SME

Prvá jazda: Mercedes GLK – riadená strela do BMW X3

Nové kompaktné športovo úžitkové auto dobre jazdí na ceste aj v teréne. Väčšia časť techniky a interiéru pochádza z triedy C.

GLK prebrodí  tridsaťcentimetrovú vodu v slušnej rýchlosti.GLK prebrodí tridsaťcentimetrovú vodu v slušnej rýchlosti. (Zdroj: Mercedes)

Hranatá karoséria ukrýva priemerný priestor a kvalitný interiér. Prvé kilometre sme absolvovali na cestách aj v lesoch severného Nemecka.

Najnovší prírastok trojcípej hviezdy prichádza v čase, keď je pozícia BMW X3 ľahko napadnuteľná. Pomerne staré bavorské SUV doteraz nedokázal žiadny konkurent poraziť v jazdných vlastnostiach na ceste, ani v technike motorov. BMW X3 si doteraz užívalo neohrozenú pozíciu s minimálnym zameraním na terén, do ktorého aj tak väčšina SUV nechodí. Obaja úhlavní konkurenti zaútočili najsilnejšími zbraňami. V rovnakom čase s Audi Q5 prichádza aj Mercedes GLK, s ktorým sme najazdili prvé desiatky kilometrov na ceste aj v teréne. Už od začiatku bolo jasné, že Mercedes má na ceste minimálne také dobré posadenie ako dosluhujúce BMW X3. V teréne však zasadzuje konkurentom tvrdý úder. Hoci napohľad nevyzerá ako terénne auto, z konkurentov prejde asi najviac.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

GLK trieda Mercedes pridal do ponuky novú triedu kompaktného športovo úžitkového auta. Ako z označenia GLK vyplýva, nový model zdedil tvary ozrutného terénneho auta GL a samotné G predurčuje malé vozidlo na jazdu v teréne. Konečné K, ako prvé písmeno nemeckého klain, symbolizuje zmenšenie do kompaktnej veľkosti triedy C. Vzťah medzi triedou C a GLK dokumentuje interiér, prístrojový panel, ovládacie prvky, jednotlivé technické komponenty, rázvor náprav a vonkajšie rozmery. Karoséria je o pár milimetrov kratšia, čo ju predurčuje na dobré manévrovacie schopnosti v meste aj v teréne.

Na testovacom okruhu v lese sme vyskúšali prechod priečnych jám. Podvozok cestnej konštrukcie ich nedokáže prejsť tak, aby boli všetky kolesá na zemi. K slovu sa dostáva pohon všetkých kolies. GLK sa suverénne pohne vpred.

SkryťVypnúť reklamu

Na ceste sa GLK správa veľmi suverénne, bez negatívneho dopadu vyššieho ťažiska. K istému držaniu stopy minimálnym náklonom v zákrutách by pristalo priamejšie riadenie.

Raz vidieť GLK je lepšie raz vidieť v skutočnosti, ako sto krát na obrázku. Človek nikdy nevie, aký bol zámer tvorcov fotografií a často si jeho rozmery niet s čím vizuálne porovnať. Masívny vzhľad pripomína veľký terénny Mercedes GL a navonok je GLK veľmi kompaktné auto. Doslova pôsobí ako jedna z verzií triedy C a veľkosťou pripomína Subaru Forester. Interiér pokračuje v hranatej moderne, ktorá Mercedesu pristane a robí ho svojským. Až príliš jednoduchá a plastová konzola s autorádiom kontrastuje s drevom a kvalitnými materiálmi na ostatných častiach prístrojovej dosky. Vzdušný interiér ponúka klasické sedenie na úrovni triedy C, s vysokým stredovým tunelom vzadu a bez možnosti extrémnej variability. Sedadlá sú samozrejme sklápateľné a batožinový priestor celkom slušný.

SkryťVypnúť reklamu

Technika napreduje Z technického hľadiska Mercedes využil všetko dostupné vo svojich regáloch a premiérovo do triedy kompaktných SUV zaviedol prípravu na náraz PRE SAFE alebo inteligentné svetlá, ktoré fungujú v piatich režimoch. Na diaľnici svietia prioritne do diaľky, na vidieckych cestách osvetľujú krajnice a zákruty, v meste osvetľujú roh križovatky a v hmle a zlom počasí sklopia svetelný lúč podľa potreby. Najväčší dojem urobilo naladenie elektroniky pohonu všetkých kolies, stabilizačného systému a ABS.

Interiér výrazne pripomína triedu C. Okrem rovnakých prístrojov sú použité také isté ovládacie prvky, stredová konzola, klimatizácia alebo príplatkový systém COMAD APS. Niektoré tvary sú iné a cítiť tiež viac miesta nad hlavou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Za príplatok si možno objednať inteligentné svetlá, ktoré okrem natáčania prispôsobujú tvar svetelného lúča rýchlosti a iným okolnostiam. Na diaľnici je prioritou dĺžka a nie osvetľovanie do strán. Protiidúce autá diaľkové svetlo neoslepí.

Pevne na štyroch Novinka je v predaji výlučne s pohonom všetkých kolies 4 MATIC, ktorý je na rozdiel od konkurencie s pripojiteľnými spojkami skutočnou štvorkolkou podobne ako Audi, BMW a Subaru. Centrálny diferenciál s dvojkotúčovou spojkou rozdeľuje krútiaci moment v pomere 45/55 v prospech zadnej nápravy. Po prejdení pár zákrut a šmykľavého terénu jasne cítiť, ako suverénne zatáča auto, ktorého pohon dáva viac na zadnú nápravu a principiálne vychádza zo zadného pohonu. Verzie so zameraním na offroad majú špeciálne tlačidlo, ktorým vodič zvolí terénny mód a tým preprogramuje elektroniku na terén.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dominancia v teréne Napriek príjemnej jazde na kľukatých nemeckých cestách vidieka by sme mohli polemizovať nad tým, či GLK dosahuje úroveň prejazdu zákrutami, akú ponúka BMW X3. V teréne je všetko jasné, pretože Mercedes nerobí kompromis a jeho napohľad jemnučké terénne auto jazdí ako lesný traktor. Sila trakčného systému dokáže blokovať kolesá takmer na úrovni mechanickej uzávierky.

Šesťvalce Mercedes prichádza na trh, ako pred rokmi BMW X3, najmä so šesťvalcovými motormi 320 CDI, 350 a 280. V ponuke sú výhradne sedemstupňové prevodovky 7G-tronic. Jednotlivé prevody majú všetky motory rovnaké, mení sa iba stály prevod. K osvedčenému naftovému šesťvalcu 320 CDI pribudol ekologický štvorvalec 220 CDI BlueEfficiency s výkonom 125 kW a priemernou spotrebou iba 6,9 litra na sto kilometrov. K pilotnej verzii neskôr pribudne slabší a silnejší variant. Dva najsilnejšie s výkonom 125 a 150 kW budú mať dvojstupňové prepĺňanie dvomi turbodúchadlami. Mercedes týmto skutkom pritakáva, že trend dvojstupňového prepĺňania je neodvratný a zmeškané treba dobehnúť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dve turbá pomohli Motor s objemom 2,2 litra a výkonom 125 kW sme v predpremiére vyskúšali na krátkom okruhu. V porovnaní so šesťvalcami cítiť a počuť, že je to štvorvalcový diesel. Prednosťou novinky s dvomi turbodúchadlami je dobre rozložený krútiaci moment a ťah v celom spektre otáčok. Najväčší prínos cítiť v nízkych otáčkach. Malé turbodúchadlo sa vďaka malej zotrvačnosti roztáča okamžite a vodič si už pri 1400 otáčkach za minútu užije krútiaci moment 400 Nm. Charakter motora zvýrazňuje sedemstupňová prevodovka, ktorá sa doteraz so štvorvalcovými motormi nedodávala. Bežný motorista ocení najmä nízku spotrebu a okamžitú reakciu na plynový pedál.

Verzie zamerané na offorad majú špeciálny režim pre jazdu v teréne, ktorý sa aktivuje tlačidlom na stredovej konzole. V tom momente sa elektronika nastaví na jazdu v teréne. Okrem nastavenia ABS a trakčného systému sa mení ESP, nastavenie plynového pedálu a prevodovky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pri zjazde z kopca pomáha asistent pre zjazd. Rýchlosť sa nastavuje na tempomate v rozsahu od 6 do 18 km/h. Asistent funguje aj vtedy, ak je prevodovka v neutráli.

Iný smer Konštruktéri Mercedesu nechcú v rozhovoroch priznať, že preplňovanie benzínových motorov je smer, ktorým sa majú uberať podobne ako konkurencia. Rozbehnutý vlak nedobehnú a radšej vsadia na iný s patentovaným riešením diesotto, ktoré spája výhody benzínového aj naftového pohonu. Do výroby príde až o pár rokov, pretože zosúladiť objav s fungovaním v bežných podmienkach nebude jednoduché. Zatiaľ sa budú musieť spoľahnúť na silný šesťvalec 350 s majestátnym zvukom a veľmi dobrým priebehom krútiaceho momentu. Je viac ako jasné, že nový model bude podrážať kolená triede C, pretože má výbornú cenu. Rozšírenie o novú triedu má určite svoj zmysel, rozhodne väčší ako produkcia modelu CLC. Prvé kilometre za volantom možno označiť za veľké prekvapenie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prvé dojmy z Mercedesu GLK:

* príťažlivý dizajn * zaujímavá koncepcia *výborná cena *výnimočné vlastnosti v teréne *menej variabilný interiér *silné motory *ťažšie nastupovanie dozad *primeraný kufor

Hlavné technické novinky 4ETS nová verzia trakčného systému schopného nahradiť uzávierky

ILS inteligentné svetlá fungujúce v piatich režimoch

Agility Control automatická regulácia účinku tlmičov v závislosti od podmienok jazdy

Comand APS komunikačný systém s navigáciou a pevným diskom

DSR regulácia rýchlosti v strmom kopci

Offroad špeciálny režim pre jazdu v teréne

PRE-SAFE systém prípravy bezpečnostných prvkov auta na náraz

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mercedes GLK - technické údaje Verzia 220 CDI 320 CDI 280 350

Cena (EUR) 33.900 38.700 36.600 38.700

Cena (Sk) 1.021.270 1.165.876 1.102.611 1.165.876

Motor diesel R4 diesel V6 benzín V6 benzín V6

Objem(cm3) 2143 2987 2996 3498

Výkon (kW/k) 125/170 165/224 170/231 200/272

Pri otáčkach (ot./min.) 3000 –4200 3800 6000 6000

Krútiaci moment (Nm) 400 540 300 350

Pri otáčkach (ot./min.) 1400-2800 1600-2400 2500-5000 2400-5000

Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 8,8 7,5 7,6 6,7

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Spotreba (l/100km) 6,9 7,9 10,4 10,6

Prevodovka 7G-tronic 7G-tronic 7G-tronic 7G-tronic

Stály prevod 3,46 3,07 3,92 3,67

Pohon 4MATIC 45/55 4MATIC 45/55 4MATIC 45/55 4MATIC 45/55

Mercedes GLK – rozmery a vlastnosti Rázvor (mm) 2755

Dĺžka (mm) 4528

Výška (mm) 1689

Šírka(mm) 1840

Objem kufra(l) 450

Svetlosť podvozka (mm) 210

Nájazdový uhol (stupeň) 23

Výjazdový uhol (stupeň) 25

Priechodový uhol (stupeň) 19

Stúpavosť (%) 70

Bočný náklon (stupeň) 35120

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Brodivosť (mm) 300

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 99 482
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 168
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 893
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 117
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 225
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 905
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 4 681
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu