V ten večer bolo novinárske publikum rozdelené na dve strany sediace proti sebe a v strede stál Luca de Meo, muž ktorý vrátil Fiat medzi významných európskych hráčov, obklopený svojimi najbližšími spolupracovníkmi.
Osvedčený tím Môže sa história opakovať? Taliani sú presvedčení, že áno. Preto povolali Lucu de Mea za šéfa Alfa Romeo, aby ju postavil na nohy rovnakým spôsobom ako nedávno Fiat. So sebou si zobral osvedčený tím ľudí. Počas prezentácie každý z nich vstal a povedal niečo o oblasti, za ktorú zodpovedá. Začal šéf konštruktér Harald Wester, otec modelov Panda, Bravo a novej päťstovky. Zdôraznil, že koncept športového auta sa za posledné roky preštylizoval do down-sizingu po všetkých stránkach. „Kombináciou kompaktných rozmerov karosérie s maloobjemovými turbomotormi sme dosiahli mimoriadne agilné a presne ovládateľné auto s excelentným pomerom výkonu a pohotovostnej hmotnosti vo svojej triede (takmer o tretinu lepším než väčšina konkurentov)."
Luca de Meo dostal z červených čísel najprv Fiat a teraz sa snaží postaviť na nohy aj Alfu Romeo.
Pre lepšiu ovládateľnosť Potom spomenul všetky nové elektronické systémy. Mnohé z nich už poznáme z Lancie Delta, len pod iným menom. Napríklad Electronic Q2 je inak nazvaná kontrola prenosu krútiaceho momentu zlepšujúca trakciu v zákrutách (elektronická náhrada mechanického samosvorného dieferenciálu). DST pomáha spätnej väzbe riadenia a úplnou novinkou je systém DNA, ktorý ponúka 3 jazdné režimy (Normal, All Weather a Dynamic) ovplyvňujúce reakcie motora na stlačenie akcelerátora, prácu stabilizačného systému a posilňovača riadenia. Všetky spomínané systémy patria do štandardnej výbavy spolu so 7 airbagmi (!). Napriek tomu, že Alfu MiTo poháňajú podobné motory ako iné koncernové modely, Dario Sacco z oddelenia vývoja poháňacích agregátov (v minulosti sa podieľal na vývoji motorov Ferrari, Maserati a Lanciu Delta HF Integrale) poznamenal, že v stavbe 1.4 T-JET určeného pre MiTo boli použité ľahšie materiály (s bohatým využitím hliníka), aby lepšie vyvážili auto a znížili vplyv hmotnosti motora na riadenie a ovládateľnosť vozidla.
Ovládač systému DNA. Pohybom dozadu sa navolí režim All-Weather, dopredu Dynamic.
Jeho dizajn budete milovať Ako sme prechádzali jednotlivé oblasti, doslova sa nám zbiehali slinky na prvú ochutnávku malého MiTa v praxi. Tá prišla na rad druhý deň. Testovacie autá sme si prevzali na legendárnom okruhu Monza, ktorej klopená trať vzbudzuje veľký rešpekt. Žiaľ, po tej sme si mohli „vrknúť " iba na pol plynu a ďalej sme pokračovali po vytýčenej trase v okolí Milana. Predtým, ako sme vyrazili na trať, nedalo nám nepokochať sa v nádherných líniách karosérie MiTa (s aerodynamickým odporom vzduchu 0,29). Taliani opäť ukázali v čom je ich sila. Odvodiť dizajn malého auta, ktoré sa má stať objemovým ťahúňom značky od športovej ikony, neuveriteľne krásnej a exkluzívnej Alfa Romeo 8C Competizione je najbláznivejší nápad aký som počul a videl. Oni však vedeli, čo robia. Za relatívne málo peňazí a vo veľmi krátkom čase postavili malú nádheru, ktorá je roztomilá a dráždivá zároveň. Doslova ostrou talianskou papričkou v tejto preplnenej triede bez výraznejších chutí. Toto auto na ceste rozhodne nezapadne v dave. Kombináciou retro prvkov a moderných i agresívnych línií vznikol totiž fantastický celok, ktorý nemá obdobu vo svojej triede.
Interiér je jednoduchý, v štýle Alfy športový a kvalitne vypracovaný.
Jedinečný aj zvnútra Interiér je typicky alfácky s nízkym posedom, skvelou polohou volantu voči sedadlu a dlhými, ale o poznanie presnejšími dráhami radenia. Musím dizajnérov pochváliť, že na rozdiel od dvojičiek Delta/Bravo, v prípade MiTa spoločný technický základ s Grande Puntom takmer necítiť. Kokpit je jednoduchý, ale originálny. Dokonca aj ovládače pod volantom majú vlastný, menej robustný tvar. Nádherný trojramenný športový volant je opäť odkazom na 8C Competizione. Kruhové meracie prístroje spojené do dvojíc strieborným lemom sú štylistickým vyjadrovacím prostriedkom názvu MiTo – spojenie Milána s Turínom, malého priemyselného mesta s veľkým centrom talianskej módy. Spomínané dvojkruhy sa ešte opakujú na viacerých miestach interiéru. Z materiálov ma najviac zaujal na dotyk veľmi príjemný, mäkký plastový poťah lakťovej opierky vo výplniach dverí, použitý aj na palubnej doske. Evidentne nebol drahý, ale výborne imituje kevlarový obklad a kvalitou svojej povrchovej úpravy nikoho neurazí.
Predné sedadlá sú pohodlné a tradične výborne tvarované.
Benzín mu sadne viac Z trojlístka poháňacích jednotiek sa nám ako prvý ušiel turbodiesel 1.6 Multijet s výkonom 88 kW/120 k a s krútiacim momentom 320 Nm. Motor nadšene ťahá. Zvlášť po prepnutí DNA do športového režimu Dynamic, v ktorom reaguje na stlačenie akcelerátora oveľa živšie, ostrejšie a tlačiť do sedadla začína už od otáčok 1800 /min. Priveľmi zaťažený predok však spôsobuje otrasy prednej nápravy pri prejazdoch priečnych nerovností, následkom čoho auto na nerovnom povrchu mierne odskakuje a má silný vplyv na nedotáčavosť vozidla v zákrutách. Oveľa atraktívnejšou voľbou sa nám preto javí prepĺňaný zážihový štvorvalec 1.4 T-JET (114 kW/150 k a 230 Nm), s ktorým je auto citeľne ľahšie, živšie a lepšie ovládateľné. Menej zaťažená predná náprava sa vie podstatne lepšie vysporiadať s priečnymi nerovnosťami. Vozidlo pokojnejšie reaguje na prudké zmeny smeru a menej odskakuje na rozbitom povrchu. Základnou pohonnou jednotkou však bude atmosferický zážihový štvorvalec 1.4 MPI s výkonom 58 kW/78 k, ktorým Alfa reaguje predovšetkým na nový taliansky zákon. Ten začne platiť od budúceho roka a podľa neho budú talianski vodiči s čerstvým vodičským preukazom oprávnení šoférovať len vozidlá s pomerom hmotnosti k výkonnu do 50 kW na jednu tonu.
Batožinový priestor má objem 270 l. Daňou za pôsobivo tuhú karosériu je vysoká nakladacia hrana.
Skvelá ovládateľnosť Stabilita auta je vynikajúca, pochvalu si zaslúži predovšetkým istota zadnej nápravy pri zmene zaťaženia v zákrute. Prechody medzi jednotlivými režimami DNA sú dosť výrazné. V športovom móde Dynamic sa zostria reakcie na stlačenie akcelerátora a riadenie príjemne športovo stuhne. Pocit z neho je však trochu umelý, mohlo by byť citlivejšie a presnejšie.
Príde aj GTA V budúcnosti škálu rozšíri 1,8 l turbomotor výkonu 169 kW/230 k určený pre špičkovú verziu GTA. Z pripravovaných technických rnoviniek stojí za zmienku dvojspojková automatická prevodovka a elektronicky riadený systém otvárania ventilov Multiair (sacie ventily pri každom cykle merajú vzduch prúdiaci do komory a nahrádzajú tak škrtiacu klapku). Ten znižuje spotrebu paliva a skracuje reakciu motora na prácu s akcelerátorom, čo v konečnom dôsledku zvyšuje vodičovu radosť z jazdy.
Predaj modelu MiTo na Slovensku odštartuje začiatkom októbra. Záklaný model "junior" s motorom 1.4 MPI (58 kW/78 k) by podľa nášho odhadu mohol začínať na sume 449.000 Sk. Výkonnejšiu benzínovú verziu 1.4 T-JET dostanete približne už od 544.000 Sk. Oficiálny cenník importér zverejní pri uvedení modelu na trh.
Technické parametre vozidiel Alfa Romeo MiTo Motor 1.4 T-JET 1.6 Multijet 1.4 MPI
zdvihový objem [cm3] 1368 1598 1368
výkon [kW/k] 110/150 88/120 58/78
pri otáčkach [1/min] 5500 3750 6000
krútiaci moment [Nm] 230 320 120
pri otáčkach [1/min] 3000 1750 4750
pohot. hmotnosť [kg] 1145 1205 1080
palivová spotreba [l/100 km] 6,5 4,8 5,9
zrýchlenie 0-100 km/h [s] 8,0 9,9 12,3
maximálna rýchlosť [km/h] 215 198 165
Rozmery dĺžka 4063mm
šírka 1720 mm
výška 1448 mm
rázvor náprav 2511 mm
batožinový priestor 270 l
objem palivovej nádrže 45 l