SME

Z rely do života: Počítajte s prekvapením v zákrute

Ostré zákruty, do ktorých nevidieť bývajú nebezpečné. Vodič na bežnej ceste nemá toľko informácií ako pilot rely, preto musí ísť pomalšie.

Na úspechoch majstra sveta Sebastiana Loeba má podiel bezchybná navigácia spolujazdca Daniela Elenu. Bez navigátora a zabezpečenia cesty musíme jazdiť pomalšie.Na úspechoch majstra sveta Sebastiana Loeba má podiel bezchybná navigácia spolujazdca Daniela Elenu. Bez navigátora a zabezpečenia cesty musíme jazdiť pomalšie. (Zdroj: REUTERS/Yiorgos Karahalis)

Ostré zákruty, do ktorých nevidieť bývajú nebezpečné. V lete to môže byť posledné auto stojacej kolóny dovolenkárov alebo pokazený kamión. Vodič na bežnej ceste nemá toľko informácií ako pilot rely, preto musí ísť pomalšie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V najťažšej rýchlostnej skúške na rely Košice vchádzame do zákruty, kde je viac blata ako asfaltu. Hlas spolujazdkyne v slúchadlách prilby napovedá, že to bude šmykľavá ľavá šesť. Ešte naliehavejším hlasom pridáva „Bacha niekto tam je, spomaľ!“ Vďaka mávaniu traťového komisára sa tesne vyhneme havarovanému autu. Menej šťastia mal vodič auta, ktorý na Makarskej riviére vošiel do ostrej zákruty, kde stálo posledné auto stojacej kolóny dovolenkárov. Rozbil svoje, aj iné autá.

SkryťVypnúť reklamu

Na istotu

Automobiloví pretekári v rely vchádzajú do zákrut rýchlo iba preto, že z rozpisu od spolujazdca vedia, aký bude mať zákruta polomer, povrch a nástrahy. Okrem toho sú na trati komisári, ktorí v prípade náhlej prekážky auto vopred zastavia alebo spomalia. Indikátorom možného problému sú diváci. Toto všetko v bežnej premávke chýba.

Potrebná rezerva

Neraz sa rútime do zákrut bez ohľadu na to, že nevieme čo môžu ukrývať. Podľa vyhlášky by mal vodič zákrutu prechádzať takou rýchlosťou, že dokáže bezpečne zastaviť na vzdialenosť akú vidí. Cesta, po ktorej denne šoférujeme, nabáda k rýchlemu prejazdu zákrut, pritom brzdná dráha je podstatne dlhšia ako viditeľná vzdialenosť. Rýchlejší prejazd si môžeme dovoliť iba v zákrutách, ktoré vidieť od začiatku po koniec. Čím vyššia je rýchlosť, tým väčšia musí byť rezerva. Menej riskuje šofér na Šturci, ktorý si chce v šesťdesiatke užiť športovú jazdu ako flegmatik pod Strečnom, ktorý vchádza na firemnej Octavi 120 kilometrovou rýchlosťou do zákruty s telefónom pri uchu.

SkryťVypnúť reklamu

Epilóg

Najlepšie sa vyhneme problémom s náhlou prekážkou pomalším vjazdom do zákruty, ako sa na prvý pohľad zdá. Najmä v neznámom prostredí. Náhle nebezpečenstvo je pravdepodobnejšie v dopravnej špičke, v okolí dovolenkových destinácií, na hlavných ťahoch a po prietrži mračien.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 99 072
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 139
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 862
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 098
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 257
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 871
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 4 753
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Tlačová konferencia premiéra Fica a Tibora Gašpara.

Prvý prieskum v ére transakčnej dane meria Smeru pokles.


a 1 ďalší 34
Nataša Holinová

Prečo sa Smer zlostí na Šutaja Eštoka?


22
Désiré Doué sa teší z gólu.

Paríž St. Germain zdolal Aston Villu 3:1.


4
Ilustračné foto.

Burzy vo Frankfurte, Londýne a Miláne si pripísali zisky v rozmedzí šesť až osem percent.


SITA a 1 ďalší
reklama
SkryťZatvoriť reklamu