S terénnym autom treba vedieť jazdiť. Aj keď je to Jeep

Mať terénne auto ešte neznamená vedieť jazdiť v teréne. Jeep pripravil pre novinárov krátku expedičnú výpravu, s cieľom ukázať schopnosti auta a najmä naučiť ich jazdiť v teréne.

Veľké nerovnosti treba prechádzať šikmo. Na kríženie sú najlepšie autá s tuhou zadnou nápravou.(Zdroj: Peter Kresánek)

Mať terénne auto ešte neznamená vedieť jazdiť v teréne. Jeep pripravil pre novinárov atypické zoznámenie sa s novým modelom Cherokee. Krátku expedičnú výpravu, s cieľom ukázať schopnosti auta a najmä naučiť novinárov jazdiť v teréne tak, aby to bolo počas testov bezpečné.

Vo vodnom brode je dobré poznať silu prúdu a nevbehnúť do vody rýchlo.



Skúsení i menej zdatní jazdci si za volantom nového Jeepu mohli odskúšať ďalší z nových pohonov 4x4 nazvaný Selec-Trac II. Ide o druhú generáciu permanentného pohonu všetkých štyroch kolies, ktorý dokáže predvídať a predchádzať preklzávaniu kolies a variabilne rozdeľuje krútiaci moment medzi jednotlivé kolesá s najlepšou trakciou. Selec-Trac II má pritom tri režimy. Pre bežné jazdenie na suchej ceste je najvhodnejší pohon iba zadnej nápravy 2WD. Pre zlepšenie trakcie, zvlášť na mokrých a klzkých cestách, je určený pohon „4WD Auto”, ktorý si aktivuje vodič elektronickým prepínačom na stredovej konzole. Na základe senzorov upravuje a presmeruje krútiaci moment medzi prednú a zadnú os, v závislosti od aktuálnych jazdných podmienok.



Cherokee napokon zvládol aj najväčšie extrémy na šikmých svahoch opustenej vápenky, v náročnom horskom teréne, ale aj pri prekonávaní brodov alebo na skalnatých cestičkách. Podmienkou na prejazd najťažšieho terénu s minimálnou priľnavosťou k povrchu bolo zapnutie terénneho režimu “4WD Low” a využitie asistenta pre zjazd z kopca, ktorý udržiava stálu rýchlosť. Vďaka znásobeniu krútiaceho momentu druhého prevodového stupňa 2,72-krát a v spolupráci s offroadovým ABS prekonali aj laici stopercentné klesania a stúpania. Napriek vyspelosti techniky sa opäť raz v praxi ukázalo, že vodič zohráva veľkú úlohu a na zmarenie výstupu stačí zlá reakcia.

Strmé stúpanie sa prechádza na jeden plyn, bez ubratia alebo prudkého pridania.

Pri skupinovej jazde v teréne musí druhé auto počkať, pokiaľ prvé absolvuje celú prekážku. Neznáme časti terénu treba najskôr prejsť pešo a potom pomaly s autom. Veľké nerovnosti prechádzajte radšej šikmo, aby nedošlo k poškodeniu podvozka. Správnym zvolením stopy možno zvýšiť výšku podvozka a radšej prejsť pomaly kolesom po veľkej skale, ako ísť vedľa a poškodiť podvozok. Pri výjazde do strmého kopca odborníci odporúčajú držať plyn, nepridávať, ale ani neuberať. Ísť na konštantné otáčky motora. Najhoršie je ubrať tesne pred vrcholom. Neslobodno tiež brzdiť na terénnej vlne v momente, keď auto nadhodí. Napokon, najlepším učiteľom jazdy v teréne je sám tréning. V neposlednom rade treba s terénnym autom jazdiť tam, kde je to povolené a nie mimo štrkových alebo traktorových ciest.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  6. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  7. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 6 022
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 4 979
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 039
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 545
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 642
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 294
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 267
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 045
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 033
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 949

Hlavné správy zo Sme.sk

BRATISLAVA

Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý. Čo chcú z Bratislavy urobiť kandidáti na župana

Ako vidia kandidáti Bratislavský samosprávny kraj dnes a kam by mal smerovať? Sledujte diskusiu SME Naživo.

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

SVET

Café Európa: Európa po nemeckých voľbách

Aký dopad budú mať voľby v Nemecku na Európu i Slovensko? Sledujte diskusiu naživo.

Neprehliadnite tiež

Pozrite si je 30 najpredávanejších áut v Európe za prvý polrok

Úspech zaznamenal Volkswagen Tiguan aj Citroen C3.

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole?

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole? (riešenie)

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Nový vynález môže výrazne zlepšiť opravu výtlkov

Mestá by ušetrili na drahej údržbe ciest aj na čase opráv.