,2
Objem batožinového priestoru [l]

330*/1200

Cena základného modelu od [EUR]

6990

*oprava: objem bat. priestoru je 320 l, ospravedlňujeme sa

Dizajnéri odviedli dobrú prácu. Dacia Sandero svojím vzhľadom dokonale maskuje nízku nadobúdaciu cenu.

Palubná doska vychádza z Loganu, ale vďaka modernejším líniám a kvalitnejším materiálom už nevyzerá, akoby patrila úžitkovému autu.

Predné sedadlá sú rozmerovo veľkorysé, chýba im však výraznejšie bočné vedenie.

Vzadu je dostatok miesta vo všetkých smeroch. Postranné opierky hlavy zadných sedadiel nie je možné zasunúť do operadla, takže bránia vo výhľade.

Nové logo automobilky Dacia stelesňuje moderného ducha všetkých jej modelov. Navyše vyzerá lepšie než to predošlé.


SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Ak chcete byť bohatší, musíte nad peniazmi rozmýšľať
  4. Daň z cukru zasiahne sociálne slabších a ohrozí výrobu sirupov
  5. Vyhnúť sa plateniu daní? Drzý gróf v Apúlii to vyriešil svojsky
  6. Exportujete do zahraničia? Poistite si svoje pohľadávky
  7. Práca snov? Prihlás sa na prácu sprievodcu v BUBO
  8. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  1. Ak chcete byť bohatší, musíte nad peniazmi rozmýšľať
  2. Exportujete do zahraničia? Poistite si svoje pohľadávky
  3. Vyhnúť sa plateniu daní? Drzý gróf v Apúlii to vyriešil svojsky
  4. Práca snov? Prihlás sa na prácu sprievodcu v BUBO
  5. Daň z cukru zasiahne sociálne slabších a ohrozí výrobu sirupov
  6. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  7. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  8. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 703
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 669
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 5 211
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 4 105
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 115
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 916
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 387
  8. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte 2 267
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Fakty sú neúprosné. Slovenská populácia nezadržateľne starne
  2. Věra Tepličková: Ak Huliak hulí, je to celkom normálne, ak hulí do črepníka...
  3. Lucia Nicholsonová: List rastlinke, do ktorej sa vyfajčil Huliak
  4. Ján Šeďo: "Krásne" tričko v E-shope za príspevok na muníciu pre Ukrajinu.
  5. Irena Šimuneková: Červená studňa –Paradajs - Tanád – Ottergrund - Červená studňa časť 2..
  6. Marek Mačuha: O dôchodcoch bez emócií
  7. Viktor Pamula: Súdna rada bez predsedu
  8. Marek Strapko: Ja mám základné vzdelanie!!!
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 99 344
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 80 524
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 280
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 33 873
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 31 228
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 644
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 18 894
  8. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom 12 874
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu