Prvá jazda: Mercedes GLK – riadená strela do BMW X3

Nové kompaktné športovo úžitkové auto dobre jazdí na ceste aj v teréne. Väčšia časť techniky a interiéru pochádza z triedy C.

GLK prebrodí tridsaťcentimetrovú vodu v slušnej rýchlosti.(Zdroj: Mercedes)

Hranatá karoséria ukrýva priemerný priestor a kvalitný interiér. Prvé kilometre sme absolvovali na cestách aj v lesoch severného Nemecka.

Najnovší prírastok trojcípej hviezdy prichádza v čase, keď je pozícia BMW X3 ľahko napadnuteľná. Pomerne staré bavorské SUV doteraz nedokázal žiadny konkurent poraziť v jazdných vlastnostiach na ceste, ani v technike motorov. BMW X3 si doteraz užívalo neohrozenú pozíciu s minimálnym zameraním na terén, do ktorého aj tak väčšina SUV nechodí. Obaja úhlavní konkurenti zaútočili najsilnejšími zbraňami. V rovnakom čase s Audi Q5 prichádza aj Mercedes GLK, s ktorým sme najazdili prvé desiatky kilometrov na ceste aj v teréne. Už od začiatku bolo jasné, že Mercedes má na ceste minimálne také dobré posadenie ako dosluhujúce BMW X3. V teréne však zasadzuje konkurentom tvrdý úder. Hoci napohľad nevyzerá ako terénne auto, z konkurentov prejde asi najviac.

GLK trieda

Mercedes pridal do ponuky novú triedu kompaktného športovo úžitkového auta. Ako z označenia GLK vyplýva, nový model zdedil tvary ozrutného terénneho auta GL a samotné G predurčuje malé vozidlo na jazdu v teréne. Konečné K, ako prvé písmeno nemeckého klain, symbolizuje zmenšenie do kompaktnej veľkosti triedy C. Vzťah medzi triedou C a GLK dokumentuje interiér, prístrojový panel, ovládacie prvky, jednotlivé technické komponenty, rázvor náprav a vonkajšie rozmery. Karoséria je o pár milimetrov kratšia, čo ju predurčuje na dobré manévrovacie schopnosti v meste aj v teréne.

302_merc_glk_big.jpg
304_merc_glk_big.jpg

Na testovacom okruhu v lese sme vyskúšali prechod priečnych jám. Podvozok cestnej konštrukcie ich nedokáže prejsť tak, aby boli všetky kolesá na zemi. K slovu sa dostáva pohon všetkých kolies. GLK sa suverénne pohne vpred.

Na ceste sa GLK správa veľmi suverénne, bez negatívneho dopadu vyššieho ťažiska. K istému držaniu stopy minimálnym náklonom v zákrutách by pristalo priamejšie riadenie.

Raz vidieť

GLK je lepšie raz vidieť v skutočnosti, ako sto krát na obrázku. Človek nikdy nevie, aký bol zámer tvorcov fotografií a často si jeho rozmery niet s čím vizuálne porovnať. Masívny vzhľad pripomína veľký terénny Mercedes GL a navonok je GLK veľmi kompaktné auto. Doslova pôsobí ako jedna z verzií triedy C a veľkosťou pripomína Subaru Forester. Interiér pokračuje v hranatej moderne, ktorá Mercedesu pristane a robí ho svojským. Až príliš jednoduchá a plastová konzola s autorádiom kontrastuje s drevom a kvalitnými materiálmi na ostatných častiach prístrojovej dosky. Vzdušný interiér ponúka klasické sedenie na úrovni triedy C, s vysokým stredovým tunelom vzadu a bez možnosti extrémnej variability. Sedadlá sú samozrejme sklápateľné a batožinový priestor celkom slušný.

Technika napreduje

Z technického hľadiska Mercedes využil všetko dostupné vo svojich regáloch a premiérovo do triedy kompaktných SUV zaviedol prípravu na náraz PRE SAFE alebo inteligentné svetlá, ktoré fungujú v piatich režimoch. Na diaľnici svietia prioritne do diaľky, na vidieckych cestách osvetľujú krajnice a zákruty, v meste osvetľujú roh križovatky a v hmle a zlom počasí sklopia svetelný lúč podľa potreby. Najväčší dojem urobilo naladenie elektroniky pohonu všetkých kolies, stabilizačného systému a ABS.

305_merc_glk_big.jpg

306_merc_glk_big.jpg

Interiér výrazne pripomína triedu C. Okrem rovnakých prístrojov sú použité také isté ovládacie prvky, stredová konzola, klimatizácia alebo príplatkový systém COMAD APS. Niektoré tvary sú iné a cítiť tiež viac miesta nad hlavou.

Za príplatok si možno objednať inteligentné svetlá, ktoré okrem natáčania prispôsobujú tvar svetelného lúča rýchlosti a iným okolnostiam. Na diaľnici je prioritou dĺžka a nie osvetľovanie do strán. Protiidúce autá diaľkové svetlo neoslepí.

Pevne na štyroch

Novinka je v predaji výlučne s pohonom všetkých kolies 4 MATIC, ktorý je na rozdiel od konkurencie s pripojiteľnými spojkami skutočnou štvorkolkou podobne ako Audi, BMW a Subaru. Centrálny diferenciál s dvojkotúčovou spojkou rozdeľuje krútiaci moment v pomere 45/55 v prospech zadnej nápravy. Po prejdení pár zákrut a šmykľavého terénu jasne cítiť, ako suverénne zatáča auto, ktorého pohon dáva viac na zadnú nápravu a principiálne vychádza zo zadného pohonu. Verzie so zameraním na offroad majú špeciálne tlačidlo, ktorým vodič zvolí terénny mód a tým preprogramuje elektroniku na terén.

Dominancia v teréne

Napriek príjemnej jazde na kľukatých nemeckých cestách vidieka by sme mohli polemizovať nad tým, či GLK dosahuje úroveň prejazdu zákrutami, akú ponúka BMW X3. V teréne je všetko jasné, pretože Mercedes nerobí kompromis a jeho napohľad jemnučké terénne auto jazdí ako lesný traktor. Sila trakčného systému dokáže blokovať kolesá takmer na úrovni mechanickej uzávierky.

Šesťvalce

Mercedes prichádza na trh, ako pred rokmi BMW X3, najmä so šesťvalcovými motormi 320 CDI, 350 a 280. V ponuke sú výhradne sedemstupňové prevodovky 7G-tronic. Jednotlivé prevody majú všetky motory rovnaké, mení sa iba stály prevod. K osvedčenému naftovému šesťvalcu 320 CDI pribudol ekologický štvorvalec 220 CDI BlueEfficiency s výkonom 125 kW a priemernou spotrebou iba 6,9 litra na sto kilometrov. K pilotnej verzii neskôr pribudne slabší a silnejší variant. Dva najsilnejšie s výkonom 125 a 150 kW budú mať dvojstupňové prepĺňanie dvomi turbodúchadlami. Mercedes týmto skutkom pritakáva, že trend dvojstupňového prepĺňania je neodvratný a zmeškané treba dobehnúť.

Dve turbá pomohli

Motor s objemom 2,2 litra a výkonom 125 kW sme v predpremiére vyskúšali na krátkom okruhu. V porovnaní so šesťvalcami cítiť a počuť, že je to štvorvalcový diesel. Prednosťou novinky s dvomi turbodúchadlami je dobre rozložený krútiaci moment a ťah v celom spektre otáčok. Najväčší prínos cítiť v nízkych otáčkach. Malé turbodúchadlo sa vďaka malej zotrvačnosti roztáča okamžite a vodič si už pri 1400 otáčkach za minútu užije krútiaci moment 400 Nm. Charakter motora zvýrazňuje sedemstupňová prevodovka, ktorá sa doteraz so štvorvalcovými motormi nedodávala. Bežný motorista ocení najmä nízku spotrebu a okamžitú reakciu na plynový pedál.

303_merc_glk_big.jpg
300_merc_glk_big.jpg

Verzie zamerané na offorad majú špeciálny režim pre jazdu v teréne, ktorý sa aktivuje tlačidlom na stredovej konzole. V tom momente sa elektronika nastaví na jazdu v teréne. Okrem nastavenia ABS a trakčného systému sa mení ESP, nastavenie plynového pedálu a prevodovky.

Pri zjazde z kopca pomáha asistent pre zjazd. Rýchlosť sa nastavuje na tempomate v rozsahu od 6 do 18 km/h. Asistent funguje aj vtedy, ak je prevodovka v neutráli.

Iný smer

Konštruktéri Mercedesu nechcú v rozhovoroch priznať, že preplňovanie benzínových motorov je smer, ktorým sa majú uberať podobne ako konkurencia. Rozbehnutý vlak nedobehnú a radšej vsadia na iný s patentovaným riešením diesotto, ktoré spája výhody benzínového aj naftového pohonu. Do výroby príde až o pár rokov, pretože zosúladiť objav s fungovaním v bežných podmienkach nebude jednoduché. Zatiaľ sa budú musieť spoľahnúť na silný šesťvalec 350 s majestátnym zvukom a veľmi dobrým priebehom krútiaceho momentu. Je viac ako jasné, že nový model bude podrážať kolená triede C, pretože má výbornú cenu. Rozšírenie o novú triedu má určite svoj zmysel, rozhodne väčší ako produkcia modelu CLC. Prvé kilometre za volantom možno označiť za veľké prekvapenie.

Prvé dojmy z Mercedesu GLK:

* príťažlivý dizajn * zaujímavá koncepcia *výborná cena *výnimočné vlastnosti v teréne *menej variabilný interiér *silné motory *ťažšie nastupovanie dozad *primeraný kufor


Hlavné technické novinky

4ETS nová verzia trakčného systému schopného nahradiť uzávierky
ILS inteligentné svetlá fungujúce v piatich režimoch
Agility Control automatická regulácia účinku tlmičov v závislosti od podmienok jazdy
Comand APS komunikačný systém s navigáciou a pevným diskom
DSR regulácia rýchlosti v strmom kopci
Offroad špeciálny režim pre jazdu v teréne
PRE-SAFE systém prípravy bezpečnostných prvkov auta na náraz


Mercedes GLK - technické údaje

Verzia 220 CDI 320 CDI 280 350
Cena (EUR) 33.900 38.700 36.600 38.700
Cena (Sk) 1.021.270 1.165.876 1.102.611 1.165.876
Motor diesel R4 diesel V6 benzín V6 benzín V6
Objem(cm3) 2143 2987 2996 3498
Výkon (kW/k) 125/170 165/224 170/231 200/272
Pri otáčkach (ot./min.) 3000 –4200 3800 6000 6000
Krútiaci moment (Nm) 400 540 300 350
Pri otáčkach (ot./min.) 1400-2800 1600-2400 2500-5000 2400-5000
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 8,8 7,5 7,6 6,7
Spotreba (l/100km) 6,9 7,9 10,4 10,6
Prevodovka 7G-tronic 7G-tronic 7G-tronic 7G-tronic
Stály prevod 3,46 3,07 3,92 3,67
Pohon 4MATIC 45/55 4MATIC 45/55 4MATIC 45/55 4MATIC 45/55


Mercedes GLK – rozmery a vlastnosti

Rázvor (mm) 2755
Dĺžka (mm) 4528
Výška (mm) 1689
Šírka(mm) 1840
Objem kufra(l) 450
Svetlosť podvozka (mm) 210
Nájazdový uhol (stupeň) 23
Výjazdový uhol (stupeň) 25
Priechodový uhol (stupeň) 19
Stúpavosť (%) 70
Bočný náklon (stupeň) 35120
Brodivosť (mm) 300

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 17 178
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 6 733
  3. Moskva alebo Petrohrad? 6 179
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 258
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 398
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 910
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 856
  8. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 786
  9. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 1 711
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 460

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Riaditeľ odštepného závodu Lesov SR v Liptovskom Hrádku JÁN VRBENSKÝ hovorí, že za holé časti národných parkov môžu kalamity, nie lesníci.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

DOMOV

Ochranár, pred ktorým cúvli lesníci aj štát

Za dlhodobý prínos získal Bielu vranu Erik Baláž.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.