Z rely do života: Počítajte s prekvapením v zákrute

Ostré zákruty, do ktorých nevidieť bývajú nebezpečné. Vodič na bežnej ceste nemá toľko informácií ako pilot rely, preto musí ísť pomalšie.

Na úspechoch majstra sveta Sebastiana Loeba má podiel bezchybná navigácia spolujazdca Daniela Elenu. Bez navigátora a zabezpečenia cesty musíme jazdiť pomalšie.(Zdroj: REUTERS/Yiorgos Karahalis)

Ostré zákruty, do ktorých nevidieť bývajú nebezpečné. V lete to môže byť posledné auto stojacej kolóny dovolenkárov alebo pokazený kamión. Vodič na bežnej ceste nemá toľko informácií ako pilot rely, preto musí ísť pomalšie.

V najťažšej rýchlostnej skúške na rely Košice vchádzame do zákruty, kde je viac blata ako asfaltu. Hlas spolujazdkyne v slúchadlách prilby napovedá, že to bude šmykľavá ľavá šesť. Ešte naliehavejším hlasom pridáva „Bacha niekto tam je, spomaľ!“ Vďaka mávaniu traťového komisára sa tesne vyhneme havarovanému autu. Menej šťastia mal vodič auta, ktorý na Makarskej riviére vošiel do ostrej zákruty, kde stálo posledné auto stojacej kolóny dovolenkárov. Rozbil svoje, aj iné autá.

Na istotu

Automobiloví pretekári v rely vchádzajú do zákrut rýchlo iba preto, že z rozpisu od spolujazdca vedia, aký bude mať zákruta polomer, povrch a nástrahy. Okrem toho sú na trati komisári, ktorí v prípade náhlej prekážky auto vopred zastavia alebo spomalia. Indikátorom možného problému sú diváci. Toto všetko v bežnej premávke chýba.

Potrebná rezerva

Neraz sa rútime do zákrut bez ohľadu na to, že nevieme čo môžu ukrývať. Podľa vyhlášky by mal vodič zákrutu prechádzať takou rýchlosťou, že dokáže bezpečne zastaviť na vzdialenosť akú vidí. Cesta, po ktorej denne šoférujeme, nabáda k rýchlemu prejazdu zákrut, pritom brzdná dráha je podstatne dlhšia ako viditeľná vzdialenosť. Rýchlejší prejazd si môžeme dovoliť iba v zákrutách, ktoré vidieť od začiatku po koniec. Čím vyššia je rýchlosť, tým väčšia musí byť rezerva. Menej riskuje šofér na Šturci, ktorý si chce v šesťdesiatke užiť športovú jazdu ako flegmatik pod Strečnom, ktorý vchádza na firemnej Octavi 120 kilometrovou rýchlosťou do zákruty s telefónom pri uchu.

Epilóg

Najlepšie sa vyhneme problémom s náhlou prekážkou pomalším vjazdom do zákruty, ako sa na prvý pohľad zdá. Najmä v neznámom prostredí. Náhle nebezpečenstvo je pravdepodobnejšie v dopravnej špičke, v okolí dovolenkových destinácií, na hlavných ťahoch a po prietrži mračien.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 974
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 155
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 720
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 112
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 414
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 411
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 308
  8. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 167
  9. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 149
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 119

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PLUS

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Lieková agentúra v Bratislave nebude.

Neprehliadnite tiež

Renault po cestách už jazdí s autom pre rok 2023

Experimentálny koncept ukazuje, ako budú vyzerať Renaulty o niekoľko rokov.

Londýnske autobusy budú jazdiť na kávu

Už dnes jazdia na použitý olej na varenie či loj zo spracovaného mäsa.

Ford predstavil šiltovku pre kamionistov, ktorá má zachraňovať životy

Keď je vodič unavený, šiltovka zabliká a zavibruje.

Britskí vodiči sa neboja šoférovať so zhoršeným zrakom

Oční lekári navrhujú povinné vyšetrenia.