SME
Utorok, 28. január, 2020 | Meniny má Alfonz

S terénnym autom treba vedieť jazdiť. Aj keď je to Jeep

Mať terénne auto ešte neznamená vedieť jazdiť v teréne. Jeep pripravil pre novinárov krátku expedičnú výpravu, s cieľom ukázať schopnosti auta a najmä naučiť ich jazdiť v teréne.

Veľké nerovnosti treba prechádzať šikmo. Na kríženie sú najlepšie autá s tuhou zadnou nápravou.Veľké nerovnosti treba prechádzať šikmo. Na kríženie sú najlepšie autá s tuhou zadnou nápravou.(Zdroj: Peter Kresánek)

Mať terénne auto ešte neznamená vedieť jazdiť v teréne. Jeep pripravil pre novinárov atypické zoznámenie sa s novým modelom Cherokee. Krátku expedičnú výpravu, s cieľom ukázať schopnosti auta a najmä naučiť novinárov jazdiť v teréne tak, aby to bolo počas testov bezpečné.

Vo vodnom brode je dobré poznať silu prúdu a nevbehnúť do vody rýchlo.



Skúsení i menej zdatní jazdci si za volantom nového Jeepu mohli odskúšať ďalší z nových pohonov 4x4 nazvaný Selec-Trac II. Ide o druhú generáciu permanentného pohonu všetkých štyroch kolies, ktorý dokáže predvídať a predchádzať preklzávaniu kolies a variabilne rozdeľuje krútiaci moment medzi jednotlivé kolesá s najlepšou trakciou. Selec-Trac II má pritom tri režimy. Pre bežné jazdenie na suchej ceste je najvhodnejší pohon iba zadnej nápravy 2WD. Pre zlepšenie trakcie, zvlášť na mokrých a klzkých cestách, je určený pohon „4WD Auto”, ktorý si aktivuje vodič elektronickým prepínačom na stredovej konzole. Na základe senzorov upravuje a presmeruje krútiaci moment medzi prednú a zadnú os, v závislosti od aktuálnych jazdných podmienok.



Cherokee napokon zvládol aj najväčšie extrémy na šikmých svahoch opustenej vápenky, v náročnom horskom teréne, ale aj pri prekonávaní brodov alebo na skalnatých cestičkách. Podmienkou na prejazd najťažšieho terénu s minimálnou priľnavosťou k povrchu bolo zapnutie terénneho režimu “4WD Low” a využitie asistenta pre zjazd z kopca, ktorý udržiava stálu rýchlosť. Vďaka znásobeniu krútiaceho momentu druhého prevodového stupňa 2,72-krát a v spolupráci s offroadovým ABS prekonali aj laici stopercentné klesania a stúpania. Napriek vyspelosti techniky sa opäť raz v praxi ukázalo, že vodič zohráva veľkú úlohu a na zmarenie výstupu stačí zlá reakcia.

Strmé stúpanie sa prechádza na jeden plyn, bez ubratia alebo prudkého pridania.

Pri skupinovej jazde v teréne musí druhé auto počkať, pokiaľ prvé absolvuje celú prekážku. Neznáme časti terénu treba najskôr prejsť pešo a potom pomaly s autom. Veľké nerovnosti prechádzajte radšej šikmo, aby nedošlo k poškodeniu podvozka. Správnym zvolením stopy možno zvýšiť výšku podvozka a radšej prejsť pomaly kolesom po veľkej skale, ako ísť vedľa a poškodiť podvozok. Pri výjazde do strmého kopca odborníci odporúčajú držať plyn, nepridávať, ale ani neuberať. Ísť na konštantné otáčky motora. Najhoršie je ubrať tesne pred vrcholom. Neslobodno tiež brzdiť na terénnej vlne v momente, keď auto nadhodí. Napokon, najlepším učiteľom jazdy v teréne je sám tréning. V neposlednom rade treba s terénnym autom jazdiť tam, kde je to povolené a nie mimo štrkových alebo traktorových ciest.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zima v koži atopika: aká je vhodná starostlivosť o pokožku?
  2. Dell offers multifaceted careers
  3. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  4. It’s not about what a company does, but how it behaves
  5. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  6. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  7. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  8. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  9. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  10. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  1. Prečo stále veríme v talizmany?
  2. Zima v koži atopika: aká je vhodná starostlivosť o pokožku?
  3. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  4. It’s not about what a company does, but how it behaves
  5. Dell offers multifaceted careers
  6. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  7. Košičan Erik Ňarjaš vyzve do tanca parlament!
  8. Úrazy v zimnom období sú častou príčinou práceneschopnosti
  9. Natankujete len za 1 euro. OMV otvára novú čerpačku
  10. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 11 643
  2. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 11 440
  3. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku? 11 036
  4. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte 10 869
  5. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 9 688
  6. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne 8 841
  7. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 8 521
  8. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 8 371
  9. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 7 252
  10. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 7 124

Hlavné správy zo Sme.sk

Pellegrini odmieta prepojenia na SAD Zvolen: Nestarám sa, ako chodia

Zástupcovia župy sa s dopravcom stretnú v stredu.

Predseda vlády Peter Pellegrini.
Podcast Dobré Ráno.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Pri Zvolene sa bojuje o Slovensko

Keď si má Pellegrini vybrať súkromníka alebo verejnosť, neváha.

Peter Tkačenko
Guvernér NBS Peter Kažimír.

Neprehliadnite tiež

BMW M135i posiela svojich rebelských predkov do histórie (test)

Nová koncepcia od základu všetko zmenila.

BMW M135i

Výber malých SUV je čoraz väčší. Aká je aktuálna ponuka?

Najobľúbenejší je stále Renault Captur.

Peugeot 2008

Nové emisné normy vyháňajú Suzuki Jimny z európskeho trhu

Malý teréniak sa môže vrátiť ako dodávka.

Suzuki Jimny
Smart EQ Forfour