SME
Sobota, 4. december, 2021 | Meniny má Barbora, BarbaraKrížovkyKrížovky

Test Lexus IS-F: Pokroková beštia

Japonská automobilka prekročila svoj tieň a postavila extrémne rýchly sedan IS-F. Reakcia na nemeckú konkurenciu posúva automobilovú techniku o poriadny krok vpred.

Je veľa áut, ktoré sa snažia navodiť  pocit pretekárskeho auta v reálnych podmienkach. Lexus IS-F to vie.Je veľa áut, ktoré sa snažia navodiť pocit pretekárskeho auta v reálnych podmienkach. Lexus IS-F to vie. (Zdroj: Autor)

Elegantný, ale zároveň ničím výnimočný dizajn limuzíny strednej triedy, sa v podaní IS-F od Lexusu zmenil na agresívneho svalovca. Prídavné aerodynamické prvky dávajú jasne najavo svoju praktickú funkciu a nie sú tak elegantne zapracované do celkového vzhľadu, ako to robia v najrýchlejších verziách značky Mercedes alebo BMW.

Športový elegán

Práve konkurenti boli pre Lexus výzvou na postavenie takého špecifického modelu, akým je super rýchly sedan. Značka, ktorej autá sa doposiaľ vyznamenávali komfortom a výkonom, nebola braná za plnohodnotného konkurenta BMW, pretože nemala športového ducha, ktorý je podstatou mníchovskej automobilky.

Odpoveď na nemeckú výzvu je o to zdrvujúcejšia, že Lexus postavil a naladil auto schopné jazdiť elegantne v meste a zároveň sa v sekunde zmeniť na ľahko ovládateľnú pretekársku beštiu.

Dodatočné zlepšenie

Tvrdé zásahy do pôvodnej karosérie sú výsledkom čisto funkčných požiadaviek. IS-F pôsobí na prvý pohľad ako výsledok dodatočného tuningu. Najmä zadné koncovky výfuku vytvárajúce dojem štyroch výfukov, pôsobia lacno. Dve rúry skutočných výfukov končia pred nimi. Masívny predný nárazník roztláča vzduch pred širšími blatníkmi a zároveň veľkými dierami privádza vzduch k brzdám, ktoré nejavia známky únavy ani po extrémnej záťaži. Lexus ISF brzdí famózne.

Mäkké sedadlá

Ku klasickej zostave pribudli iné stupnice prístrojov, nové údaje v palubnom systéme, športové pedále a radenie na volante. Z praktického hľadiska by bolo lepšie, keby sa lopatky na radenie nepohybovali s volantom.

Predné sedadlá sa tvária športovo, ale vzhľadom na jazdné vlastnosti podvozka a motora sú slabo tvarované. Veľmi efektne pôsobí karbónový obklad na stredovom tuneli a vo dverách.

Za pokrokové môžeme označiť optitrónové podsvietenie palubnej dosky, dobre čitateľné za akýchkoľvek svetelných podmienok. Povrch palubnej dosky nevytvára odrazy v čelnom skle a odhlučnenie interiéru od vonkajších vplyvov je na vysokej úrovni. Prienik drsného zvuku dnu je žiaduci.

Dobrá spotreba

Vonkajší zvukový efekt nie je nič v porovnaní s tým, čo zažije vodič v interiéri. S osemstupňovou prevodovkou môže jazdiť komfortne, úsporne a rýchlo do 3500 otáčok. Po prekročení tejto hranice nastáva obrat, motor trhne celým autom a skôr, než sa človek spamätá, už treba preraďovať. V poslednej fáze testu sme svižnou jazdou mimo mesta dosiahli priemernú spotrebu 9,2 litra na sto kilometrov.

Pohrávanie sa s dynamikou a prechod mestom vyjde na 15 litrov. Jazda v plnej forsáži spotrebuje 25 litrov na 100 kilometrov. Ani jedna automobilka nedokázala spraviť taký pomer medzi športovým a bežným luxusným autom. Počnúc spotrebou a končiac komfortom.

Výkon motora je nepodstatný, dôležitejšie je, že je pod kontrolou a auto sa bezpečne ovláda aj pri plnej sile.

Dve tváre

Za dvojtvárnosťou auta je schopnosť prevodovky radiť automaticky alebo extrémne rýchlo a manuálne. Prevodovka vtedy všetky stupne okrem prvého blokuje, akoby išlo o manuálnu prevodovku. Malé ťuknutie na plynový pedál sa okamžite prejaví na kolesách. Rastie tak šanca presne a vypočítateľne ovládať silné auto.

So zapnutým stabilizačným systémom na ňom môžete chodiť na nákupy a v športovom prestrojení softvéru driftovať na okruhu. Tak, ako je pri pokrokových autách zvykom, technológia vstrekovania D-4S nájde časom uplatnenie v bežných autách, ktoré tak budú úspornejšie. Je prekvapujúce, aký rýchly môže byť ohlas motora v režime šport aj napriek tomu, že používa elektronickú škrtiacu klapku.

PREVODOVKA_big.jpg
SPORT_big.jpg

Prvá osemstupňová automatická prevodovka na svete má hlavný podiel na úspore paliva a radosti z jazdy.

Tlačidlo Sport dokáže pritvrdiť muziku. Reakcia motora na plyn je okamžiťá a prevodovka zmení rýchlostný stupeň za desatinu sekundy.

Brutálna Nikita

Podvozok pri rýchlej jazde na nerovnej ceste vytrasie z posádky dušu. Nie však prenosom vibrácií a rázov, lebo tie sú dokonale odfiltrované, ale nekompromisným kopírovaním cesty. Pruženie drží kolesá stále na zemi a kopíruje všetko.

Vodič tak získava reálny obraz o vzťahu rýchlosti s povrchom, na ktorom sa práve s IS-F pohybuje. Potom môže ľahko korigovať príjemný pretáčavý šmyk. Ani na letiskovej ploche, kde bola uprostred driftovacej zákruty mláka, sme nedostali auto do hodín.

Podvozok na hrboľatej ceste vytrasie, ale úžasne brzdí aj na nerovnostiach. Veľké brzdy sa v zákrutách neprehrejú.

Pokrok pre všetkých

Vďaka osemstupňovej prevodovke, precízne naladenému podvozku a výkonným brzdám znesie Lexus IS-F najtvrdšie nároky na športové auto dneška a tiež porovnanie s BMW M3 a Mercedesom C63 AMG. K vrcholnej spokojnosti chýbajú lepšie sedadlá.

Luxusné auto za vyše dva milióny korún urobí radosť pár športovo založeným "zazobancom", ale z pohľadu vývoja techniky pomôže pri vývoji úsporných a bezpečných áut pre všetkých. Iba to chvíľu potrvá.

Lexus IS-F

plusy

mínusy

jazdné výkony predné sedadlá
motor koncovky výfukov
spotreba versus výkon ťah v nízkych otáčkach
rýchla prevodovka -
výkonné brzdy -
ľahko ovládateľný v šmyku -

Lexus IS-F technické údaje

Cena modelu od 2 299 000 Sk
Cena testovanej verzie 2 329 000 Sk
Motor benzínový osemvalec 5,0 V8
Výkon motora 311 kW/ 423k
Pri otáčkach 6000 /min.
Krútiaci moment 505 Nm
Pri otáčkach 5200 /min.
Zrýchlenie 0-100 km/h 4,8 s
Objem batožinového priestoru 378 litrov
Spotreba podľa výrobcu 11,4 litrov / 100 km
Spotreba v teste 14,5 l/100 km

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tento rok turizmu neprial
  2. Dobrá receptúra musí mať „oko draka“
  3. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  5. Opäť sme na dobrej vlne
  6. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  7. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  8. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  9. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  10. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  1. Dobrá receptúra musí mať „oko draka“
  2. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  3. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  5. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  6. Opäť sme na dobrej vlne
  7. Aj mikulášske balíčku môžu byť zdravé. Zistite ako na to.
  8. 365.bank sa stala bankou roka na Slovensku
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 17 194
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 17 170
  3. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 8 879
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 820
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 829
  6. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 4 491
  7. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 3 553
  8. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 069
  9. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 3 032
  10. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 2 735
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Mercedes-Benz S400d Long 4Matic a BMW 740Ld xDrive

Víťaz závisí aj od toho, či radšej sedíte vzadu alebo za volantom.


a 1 ďalší 3. dec
Toyota Corolla Cross

Prvé autá prídu majiteľom budúci rok na jeseň.


3. dec
Opel Astra Sports Tourer

Zväčšil sa rázvor kolies aj objem kufra.


3. dec

Blogy SME

  1. Otilia Horrocks: Viete, čo je dobrý nápad?
  2. Ján Šeďo: Šírenie dezinformácií ako trestný čin vs. sedliacky rozum.
  3. Ján Magušin: Decembrové zamyslenie jedného občana
  4. Štefan Vidlár: Aj babkám
  5. Igor Borišek: Island - časť 4. Voda
  6. Naďa Serafínová: Nezmysel zvaný EZOchoroba. Forerov efekt.
  7. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa?
  8. Martin Majzlan: Altyn Arashan - Horúce pramene v nebesiach
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 15 681
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 5 140
  3. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 817
  4. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 664
  5. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 301
  6. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 3 706
  7. Vanda Tuchyňová: Z POD ZADKU“ NÁM BERÚ VLASTNÉ POZEMKY, ROZOBERAJÚ MAJETOK ŽILINY A MESTO SA LEN PRIZERÁ ! 3 573
  8. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 271
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu