SME

Trojliter s kompresorom

Audi po vzore konkurenčných automobiliek predstavilo prepĺňaný trojlitrový šesťvalec. Cieľom nebol brutálne vysoký výkon, ale pomer sily a spotreby. Oneskorený príchod tohto typu motora chce výrobca vyvážiť unikátnym technickým riešením.

Novinka je určená pre všetky modely s pozdĺžnym uložením motora. Priemerná spotreba nemá presahovať desať litrov na sto kilometrov.Novinka je určená pre všetky modely s pozdĺžnym uložením motora. Priemerná spotreba nemá presahovať desať litrov na sto kilometrov. (Zdroj: Audi)

Audi po vzore konkurenčných automobiliek predstavilo prepĺňaný trojlitrový šesťvalec. Cieľom nebol brutálne vysoký výkon, ale pomer sily a spotreby. Oneskorený príchod tohto typu motora chce výrobca vyvážiť unikátnym technickým riešením.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prepĺňaným benzínovým motorom patrí blízka budúcnosť. Dôkazom je rad malých prepĺňaných motorov všetkých významných výrobcov, ktoré dávajú výkon typický pre podstatne objemnejšie motory. BMW zaviedlo znižovanie objemu aj v kategórii najsilnejších. Ich zatiaľ neprekonateľný šesťvalec 35i dosahuje výkon, aký pred rokmi vyvíjali šesťlitrové dvanásťvalce.

SkryťVypnúť reklamu

Podobnou cestou sa vydalo Audi, akurát namiesto dvoch turbodúchadiel používa jeden kompresor kompaktných rozmerov. Prepĺňací mechanizmus sa vmestil medzi hlavy motora s usporiadaním do V. Motor tým pádom navonok takmer vôbec nezväčšil rozmery. Pilotný motor 3,0 TFSI dosahuje výkon 213 kW (290 k) a poskytuje maximálny krútiaci moment 420 Nm. Neskôr pribudnú výkonnejšie verzie s výkonom 240 kW (326k). Kompresor mechanicky pripojený na pohon motora má okamžitý účinok a už od základných otáčok vyvinie maximálny plniaci tlak. V praxi krútiaci moment vrcholí pri 2500 otáčkach a jeho maximum neklesá až do 4850 otáčok.

Jednou z predností motora je ľahká konštrukcia. Blok hlavy valcov z hliníka a kremíka váži iba 33 kilogramov. Celý motor aj s kompresorom váži iba 189 kilogramov. Audi venuje pozornosť prepĺňaniu benzínových motorov od predstavenia modelu A3 Sportback, v ktorom debutoval dvojliter 2,0 TFSI.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: rch

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  8. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  1. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Kam smerujú peniaze bohatých?
  7. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 524
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 6 509
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 081
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 169
  5. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 600
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 473
  7. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 313
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 266
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťZatvoriť reklamu