Ako neprísť o ojazdené auto aj o peniaze

Prihlásenie ojazdeného auta do evidencie ešte nie je zárukou legálneho pôvodu. Bez overenia môžete na Slovensku kúpiť auto so záložným právom, nesplateným úverom, poskladané z viacerých vozidiel alebo ukradnuté pred susedným panelákom.

Navyše je bez problémov prihlásené na značkách.

Podnikateľ zo Žiliny kúpil na svoju činnosť ojazdené dodávkové vozidlo v Nitre, kde bolo riadne zaevidované na dopravnom inšpektoráte. Auto, ktoré kúpil na lízing, následne prihlásil v Žiline na dopravnom inšpektoráte a pustil sa do vybavovania poistenia. Poisťovňa si ako podklad k poistke vyžiadala kontrolu originality, pri ktorej sa zistilo, že vozidlo kúpené na Slovensku od slovenského majiteľa má neoprávnene zmenené identifikátory a polícia vozidlo zadržala. „Vyplatil som 560 tisíc a teraz nemám ani auto, ani peniaze,“ povedal podnikateľ, od ktorého chce lízingová spoločnosť peniaze alebo pokračovanie v splácaní lízingu. Ako je to vôbec možné, že vozidlo prešlo policajnou kontrolou niekoľko krát a nikto na nič neprišiel? Bojíte sa, že kúpite na Slovenku ojazdené vozidlo a následne oň prídete? Dokedy môže polícia auto zadržiavať ak ste ho riadne kúpili a bolo zaregistrované na dopravnom inšpektoráte? Bude potrebná kontrola originality aj na prepis áut prihlásených na Slovensku?

Bez záruky

Samotný fakt, že vozidlo je zaregistrované v evidencii vozidiel na Slovensku, poisťovniam ani občanom nezaručuje, že je po právnej alebo administratívnej stránke bezproblémové. Nevedno, či je naň záložné právo, nevysporiadanie v občiansko-právnom konaní alebo sú na ňom vykonané neoprávnené zásahy do identifikátorov za účelom zmeny identity. S veľkou pravdepodobnosťou môžete v susednom okrese kúpiť auto pochádzajúce z krádeže, z totálnej havárie, poskladané z rôznych vozidiel alebo vylepšené za účelom omladenia a získania neoprávneného finančného prospechu. Častá býva legalizácia vozidiel pomocou existujúcich registračných osvedčení. Toto všetko registračný proces alebo takzvané prihlásenie na značky nerieši a tým pádom nechráni spotrebiteľa, v tomto prípade kupujúceho.

Čo je vlastne registrácia

Pod registráciou sa rozumie administratívne schválenie vozidla pre jeho uvedenie do prevádzky, zahŕňajúce registráciu v evidenčnom systéme, pridelenie evidenčného čísla a vydanie registračného osvedčenia. Toto akurát potvrdzuje, že vozidlo je registrované v členskom štáte. Na Slovensku sa pri prepise auta na inšpektoráte vykonáva fyzická obhliadka auta, ktorá má slúžiť na overenie zhodnosti VIN na vozidle s pôvodným registračným osvedčením. Obhliadka neskúma pravosť a originalitu identifikačných údajov vozidla, lebo je to vysoko špecializovaná a časovo náročná činnosť, na ktorú nie sú policajti na dopravných inšpektorátoch ani školení, ani technicky vybavení.

Bez kontroly

Pri u nás praktizovanej obhliadke vozidla pred prepisom dochádza k tomu, že sa do evidencie vozidiel bez akýchkoľvek problémov dostávajú vozidlá, ktoré nie sú právne alebo administratívne v poriadku, nie sú spôsobilé na premávku na pozemných komunikáciách a často po neodborných opravách aj ohrozujúce bezpečnosť, zdravie a životy ľudí. Takto sa zneužívaním existujúcich registračných osvedčení bežne legalizujú vozidlá, dokonca aj vozidlá dovezené na čierno zo zahraničia bez toho, aby prešli schvaľovacou procedúrou. Situáciu zhoršil vstup Slovenska do Schengenského priestoru a ukončenie hraničnej kontroly. Stav bez vnútornej kontroly originality je dokonca v rozpore s rozhodnutím Rady EÚ, ktoré zaväzuje Slovensko zabezpečiť proti zneužívaniu registračných osvedčení. Stačí si pozrieť inzeráty na predaj a kúpu dokladov vozidiel a hneď je jasné, čo všetko sa dá prihlásiť.

Kontroly originality neprešli

Zo súčasného stavu ťažia najmä podvodníci a občania čoraz častejšie prichádzajú o autá a o peniaze. Pritom stačí začať využívať systém kontroly originality vozidiel, ktorý práve túto problematiku rieši. Už dnes sú systémy kontroly originality a evidencie vozidiel prepojené tak, že neumožnia preregistrovať vozidlá, ktoré nie sú spôsobilé do premávky. Kontrola originality chráni kupujúceho predovšetkým tým, že ju absolvuje predávajúci ešte pred vyplatením vozidla. Zavedenie systematickej kontroly originality najviac blokujú skupiny, ktoré na Slovensko za posledné roky doviezli a zlegalizovali tisíce vozidiel a tak rozhodne nemajú záujem o zavedenie nejakej kontroly. To, čo je ľahostajné štátu, nie je ľahostajné poisťovniam, ktoré postupne pristupujú k vyžadovaniu kontroly originality vozidla pred jeho poistením.

13_ko_big.jpgDodatočná kontrola originality

Opakovaná kontrola originality sa uplatňuje hlavne v prípadoch, kedy bolo vozidlo po prvej kontrole originality hodnotené s výsledkom „dočasne spôsobilé“. Napríklad pri kontrole bol zistený poškodený alebo odtrhnutý výrobný štítok. Po splnení podmienok stanovených výrobcom alebo zástupcom výrobcu, bol vozidlu pridelený náhradný výrobný štítok. Po opakovanej, skrátenej kontrole, bolo vozidlo vyhodnotené výsledkom spôsobilé.

Polícia to nezistí ?

Obyčajná obhliadka na odhalenie kradnutého auta nestačí. Polícia pri preregistrácii odhalí kradnuté vozidlo vtedy, ak je o ňom záznam na polícii a na odcudzenom aute nebola vykonaná zmena v identifikačných údajoch, hlavne VIN čísle. Inak k stotožneniu so záznamom v pátracej evidencii nedôjde. Bez dostatočnej kontroly potom môžu nastať prípady, kedy sa polícia na základe inej činnosti časom dostane k informáciám vedúcim k tomu, že vaše auto kúpené pred rokom na inzerát a bez problémov preregistrované dopravným inšpektorátom môže pochádzať z trestnej činnosti. Podozrivé vozidlo zaistí a podrobí expertíznemu skúmaniu. Ak sa potvrdí falšovanie alebo pozmeňovanie identifikačných údajov vozidla a zistia sa pôvodné identifikátory, podľa nich sa vozidlo vracia pôvodnému majiteľovi. Ak sa ale pozmeňovanie a falšovanie identifikačných údajov nepotvrdí a vozidlo sa v pátraní nevyskytuje, čiže vozidlo nie je spojené s trestnou činnosťou, vozidlo je vrátené.

Špička ľadovca

Štatistiku podvedených občanov, ktorí kúpili prihlásené a pred tým podozrivé auto vedie polícia pre vlastné potreby. Niekoľko desiatok evidovaných prípadov ročne je iba špičkou ľadovca. Kontroly originality sa zatiaľ vykonávajú len na jednotlivo dovezených vozidlách a od začiatku tohto roka sa odhalilo vyše dvesto pokusov o prihlásenie pochybných áut, na ktoré by sa bez kontroly originality neprišlo. Pri prepise vozidiel prihlásených na Slovensku je bez kontroly originality možné prihlásiť aj tie pochybné a následne o ne prísť. Z preventívneho hľadiska je dobré od predávajúceho žiadať kontrolu originality aj v slovenskom prepise, hoci nie je podmienkou prepísania zmeny majiteľa vozidla.

Bez prekvapení

V prvom rade by mal štát zabrániť, aby nedochádzalo k zneužívaniu osvedčení o evidencii a legalizácii vozidiel, ktoré sú problematické. Systém kontrol originality je na to vytvorený. Zatiaľ však na Slovensku prihlásené auto nepotrebuje k ďalšej zmene držiteľa kontrolu originality a tým pádom sa bude naďalej stávať, že policajti prihlásia do evidencie kradnuté auto bez toho, aby o tom vedeli.
Záujemcom o ojazdené vozidlo možno zatiaľ odporučiť, aby vyžadovali od predávajúceho absolvovanie kontroly originality a osobne sa jej zúčastniť, aby predávajúci nemal priestor na manipuláciu s odborným posudkom. Ak nemôžu ísť na kontrolu, prostredníctvom stránky www.ko.sk si možno jej výsledky overiť.

Pozor na záložné právo

Keďže systém kontroly originality nie je zavedený pred preregistráciou vozidla, odporúčame overiť si v notárskom registri, či sa na vozidlo nevzťahuje záložné právo, v registri leasingových spoločností, či na vozidlo nebol poskytnutý spotrebiteľský úver. Peniaze za auto zaplaťte až po overení bezproblémového prepisu na dopravnom inšpektoráte, pretože na vozidlo sa môže vzťahovať exekučná blokácia, ktorú predávajúci zatajil. Všetky tieto a ďalšie operácie bude automaticky overovať systém kontroly originality, ak sa zavedie aj pred vnútroštátnou preregistráciu. Kontroly by sa nemali vyžadovať v prípade leasingu nového vozidla, ak sa z držiteľa stáva vlastník, v prípade prepisu vozidla medzi rodinnými príslušníkmi v priamej príbuzenskom väzbe a v prípade niektorých kategórií vozidiel.

Kedy si polícia ponechá auto? 11_ko_big.jpg

Podľa zákona o policajnom zbore je policajt oprávnený zaistiť auto, ak má podozrenie, že môže byť kradnuté alebo pochádzať s trestnej činnosti. Urobí tak vtedy, keď auto potrebujú na zistenie skutkového stavu alebo na rozhodnutie orgánu činného v trestnom konaní. V takomto prípade si treba žiadať potvrdenie o zaistení auta s presným opisom, ktorý umožní zaistené auto následne identifikovať. Zaistenie môže trvať najviac 90 dní.
Ak má auto neoprávnene pozmenený identifikátor alebo sa nedá identifikovať podľa skrytých identifikátorov, spracuje policajt návrh na jeho vyradenie z príslušnej evidencie. Auto sa vráti späť majiteľovi iba vtedy, ak pominuli dôvody na jeho zaistenie. Ak sa vykonanými úkonmi zistí, že zaistená vec patrí inej osobe ako osobe, ktorej bola zaistená, polícia ju písomne vyzve, aby si najneskôr do 90 dní od zaistenia auta toto prevzala.

Komu vyhovuje súčasný stav

Z nepovinnej kontroly originality pred zmenou držby na Slovensku prihlásených vozidiel ťažia najmä podvodníci a organizované skupiny, ktoré v minulom období dali do obehu autá s pozmenenými identifikátormi a takzvané skladačky. Noví majitelia ojazdenín „dobrého“ pôvodu čoraz častejšie prichádzajú o autá a o peniaze. Zavedenie kontrol originality blokujú skupiny, ktoré na Slovensko za posledné roky dovážali a zlegalizovali tisíce nespôsobilých vozidiel. Len vlani bolo na Slovensko mimo oficiálnych importérskych sietí dovezených 100 000 automobilov. Neexistujú presné štatistiky, koľko z nich bolo neoprávnene zlegalizovaných a už sú v systéme slovenskej registrácie, teda nebudú skontrolované.

Kontrola originality chráni kupujúceho, pretože ju absolvuje predávajúci ešte pred vyplatením vozidla. Tento systém je síce už dnes funkčný, ale zatiaľ nevyužívaný. Systémy kontroly originality a evidencie vozidiel sú prepojené tak, že neumožnia preregistrovať automobily, na ktorých boli neoprávnene pozmeňované identifikačné znaky, s falošnými dokladmi, vozidlá rozrezané, nelegálne a neodborne pozvárané z viacerých alebo figurujúce v pátracích evidenciách.

Maďarsko napreduje v kontrolách

V susednom Maďarsku kontrolujú identitu vozidiel už 12 rokov a hlavne zásluhou povinnej kontroly pred preregistráciou dokázali znížiť počet kradnutých vozidiel o 60 percent. Samozrejme nie tým, žeby zamedzili krádežiam, ale zamedzili legalizácii vozidiel so zmenenou identitou pochádzajúcich z krádeží alebo poskladaných z častí odcudzených áut. Odcudzené autá nie sú lukratívne na trhu a tým pádom klesá počet krádeží.

12_ko_big.jpgAko neprísť o peniaze

- trvajte na kontrole originality pred kúpou ojazdeného auta
- osobne sa zúčastnite kontroly alebo si overte jej výsledok
- preskúmajte, či auto nie je registrované ako záloha v niektorej inštitúcii
- nekupujte auto, ktorého pôvod nepoznáte
- nespoliehajte sa na to, že auto zaradené v evidencii u policajtov je v poriadku
- za auto zaplaťte až po overení jeho pravosti

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 10 821
  2. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 5 589
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 129
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 150
  5. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 553
  6. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 990
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 896
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 855
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 375
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 230

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Bývalý vyšetrovateľ: V tieňovej ekonomike skončia ročne dva bilióny dolárov

V tieňovej ekonomike sa pohybuje veľké množstvo peňazí.

KOMENTÁRE

Nerobme z Kisku dobrého anjela, ide o princíp

To, čo sa urobilo v prípade prezidenta, očakávame aj pri vládnych kauzách.

BLOG INEKO

Máme priveľa magistrov a inžinierov, dlho študujeme a neodmeňujeme úspech

Rozdiely vo vzdelávaní medzi Slovenskom a krajinami OECD.

Neprehliadnite tiež

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.

Budúcnosť podľa Audi? Umelá inteligencia s empatiou

Vo Frankfurte sme okrem sériových modelov v stánku Audi mohli vidieť aj dva elektrické autonómne koncepty.

BMW X5 prekonáva konkurenciu silným dieselom (test)

Najlepšie veľké SUV na cesty pochádza z Mníchova.

Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten správny

Zvažujete prechod od spaľovacieho motora k elektrickému? Toto by ste mali predtým vedieť.