Z rely do života: Počítajte s prekvapením v zákrute

Ostré zákruty, do ktorých nevidieť bývajú nebezpečné. Vodič na bežnej ceste nemá toľko informácií ako pilot rely, preto musí ísť pomalšie.

Na úspechoch majstra sveta Sebastiana Loeba má podiel bezchybná navigácia spolujazdca Daniela Elenu. Bez navigátora a zabezpečenia cesty musíme jazdiť pomalšie.(Zdroj: REUTERS/Yiorgos Karahalis)

Ostré zákruty, do ktorých nevidieť bývajú nebezpečné. V lete to môže byť posledné auto stojacej kolóny dovolenkárov alebo pokazený kamión. Vodič na bežnej ceste nemá toľko informácií ako pilot rely, preto musí ísť pomalšie.

V najťažšej rýchlostnej skúške na rely Košice vchádzame do zákruty, kde je viac blata ako asfaltu. Hlas spolujazdkyne v slúchadlách prilby napovedá, že to bude šmykľavá ľavá šesť. Ešte naliehavejším hlasom pridáva „Bacha niekto tam je, spomaľ!“ Vďaka mávaniu traťového komisára sa tesne vyhneme havarovanému autu. Menej šťastia mal vodič auta, ktorý na Makarskej riviére vošiel do ostrej zákruty, kde stálo posledné auto stojacej kolóny dovolenkárov. Rozbil svoje, aj iné autá.

Na istotu

Automobiloví pretekári v rely vchádzajú do zákrut rýchlo iba preto, že z rozpisu od spolujazdca vedia, aký bude mať zákruta polomer, povrch a nástrahy. Okrem toho sú na trati komisári, ktorí v prípade náhlej prekážky auto vopred zastavia alebo spomalia. Indikátorom možného problému sú diváci. Toto všetko v bežnej premávke chýba.

Potrebná rezerva

Neraz sa rútime do zákrut bez ohľadu na to, že nevieme čo môžu ukrývať. Podľa vyhlášky by mal vodič zákrutu prechádzať takou rýchlosťou, že dokáže bezpečne zastaviť na vzdialenosť akú vidí. Cesta, po ktorej denne šoférujeme, nabáda k rýchlemu prejazdu zákrut, pritom brzdná dráha je podstatne dlhšia ako viditeľná vzdialenosť. Rýchlejší prejazd si môžeme dovoliť iba v zákrutách, ktoré vidieť od začiatku po koniec. Čím vyššia je rýchlosť, tým väčšia musí byť rezerva. Menej riskuje šofér na Šturci, ktorý si chce v šesťdesiatke užiť športovú jazdu ako flegmatik pod Strečnom, ktorý vchádza na firemnej Octavi 120 kilometrovou rýchlosťou do zákruty s telefónom pri uchu.

Epilóg

Najlepšie sa vyhneme problémom s náhlou prekážkou pomalším vjazdom do zákruty, ako sa na prvý pohľad zdá. Najmä v neznámom prostredí. Náhle nebezpečenstvo je pravdepodobnejšie v dopravnej špičke, v okolí dovolenkových destinácií, na hlavných ťahoch a po prietrži mračien.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  6. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  7. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  10. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 296
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 4 761
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 993
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 612
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 735
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 575
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 557
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 211
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 208
  10. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 147

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

SVET

Minúta po minúte: Mexiko ničí ďalšie zemetrasenie, má už 248 obetí

Zabíjali padajúce budovy, medzi obeťami sú aj deti.

KOMENTÁRE

Zosmiešnil Trump seba či rovno Ameriku?

Lídri Činy, Ruska a Nemecka si Trumpovu reč v OSN neprišli ani vypočuť.

BLOG CAFÉ EURÓPA

Café Európa: Ako dobehnúť západné platy v EÚ?

Môže sa sociálna úroveň medzi východom a západom priblížiť?

Neprehliadnite tiež

Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten správny

Zvažujete prechod od spaľovacieho motora k elektrickému? Toto by ste mali predtým vedieť.

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok.

Hyundai ide po nemeckej prémii. Predstavil konkurenta pre BMW radu 3

Genesis G70 príde na európsky trh najskôr o dva roky.

Nový Renault Mégane R.S. má natáčanie zadných kolies aj problém s váhou

Vo Frankfurte sa predstavili hneď štyri športové hatchbacky.