SME
Piatok, 9. jún, 2023 | Meniny má Stanislava
reklama

Automat šetrí šoféra

Jednou z hlavných pohnútok, prečo si vybrať automatickú prevodovku, je komfort jazdy na preplnených cestách. Dôvodom na odmietnutie automatickej prevodovky môže byť nedostatočná radosť z jazdy a život v hornatom kraji.

Jazda s automatickou prevodovkou je podstatne komfortnejšia. Drahší automat šetrí motor aj pohonné ústrojenstvo auta. Niektoré sú dokonca úspornejšie.Jazda s automatickou prevodovkou je podstatne komfortnejšia. Drahší automat šetrí motor aj pohonné ústrojenstvo auta. Niektoré sú dokonca úspornejšie. (Zdroj: autor)

Komfortnému radeniu s automatikou dáva prednosť stále viac šoférov. Dokonalejšie prevodovky radia rýchlejšie, komfortnejšie a presne tak, ako si vyžaduje situácia. Najväčšej obľube sa tešia v silných luxusných autách. Pri kúpe malých áut Slováci uprednostňujú manuálne radenie.Hustá premávka a stále viac vodičov pomohli nástupu automatických prevodoviek na Slovensku.

12_prevodovky_big.jpgNajviac automatov predajú drahé značky, kde sú často súčasťou sériového vybavenia. Má ich napríklad 65 percent mercedesov, ktoré sa tu predajú. "Priemer nám kazia iba najmenšie Mercedesy triedy A a B," povedal Iľja Majda z Mercedes Benz Slovakia. Volvo registruje približne tretinový záujem Slovákov o komfortné a bezstarostné radenie.
Silné zastúpenie v robotizovaných a automatických prevodovkách má Citroen. Malý Citroen C3 s prevodovkou Sensodrive chcú iba tri percentá zákazníkov, ale podobný systém v minivane C4 Grand Picasso žiada už polovica motoristov. Približne päť- až desaťpercentný podiel majú automaty vo vozidlách značiek Toyota, Suzuki a Opel. Najkonzervatívnejší sú zákazníci Škodovky a Chevroletu. Iba 2,5 percenta z nich dá prednosť automatu.

Závisí od okolností


Rozhodnutie vybrať si automatickú prevodovku musí byť podriadené podmienkam, v akých sa šofér pohybuje, a jeho schopnostiam. Po automate by mali siahnuť v prvom rade vodiči, ktorým už v autoškole radenie a pohýnanie spôsobovalo problémy. V meste je samočinné radenie podstatne lepšie ako v kopcovitom teréne, kde nie sú kolóny a vodiči potrebujú často brzdiť motorom. Automat pristane autám so silnými šesťvalcovými motormi, o luxusnej triede ani nehovoriac.

Do mesta

V malých autách sú väčšinou dostupné konštrukčne jednoduchšie klasické automaty, prípadne prevodovky CVT s plynulou zmenou prevodu alebo robotizované prevodovky Sensodrive od Citroenu. Od slabého motora nižšieho objemu môžete očakávať vyššiu spotrebu a oslabenie dynamických parametrov.

Do malého a lacného auta sa oplatí automat vo vyslovene mestskom type premávky. Energetické straty v automatickej prevodovke výrazne zvýšia spotrebu mimo mesta, pretože malé motory sa vo vyššej rýchlosti viac namáhajú. Z tohto ohľadu je v malom aute vhodná robotizovaná prevodovka, ktorá má automatické ovládanie, ale jej základ je v manuálnej. Spája tak výhody automatu a manuálnej prevodovky.

Nový trend


K silným šesťvalcom v autách strednej triedy s vysokým krútiacim momentom sú vhodnejšie automatické prevodovky. S manuálnou prevodovku sa ľahšie a úspešnejšie pohybuje akurát v zasneženom teréne a v kopcoch. Z toho dôvodu sa odporúča kombinovať automat so stabilizačným systémom ESP.

Nenechajte sa zlákať


Od štvorstupňovej automatickej prevodovky môžete čakať vysokú spotrebu a slabé zrýchlenie auta. Moderný automat musí mať aspoň päť alebo šesť stupňov a najlepšie dvojspojkový systém DSG. Vyhýbajte sa štvorstupňovému automatu v kombinácii s motorom nízkeho objemu a výkonu. Dobrá automatická prevodovka má mať systém manuálnej voľby prevodového stupňa. Systém CVT s plynulou zmenou prevodového pomeru je bez neho nevhodný do kopcov.

Najlepšie na svete


Moderné automaty radia rýchlo, rešpektujú jazdný štýl vodiča, majú radenie na volante a dosahujú nižšiu spotrebu ako verzie s manuálnou prevodovkou. V klasických automatoch udávajú trend BMW, Mercedes a Lexus s najnovšou osemstupňovou prevodovkou. Sedemstupňový automat od Mercedesu radí mimoriadne komfortne.

14_prevodovky_big.jpgV športových verziách dominujú SMG od BMW a dvojspojkové prevodovky DSG od koncernu Volkswagen, ktoré už existujú v sedemstupňovej verzii. Medzi malými autami je dobrá prevodovka Easytronic od automobilky Opel Sensodrive pre Citroen C3 a CVT v modeloch Ford C MAX a Mitsubishi Outlander. Jednou z výhod automatu je šetrenie motora, pretože elektronika ho nenechá pretočiť alebo naopak dusiť na nízkych otáčkach.

Kedy si vybrať automat

• život v meste
• slabé zručnosti za volantom
• veľký počet kilometrov ročne
• silný motor

Základné rozdelenie

• klasické automatické prevodovky hydrodynamickým meničom
• automatické s variabilnou zmenou prevodového pomeru CVT
• robotizované manuálne prevodovky
• dvojspojkové automatické prevodovky DSG

11_prevodovky_big.jpg
Čo je to ?

Kick down – po stlačení plynu na podlahu prevodovka samočinne podradí
P – parkovací režim prevodovky
N – neutrál potrebný na odtiahnutie vozidla
D - jazdný režim
R - spiatočka
+/- - manuálne radenie prevodu

Výhody a nevýhody automatických prevodoviek

komfort jazdy pomalšie reakcie
príjemná jazda v meste vyššia nákupná cena
šetrenie motora a podvozka náročnejšie opravy
bezpečnosť pre menej zručných šoférov vyššia hmotnosť
- jazda v kopcoch


Koľko korún navyše stojí automatické radenie?

Vozidlo verzia prevodovka príplatok* Sk(Eur)
Škoda Fabia 1,6 16V (77 kW) automat / 6 40 000 (1328)
Suzuki Swift 1,5 VVT (75 kW) automat / 4 25 000 (830)
Peugeot 207 1,6 BVA (88 kW) automat / 4 40 000 (1328)
Citroen C3 1,4 16V (65 kW) Sensodrive/5 20 000 (664)
Opel Corsa 1.2 (59 kW) Easytronic/5 25 000 (830)
Škoda Octavia 2,0 TDI (103 kW) DSG / 6 65 000 (2158)
Volkswagen Golf 1,4 TSI (125 kW) DSG / 6 66 900 (2221)
Citroen C4 Picasso 1,6 HDI (80 kW) robotizovaná /6 25 000 (830)
Audi A4 1,8 TFSI (118 kW) multitronic 66 650 (2212)
Citroen C5 2,0 HDi (100 kW) automat / 6 85 000 (2821)
Renault Laguna 2,0 dCi (110 kW) automat / 6 64 000 (2124)
Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi (114 kW) automat / 5 50 000 (1660)
Suzuki Grand Vitara 2,0 JLX (103 kW) automat / 4 30 000 (996)

*príplatok je rozdiel ceny medzi verziou s manuálnou a automatickou prevodovkou

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. V Bratislave vznikla nová stomatologická klinika
  3. Ako zvládnuť zápal močových ciest bez antibiotík?
  4. Zláka vás vôňa Atlantiku či krásy vnútrozemia Portugalska?
  5. Viac kusov hydiny do každej rodiny
  6. Ako znížiť vysoký cholesterol?
  7. Najskôr boli nitrianskymi kniežatami, potom uhorskými kráľmi
  8. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  1. Hráči získali päťtisíc eur a stretnú sa s Ronaldom
  2. Ojazdených elektromobilov je v SR 3x viac než pred covidom
  3. V Bratislave vznikla nová stomatologická klinika
  4. Zláka vás vôňa Atlantiku či krásy vnútrozemia Portugalska?
  5. Ostré videnie vďaka špeciálnym biometrickým šošovkám
  6. Viac kusov hydiny do každej rodiny
  7. Super zábava, super deň
  8. Špecialisti na úspory sa zastavili v Prešove
  1. Čierne zlato zeme premenili v Lipanoch na aquaparkové potešenie 15 746
  2. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku 8 024
  3. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody 6 752
  4. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 5 784
  5. Ak si teraz predplatíte mesačník INDEX, získate knihu zadarmo 5 154
  6. Dovolenkový raj kúsok za hranicami 4 691
  7. Ako znížiť vysoký cholesterol? 4 507
  8. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku? 4 281
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Matej Galo: Vojnové zločiny Ruska a medzinárodná spravodlivosť
  2. Elena Antalová: Po voľbách "v súlade s úradným postupom" zakážu aj komisára Montalbana?
  3. Anna Miľanová: Nebojte sa ženy starnutia...
  4. Milan Brejcha: Môže úprimný katolík voliť Progresívne Slovensko? Pokojne áno.
  5. Vladimír Krátky: Fico liezol na Úrad vlády cez plot.
  6. Miroslav Kocúr: Prečo Ukrajina nie je ruské "dieťa" ani ruský domov
  7. Ján Šeďo: "Dneprogres" zaplavil Záporožie v roku 1941, "Kachovka" dnes.
  8. Tomáš Kraus: Deň víťazstva
  1. Vlasta Sedláková: Ruský štandard 18 632
  2. Martin Sukupčák: Barbari aj na Slovensku 10 015
  3. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 9 270
  4. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 6 854
  5. Ján Šeďo: Západ nejaví záujem o dianie na Slovensku a odchádzajú aj veľkí investori. 5 386
  6. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 5 321
  7. Vlasta Sedláková: Ako je to s naším štátnym dlhom? Je nižší ako za čias Fica a Pellegriniho. 5 256
  8. Michal Porubän: Adamovi Blahovi a Lile Blahovej po roku 2030.Aký bol Váš otec Ľuboš Blaha v skutočnosti, keď ste boli ešte deti. 4 838
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťZatvoriť reklamu