SME
Nedeľa, 11. apríl, 2021 | Meniny má JúliusKrížovkyKrížovky

S terénnym autom treba vedieť jazdiť. Aj keď je to Jeep

Mať terénne auto ešte neznamená vedieť jazdiť v teréne. Jeep pripravil pre novinárov krátku expedičnú výpravu, s cieľom ukázať schopnosti auta a najmä naučiť ich jazdiť v teréne.

Veľké nerovnosti treba prechádzať šikmo. Na kríženie sú najlepšie autá s tuhou zadnou nápravou.Veľké nerovnosti treba prechádzať šikmo. Na kríženie sú najlepšie autá s tuhou zadnou nápravou. (Zdroj: Peter Kresánek)

Mať terénne auto ešte neznamená vedieť jazdiť v teréne. Jeep pripravil pre novinárov atypické zoznámenie sa s novým modelom Cherokee. Krátku expedičnú výpravu, s cieľom ukázať schopnosti auta a najmä naučiť novinárov jazdiť v teréne tak, aby to bolo počas testov bezpečné.

Vo vodnom brode je dobré poznať silu prúdu a nevbehnúť do vody rýchlo.



Skúsení i menej zdatní jazdci si za volantom nového Jeepu mohli odskúšať ďalší z nových pohonov 4x4 nazvaný Selec-Trac II. Ide o druhú generáciu permanentného pohonu všetkých štyroch kolies, ktorý dokáže predvídať a predchádzať preklzávaniu kolies a variabilne rozdeľuje krútiaci moment medzi jednotlivé kolesá s najlepšou trakciou. Selec-Trac II má pritom tri režimy. Pre bežné jazdenie na suchej ceste je najvhodnejší pohon iba zadnej nápravy 2WD. Pre zlepšenie trakcie, zvlášť na mokrých a klzkých cestách, je určený pohon „4WD Auto”, ktorý si aktivuje vodič elektronickým prepínačom na stredovej konzole. Na základe senzorov upravuje a presmeruje krútiaci moment medzi prednú a zadnú os, v závislosti od aktuálnych jazdných podmienok.



Cherokee napokon zvládol aj najväčšie extrémy na šikmých svahoch opustenej vápenky, v náročnom horskom teréne, ale aj pri prekonávaní brodov alebo na skalnatých cestičkách. Podmienkou na prejazd najťažšieho terénu s minimálnou priľnavosťou k povrchu bolo zapnutie terénneho režimu “4WD Low” a využitie asistenta pre zjazd z kopca, ktorý udržiava stálu rýchlosť. Vďaka znásobeniu krútiaceho momentu druhého prevodového stupňa 2,72-krát a v spolupráci s offroadovým ABS prekonali aj laici stopercentné klesania a stúpania. Napriek vyspelosti techniky sa opäť raz v praxi ukázalo, že vodič zohráva veľkú úlohu a na zmarenie výstupu stačí zlá reakcia.

Strmé stúpanie sa prechádza na jeden plyn, bez ubratia alebo prudkého pridania.

Pri skupinovej jazde v teréne musí druhé auto počkať, pokiaľ prvé absolvuje celú prekážku. Neznáme časti terénu treba najskôr prejsť pešo a potom pomaly s autom. Veľké nerovnosti prechádzajte radšej šikmo, aby nedošlo k poškodeniu podvozka. Správnym zvolením stopy možno zvýšiť výšku podvozka a radšej prejsť pomaly kolesom po veľkej skale, ako ísť vedľa a poškodiť podvozok. Pri výjazde do strmého kopca odborníci odporúčajú držať plyn, nepridávať, ale ani neuberať. Ísť na konštantné otáčky motora. Najhoršie je ubrať tesne pred vrcholom. Neslobodno tiež brzdiť na terénnej vlne v momente, keď auto nadhodí. Napokon, najlepším učiteľom jazdy v teréne je sám tréning. V neposlednom rade treba s terénnym autom jazdiť tam, kde je to povolené a nie mimo štrkových alebo traktorových ciest.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  2. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  3. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  4. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  6. Novinka, ktorá sa neodmieta: Niké predstavuje Bonus bez limitu
  7. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko
  8. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov?
  9. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen?
  10. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou
  1. Virtuálny Suptech workshop o Blockchain technológiách
  2. Ranný rituál plný zdravia pre celú rodinu
  3. Koľko ovocia by ste mali denne zjesť? Máme odpoveď
  4. Wüstenrot poisťovňa dosiahla čistý zisk 1,8 milióna eur
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  6. Skúšanie a monitorovanie technických systémov na FVT
  7. Prekonalo Vaše dieťa COVID-19?
  8. Za 16 rokov pomohli Prešovskému kraju získať milióny eur
  9. Slovník investora 04: Kto môže investovať
  10. Na čo si dať pozor pri zateplení fasády
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 28 600
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 779
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 22 756
  4. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen? 20 677
  5. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 13 862
  6. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 13 522
  7. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 12 721
  8. Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte? 9 006
  9. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 7 084
  10. Najprv eštebák, potom oligarcha. Aká bola Širokého éra? 6 411
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Ospravedlňujeme sa za dočasnú nedostupnosť archívnych diskusií. Náš diskusný systém vylepšujeme do novej podoby a všetky diskusné vlákna budú dostupné v priebehu nasledujúcich dní.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Eva Petričková na sociálnych sieťach ukazuje, že aj autistické deti vedia byť fantastické.

Deťom chýbajú terapie, rodičom oddych.

9. apr
Vizualizácia projektu Metropolis.

Metropolis zapadol prachom.

14 h
Dnes píše Matúš Ritomský

Dovoľme si hovoriť o konci pandémie

Publicista Matúš Ritomský.

Na prekonanie poslednej fázy pandémie potrebujeme rozumný optimizmus.

8. apr

Ako vidí spätne reláciu s Cibulkovou?

9. apr

Neprehliadnite tiež

Tatra 128 prichádza do nového múzea.

Nákladiaky naštartovali po rokoch.

9. apr
Hyundai v uplynulom štvrťroku ťažil z dopredaju starej a nástupu novej generácie Tucsonu.

Skokanmi sú Peugeot 2008 aj Hyundai Tucson.

8. apr
Mazda MX-30 Edition 100

Menší dojazd kompenzuje veľkým kufrom.

8. apr
Toyota GR86

Narozdiel od Subaru BRZ sa s ním stretneme aj u nás.

7. apr