Test Lexus IS-F: Pokroková beštia

Japonská automobilka prekročila svoj tieň a postavila extrémne rýchly sedan IS-F. Reakcia na nemeckú konkurenciu posúva automobilovú techniku o poriadny krok vpred.

Je veľa áut, ktoré sa snažia navodiť pocit pretekárskeho auta v reálnych podmienkach. Lexus IS-F to vie.(Zdroj: Autor)

Elegantný, ale zároveň ničím výnimočný dizajn limuzíny strednej triedy, sa v podaní IS-F od Lexusu zmenil na agresívneho svalovca. Prídavné aerodynamické prvky dávajú jasne najavo svoju praktickú funkciu a nie sú tak elegantne zapracované do celkového vzhľadu, ako to robia v najrýchlejších verziách značky Mercedes alebo BMW.

Športový elegán

Práve konkurenti boli pre Lexus výzvou na postavenie takého špecifického modelu, akým je super rýchly sedan. Značka, ktorej autá sa doposiaľ vyznamenávali komfortom a výkonom, nebola braná za plnohodnotného konkurenta BMW, pretože nemala športového ducha, ktorý je podstatou mníchovskej automobilky.

Odpoveď na nemeckú výzvu je o to zdrvujúcejšia, že Lexus postavil a naladil auto schopné jazdiť elegantne v meste a zároveň sa v sekunde zmeniť na ľahko ovládateľnú pretekársku beštiu.

Dodatočné zlepšenie

Tvrdé zásahy do pôvodnej karosérie sú výsledkom čisto funkčných požiadaviek. IS-F pôsobí na prvý pohľad ako výsledok dodatočného tuningu. Najmä zadné koncovky výfuku vytvárajúce dojem štyroch výfukov, pôsobia lacno. Dve rúry skutočných výfukov končia pred nimi. Masívny predný nárazník roztláča vzduch pred širšími blatníkmi a zároveň veľkými dierami privádza vzduch k brzdám, ktoré nejavia známky únavy ani po extrémnej záťaži. Lexus ISF brzdí famózne.

Mäkké sedadlá

Ku klasickej zostave pribudli iné stupnice prístrojov, nové údaje v palubnom systéme, športové pedále a radenie na volante. Z praktického hľadiska by bolo lepšie, keby sa lopatky na radenie nepohybovali s volantom.

Predné sedadlá sa tvária športovo, ale vzhľadom na jazdné vlastnosti podvozka a motora sú slabo tvarované. Veľmi efektne pôsobí karbónový obklad na stredovom tuneli a vo dverách.

Za pokrokové môžeme označiť optitrónové podsvietenie palubnej dosky, dobre čitateľné za akýchkoľvek svetelných podmienok. Povrch palubnej dosky nevytvára odrazy v čelnom skle a odhlučnenie interiéru od vonkajších vplyvov je na vysokej úrovni. Prienik drsného zvuku dnu je žiaduci.

Dobrá spotreba

Vonkajší zvukový efekt nie je nič v porovnaní s tým, čo zažije vodič v interiéri. S osemstupňovou prevodovkou môže jazdiť komfortne, úsporne a rýchlo do 3500 otáčok. Po prekročení tejto hranice nastáva obrat, motor trhne celým autom a skôr, než sa človek spamätá, už treba preraďovať. V poslednej fáze testu sme svižnou jazdou mimo mesta dosiahli priemernú spotrebu 9,2 litra na sto kilometrov.

Pohrávanie sa s dynamikou a prechod mestom vyjde na 15 litrov. Jazda v plnej forsáži spotrebuje 25 litrov na 100 kilometrov. Ani jedna automobilka nedokázala spraviť taký pomer medzi športovým a bežným luxusným autom. Počnúc spotrebou a končiac komfortom.

Výkon motora je nepodstatný, dôležitejšie je, že je pod kontrolou a auto sa bezpečne ovláda aj pri plnej sile.

Dve tváre

Za dvojtvárnosťou auta je schopnosť prevodovky radiť automaticky alebo extrémne rýchlo a manuálne. Prevodovka vtedy všetky stupne okrem prvého blokuje, akoby išlo o manuálnu prevodovku. Malé ťuknutie na plynový pedál sa okamžite prejaví na kolesách. Rastie tak šanca presne a vypočítateľne ovládať silné auto.

So zapnutým stabilizačným systémom na ňom môžete chodiť na nákupy a v športovom prestrojení softvéru driftovať na okruhu. Tak, ako je pri pokrokových autách zvykom, technológia vstrekovania D-4S nájde časom uplatnenie v bežných autách, ktoré tak budú úspornejšie. Je prekvapujúce, aký rýchly môže byť ohlas motora v režime šport aj napriek tomu, že používa elektronickú škrtiacu klapku.

PREVODOVKA_big.jpg
SPORT_big.jpg

Prvá osemstupňová automatická prevodovka na svete má hlavný podiel na úspore paliva a radosti z jazdy.

Tlačidlo Sport dokáže pritvrdiť muziku. Reakcia motora na plyn je okamžiťá a prevodovka zmení rýchlostný stupeň za desatinu sekundy.

Brutálna Nikita

Podvozok pri rýchlej jazde na nerovnej ceste vytrasie z posádky dušu. Nie však prenosom vibrácií a rázov, lebo tie sú dokonale odfiltrované, ale nekompromisným kopírovaním cesty. Pruženie drží kolesá stále na zemi a kopíruje všetko.

Vodič tak získava reálny obraz o vzťahu rýchlosti s povrchom, na ktorom sa práve s IS-F pohybuje. Potom môže ľahko korigovať príjemný pretáčavý šmyk. Ani na letiskovej ploche, kde bola uprostred driftovacej zákruty mláka, sme nedostali auto do hodín.

Podvozok na hrboľatej ceste vytrasie, ale úžasne brzdí aj na nerovnostiach. Veľké brzdy sa v zákrutách neprehrejú.

Pokrok pre všetkých

Vďaka osemstupňovej prevodovke, precízne naladenému podvozku a výkonným brzdám znesie Lexus IS-F najtvrdšie nároky na športové auto dneška a tiež porovnanie s BMW M3 a Mercedesom C63 AMG. K vrcholnej spokojnosti chýbajú lepšie sedadlá.

Luxusné auto za vyše dva milióny korún urobí radosť pár športovo založeným "zazobancom", ale z pohľadu vývoja techniky pomôže pri vývoji úsporných a bezpečných áut pre všetkých. Iba to chvíľu potrvá.

Lexus IS-F

plusy

mínusy

jazdné výkony predné sedadlá
motor koncovky výfukov
spotreba versus výkon ťah v nízkych otáčkach
rýchla prevodovka -
výkonné brzdy -
ľahko ovládateľný v šmyku -

Lexus IS-F technické údaje

Cena modelu od 2 299 000 Sk
Cena testovanej verzie 2 329 000 Sk
Motor benzínový osemvalec 5,0 V8
Výkon motora 311 kW/ 423k
Pri otáčkach 6000 /min.
Krútiaci moment 505 Nm
Pri otáčkach 5200 /min.
Zrýchlenie 0-100 km/h 4,8 s
Objem batožinového priestoru 378 litrov
Spotreba podľa výrobcu 11,4 litrov / 100 km
Spotreba v teste 14,5 l/100 km

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  5. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 007
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 925
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 740
  4. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 346
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 259
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 141
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 702
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 633
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 510
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 222

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súdy v Trenčíne odmietajú riešiť Galkovu kauzu odpočúvania

Obžaloba na bývalého šéfa Vojenského obranného spravodajstva Pavla Brychtu leží na súde od februára 2016. Najvyšší súd mu teraz prikázal konať.

KOMENTÁRE

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny zmizne.

AUTO

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace.

Neprehliadnite tiež

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.

Budúcnosť podľa Audi? Umelá inteligencia s empatiou

Vo Frankfurte sme okrem sériových modelov v stánku Audi mohli vidieť aj dva elektrické autonómne koncepty.

BMW X5 prekonáva konkurenciu silným dieselom (test)

Najlepšie veľké SUV na cesty pochádza z Mníchova.

Blogy SME


  1. Karolína Olšavská: V nemocnici
  2. Jozef Drahovský: Mesto Košice začalo používať taktiku šmejdov
  3. Miroslav Makyta: Skorumpovaný Smer
  4. Silvia Zeumerová: Ako sme písali ikony (1/2)
  5. Andrej Šverha: Čergov na sklonku leta
  6. Tatiana Repková: Prečo sme single?
  7. Andrea Legényová: rozchodové dilema
  8. Iniciatíva slovenských učiteľov: Spoločne proti korupcii
  1. Stanislav Martinčko: Aj ty Brutus, Kiska aj ty? 12 222
  2. Miroslav Žiak: Neuveríte, koľko peňazí získalo Slovensko z poľnohospodárskych dotácií 11 265
  3. INEKO: Máme priveľa magistrov a inžinierov, dlho študujeme a neodmeňujeme úspech 11 104
  4. Čo je nové na sme.sk: SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana 10 403
  5. Orsolya Véghová: Maďarka 8 858
  6. Stanislav Martinčko: Hlavné mesto Slovenska Palermo?? 7 012
  7. Saša Grodecká: Bipolárna 6 800
  8. Jaroslav Hoško: Prečo sa (ne)zabaviť v klube? 6 746