i.
Pred sezónou sa mnoho ľudí pýtalo, či ste ten pravý na vyplnenie medzery po odchode Marcusa Gronholma. Myslím, že odpovedí ste už dali viac než dosť. Čakali ste, že budete taký rýchly?
Nie, vôbec som to nečakal. Pred sezónou som si vravel, že budem rád, ak budem bojovať o tretie až piate miesto na šotoline a štvrté až ôsme na asfalte. No keď som vyhral rally vo Švédsku, bolo to pre mňa veľkým prekvapením, ktoré mi úplne zmenilo ciele. Teraz chcem útočiť na stupne víťazov na šotolinových súťažiach a usilovať sa o umiestnenie v top 5 na asfaltových.
Ako je možné, že sa aj napriek oveľa menším skúsenostiam dokážete naháňať s Loebom a Hirvonenom? Je v tom talent, technika alebo iba veľká odvaha?
Je to kombinácia všetkých týchto vecí. Náš nový Focus RS WRC 07 je vylepšením modelu, na ktorom som jazdil minulý rok. Zmeny sú malé, no dôležité. Jazdec by mal byť aj odvážny, no nie príliš. Koncom minulého roka som našiel dobrý rytmus, ktorý som si dokázal udržať aj v novej sezóne. Ďalšie aspekty, ako veľa testovania a využívanie mojich rastúcich skúseností na udržanie chladnej hlavy, tiež výrazne pomohli.
Váš tímový kolega Mikko Hirvonen si zrejme podľa rozhovorov často chodí k Marcusovi po rady, ako ste na tom vy?
Keď som mal vlani nejaké ťažkosti, Mikko i Marcus boli vždy nablízku a vždy radi pomohli. Tento rok sa pokúšam riešiť problémy sám, no viem, že ak by som niečo potreboval, kedykoľvek si môžem pohovoriť s Mikkom. Aj preto s ním rád spolupracujem.
Hoci Vaša pozícia v šampionáte na to nevyzerá, Sebastien Loeb označil za svojho najrýchlejšieho súpera práve Vás. Ako sa Vám počúvajú slová chvály z úst takého šampióna?
Ak to povie štvornásobný majster sveta, znamená to veľa, no rád by som naozaj dokázal, že má pravdu!
V čom sa potrebujete zlepšiť, aby ste dokázali pravidelne porážať Loeba a Hirvonena?
Potrebujem popracovať na vyrovnanosti mojich výsledkov. Viem, že som rýchly, no nedokážem zachádzať tak vyrovnané časy ako oni. Navyše nerobia vôbec žiadne chyby, pretože sú jednoducho skúsenejší. Nerobiť chyby a vyhrávať veľmi prospieva aj psychickej vyrovnanosti jazdca, ktorá je takisto veľmi dôležitá.
V tíme Ford zatiaľ tímovú réžiu neuplatňujú, nezmení sa to časom vzhľadom k lepšiemu postaveniu Mikka v šampionáte?
Tento rok má Mikko veľmi pekne rozbehnutý šampionát. Zo začiatku som naozaj nečakal, že by som mohol vyhrávať, pretože som vedel, že na mojich jazdeckých schopnostiach je stále čo zdokonaľovať. Ešte ale nie som pripravený vyhrať celý šampionát a viem, aké dôležité bude pre Mikka skončiť pred Loebom, preto dúfam, že mu v tom budem môcť nejako pomôcť.
Hoci ste zatiaľ vyhrali iba jednu súťaž, mnohí vás už teraz pasujú za budúceho šampióna. Ako vidíte svoje šance v budúcnosti, idete útočiť na titul už budúci rok?
Na šotoline i snehu som sa veľmi zrýchlil, no na asfalte som stále neistý. Na tomto povrchu musím ešte tvrdo zapracovať, či už počas testov alebo priamo v priebehu súťaží. Možno budem schopný bojovať o titul už v roku 2009, všetko ale bude záležať práve od mojich asfaltových schopností. Pokiaľ sa mi podarí v druhej polovici tejto sezóny zlepšiť na asfalte tak, ako som sa posunul vpred na šotoline, rád by som si myslel že budem mať šancu.
Čo si myslíte že by mohlo najviac prospieť šampionátu?
Uvítal by som zavedenie druhého popoludňajšieho servisu v priebehu prvých dvoch dní súťaže. Určite by tam potom prišlo oveľa viac divákov. Tomuto športu by tiež veľmi prospelo aj väčšie televízne pokrytie, napríklad v podobe priamych prenosov z rýchlostných skúšok. Viem, že to nie je ľahké, no nesmierne by to rozšírilo všeobecný záujem o WRC.
Čo vravíte na šampionát IRC a ako sa vám pozdáva myšlienka budúcnosti WRC v automobiloch Super2000+?
Myslím, že IRC je skvelý nápad a zjavne zaujal aj automobilky. No WRC by malo zostať číslom jeden a samozrejme by malo mať tie najrýchlejšie a najzaujímavejšie autá. Aj preto sa mi pozdáva myšlienka špeciálov založených na automobiloch S2000 s turbom a pohonom všetkých štyroch kolies. Jazdu s takýmto typom áut si veľmi užívam a myslím, že keďže ide o vrcholnú špecifikáciu automobilu pre rely, nesmie sa na nej nič meniť. Špeciály WRC jednoducho musia ostať výnimočné.
Za rozhovor ďakujeme.
Autor: Zhováral sa: Tomáš Kelement