Test Lexus IS-F: Pokroková beštia

Japonská automobilka prekročila svoj tieň a postavila extrémne rýchly sedan IS-F. Reakcia na nemeckú konkurenciu posúva automobilovú techniku o poriadny krok vpred.

Je veľa áut, ktoré sa snažia navodiť pocit pretekárskeho auta v reálnych podmienkach. Lexus IS-F to vie.(Zdroj: Autor)

Elegantný, ale zároveň ničím výnimočný dizajn limuzíny strednej triedy, sa v podaní IS-F od Lexusu zmenil na agresívneho svalovca. Prídavné aerodynamické prvky dávajú jasne najavo svoju praktickú funkciu a nie sú tak elegantne zapracované do celkového vzhľadu, ako to robia v najrýchlejších verziách značky Mercedes alebo BMW.

Športový elegán

Práve konkurenti boli pre Lexus výzvou na postavenie takého špecifického modelu, akým je super rýchly sedan. Značka, ktorej autá sa doposiaľ vyznamenávali komfortom a výkonom, nebola braná za plnohodnotného konkurenta BMW, pretože nemala športového ducha, ktorý je podstatou mníchovskej automobilky.

Odpoveď na nemeckú výzvu je o to zdrvujúcejšia, že Lexus postavil a naladil auto schopné jazdiť elegantne v meste a zároveň sa v sekunde zmeniť na ľahko ovládateľnú pretekársku beštiu.

Dodatočné zlepšenie

Tvrdé zásahy do pôvodnej karosérie sú výsledkom čisto funkčných požiadaviek. IS-F pôsobí na prvý pohľad ako výsledok dodatočného tuningu. Najmä zadné koncovky výfuku vytvárajúce dojem štyroch výfukov, pôsobia lacno. Dve rúry skutočných výfukov končia pred nimi. Masívny predný nárazník roztláča vzduch pred širšími blatníkmi a zároveň veľkými dierami privádza vzduch k brzdám, ktoré nejavia známky únavy ani po extrémnej záťaži. Lexus ISF brzdí famózne.

Mäkké sedadlá

Ku klasickej zostave pribudli iné stupnice prístrojov, nové údaje v palubnom systéme, športové pedále a radenie na volante. Z praktického hľadiska by bolo lepšie, keby sa lopatky na radenie nepohybovali s volantom.

Predné sedadlá sa tvária športovo, ale vzhľadom na jazdné vlastnosti podvozka a motora sú slabo tvarované. Veľmi efektne pôsobí karbónový obklad na stredovom tuneli a vo dverách.

Za pokrokové môžeme označiť optitrónové podsvietenie palubnej dosky, dobre čitateľné za akýchkoľvek svetelných podmienok. Povrch palubnej dosky nevytvára odrazy v čelnom skle a odhlučnenie interiéru od vonkajších vplyvov je na vysokej úrovni. Prienik drsného zvuku dnu je žiaduci.

Dobrá spotreba

Vonkajší zvukový efekt nie je nič v porovnaní s tým, čo zažije vodič v interiéri. S osemstupňovou prevodovkou môže jazdiť komfortne, úsporne a rýchlo do 3500 otáčok. Po prekročení tejto hranice nastáva obrat, motor trhne celým autom a skôr, než sa človek spamätá, už treba preraďovať. V poslednej fáze testu sme svižnou jazdou mimo mesta dosiahli priemernú spotrebu 9,2 litra na sto kilometrov.

Pohrávanie sa s dynamikou a prechod mestom vyjde na 15 litrov. Jazda v plnej forsáži spotrebuje 25 litrov na 100 kilometrov. Ani jedna automobilka nedokázala spraviť taký pomer medzi športovým a bežným luxusným autom. Počnúc spotrebou a končiac komfortom.

Výkon motora je nepodstatný, dôležitejšie je, že je pod kontrolou a auto sa bezpečne ovláda aj pri plnej sile.

Dve tváre

Za dvojtvárnosťou auta je schopnosť prevodovky radiť automaticky alebo extrémne rýchlo a manuálne. Prevodovka vtedy všetky stupne okrem prvého blokuje, akoby išlo o manuálnu prevodovku. Malé ťuknutie na plynový pedál sa okamžite prejaví na kolesách. Rastie tak šanca presne a vypočítateľne ovládať silné auto.

So zapnutým stabilizačným systémom na ňom môžete chodiť na nákupy a v športovom prestrojení softvéru driftovať na okruhu. Tak, ako je pri pokrokových autách zvykom, technológia vstrekovania D-4S nájde časom uplatnenie v bežných autách, ktoré tak budú úspornejšie. Je prekvapujúce, aký rýchly môže byť ohlas motora v režime šport aj napriek tomu, že používa elektronickú škrtiacu klapku.

PREVODOVKA_big.jpg
SPORT_big.jpg

Prvá osemstupňová automatická prevodovka na svete má hlavný podiel na úspore paliva a radosti z jazdy.

Tlačidlo Sport dokáže pritvrdiť muziku. Reakcia motora na plyn je okamžiťá a prevodovka zmení rýchlostný stupeň za desatinu sekundy.

Brutálna Nikita

Podvozok pri rýchlej jazde na nerovnej ceste vytrasie z posádky dušu. Nie však prenosom vibrácií a rázov, lebo tie sú dokonale odfiltrované, ale nekompromisným kopírovaním cesty. Pruženie drží kolesá stále na zemi a kopíruje všetko.

Vodič tak získava reálny obraz o vzťahu rýchlosti s povrchom, na ktorom sa práve s IS-F pohybuje. Potom môže ľahko korigovať príjemný pretáčavý šmyk. Ani na letiskovej ploche, kde bola uprostred driftovacej zákruty mláka, sme nedostali auto do hodín.

Podvozok na hrboľatej ceste vytrasie, ale úžasne brzdí aj na nerovnostiach. Veľké brzdy sa v zákrutách neprehrejú.

Pokrok pre všetkých

Vďaka osemstupňovej prevodovke, precízne naladenému podvozku a výkonným brzdám znesie Lexus IS-F najtvrdšie nároky na športové auto dneška a tiež porovnanie s BMW M3 a Mercedesom C63 AMG. K vrcholnej spokojnosti chýbajú lepšie sedadlá.

Luxusné auto za vyše dva milióny korún urobí radosť pár športovo založeným "zazobancom", ale z pohľadu vývoja techniky pomôže pri vývoji úsporných a bezpečných áut pre všetkých. Iba to chvíľu potrvá.

Lexus IS-F

plusy

mínusy

jazdné výkony predné sedadlá
motor koncovky výfukov
spotreba versus výkon ťah v nízkych otáčkach
rýchla prevodovka -
výkonné brzdy -
ľahko ovládateľný v šmyku -

Lexus IS-F technické údaje

Cena modelu od 2 299 000 Sk
Cena testovanej verzie 2 329 000 Sk
Motor benzínový osemvalec 5,0 V8
Výkon motora 311 kW/ 423k
Pri otáčkach 6000 /min.
Krútiaci moment 505 Nm
Pri otáčkach 5200 /min.
Zrýchlenie 0-100 km/h 4,8 s
Objem batožinového priestoru 378 litrov
Spotreba podľa výrobcu 11,4 litrov / 100 km
Spotreba v teste 14,5 l/100 km

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  6. Bratislava gets a new public space and park
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  8. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  9. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  10. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 28 323
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 809
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 2 113
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 983
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 809
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 543
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 496
  8. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 481
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 409
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 257

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

V SNS vyčkávajú na Danka a mlčia, viaže ich zákaz zhora

Andrej Danko nezvládol situáciu, SNS na vstup do koalície nemala. Myslí si to jej bývalý člen Rudolf Pučík, ktorý Danka do politiky dostal.

DOMOV

Horúčavy končia, príde ochladenie aj dážď

Meteorologická jeseň sa začína už prvého septembra.

SVET

Španielska polícia zastavila druhý útok, zabila päť útočníkov

Pásy s výbušninami zastrelených mužov boli atrapami.

ŠPORT

Číňanom už len hráči nestačia. Doplatil na to aj Kucka

Čínske spoločnosti míňajú stovky miliónov.

Neprehliadnite tiež

BMW predstavilo roadster Z4 v takmer sériovej podobe

Oproti predchodcovi bude výkonnejší a luxusnejší.

Britský záhradník sa vydal v šope na 1 400 kilometrov dlhú cestu

Jeho šopa je najrýchlejšou na svete, na cesty ju pomohol dostať britský expremiér David Cameron.

Blíži sa najväčšia dražba áut roka. Aké kúsky sú na predaj?

Očakáva sa predaj za takmer 250 miliónov eur.

Porsche 911 dostalo špeciálnu metalízu, ktorá stojí ako nové Porsche 911

Jedinečnosť je zaručená, v špeciálnych farbách Chromaflair sa vyrobí maximálne päť kusov za rok.