V roku 2006 pri dopravných nehodách v Európskej únii zomrelo viac ako 42 000 ľudí a viac ako 1,6 milióna utrpelo zranenia. Každý deň sa na cestách Únie tvoria dopravné zápchy dlhé približne 7 500 kilometrov. Súčasťou boja proti nelichotivej situácii je podpora projektov automobilových výrobcov, ktorí roky testujú bezdrôtové informačné systémy medzi autami. Všetky údaje o vozidle a rozpoznanej situácii budú autá vysielať vôkol seba a zároveň prijímať signál od iných. Autá si dajú navzájom vedieť, kde sú a budú dbať na to, aby vodiči nezabudli na prednosť v jazde. Z hľadiska rádiokomunikačných zákonov bola viac ako potrebná jednotná frekvencia, ktorú schválila Európska komisia.
Dobré rozhodnutie
„Rozhodnutie Komisie je ráznym krokom k splneniu európskeho cieľa, obmedziť dopravné nehody. Prenášať zásadné správy rýchlo a presne je pre bezpečnosť na cestách nevyhnutnosťou," povedala komisárka EÚ pre telekomunikácie Viviane Redingová. Podľa výskumov Európania trávia 24 % času, počas ktorého šoférujú auto v dopravných zápchach. Nový systém prinesie úsporu času a peňazí. Autá budú využívať frekvenčné pásmo 5,9 gigahertzov na spektre 30 MHz.
Čo si povedia?
Ak vozidlo natrafí na klzký úsek cesty a zaregistruje činnosť stabilizačného systému alebo ABS, vyšle informáciu všetkým automobilom, ktoré sa nachádzajú nablízku. Ak stredisko pre riadenie dopravy musí informovať vodičov o neočakávanom uzatvorení cesty, alternatívnej trase alebo obmedzení rýchlosti, bude môcť túto informáciu zaslať zaradeniu pre príjem a vysielanie informácií.
Autor: rch