SME

Test Lexus IS-F: Pokroková beštia

Japonská automobilka prekročila svoj tieň a postavila extrémne rýchly sedan IS-F. Reakcia na nemeckú konkurenciu posúva automobilovú techniku o poriadny krok vpred.

Je veľa áut, ktoré sa snažia navodiť  pocit pretekárskeho auta v reálnych podmienkach. Lexus IS-F to vie.Je veľa áut, ktoré sa snažia navodiť pocit pretekárskeho auta v reálnych podmienkach. Lexus IS-F to vie. (Zdroj: Autor)

Elegantný, ale zároveň ničím výnimočný dizajn limuzíny strednej triedy, sa v podaní IS-F od Lexusu zmenil na agresívneho svalovca. Prídavné aerodynamické prvky dávajú jasne najavo svoju praktickú funkciu a nie sú tak elegantne zapracované do celkového vzhľadu, ako to robia v najrýchlejších verziách značky Mercedes alebo BMW.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Športový elegán Práve konkurenti boli pre Lexus výzvou na postavenie takého špecifického modelu, akým je super rýchly sedan. Značka, ktorej autá sa doposiaľ vyznamenávali komfortom a výkonom, nebola braná za plnohodnotného konkurenta BMW, pretože nemala športového ducha, ktorý je podstatou mníchovskej automobilky.

SkryťVypnúť reklamu

Odpoveď na nemeckú výzvu je o to zdrvujúcejšia, že Lexus postavil a naladil auto schopné jazdiť elegantne v meste a zároveň sa v sekunde zmeniť na ľahko ovládateľnú pretekársku beštiu.

Dodatočné zlepšenie Tvrdé zásahy do pôvodnej karosérie sú výsledkom čisto funkčných požiadaviek. IS-F pôsobí na prvý pohľad ako výsledok dodatočného tuningu. Najmä zadné koncovky výfuku vytvárajúce dojem štyroch výfukov, pôsobia lacno. Dve rúry skutočných výfukov končia pred nimi. Masívny predný nárazník roztláča vzduch pred širšími blatníkmi a zároveň veľkými dierami privádza vzduch k brzdám, ktoré nejavia známky únavy ani po extrémnej záťaži. Lexus ISF brzdí famózne.

Mäkké sedadlá Ku klasickej zostave pribudli iné stupnice prístrojov, nové údaje v palubnom systéme, športové pedále a radenie na volante. Z praktického hľadiska by bolo lepšie, keby sa lopatky na radenie nepohybovali s volantom.

SkryťVypnúť reklamu

Predné sedadlá sa tvária športovo, ale vzhľadom na jazdné vlastnosti podvozka a motora sú slabo tvarované. Veľmi efektne pôsobí karbónový obklad na stredovom tuneli a vo dverách.

Za pokrokové môžeme označiť optitrónové podsvietenie palubnej dosky, dobre čitateľné za akýchkoľvek svetelných podmienok. Povrch palubnej dosky nevytvára odrazy v čelnom skle a odhlučnenie interiéru od vonkajších vplyvov je na vysokej úrovni. Prienik drsného zvuku dnu je žiaduci.

Dobrá spotreba Vonkajší zvukový efekt nie je nič v porovnaní s tým, čo zažije vodič v interiéri. S osemstupňovou prevodovkou môže jazdiť komfortne, úsporne a rýchlo do 3500 otáčok. Po prekročení tejto hranice nastáva obrat, motor trhne celým autom a skôr, než sa človek spamätá, už treba preraďovať. V poslednej fáze testu sme svižnou jazdou mimo mesta dosiahli priemernú spotrebu 9,2 litra na sto kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu

Pohrávanie sa s dynamikou a prechod mestom vyjde na 15 litrov. Jazda v plnej forsáži spotrebuje 25 litrov na 100 kilometrov. Ani jedna automobilka nedokázala spraviť taký pomer medzi športovým a bežným luxusným autom. Počnúc spotrebou a končiac komfortom.

Výkon motora je nepodstatný, dôležitejšie je, že je pod kontrolou a auto sa bezpečne ovláda aj pri plnej sile.

Dve tváre Za dvojtvárnosťou auta je schopnosť prevodovky radiť automaticky alebo extrémne rýchlo a manuálne. Prevodovka vtedy všetky stupne okrem prvého blokuje, akoby išlo o manuálnu prevodovku. Malé ťuknutie na plynový pedál sa okamžite prejaví na kolesách. Rastie tak šanca presne a vypočítateľne ovládať silné auto.

So zapnutým stabilizačným systémom na ňom môžete chodiť na nákupy a v športovom prestrojení softvéru driftovať na okruhu. Tak, ako je pri pokrokových autách zvykom, technológia vstrekovania D-4S nájde časom uplatnenie v bežných autách, ktoré tak budú úspornejšie. Je prekvapujúce, aký rýchly môže byť ohlas motora v režime šport aj napriek tomu, že používa elektronickú škrtiacu klapku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prvá osemstupňová automatická prevodovka na svete má hlavný podiel na úspore paliva a radosti z jazdy.

Tlačidlo Sport dokáže pritvrdiť muziku. Reakcia motora na plyn je okamžiťá a prevodovka zmení rýchlostný stupeň za desatinu sekundy.

Brutálna Nikita Podvozok pri rýchlej jazde na nerovnej ceste vytrasie z posádky dušu. Nie však prenosom vibrácií a rázov, lebo tie sú dokonale odfiltrované, ale nekompromisným kopírovaním cesty. Pruženie drží kolesá stále na zemi a kopíruje všetko.

Vodič tak získava reálny obraz o vzťahu rýchlosti s povrchom, na ktorom sa práve s IS-F pohybuje. Potom môže ľahko korigovať príjemný pretáčavý šmyk. Ani na letiskovej ploche, kde bola uprostred driftovacej zákruty mláka, sme nedostali auto do hodín.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podvozok na hrboľatej ceste vytrasie, ale úžasne brzdí aj na nerovnostiach. Veľké brzdy sa v zákrutách neprehrejú.

Pokrok pre všetkých Vďaka osemstupňovej prevodovke, precízne naladenému podvozku a výkonným brzdám znesie Lexus IS-F najtvrdšie nároky na športové auto dneška a tiež porovnanie s BMW M3 a Mercedesom C63 AMG. K vrcholnej spokojnosti chýbajú lepšie sedadlá.

Luxusné auto za vyše dva milióny korún urobí radosť pár športovo založeným "zazobancom", ale z pohľadu vývoja techniky pomôže pri vývoji úsporných a bezpečných áut pre všetkých. Iba to chvíľu potrvá.

Lexus IS-F plusy

mínusy

jazdné výkony predné sedadlá

motor koncovky výfukov

spotreba versus výkon ťah v nízkych otáčkach

rýchla prevodovka -

SkryťVypnúť reklamu
reklama

výkonné brzdy -

ľahko ovládateľný v šmyku -

Lexus IS-F technické údaje Cena modelu od 2 299 000 Sk

Cena testovanej verzie 2 329 000 Sk

Motor benzínový osemvalec 5,0 V8

Výkon motora 311 kW/ 423k

Pri otáčkach 6000 /min.

Krútiaci moment 505 Nm

Pri otáčkach 5200 /min.

Zrýchlenie 0-100 km/h 4,8 s

Objem batožinového priestoru 378 litrov

Spotreba podľa výrobcu 11,4 litrov / 100 km

Spotreba v teste 14,5 l/100 km

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Riaditeľ Budvaru: Ľudia poznajú rozdiel. Poctivý ležiak chce čas
  2. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  3. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  4. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  5. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  6. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  7. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  8. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  1. Študenti sa učili od najlepších šéfkuchárov na Slovensku
  2. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  3. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  4. Riaditeľ Budvaru: Ľudia poznajú rozdiel. Poctivý ležiak chce čas
  5. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  6. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  7. Najlepšia odmena za vysvedčenie? Kniha
  8. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 11 400
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 10 142
  3. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 9 544
  4. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 9 146
  5. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 8 427
  6. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 6 848
  7. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 4 509
  8. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni 3 888
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vladimír Bojničan: Klerikálna posadnutosť pohlavím a sexom, časť I. – Boh, ktorý stvoril pokušenie, a kňazi, čo ho zakázali
  2. Dušan Koniar: Ilustráciou z Chersonských hôr poslal Domovyčok krížnik Moskva na...
  3. Radko Mačuha: Tiso získal vďaka kolaborácii s Hitlerom Slovenskú štátnosť.
  4. Nicholas Wintzler: Ahoj iracionálnosť
  5. Vladimír Čuchran: Ko-kotlár zva-žoval odstú-penie. Na-opak, možno po-stúpi, vod-ca ho po-trebuje. Glosa
  6. Miroslav Daniš: Ahoj Poprad, ahoj milí, statoční a nezlomní Popradčania !
  7. Irena Šimuneková: Arborétum Mlyňany
  8. Ľuboš Vodička: Zvláštna krása cisárskeho Schönbrunnu
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 19 971
  2. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 13 908
  3. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 12 130
  4. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 10 202
  5. Ivan Čáni: Súdruh Blaha sa v Bruseli na rozdiel od Moskvy asi neskutočne zle cíti. Držia ho tam ale tie „smradľavé“ bruselské prachy. 9 257
  6. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 7 937
  7. Jozef Foltýn: Djokovič ešte stále nič nepochopil 7 362
  8. Rado Surovka: Nie dôchodcovia, ale Ficovlády zruinovali Slovensko 7 021
  1. Radko Mačuha: Tiso získal vďaka kolaborácii s Hitlerom Slovenskú štátnosť.
  2. Marcel Rebro: Ruské útoky na civilné ciele: Zámerné barbarstvo 21. storočia
  3. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské.
  4. Marcel Rebro: Ukrajinský sniper: zabiť nepriateľa je bonus
  5. Jiří Ščobák: Smrt, kterou způsobí měňavka (améba) je tak vzácná, že se téměř není jak bránit. Snad jen naučit se dobře plavat
  6. Marian Nanias: Kto postaví novú atómku?
  7. Marcel Rebro: Kto si mädlí ruky: Fico moralizuje, Kaliňák podpisuje
  8. Radko Mačuha: Fico je Made in China
SkryťZatvoriť reklamu