SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Z rely do života: Počítajte s prekvapením v zákrute

Ostré zákruty, do ktorých nevidieť bývajú nebezpečné. Vodič na bežnej ceste nemá toľko informácií ako pilot rely, preto musí ísť pomalšie.

Na úspechoch majstra sveta Sebastiana Loeba má podiel bezchybná navigácia spolujazdca Daniela Elenu. Bez navigátora a zabezpečenia cesty musíme jazdiť pomalšie.Na úspechoch majstra sveta Sebastiana Loeba má podiel bezchybná navigácia spolujazdca Daniela Elenu. Bez navigátora a zabezpečenia cesty musíme jazdiť pomalšie. (Zdroj: REUTERS/Yiorgos Karahalis)

Ostré zákruty, do ktorých nevidieť bývajú nebezpečné. V lete to môže byť posledné auto stojacej kolóny dovolenkárov alebo pokazený kamión. Vodič na bežnej ceste nemá toľko informácií ako pilot rely, preto musí ísť pomalšie.

V najťažšej rýchlostnej skúške na rely Košice vchádzame do zákruty, kde je viac blata ako asfaltu. Hlas spolujazdkyne v slúchadlách prilby napovedá, že to bude šmykľavá ľavá šesť. Ešte naliehavejším hlasom pridáva „Bacha niekto tam je, spomaľ!“ Vďaka mávaniu traťového komisára sa tesne vyhneme havarovanému autu. Menej šťastia mal vodič auta, ktorý na Makarskej riviére vošiel do ostrej zákruty, kde stálo posledné auto stojacej kolóny dovolenkárov. Rozbil svoje, aj iné autá.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Na istotu

Automobiloví pretekári v rely vchádzajú do zákrut rýchlo iba preto, že z rozpisu od spolujazdca vedia, aký bude mať zákruta polomer, povrch a nástrahy. Okrem toho sú na trati komisári, ktorí v prípade náhlej prekážky auto vopred zastavia alebo spomalia. Indikátorom možného problému sú diváci. Toto všetko v bežnej premávke chýba.

Potrebná rezerva

Neraz sa rútime do zákrut bez ohľadu na to, že nevieme čo môžu ukrývať. Podľa vyhlášky by mal vodič zákrutu prechádzať takou rýchlosťou, že dokáže bezpečne zastaviť na vzdialenosť akú vidí. Cesta, po ktorej denne šoférujeme, nabáda k rýchlemu prejazdu zákrut, pritom brzdná dráha je podstatne dlhšia ako viditeľná vzdialenosť. Rýchlejší prejazd si môžeme dovoliť iba v zákrutách, ktoré vidieť od začiatku po koniec. Čím vyššia je rýchlosť, tým väčšia musí byť rezerva. Menej riskuje šofér na Šturci, ktorý si chce v šesťdesiatke užiť športovú jazdu ako flegmatik pod Strečnom, ktorý vchádza na firemnej Octavi 120 kilometrovou rýchlosťou do zákruty s telefónom pri uchu.

Skryť Vypnúť reklamu

Epilóg

Najlepšie sa vyhneme problémom s náhlou prekážkou pomalším vjazdom do zákruty, ako sa na prvý pohľad zdá. Najmä v neznámom prostredí. Náhle nebezpečenstvo je pravdepodobnejšie v dopravnej špičke, v okolí dovolenkových destinácií, na hlavných ťahoch a po prietrži mračien.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  2. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  3. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  4. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  7. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  8. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  9. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 163
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 305
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 062
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 714
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 633
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 496
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 371
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 494
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 276
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 089
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Ilustračné foto.
Píše Juraj Buzalka

S tyčinkou v nose tvoríme históriu

Politické spoločenstvo sa deje prostredníctvom rituálov.

Ilustračné foto.
Leonardo DiCaprio

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L