Jari-Mati Latvala: Už mám vyššie ciele

Jari-Matti Latvala má za sebou už šesťdesiat podujatí Majstrovstiev sveta v rely. Až tento rok však dostal šancu bojovať na najvyššej úrovni vo farbách továrenského tímu Ford. Porozprávali sme sa s ním o prebiehajúcej sezóne, ako aj o plánoch do budúcnost

(Zdroj: Autor)

i.

Pred sezónou sa mnoho ľudí pýtalo, či ste ten pravý na vyplnenie medzery po odchode Marcusa Gronholma. Myslím, že odpovedí ste už dali viac než dosť. Čakali ste, že budete taký rýchly?

Nie, vôbec som to nečakal. Pred sezónou som si vravel, že budem rád, ak budem bojovať o tretie až piate miesto na šotoline a štvrté až ôsme na asfalte. No keď som vyhral rally vo Švédsku, bolo to pre mňa veľkým prekvapením, ktoré mi úplne zmenilo ciele. Teraz chcem útočiť na stupne víťazov na šotolinových súťažiach a usilovať sa o umiestnenie v top 5 na asfaltových.

Ako je možné, že sa aj napriek oveľa menším skúsenostiam dokážete naháňať s Loebom a Hirvonenom? Je v tom talent, technika alebo iba veľká odvaha?

Je to kombinácia všetkých týchto vecí. Náš nový Focus RS WRC 07 je vylepšením modelu, na ktorom som jazdil minulý rok. Zmeny sú malé, no dôležité. Jazdec by mal byť aj odvážny, no nie príliš. Koncom minulého roka som našiel dobrý rytmus, ktorý som si dokázal udržať aj v novej sezóne. Ďalšie aspekty, ako veľa testovania a využívanie mojich rastúcich skúseností na udržanie chladnej hlavy, tiež výrazne pomohli.

Váš tímový kolega Mikko Hirvonen si zrejme podľa rozhovorov často chodí k Marcusovi po rady, ako ste na tom vy?

Keď som mal vlani nejaké ťažkosti, Mikko i Marcus boli vždy nablízku a vždy radi pomohli. Tento rok sa pokúšam riešiť problémy sám, no viem, že ak by som niečo potreboval, kedykoľvek si môžem pohovoriť s Mikkom. Aj preto s ním rád spolupracujem.

Hoci Vaša pozícia v šampionáte na to nevyzerá, Sebastien Loeb označil za svojho najrýchlejšieho súpera práve Vás. Ako sa Vám počúvajú slová chvály z úst takého šampióna?

Ak to povie štvornásobný majster sveta, znamená to veľa, no rád by som naozaj dokázal, že má pravdu!

V čom sa potrebujete zlepšiť, aby ste dokázali pravidelne porážať Loeba a Hirvonena?

Potrebujem popracovať na vyrovnanosti mojich výsledkov. Viem, že som rýchly, no nedokážem zachádzať tak vyrovnané časy ako oni. Navyše nerobia vôbec žiadne chyby, pretože sú jednoducho skúsenejší. Nerobiť chyby a vyhrávať veľmi prospieva aj psychickej vyrovnanosti jazdca, ktorá je takisto veľmi dôležitá.

V tíme Ford zatiaľ tímovú réžiu neuplatňujú, nezmení sa to časom vzhľadom k lepšiemu postaveniu Mikka v šampionáte?

Tento rok má Mikko veľmi pekne rozbehnutý šampionát. Zo začiatku som naozaj nečakal, že by som mohol vyhrávať, pretože som vedel, že na mojich jazdeckých schopnostiach je stále čo zdokonaľovať. Ešte ale nie som pripravený vyhrať celý šampionát a viem, aké dôležité bude pre Mikka skončiť pred Loebom, preto dúfam, že mu v tom budem môcť nejako pomôcť.

Hoci ste zatiaľ vyhrali iba jednu súťaž, mnohí vás už teraz pasujú za budúceho šampióna. Ako vidíte svoje šance v budúcnosti, idete útočiť na titul už budúci rok?

Na šotoline i snehu som sa veľmi zrýchlil, no na asfalte som stále neistý. Na tomto povrchu musím ešte tvrdo zapracovať, či už počas testov alebo priamo v priebehu súťaží. Možno budem schopný bojovať o titul už v roku 2009, všetko ale bude záležať práve od mojich asfaltových schopností. Pokiaľ sa mi podarí v druhej polovici tejto sezóny zlepšiť na asfalte tak, ako som sa posunul vpred na šotoline, rád by som si myslel že budem mať šancu.

Čo si myslíte že by mohlo najviac prospieť šampionátu?

Uvítal by som zavedenie druhého popoludňajšieho servisu v priebehu prvých dvoch dní súťaže. Určite by tam potom prišlo oveľa viac divákov. Tomuto športu by tiež veľmi prospelo aj väčšie televízne pokrytie, napríklad v podobe priamych prenosov z rýchlostných skúšok. Viem, že to nie je ľahké, no nesmierne by to rozšírilo všeobecný záujem o WRC.

Čo vravíte na šampionát IRC a ako sa vám pozdáva myšlienka budúcnosti WRC v automobiloch Super2000+?

Myslím, že IRC je skvelý nápad a zjavne zaujal aj automobilky. No WRC by malo zostať číslom jeden a samozrejme by malo mať tie najrýchlejšie a najzaujímavejšie autá. Aj preto sa mi pozdáva myšlienka špeciálov založených na automobiloch S2000 s turbom a pohonom všetkých štyroch kolies. Jazdu s takýmto typom áut si veľmi užívam a myslím, že keďže ide o vrcholnú špecifikáciu automobilu pre rely, nesmie sa na nej nič meniť. Špeciály WRC jednoducho musia ostať výnimočné.

Za rozhovor ďakujeme.

 

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  2. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. Od septembra opäť po starom
  5. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  6. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  7. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  8. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  9. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  10. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 947
  2. Od septembra opäť po starom 5 050
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 472
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 2 585
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 817
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 771
  7. Ako sme jazdili v socializme 1 280
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 262
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 057
  10. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 026

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Odsedel si trest za protest proti okupácii ČSSR. Neľutuje

Zorjanov príbeh je ťažko uveriteľný.

KOMENTÁRE

Podomový šmejd s jadrom

Žiadna „super EÚ“ s jedným pevným jadrom sa nechystá.

EKONOMIKA

Kedy dostanete 13. a 14. plat? Fico podporil Dankov návrh

Koalícia sa zrejme dohodne na úľavách.

Neprehliadnite tiež

Ferrari nečakane nahrádza Californiu modelom Portofino

Maximálna rýchlosť sa zvýšila na 320 kilometrov za hodinu.

Legendárny mikrobus od Volkswagenu sa vráti do výroby

Prví zákazníci sa ho dočkajú v roku 2022 v podobe elektromobilu.

Apple už nechce vyrobiť autonómne vozidlo

Spoločnosť sa chce sústrediť na samotnú technológiu autonómneho riadenia.

Čínska automobilka chce kúpiť americký Jeep

Great Wall má ambíciu byť najväčším výrobcom SUV na svete.